Young scientists 2015-2016

Screenshot 4

Με το πρόγραμμα αυτό, επιδιώκουμε, τα παιδιά να αναπτύξουν τις δεξιότητες της σκέψης και της επιστημονικής μεθόδου να κατανοήσουν τις έννοιες και να εξοικειωθούν με τους τρόπους που θα τους βοηθήσει να αναλύσουν διάφορα φυσικά φαινόμενα, αποκτώντας εμπειρίες των φαινομένων και των μηχανισμών του φυσικού κόσμου καλλιέργεια θετικής στάσης προς τη μάθηση, το σεβασμό και την εκτίμησή του για τον κόσμο γύρω μας.

Σκοποί του προγράμματος για τα παιδιά είναι :

  • η επικοινωνία,
  • η συνεργασία,
  • η έκφραση ιδεών,
  • η ανάπτυξη της αυτοεκτίμησης,
  • η καλλιέργεια θετικών στάσεων προς την μάθηση,
  • σεβασμού κι εκτίμησης προς τον κόσμο που μας περιβάλλει.

Αρχικά έγινε ο προγραμματισμός του έργου που κοινοποιήθηκε στα μέλη και στην συνέχεια μέσω τηλεδιασκέψεων και Vídeo έγινε η γνωριμία των μελών. Τα παιδιά μέσω της επιστημονικής μεθόδου (παρατήρηση, πρόβλεψη, διατύπωση υπόθεσης, ερμηνεία δεδομένων και εξαγωγή συμπερασμάτων) ασχολήθηκαν με την ύλη και τις μεταβολές της, τα μείγματα και διαλύματα, τον αέρα, τα φαινόμενα του μαγνητισμού και του ηλεκτρισμού και το περιβάλλον . Κατά την πορεία του έργου δημιουργήθηκαν συνεργατικά θεματικά βίντεο με πειράματα , συνταγές και αινίγματα καθώς και ιστορίες, παραμύθια, ημερολόγια και αφίσες.

b01bab4a

Ο αρχικός σχεδιασμός του προγράμματος άλλαξε, προσαρμόζοντας το πρόγραμμα στις ανάγκες των παιδιών σε όλα τα νηπιαγωγεία που συμμετείχαν στο πρόγραμμα . Θεωρήσαμε παιδαγωγικά ορθό να δώσουμε τον απαραίτητο χρόνο σε κάθε ομάδα να ασχοληθεί περισσότερο με κάποιο θέμα αν αυτό προξενούσε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τα παιδιά , ή κάθε σχολείο να έχει τη δυνατότητα μικρών Projeto πάνω σε θέματα που προέκυπταν κατά τη διάρκεια του προγράμματος . Επίσης χρειάστηκε χρόνος επιπλέον από τον προσχεδιασμένο αρχικά, είτε για να βλέπουμε τις εργασίες των υπόλοιπων σχολείων , είτε για να θέτουμε ατομικούς στόχους για κάθε παιδί και να αξιολογούμε από κοινού συνεχώς το πρόγραμμα για να προγραμματίζουμε τις επόμενες δραστηριότητες . Η ανταλλαγή υλικού και ιδεών ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς, η μελέτη των φυσικών επιστημών από όλους τους εκπαιδευτικούς και οι θετικές εμπειρίες μέσα στην τάξη σχετικά με τα αποτελέσματα του προγράμματος στα παιδιά , μας οδηγούσε κάθε φορά σε όλο και πιο δημιουργικές παρεμβάσεις τόσο στη δομή , όσο και στους γενικούς στόχους του προγράμματος.
Θεωρούμε πως δεν πραγματοποιήσαμε τόσο ένα πρόγραμμα φυσικών επιστημών για τα παιδιά , αλλά κυρίως ΜΑΖΙ με τα παιδιά, ΜΑΖΙ όλοι οι συνάδερφοι του προγράμματος, ανακαλύψαμε τρόπους προσέγγισης των φυσικών φαινομένων μέσα από δραστηριότητες που ενθουσίασαν τα παιδιά . Ο χρόνος για την ενότητα της ύλης, της μεταβολής της ύλης, των μιγμάτων, κράτησε περισσότερο χρόνο και θα μπορούσε να κρατήσει και όλη τη χρονιά λόγω του ενδιαφέροντος των παιδιών . Με μεγάλη μας χαρά, τα παιδιά προσάρμοσαν το πρόγραμμα στις ανάγκες τους, και όχι το αντίθετο. Πολλά δομημένα προγράμματα παρουσιάζουν το ακριβώς αντίθετο. Για τους παραπάνω λόγους αφαιρέσαμε την ενότητα φως σκιά κάτοπτρα , λόγω έλλειψης χρόνου. το περιβαλλοντικό μας θέμα λειτούργησε σαν ένα μεγάλο Projeto και είχε επίσης μεγάλο ενδιαφέρον από τα παιδιά. Οι ομαδικές μας εργασίες επίσης κράτησαν περισσότερο χρόνο, όχι τόσο η ίδια η δραστηριότητα αλλά η παρουσίαση της στα υπόλοιπα σχολεία και η έκφραση συναισθημάτων για αυτήν την επικοινωνία και συνεργασία .
Στο πρόγραμμα μας εντάξαμε :

