Γ΄ Θεματικό Πεδίο
“Παιδί και Θετικές Επιστήμες”
Υποενότητα: Μαθηματικά- Γεωμετρικά Σχήματα
Γνώσεις :Να αναγνωρίζουν τα βασικά γεωμετρικά σχήματα και
Δεξιότητες: Να αντιπαραβάλλουν αντικείμενα του πραγματικού κόσμου με τα γεωμετρικά σχήματα.
Κύκλος
Κατά τη διάρκεια της πρωινής ενασχόλησης των μαθητών με την περιοχή παιχνιδιού που αφορά στο κέντρο μάθησης των μαθηματικών και ασχολούμενοι με τους άβακες με ξύλινα σφαιρικά χρώματα, έδωσαν το έναυσμα για να έρθουμε κοντά στο σχήμα του κύκλου. Έτσι τους ζητήσαμε να γίνουν ντεντέκτιβ και να αναζητήσουν στην αίθουσα κύκλους και έπειτα να τα φέρουν στον χώρο της συζήτησης.
Αφού συγκεντρώθηκαν πολλά αντικείμενα με κυκλικό σχήμα, ζητήσαμε από τα παιδιά να τα παρουσιάσουν περιγράφοντας όλα τα χαρακτηριστικά τους με τη σειρά και αν συμφωνεί η ολομέλεια ότι τα χαρακτηριστικά τους ταιριάζουν με αυτά του κύκλου να τα τοποθετήσουν μέσα στο στεφάνι που είχαμε προηγουμένως τοποθετήσει μπροστά τους στον χώρο της συζήτησης.
Οι μικροί μας μαθητές όμως δημιούργησαν και με άλλους τρόπους τους δικούς τους κύκλους.
Σε αυτή τη φάση η persona doll της τάξης μας ο περίφημος Φρανσουά,
ήρθε στην ολομέλεια για να ανιχνεύσει όσα έχουν κατανοήσει τα παιδιά σε σχέση με τον κύκλο και μάλιστα μας τραγούδησε το παρακάτω τραγούδι αλλά γαλλικά…
Άλλωστε από την όψη του και μόνο φαίνεται να είναι λάτρης του συγκεκριμένου σχήματος μιας και στο ράμφος του κυριαρχούν διάφοροι πολύχρωμοι κύκλοι. Τους έφερε μάλιστα και δώρο έναν αγαπημένο του πίνακα ζωγραφικής που τους κέντρισε αμέσως το ενδιαφέρον. Χρησιμοποιώντας τη ρουτίνα σκέψης (Βλέπω- Σκέφτομαι- Αναρωτιέμαι) επεξεργάζονται τον πίνακα του W. Kandinsky.
Κατόπιν επιλέγουν τον αγαπημένο τους πολύχρωμο κύκλο και προσπαθούν να δημιουργήσουν το δικό τους μοναδικό έργο ζωγραφικής, βουτώντας τα πινέλα στα κατάλληλα χρώματα τέμπερας.
Τρίγωνο
Το τρίγωνο το προσεγγίσαμε μέσα από ένα ενδιαφέρον παραμύθι ενός πολύ γνωστού συγγραφέα του Βαγγέλη Ηλιόπουλου με τίτλο: ” Ο Τριγωνοψαρούλης στον κόσμο των παράξενων ψαριών”
Ζωγραφίσαμε την αγαπημένη μας σκηνή από το παραμύθι που μόλις μας είχε αφηγηθεί η κυρία μας στο ακόλουθο ανοιχτό Φύλλο Εργασίας.
https://blogs.sch.gr/niparachn/files/2023/10/ΦΥΛΛΟ-ΕΡΓΑΣΙΑΣ-ΓΙΑ-ΠΑΡΑΜΥΘΙ-ΤΡΙΓΩΝΟΨΑΡΟΥΛΗΣ.pdf
Φυσικά δεν ξεχάσαμε να αναζητήσουμε τρίγωνα σχήματα, όπως το σχήμα του αγαπημένου μας ήρωα μέσα στην τάξη και φυσικά τραγουδήσαμε το τραγούδι για το τρίγωνο.
Μα πιο πολύ από όλα διασκεδάσαμε ένα παιχνίδι σκυταλοδρομίας που γνωρίσαμε. Στόχος μας ήταν να αντιστοιχίσουμε τα δυο σχήματα ( Κύκλος & Τρίγωνο) με τα σωστά χρώματα, πραγματοποιώντας μια σκυταλοδρομία με στόχο να νικήσει η ομάδα με τον καλύτερο χρόνο. Η άσκηση αυτή είχε στόχο την ανάπτυξη κινητικών δεξιοτήτων, επιδιώκοντας παράλληλα την ικανότητα χρήσης και ελέγχου του σώματος των νηπίων σε συνδυασμό με την ανάπτυξη της γνωστικής τους ικανότητας. Λειτούργησε ως άσκηση αναστοχασμού και εμπέδωσης γνώσεις βασικών χρωμάτων και σχημάτων που έχουν κατακτηθεί.
Τετράγωνο
Το τετράγωνο ήρθε να μας μάθει πως όλες οι πλευρές είναι ίσες και όπως και να το γυρίσεις πάλι μοιάζει να είναι ίδιο. Φυσικά αναζητήσαμε διάφορα τετράγωνα στην τάξη μας και τα συγκεντρώσαμε στην παρεούλα μας.
Βέβαια ακούσαμε και το τραγούδι του από τα ζουζούνια…
Και εκεί μας ήρθε η καταπληκτική ιδέα να δημιουργήσουμε κούκλες με σχήματα. Έτσι πήραν ζωή η κυκλίτσα, ο τετραγωνογλυκούλης και ο τριγωνοψαρούλης. Οι μαθητές απόλαυσαν τόσο την κατασκευή τους, όσο και το κουκλοθέατρο όπου δημιούργησαν όμορφες ιστορίες.
Ορθογώνιο
Το Ορθογώνιο το γνωρίσαμε μέσα από την κυρία Τριγωνομετρία, που μας επισκέφθηκε από την ορθογώνια πόλη όπου όλα είχαν σχήμα ορθογώνιο ακόμα και οι μπάλες…Μόλις είχε φτάσει στο χωριό μας και χαιρόταν που επιτέλους έβλεπε διάφορα σχήματα γύρω της και δεν ήταν όλα μονότονα όπως στη δική της πόλη. Σαν μας ζήτησε να ψάξουμε να βρούμε ορθογώνια μέσα στη δική μας τάξη, εμείς υπακούσαμε και βρήκαμε πολλά.
Ύστερα ακούσαμε και το τραγούδι για το ορθογώνιο.
Αφού το αναγνωρίσαμε καλά παρατηρήσαμε τον πίνακα του Μοντριάν που εμπεριέχει τετράγωνα και ορθογώνια, μετρώντας πόσα από αυτά είναι κόκκινα, μπλε, κίτρινα, μαύρα και άσπρα. Χωριστήκαμε σε δύο ομάδες και ζωγραφίσαμε το δικό μας αφηρημένο έργο, εμπνευσμένοι από τον πίνακά του με τα δάχτυλά μας. Ιδού το αποτέλεσμα.
![]()










