6ο Εργαστήριο: Ας κάνουμε κάτι, τοπικά και παγκόσμια
Άξονες: ανάπτυξη συνεργασίας, επικοινωνίας, ανάδειξη δέσμευσης ως στοιχείο ενεργού πολίτη, διατύπωση προτάσεων και συμμετοχή στη λήψη αποφάσεων.
Στόχος: Να ενεργοποιηθεί το ενδιαφέρον των παιδιών για τα τοπικά προβλήματα, να ευαισθητοποιηθούν ώστε να μάθουν για τις συνέπειές τους στο μέλλον τους, να οργανώσουν δραστηριότητες για να λυθούν τυχόν προβλήματα που εντοπίζουν στο σχολείο μας.
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ:
Τι συμβαίνει γύρω μας; Τι συμβαίνει στη γειτονιά μας; Έξω από το σπίτι και το σχολείο μας; Μπορούν αυτά τα προβλήματα να μας επηρεάσουν; Μπορούμε εμείς να αλλάξουμε κάτι; Στόχος μας σε αυτή την ενότητα είναι να ευαισθητοποιηθούν οι μαθητές για τα τοπικά προβλήματα, να κινητοποιηθούν και να οργανώσουν δράσεις για την αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων και να συνειδητοποιήσουν τον αντίκτυπο των συνεπειών τους στο μέλλον τους.
Περιγραφή δραστηριότητας: Στη δραστηριότητα αυτή τα παιδιά καλούνται να έρθουν σε επαφή με προβλήματα που αφορούν την γειτονιά μας και το σχολείο μας αλλά κυρίως να βρουν και να συζητήσουν τρόπους διαχείρισης αυτών των προβλημάτων.
Βήμα 1: Παρουσιάσαμε στα παιδιά την ιστορία του 6ου δημοτικού Σταυρούπολης τα οποία αποφάσισαν να υιοθετήσουν ένα πάρκο δίπλα στο σχολείο τους. Πριν ξεκινήσουμε την ιστορία, ρωτήσαμε τα παιδιά αν γνωρίζουν που είναι η Σταυρούπολη; Φυσικά δεν γνωρίζανε και έτσι ψάξαμε στη Google και είδαμε μερικές φωτογραφίες από την περιοχή.
Έπειτα ψάξαμε και βρήκαμε το Site του σχολείου και είδαμε πώς είναι από έξω αυτό το σχολείο για το οποίο θα συζητούσαμε. Τα παιδιά παρατήρησαν ότι δίπλα στο σχολείο έχει πολλά δέντρα! Με αφορμή αυτή τους την παρατήρηση, τους διηγηθήκαμε την ιστορία των παιδιών που αποφάσισαν να υιοθετήσουν αυτό το πάρκο! Φυσικά αναζητήσαμε την ετυμολογία κάποιων άγνωστων λέξεων στα παιδιά όπως το παράπηγμα και τον αμίαντο!
Βήμα 2: Στη συνέχεια παρακολουθήσαμε το βίντεο του σχολείου για να δούμε τι ενέργειες κάνανε για να πραγματοποιήσουν το όνειρό τους για ένα πράσινο πάρκο!