  • τις φυσικές επιστήμες,
  • γλώσσα, (προφορικός και γραπτός λόγος)
  • μαθηματικά,
  • τέχνες (εικαστικά, θέατρο, μουσική),
  • περιβαλλοντική αγωγή,
  • λογοτεχνία,
  • Αγγλική γλώσσα,
  • τεχνολογία (φωτογραφία, ηλεκτρονικός υπολογιστής, βίντεο),
  • καθώς και την κοινωνική προσωπική και συναισθηματική ανάπτυξη του Νέου σχολείου.

Το έργο αξιολογήθηκε από εκπαιδευτικούς και παιδιά και παρουσιάστηκε σε γονείς .

Για να βοηθήσουμε τους μαθητές να κατανοήσουν τις Φυσικές Επιστήμες (περιεχόμενο, μεθοδολογία, επιστημονική νοοτροπία, επιστημονικός και τεχνολογικός αλφαβητισμός), στραφήκαμε στην προσπάθεια εφαρμογής και προσαρμογής μεθόδων, πορισμάτων και πρακτικών άλλων γνωστικών περιοχών, με στόχο την επίτευξη αποτελεσματικών διδακτικών προσεγγίσεων στην εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες. Η διατύπωση των θεωριών μάθησης και η δημιουργία και εφαρμογή αντίστοιχων διδακτικών μοντέλων .

ΣΤΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΑΠΟΚΤΗΣΑΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΑΣ

  • σεβασμό, ενδιαφέρον και αγάπη για το φυσικό περιβάλλον, και να συμβάλει στην διατήρηση του.
  • ευαισθησία στην ανάγκη κατάλληλης φροντίδας των ζωντανών οργανισμών.
  • σεβασμό του αντικειμένου που ερευνά και μελετά
  • επιθυμία για εξερεύνηση
  • επιθυμία να ξαναδοκιμάζει, σε περίπτωση αποτυχίας
  • προσεχτική εξέταση των γεγονότων και εξαγωγή συμπερασμάτων.
  • επιμονή στην αναζήτηση λύσεων –
  • επιθυμία να συμμετέχει σε ομαδικές εργασίες και να συνεργάζεται
  • επιθυμία να εξετάζει με κριτικό πνεύμα, τα αποτελέσματα της δουλειάς του.
  • να σέβεται τις απόψεις των άλλων και να εκτιμά τις ιδέες των άλλων
  • να σέβεται τα αποτελέσματα των ερευνών του
  • να αντιλαμβάνεται ότι γίνεται πιο πειστικός, όταν τεκμηριώνει την άποψη του με δεδομένα, και όταν εξηγεί το συλλογισμό του.
  • να κατανοεί και να εκτιμά την ανάγκη προληπτικών μέτρων για να αποφεύγει κινδύνους και ατυχήματα
  • να έχει επιθυμία για αλλαγή προσέγγισης, που αφορά στη επίλυση ενός προβλήματος, με βάση τις εμπειρίες και τα δεδομένα μας

