Γ΄ Θεματικό Πεδίο

“Παιδί και Θετικές Επιστήμες”

Υποενότητα: Μαθηματικά- Γεωμετρικά Σχήματα

 

Γνώσεις :Να αναγνωρίζουν τα βασικά γεωμετρικά σχήματα και

Δεξιότητες: Να αντιπαραβάλλουν αντικείμενα του πραγματικού κόσμου με τα γεωμετρικά σχήματα.

Κύκλος

Κατά τη διάρκεια της πρωινής ενασχόλησης των μαθητών με την περιοχή παιχνιδιού που αφορά στο κέντρο μάθησης των μαθηματικών και ασχολούμενοι με τους άβακες με ξύλινα σφαιρικά χρώματα, έδωσαν το έναυσμα για να έρθουμε κοντά στο σχήμα του κύκλου. Έτσι τους ζητήσαμε να γίνουν ντεντέκτιβ και να αναζητήσουν στην αίθουσα κύκλους και έπειτα να τα φέρουν στον χώρο της συζήτησης.

Αφού συγκεντρώθηκαν πολλά αντικείμενα με κυκλικό σχήμα, ζητήσαμε από τα παιδιά να τα παρουσιάσουν περιγράφοντας όλα τα χαρακτηριστικά τους με τη σειρά και αν συμφωνεί η ολομέλεια ότι τα χαρακτηριστικά τους ταιριάζουν με αυτά του κύκλου να τα τοποθετήσουν μέσα στο στεφάνι που είχαμε προηγουμένως τοποθετήσει μπροστά τους στον χώρο της συζήτησης.

IMG 7942

Οι μικροί μας μαθητές όμως δημιούργησαν και με άλλους τρόπους τους δικούς τους κύκλους.

IMG 7967

IMG 7943

Σε αυτή τη φάση η persona doll της τάξης μας ο περίφημος Φρανσουά,

118474479 3503814016309602 2049021845297261374 n

ήρθε στην ολομέλεια για να ανιχνεύσει όσα έχουν κατανοήσει τα παιδιά σε σχέση με τον κύκλο και μάλιστα μας τραγούδησε το παρακάτω τραγούδι αλλά γαλλικά…

Άλλωστε από την όψη του και μόνο φαίνεται να είναι λάτρης του συγκεκριμένου σχήματος μιας και στο ράμφος του κυριαρχούν διάφοροι πολύχρωμοι κύκλοι. Τους έφερε μάλιστα και δώρο έναν αγαπημένο του πίνακα ζωγραφικής που τους κέντρισε αμέσως το ενδιαφέρον. Χρησιμοποιώντας τη ρουτίνα σκέψης (Βλέπω- Σκέφτομαι- Αναρωτιέμαι) επεξεργάζονται τον πίνακα του W. Kandinsky.

color study squares with concentric circles 19131

Κατόπιν επιλέγουν τον αγαπημένο τους πολύχρωμο κύκλο και προσπαθούν να δημιουργήσουν το δικό τους μοναδικό έργο ζωγραφικής, βουτώντας τα πινέλα στα κατάλληλα χρώματα τέμπερας.

C6434818 BF0B 45BC 8B87 24238014F669B8A7DC82 918A 4D64 BA09 909363083717

E404D2C5 9954 4400 B12D 19AAB0D60A502E300880 5966 4728 98B6 59F8328BD105

Τρίγωνο

Το τρίγωνο το προσεγγίσαμε μέσα από ένα ενδιαφέρον παραμύθι ενός πολύ γνωστού συγγραφέα του Βαγγέλη Ηλιόπουλου με τίτλο: ” Ο Τριγωνοψαρούλης στον κόσμο των παράξενων ψαριών”

Βιβλίο Ο Τριγωνοψαρούλης

Ζωγραφίσαμε την αγαπημένη μας σκηνή από το παραμύθι που μόλις μας είχε αφηγηθεί η κυρία μας στο ακόλουθο ανοιχτό Φύλλο Εργασίας.

https://blogs.sch.gr/niparachn/files/2023/10/ΦΥΛΛΟ-ΕΡΓΑΣΙΑΣ-ΓΙΑ-ΠΑΡΑΜΥΘΙ-ΤΡΙΓΩΝΟΨΑΡΟΥΛΗΣ.pdf

 

Φυσικά δεν ξεχάσαμε να αναζητήσουμε τρίγωνα σχήματα, όπως το σχήμα του αγαπημένου μας ήρωα μέσα στην τάξη και φυσικά τραγουδήσαμε το τραγούδι για το τρίγωνο.