Αφού είδαμε πόσο ωραίο έγινε το πάρκο που υιοθέτησαν οι μαθητές κάναμε τις εξής ερωτήσεις στα παιδιά και καταγράψαμε τις απαντήσεις τους:
- -Πώς φαντάζεστε το πάρκο πριν το υιοθετήσουν οι μαθητές;
Με σκουπίδια, μπουκάλια κάτω, αποφάγια, κομμένα δέντρα, με ένα παλιό σπίτι από αμίαντο - -Τι έκαναν τα παιδιά για να αλλάξει η κατάσταση;
Φύτεψαν λουλούδια, δέντρα, μάζεψαν τα σκουπίδια, χαλάσανε το σπίτι. Για να το γκρεμίσουν όμως χρειάστηκαν τη βοήθεια της δασκάλας τους, του δήμου και της γειτονιάς. - -Ποιοι συνεργάστηκαν;
Η γειτονιά, ο δήμαρχος, οι μάστορες με τις μπουλντόζες, οι δασκάλες και ο σύλλογος γονέων. - -Ποιος αποφάσισε πώς θα γίνει το πάρκο;
Αποφάσισαν τα παιδιά και ο δήμος - -Το χάρηκαν μόνο τα παιδιά ή και άλλοι;
Το χάρηκε όλη η γειτονιά - -Γιατί τα παιδιά αν και μεγάλωσαν πάνε ακόμα εκεί;
Επειδή αυτοί το φροντίσανε και το φτιάξανε - -Σε τι μας βοηθάει η ιστορία που ακούσαμε;
Μας δίνει ιδέες να φτιάξουμε και μεις τη γειτονιά μας και να την ομορφύνουμε.
Βήμα 3: Έπειτα δώσαμε στα παιδιά ένα φύλλο εργασίας να σχεδιάσουν πώς φαντάζονται το πάρκο πριν το υιοθετήσουν τα παιδιά και πώς το φαντάζονται μετά.
Οι εργασίες τους αποτύπωσαν όσο καλύτερα μπορούσαν την πραγματικότητα! Μάλιστα σκεφτήκαν ότι θα ταίριαζε πολύ στα παιδιά του 6ου δημοτικού το τραγούδι «Τα παιδιά ζωγραφίζουν» μιας και κάνανε ζωγραφιές στους τοίχους στο πάρκο!Έτσι λοιπόν το ακούσαμε και το μάθαμε.
https://www.youtube.com/watch?v=yJWz1PpHeAk
Βήμα 4: Στη συνέχεια είδαμε με τα παιδιά και άλλες καλές πρακτικές από άλλα σχολεία διαφόρων βαθμίδων. Τα παιδιά εντυπωσιάστηκαν με τα πόσα πράγματα μπορούν να πετύχουν οι μαθητές σχολείων με τη βοήθεια φυσικά και άλλων φορέων. Τις καλές πρακτικές τις βρήκαμε στο παρακάτω site.
https://noiazomaikaidrw.gr/category/kales-praktikes/?fbclid=IwAR0KUV7u2wzUlfWYqvuzHPG1MgC4NRLdXByiEdXDbpgLfwsIBa1-1i9EtKI
Συζητήσαμε λοιπόν με τα παιδιά για το τι θα μπορούσαμε να κάνουμε και μεις σαν σχολείο για να βοηθήσουμε την τοπική κοινωνία, το χωριό μας ή ακόμα και όλο τον κόσμο!!!
ΟΙ προτάσεις των παιδιών επικεντρώθηκαν κυρίως στο χωριό και στο σχολείο μας και είναι οι εξής:
- -Να φτιάξουμε την αυλή ώστε να περνάνε ευχάριστα οι γονείς και τα αδερφάκια μας όταν έρχονται στο σχολείο.
- -Να φροντίσουμε στο χωριό τα αδέσποτα ζώα.
- -Να μαζέψουμε τα σκουπίδια σε όλο το χωριό.
Μετά από ψηφοφορία επικράτησε η πρώτη ιδέα καθώς τα παιδιά θεώρησαν πιο εφικτό για αυτό να ασχοληθούν με κάτι εντός του σχολικού μας χώρου!
Βήμα 5: Έπειτα σχεδιάσαμε τα βήματα που πρέπει να γίνουν για να υλοποιηθεί αυτή μας η ιδέα. Καταγράψαμε λοιπόν τις ιδέες των παιδιών.
Τι προτείνετε για να γίνει η αυλή μας ευχάριστη για όλους;
- -Να μαζέψουμε όλα τα σκουπίδια
- -Να ζητήσουμε βοήθεια από το δήμαρχο για να φτιάξουμε την αυλή με χαλίκια, με τούβλα, με κούνιες και με ψεύτικο γκαζόν.