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΠΟΥ ΕΠΙΤΕΥΧΘΗΣΑΝ 

  • να επικοινωνούν με παιδιά διαφορετικού πολιτισμού και να νιώθουν χαρά από αυτή την επικοινωνία
  • να αποκτήσουν σεβασμό για ανθρώπους που ανήκουν σε διαφορετικούς πολιτισμούς
  • να συμμετέχουν σε ομαδικές δραστηριότητες
  • να επικοινωνούν μεταξύ τους
  • η δημιουργική και κριτική σκέψη
  • αναπαράσταση της σκέψης
  • να μοιράζονται τις σκέψεις και τις ιδέες τους με άλλα παιδιά και να νιώθουν πως οι ιδέες τους είναι σημαντικές.
  • να υποστηρίζει τα ενδιαφέροντα, τις ανάγκες και τις επιλογές του.
  • να θέτουν στόχους, να τους υλοποιούν και να προγραμματίζουν τη δράση τους.
  • να συμμετέχουν σε κοινές προσπάθειες για την επίτευξη ενός στόχου.
  • να υπερασπίζονται τη γνώμη τους με επιχειρήματα και να δέχονται τις γνώμες των άλλων παιδιών.
  • να διατυπώνουν ερωτήματα και να θέτουν προβλήματα.
  • να αναπτύσσουν στρατηγικές για να λύσουν προβλήματα –να εφαρμόζουν τις προηγούμενες γνώσεις τους σε νέες καταστάσεις.
  • να συλλέγουν πληροφορίες, να διερευνούν.
  • να εκφράζουν τα συναισθήματα και τις απόψεις τους
  • να παρατηρούν, να βγάζουν συμπεράσματα
  • να εκφράζουν τις ιδέες τους για απλά φυσικά φαινόμενα, και να τις διαπραγματεύονται με τους άλλους.
  • να διερευνήσουν τις δυνατότητες που προσφέρουν διάφορα πλαίσια, για την έκφραση και επικοινωνία των ιδεών τους.
  • να ερευνήσουν απλά φυσικά φαινόμενα σχετικά με την κίνηση των αντικειμένων και τις δυνάμεις που ασκούνται πάνω τους.
  • να ερευνήσουν θερμικά φαινόμενα, τις αναμείξεις και τη διάλυση, πλεύση, βύθιση, μαγνητισμό, ηλεκτρισμό, (απλά κυκλώματα), το φως, τις σκιές, τον ήχο.
  • να αναγνωρίσουν την ανεπάρκεια ορισμένων ιδεών τους, σε σχέση με απλά φυσικά φαινόμενα, να υιοθετήσουν τις διαπιστώσεις αυτές ως ερωτήματα προς διερεύνηση.
  • να εξασκούν την πολλαπλή νοημοσύνη (γλωσσική, μαθηματική, οπτική – χωρική, συναισθηματική, νατουραλιστική, υπαρξιακή).
  • να αναδείξουν και να καλλιεργήσουν τις δεξιότητες και τις ικανότητες τους.

Παρουσίαση δραστηριοτήτων : https://www.popi-it.gr/nipiagogio-programmata/e-twin-young-scientists/

Το βιβλίο των αινιγμάτων για τα υλικά που δημιουργήθηκε στα πλαίσια του ευρωπαϊκού προγράμματος E-twinning : «Young Scientists»:

https://issuu.com/52069/docs/biblio-ainigmaton01

 

 

Το έργο βραβεύτηκε με την εθνική και Ευρωπαϊκή ετικέτα ποιότητας του eTwinning :

 Screenshot 5 etw qualitylabel 83056 el 001

 

CC BY-NC-SA 4.0 Young scientists 2015-2016 από Νηπιαγωγείο Κεντριού διατίθεται με άδεια χρήσης Creative Commons -Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Παρόμοια Διανομή4.0.