Μα πιο πολύ από όλα διασκεδάσαμε ένα παιχνίδι σκυταλοδρομίας που γνωρίσαμε. Στόχος μας ήταν να αντιστοιχίσουμε τα δυο σχήματα ( Κύκλος & Τρίγωνο) με τα σωστά χρώματα, πραγματοποιώντας μια σκυταλοδρομία με στόχο να νικήσει η ομάδα με τον καλύτερο χρόνο. Η άσκηση αυτή είχε στόχο την ανάπτυξη κινητικών δεξιοτήτων, επιδιώκοντας παράλληλα την ικανότητα χρήσης και ελέγχου του σώματος των νηπίων σε συνδυασμό με την ανάπτυξη της γνωστικής τους ικανότητας. Λειτούργησε ως άσκηση αναστοχασμού και εμπέδωσης γνώσεις βασικών χρωμάτων και σχημάτων που έχουν κατακτηθεί.

thumbnail IMG 7999

Τετράγωνο

Το τετράγωνο ήρθε να μας μάθει πως όλες οι πλευρές είναι ίσες και όπως και να το γυρίσεις πάλι μοιάζει να είναι ίδιο. Φυσικά αναζητήσαμε διάφορα τετράγωνα στην τάξη μας και τα συγκεντρώσαμε στην παρεούλα μας.

thumbnail IMG 8022

Βέβαια ακούσαμε και το τραγούδι του από τα ζουζούνια…

Και εκεί μας ήρθε η καταπληκτική ιδέα να δημιουργήσουμε κούκλες με σχήματα. Έτσι πήραν ζωή η κυκλίτσα, ο τετραγωνογλυκούλης και ο τριγωνοψαρούλης. Οι μαθητές απόλαυσαν τόσο την κατασκευή τους, όσο και το κουκλοθέατρο όπου δημιούργησαν όμορφες ιστορίες.

thumbnail IMG 8033 thumbnail IMG 8035thumbnail IMG 8036thumbnail FF2E6FC4 A188 4DAD A156 6A52CFDB97F6

Ορθογώνιο

Το Ορθογώνιο το γνωρίσαμε μέσα από την κυρία Τριγωνομετρία, που μας επισκέφθηκε από την ορθογώνια πόλη όπου όλα είχαν σχήμα ορθογώνιο ακόμα και οι μπάλες…Μόλις είχε φτάσει στο χωριό μας και χαιρόταν που επιτέλους έβλεπε διάφορα σχήματα γύρω της και δεν ήταν όλα μονότονα όπως στη δική της πόλη. Σαν μας ζήτησε να ψάξουμε να βρούμε ορθογώνια μέσα στη δική μας τάξη, εμείς υπακούσαμε και βρήκαμε πολλά.

thumbnail IMG 8058

Ύστερα ακούσαμε και το τραγούδι για το ορθογώνιο.

Αφού το αναγνωρίσαμε καλά παρατηρήσαμε τον πίνακα του Μοντριάν που εμπεριέχει τετράγωνα και ορθογώνια, μετρώντας πόσα από αυτά είναι κόκκινα, μπλε, κίτρινα, μαύρα και άσπρα. Χωριστήκαμε σε δύο ομάδες και ζωγραφίσαμε το δικό μας αφηρημένο έργο, εμπνευσμένοι από τον πίνακά του με τα δάχτυλά μας. Ιδού το αποτέλεσμα.thumbnail IMG 8050      thumbnail IMG 8056