- -Να κάνουμε ζωγραφιές στους τοίχους
- -Να μας βοηθήσουν οι γονείς να φυτέψουμε λουλούδια
- -Να βγάλουμε τα παλιά και χαλασμένα παιχνίδια και να βάλουμε καινούρια
- -Να φτιάξουμε βιβλιοθήκη στην αυλή με εφημερίδες και βιβλία να διαβάζουν οι γονείς όταν έρχονται και μας περιμένουν
Βήμα 6: Αφού λοιπόν έγινε καταγραφή των επιθυμιών τους, συμπληρώσαμε ένα φύλλο εργασίας σχετικό με την αυλή και το σχολείο μας για να δούμε τι είναι αυτό που θα άλλαζαν τα παιδιά και τι είναι αυτό που τους αρέσει περισσότερο.
Οι περισσότεροι μαθητές εστίασαν στις καταστροφές που γίνονται στην αυλή μας και στα σκουπίδια που υπάρχουν έξω.
Συζητήσαμε λοιπόν με τα παιδιά ποιος ευθύνεται για την κατάσταση αυτή;
Η απάντηση τους ήταν η εξής:
- -Τα παιδιά του δημοτικού πετάνε σκουπίδια και μερικά τα φέρνει και ο αέρας.
- -Τα εξωσχολικά παιδιά χαλάνε τα παιχνίδια που έχουμε έξω.
- Σε ποιον πρέπει λοιπόν να απευθυνθούμε για να μας βοηθήσει;
- -Στο δήμαρχο, στους γονείς, στις δασκάλες και στα παιδιά.
Γράψαμε έτσι ένα γράμμα στο δήμαρχο και ζητήσαμε τη βοήθεια του για να οργανώσουμε καλύτερα την αυλή μας και να υλοποιήσουμε μερικές από τις ιδέες των παιδιών.
Ενημερώσαμε και τους γονείς ότι θα χρειαστούμε τη βοήθεια τους για να φυτέψουμε και να βάψουμε χρωματιστό το σχολείο μας!
Μιλήσαμε και με την διευθύντρια του δημοτικού για να ενημερώσει τους μαθητές του δημοτικού να μην πετάνε τα σκουπίδια τους κάτω και τα φέρνει ο αέρας στην αυλή μας.
Βήμα 7: Τέλος, προχωρήσαμε στην υλοποίηση των ιδεών των παιδιών!!!! Με τη βοήθεια των γονέων και ενός εικαστικού βάψαμε το σχολείο μας με πίνακες γνωστών ζωγράφων και έτσι έγινε χρωματιστό. Οι γονείς επίσης συναρμολόγησαν τα παιχνίδια που πήραμε για την αυλή και αντικαταστήσαμε τα παλιά και τα χαλασμένα, μας φύτεψαν λουλούδια σε ένα παρτέρι που μας έφτιαξε ο δήμος με τσιμεντόλιθους και έβαψαν και όλα τα ξύλινα της αυλής για να δώσουμε περισσότερο χρώμα.
Φτιάξαμε και την εξωτερική βιβλιοθήκη για να είναι ευχάριστη η αναμονή των γονέων και των αδερφών!
Ο δήμος μας προμήθευσε με χαλίκια και τσιμεντόλιθους για να φτιάξουμε τη γωνιά της βιβλιοθήκης και οι εργάτες του δήμου μας έφτιαξαν μερικές ξύλινες κατασκευές.
Η αυλή μας έγινε πραγματικά ευχάριστη για όλους και υλοποιήσαμε τους περισσότερους στόχους των παιδιών!
Ας κάνουμε κάτι, τοπικά και παγκόσμια από Νηπιαγωγείο Κεντριού διατίθεται με άδεια χρήσης Creative Commons -Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Παρόμοια Διανομή4.0.