Το δάσος είναι ένα μοναδικό οικοσύστημα και η παρουσία του συντελεί στη διατήρηση της οικολογικής ισορροπίας. Δεδομένου ότι είναι μια πηγή υγείας, χαράς και ομορφιάς για τον άνθρωπο, δηλαδή ένα πολύτιμο αγαθό με ανυπολόγιστη αξία για την ψυχική υγεία και ισορροπία του ανθρώπου, παράλληλα υπολογίζεται και ως ένας σπουδαίος παράγοντας της οικονομικής, κοινωνικής και πολιτιστικής του ανάπτυξης. Το δάσος είναι ένας πολύτιμος φυσικός πόρος, ο οποίος εκμεταλλεύεται και αξιοποιείται πολύπλευρα από τον άνθρωπο. Πολλές φορές, όμως, αυτή η αλόγιστη ανθρώπινη δραστηριότητα προκαλεί αφενός, την συνεχή υποβάθμιση και τον περιορισμό των δασών και αφετέρου αλλοιώνει και καταστρέφει το φυσικό περιβάλλον.
Η καταστροφή ενός δάσους επιφέρει ανυπολόγιστες συνέπειες στο περιβάλλον, στην οικονομία και στη ζωή μας. Η λήψη μέτρων για τον περιορισμό των καταστρεπτικών επεμβάσεων, την διατήρηση των δασών και γενικότερα των φυσικών πόρων κρίνεται απαραίτητη και είναι υποχρέωση όλων μας, και των μικρών αλλά και των μεγάλων. Για αυτό τον λόγο, είναι σημαντικό τα παιδιά μας ως αυριανοί πολίτες, να αναπτύξουν έναν υψηλό βαθμό περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης. Το κλειδί της επιτυχίας βρίσκεται στην αλλαγή συμπεριφοράς σε θέματα που αφορούν το φυσικό περιβάλλον, αλλά και στη δημιουργία καλύτερων συνθηκών ζωής.
Μέσα από το εν λόγω εργαστήριο «Προστάτεψε το δάσος – Είναι πηγή ζωής», τα παιδιά μπόρεσαν να αντιληφθούν την αξία της ύπαρξης του φυσικού περιβάλλοντος τόσο για τα ζώα όσο και για τους ανθρώπους. Μέσα από την εξερεύνηση, την παρατήρηση και τη συλλογή πολύτιμων πληροφοριών για το δάσος τα παιδιά ανακάλυψαν τον τρόπο ύπαρξης και διατήρησης του φυσικού περιβάλλοντος χωρίς την ανθρώπινη παρέμβαση. Η δράση μας ξεκίνησε με έναν περίπατο στην αυλή του σχολείου μας, παρατηρώντας τα δέντρα που συναντήσαμε. Μαζέψαμε φύλλα, καρπούς, ξυλαράκια, ξερά χόρτα κι ό,τι άλλο βρήκαμε ενδιαφέρον. Χρησιμοποιώντας βιβλία και εκπαιδευτικά βίντεο μιλήσαμε για το δέντρο και κυρίως για τα μέρη από τα οποία αποτελείται.
Με αφορμή τους σπόρους της φακής που είχαμε φυτέψει νωρίτερα στη σχολική χρονιά παρατηρήσαμε τα διάφορα μέρη του φυτού και κυρίως τις ρίζες που είναι κρυμμένες στο χώμα. Το γεγονός αυτό αποτέλεσε σημαντικό ερέθισμα ενεργοποίησης της φαντασίας των παιδιών ως προς την χρησιμότητα των δέντρων ή των φυτών, αλλά και ως προς τη σύνθεση του δασικού οικοσυστήματος. Η προσπάθεια αυτή φυσικά και αποτυπώθηκε στο χαρτί, καθώς οι μικροί μας μαθητές και οι μικρές μας μαθήτριες ζωγράφισαν μοναδικά και χρωματιστά δασικά οικοσυστήματα με ευφάνταστο τρόπο.


Ακόμη, μιλήσαμε για τα αειθαλή και τα φυλλοβόλα δέντρα που υπάρχουν στο δάσος και παρατηρήσαμε τις αλλαγές της φύσης στο πέρασμα των εποχών. Συλλέξαμε και παρουσιάσαμε στην ολομέλεια διάφορους καρπούς όπως καρύδια, φουντούκια, βελανίδια, κουκουνάρια, κάστανα, κυπαρισσόμηλα, τα ονοματίσαμε και μάθαμε από ποιο δέντρο προέρχονται. Επιπλέον, ασχοληθήκαμε και με τα αγριολούλουδα και τα βότανα. Την άνοιξη, στην αυλή του σχολείου μας φύτρωσε χαμομήλι, το οποίο το μυρίσαμε και προσπαθήσαμε να το αποξηράνουμε. Μέσα από πλούσιο εποπτικό υλικό είδαμε τα ιδιαίτερα χρώματα των αγριολούλουδων και προσπαθήσαμε να μαντέψουμε το ιδιαίτερο άρωμά τους. Μάθαμε για την χρησιμότητά τους στον άνθρωπο, τις θεραπευτικές τους ιδιότητες και την χρήση τους στην ιατρική και την φαρμακευτική. Φυσικά, δεν παραλείψαμε να γνωρίσουμε και τα όμορφα μανιτάρια. Διαβάσαμε σχετικό παραμύθι με τον κύκλο ζωής των μανιταριών, είδαμε διάφορες εικόνες μανιταριών και μιλήσαμε για τους κινδύνους που κρύβουν.

