Στην Ευρωπαϊκή εβδομάδα κώδικα λύνουμε κώδικες με τη βοήθεια του αγαπημένου μας Έλμερ του παρδαλού ελέφαντα!
1η δραστηριότητα
Διαβάζοντας το παραμύθι του Έλμερ του παρδαλού Ελέφαντα συνειδητοποιούμε ότι οι φίλοι του Έλμερ θέλουν να γίνουν παρδαλοί, όπως ο ίδιος, αλλά ο καλός μας Έλμερ δεν γνωρίζει τον τρόπο! Θα τον βοηθήσουμε να αναμείξει τα χρώματα και να δούμε μαζί του ποιο χρώμα θα δημιουργηθεί. Αν το κόκκινο πέσει πάνω στο κίτρινο; Αν το κόκκινο πάει παρά δίπλα και αναμειχθεί με το μπλε; Το μπλε αν κάνει μια βουτιά στο κίτρινο; Το άσπρο σκοντάψει πάνω στο κόκκινο;…. Με τη βοήθεια μας βιωματικά παλάμη με παλάμη αναμείξαμε τα χρώματα και επιλύσαμε τις κάρτες γρίφους που μας έδωσε ο Έλμερ με δύο τρόπους και το αποτυπώσαμε σε κώδικα πάνω στο χαρτί.
2η δραστηριότητα
Επιλύουμε τον κώδικα και βάφουμε τους φίλους του Έλμερ παραδαλούς για να γίνουν ξεχωριστοί, όπως αυτός, όπως εμείς!Είναι η δεύτερη δραστηριότητα κώδικα έπειτα από την ανάμειξη χρωμάτων. Στο φύλλο εργαςσίας καλείται το παιδί να λύσει το κώδικα αποτυπώνοντας/βάφοντας στο χαρτί κάθε τετράγωνο (pixel), ο οποίος εμπεριέχει έναν αριθμό με τη σωστή αντιστοιχία χρώματος! Προσκαλούμε με αυτή τη δραστηριότητα τα νηπιάκια μας να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με την έννοια της κωδικοποίησης και των εικονοστοιχίων (pixels).
3η δραστηριότητα
Γινόμαστε ρομπότ στη Τρίτη μας δραστηριότητα επίλυση κώδικα και αναζητούμε το σωστό χρώμα το οποίο δημιουργείτε από την ανάμειξη χρωμάτων την οποία μάθαμε με τη βοήθεια του Έλμερ! Έχοντας ένα τηλεχειριστήριο το ρομπότ-νήπιο και με τη βοήθεια 2 φίλων, ένας τοποθετεί πάνω στην επιδαπέδια πίστα τις κάρτες ακολουθίας. Με απόρροια τα παιδιά βιωματικά κατανοούν σε βάθος την έννοια της ακολουθίας και του κώδικα, οπτικοποιούν τα βήματα των εντολών, τοποθετούν κάρτες ακολουθίας αντίστοιχες με τα πλήκτρα που πατούν στο Beebot και το δεύτερο νήπιο πατά τα αντίστοιχά πλήκτρα στο ρομποτοπαιδάκι μας. Τέλος, το ρομποτοπαιδάκι εκτελεί τις εντολές και επιλύει τον κώδικα και μεταβαίνει στο χρώμα που δημιουργείται από την ανάμειξη! Βιωματικά εντοπίζουν τυχόν λάθη στον κώδικά τους και ανακαλύπτουν την πρώιμη μορφή γλώσσας προγραμματισμού με blocks.
4η δραστηριότητα
Στην 4η δραστηριότητα επίλυση κώδικα αναζητούμε το σωστό χρώμα το οποίο δημιουργείτε από την ανάμειξη χρωμάτων. Αρχικά μάθαμε την επίλυση κώδικα βιωματικά ως ρομπότ σε μεγάλη πίστα και τώρα καλούμαστε να βοηθήσουμε τη beebot να επιλύσει τον κώδικα. Οι μαθητές τοποθετούν πάνω στην πίστα τις κάρτες ακολουθίας, εκτελούν τις εντολές στη beebot και πατώντας go η ίδια τις εκτελεί, επιλύει τον κώδικα και μεταβαίνει στο χρώμα που δημιουργείται από την ανάμειξη! Τα παιδιά κατανοούν σε βάθος την έννοια της ακολουθίας και του κώδικα, οπτικοποιούν τα βήματα των εντολών, τοποθετούν κάρτες ακολουθίας και τις εκτελούν. Η διάδραση των παιδιών με το Beebot είναι άμεση. Μπορούν και εντοπίζουν τυχόν λάθη στον κώδικά τους και ανακαλύπτουν την πρώιμη μορφή γλώσσας προγραμματισμού με blocks (πχ. Scratch Jr).
Οι γρίφοι που επιλύσαμε…
Το φύλλο εργασίας…
Το παραμύθι…
Μετά την ανάγνωση του πααμυθιού “Έλμερ” του Ντέιβιντ Μακ Κι πριν προβούμε στις παραπάνω δράσεις αναγνωρίσαμε τα χρώματα και τα ονομάσαμε με τους χρωματούλιδες. Κάθε παιδί αναγνώριζε το όνομα του χρωματούλη, το ονόμαζε και έψαχνε ένα αντικείμενο μέσα στη τάξη με αυτό το χρώμα.
https://codeweek.eu/view/638033/o-elmer-dimioyrghi-khrwmata
https://codeweek.eu/view/638040/lyse-to-kwdika-kai-vapse-toys-filoys-toy-elmer-pardalous
https://codeweek.eu/view/638044/ta-rompoto-paidakia-lynoyn-ton-kwdika-ton-khromaton
https://codeweek.eu/view/638050/h-beebot-anakalyptei-ta-khrwmata