Στο έργο «KID’s A.I.R. (Artificial Intelligence Recycling)», επιχειρείται ο συγκερασμός της μηχανικής μάθησης με λογισμικά ανοιχτού κώδικα και διατάξεις ρομποτικής.
Οι μαθητές εκπαιδεύουν ένα μοντέλο μηχανικής μάθησης να κατηγοριοποιεί τις άδειες συσκευασίες σε χαρτί, αλουμίνιο, γυαλί, πλαστικό. Δημιουργούν βίντεο με ιδέες αξιοποίησης των άδειων συσκευασιών που ενσωματώνουν σε μία εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα, η οποία δίνει τη δυνατότητα στο χρήστη να φωτογραφίσει την συσκευασία, να την κατατάσσει στην κατάλληλη κατηγορία και να οδηγεί σε σελίδα με χρηστικές ή διακοσμητικές κατασκευές από το υλικό αυτό.
Τελικά προϊόντα του έργου : επιτραπέζιο παιχνίδι με ρομπότ με ενσωματωμένη AI κάμερα, εφαρμογή για κινητά, εικονικό μουσείο, παιχνίδι Beebot. Οι μαθητές ευαισθητοποιήθηκαν για την ανακύκλωση και την επαναχρησιμοποίηση των άδειων συσκευασιών και εξοικειώθηκαν με έννοιες και διαδικασίες της τεχνητής νοημοσύνης και της μηχανικής μάθησης.
Κύριος στόχος τους έργου ήταν να ευαισθητοποιηθούν οι μαθητές για την ανακύκλωση και την επαναχρησιμοποίηση των άδειων συσκευασιών καθώς και να εξοικειωθούν με έννοιες και διαδικασίες της τεχνητής νοημοσύνης και της μηχανικής μάθησης.
Μέσα από βιωματικές και συνεργατικές δράσεις επιχειρήθηκε ο συγκερασμός της μηχανικής μάθησης με λογισμικά ανοιχτού κώδικα και διατάξεις ρομποτικής και οι μαθητές πειραματίστηκαν με διάφορα εργαλεία προγραμματισμού.
Μέσω δραστηριοτήτων εξοικείωσης των παιδιών με την τεχνητή νοημοσύνη και τη μηχανική μάθηση, κατανόησαν ποια δεδομένα τροφοδοτούν τους αλγόριθμους, ποια η σημασία του λάθους, καθώς και ποια ζητήματα ηθικής εγείρονται από τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στην καθημερινότητά μας.
Οι μαθητές δημιούργησαν αναπτύσσοντας την φαντασία τους και τη δημιουργικότητά τους την δική τους μασκότ ρομπότ η οποία τέθηκε σε ψηφοφορία για την ανάδειξη της μασκότ του έργου. Η ανάθεση αποστολών ενίσχυσε τον παιγνιώδους χαρακτήρα του έργου , το ενδιαφέρον, τη διάδραση και την ενεργή συμμετοχή των παιδιών.
Σε ομάδες δημιούργησαν οπτικοακουστικό υλικό συγκεντρώνοντας τα υλικά, χωρίζοντας ρόλους (άλλα παιδιά υλοποίησαν την κατασκευή, άλλα ανέλαβαν την ηχητική περιγραφή και κάποια τη βιντεοσκόπηση) και δημιουργώντας βίντεο για την κατασκευή που ανέλαβαν.
Αξιοποιώντας το πρόσθετο PersonalImageClassifier, οι μαθητές εκπαίδευσαν ένα μοντέλο μηχανικής μάθησης, ώστε να αναγνωρίζει και να κατηγοριοποιεί τις συσκευασίες σε 1) Χαρτί, 2) Αλουμίνιο, 3) Γυαλί και 4) Πλαστικό. Τα μοντέλα από όλα τα σχολεία, συγκεντρώθηκαν και ενοποιηθήκανε ένα μεγάλο μοντέλο.
Επίσης εκπαιδεύσαν την ΑΙ κάμερα, ώστε να μπορεί να αναγνωρίζει τις άδειες συσκευασίες και να τις κατατάσσει σε χαρτί, γυαλί, αλουμίνιο ή πλαστικό και με τη βοήθεια της εκπαιδευτικού, δημιούργησαν τον κώδικα κίνησης του ρομπότ Maqueen.
Σε κάθε στάδιο του έργου δοκίμαζαν , παρέμβαιναν και βελτίωναν το έργο τους, αξιολογώντας το.
Σύνδεσμοι για τα αποτελέσματα των έργων
https://github.com/pikerasovi/kidsair
https://padlet.com/pikerasovi1/h1uyf8cme9sjt2nn
Βίντεο :
Το έργο βραβεύτηκε με την Εθνική και την Ευρωπαϊκή ετικέτα ποιότητας eTwinning:
και διακρίθηκε στον 4ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ανοιχτών Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση που πραγματοποιήθηκε την σχολική χρονιά 2021-2022. (ΕΕΛΛΑΚ)
Τα έργα που διακρίθηκαν, ξεχώρισαν για την ιδέα, την υλοποίησή της, τις αναλυτικές οδηγίες κατασκευής-χρήσης και διδασκαλίας που τους δίνουν την δυνατότητα να είναι επαναχρησιμοποιήσιμα και από άλλα σχολεία.
KID’s A.I.R. (Artificial Intelligence Recycling) 2021-2022 από Νηπιαγωγείο Κεντριού διατίθεται με άδεια χρήσης Creative Commons -Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Παρόμοια Διανομή4.0.