Μιλώντας για την πανίδα του δάσους παρουσιάσαμε στα παιδιά εκπαιδευτικά βίντεο, βιβλία και εικόνες με ζώα, πουλιά και έντομα που ζουν στο δάσος. Συζητήσαμε για τις συνήθειες, τη διατροφή, τις φωλιές τους, αλλά και την ανάγκη τους να ζουν ελεύθερα στο φυσικό τους περιβάλλον, χωρίς την παρέμβαση του ανθρώπου. Σε αυτό το σημείο μας δόθηκε η ευκαιρία να συζητήσουμε και για τους κινδύνους που μπορεί να έχει ένα δάσος και να ανακαλύψουμε τα αίτια της καταστροφής των δασών, είτε είναι φυσικά όπως ένας κεραυνός, είτε είναι από την απρόσεκτη ή κακόβουλη ενέργεια των ανθρώπων. Κρίθηκε αναγκαίο να μιλήσουμε για τον ρόλο της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, αναγνωρίσαμε το σήμα της και μάθαμε να γράφουμε σωστά το τηλέφωνο έκτακτης ανάγκης. Μάλιστα τα παιδιά με πολύ ενθουσιασμό δραματοποίησαν έναν πιθανό διάλογο με κάποιον πυροσβέστη όπου θα του έδιναν τις κατάλληλες πληροφορίες, για να φτάσει όσο το δυνατόν πιο γρήγορα στο σημείο της φωτιάς.


Βέβαια, πολύ σημαντικό ερέθισμα ήταν και η επίσκεψη μας στην Πυροσβεστική Υπηρεσία της περιοχής όπου εκεί τα παιδιά μίλησαν με πυροσβέστες, ρώτησαν πολλά πράγματα σχετικά με τον εξοπλισμό, τον ρουχισμό και τα μηχανήματα που χρησιμοποιούνται για την κατάσβεση. Οι πυροσβέστες πρόθυμα απαντούσαν στις ερωτήσεις των παιδιών, έδειξαν όλα τα πιθανά μέσα κατάσβεσης και φυσικά άφησαν τα παιδιά να ρίξουν νερό με την μάνικα ενός πυροσβεστικού οχήματος. Τα παιδιά κατενθουσιάστηκαν και την επόμενη ημέρα αποτύπωσαν στο χαρτί όλα εκείνα τα μέσα κατάσβεσης που είδαν, αλλά και άκουσαν και δημιούργησαν τον δικό τους κατάλογο με τις δράσεις ενός καλού επισκέπτη στο δάσος. Στο τέλος, προς ενημέρωση των πολιτών ζωγράφισαν την δική τους αφίσα με θέμα το δάσος και με σύνθημα «ΑΓΑΠΩ ΤΟ ΔΑΣΟΣ». Ακόμη, μιλήσαμε για την αναδάσωση και για την σπουδαιότητά της στην συνέχιση των δασών. Μάλιστα, φυτέψαμε και το δικό μας φυτό στην αυλή του σχολείου μας, το οποίο τα παιδιά το φροντίζανε καθημερινά.







Η επίσκεψή μας στον «Πράσινο Κήπο», ένα πάρκο της περιοχής γεμάτο δέντρα και λουλούδια, αποτέλεσε για τα παιδιά ένα πεδίο εξερεύνησης και ανακάλυψης. Τα παιδιά είδαν από κοντά ζωάκια. Τα χάιδεψαν και τα τάισαν. Οι κομμένοι κορμοί δέντρων, έδωσαν ένα δυνατό ερέθισμα προς συζήτηση για το ξύλο και την ξυλεία, τους ξυλοκόπους και το ρόλο του Δασαρχείου, τον τρόπο χρονολόγησης των δέντρων και φυσικά για την χρήση των κορμών στην βιομηχανία με σκοπό την παραγωγή επίπλων και κάθε είδους χαρτί. Δεν παραλείψαμε να μιλήσουμε για την ανακύκλωση και τη σπουδαιότητά της στη προστασία και τη διατήρηση του δασικού οικοσυστήματος. Τα παιδιά έπαιξαν, φάγανε, αλλά και ξεκουράστηκαν κάτω από την σκιά των δέντρων απολαμβάνοντας την ηρεμία της στιγμής.

Καθ’ όλη τη διάρκεια του εργαστηρίου τα παιδιά έπαιξαν διάφορα ομαδικά παιχνίδια. Βοήθησαν το μικρό σκιουράκι να πάει τα βελανίδια στη φωλιά του και για να μη χάσει τη διαδρομή βάζανε ξερά φύλλα, ανάλογα με τον αριθμό που έφερνε κάθε φορά το ζάρι. Ακόμη, τα παιδιά γίνανε ζωάκια του δάσους κρυμμένα στις φωλιές τους και παίξανε το παραδοσιακό παιχνίδι «Λύκε-λύκε είσαι εδώ;».

Δεν έλειψαν και οι όμορφες κατασκευές σε κάθε φάση του εργαστηρίου:
