Κάθε χρόνο την 4η Οκτωβρίου έχει καθιερωθεί να εορτάζεται η Παγκόσμια Ημέρα των Ζώων, θέλοντας να εστιάσει στα δικαιώματα καθώς και τις ανάγκες που έχουν τα ζώα, για μια ποιοτική διαβίωση και ιδιαιτέρως τα ζώα που απειλούνται να εξαφανιστούν. Η ιδιαίτερη αυτή μέρα ορίστηκε, λόγω του ότι την ίδια ημερομηνία εορτάζεται η μνήμη του Αγίου Φραγκίσκου της Ασίζης που θεωρείται ως ο προστάτης τους.
Διδακτική αξιοποίηση 5Ε
Α΄ Φάση Εξοικείωση:
Με αφόρμηση το εκτυπωμένο ημερολόγιο για τον μήνα Οκτώβριο που διανύουμε από την κα Τάνια Μάνεση ( Πηγή: http://taniamanesi-kourou.blogspot.com/2023/09/blog-post_30.html ) που περιλαμβάνεται στη ρουτίνα της τάξης μας, ζητάμε από τους μαθητές να παρατηρήσουν τι εικόνα έχει η μέρα που διανύουμε ( 4 Οκτωβρίου 2023).
Οι εικόνες από τα ζώα μας οδηγούν στο ξεκίνημα μιας συζήτησης για το αν και ποια ζώα γνωρίζουν ή έχουν στην αυλή του σπιτιού τους. Η συζήτηση παίρνει φωτιά και το κάθε παιδί ανταποκρίνεται με μεγάλη προθυμία στο να αναφέρει τα ζώα αυτά, την ονομασία, την τροφή τους, τον χώρο που κοιμούνται και κινούνται κ.λ.π.
Β ΄ Φάση Επισκόπηση
Έχοντας ήδη προετοιμάσει την τάξη με κατάλληλο εποπτικό υλικό που αφορά στα ζώα, όπως βιβλία, επιτραπέζια, παζλ, φωτογραφίες,
ζητήσαμε από τους μαθητές μας -αφού πρώτα τους χωρίσαμε σε ομάδες, να μας παρουσιάσουν το αγαπημένο τους κατοικίδιο προσπαθώντας να μας δώσουν όσες περισσότερες πληροφορίες μπορούν. Σε αυτό τους βοήθησαν και εικόνες από μια εγκυκλοπαίδεια ζώων που υπήρχε στο σχολείο, την οποία και εξερεύνησαν, ώστε μέσα από το κατάλληλο φωτογραφικό της υλικό να παρουσιάσουν όσες περισσότερες λεπτομέρειες μπορούσαν. Παράλληλα κάθε ομάδα επέλεξε και ένα ζώο που δε γνώριζε καλά ώστε να το παρουσιάσει στους συμμαθητές της ανασύροντας πληροφορίες από την εγκυκλοπαίδεια των ζώων και από το υπόλοιπο εποπτικό υλικό της τάξης.
Φυσικά δεν ξεχάσαμε να παίξουμε ένα παιχνίδι μίμησης το «κάνε όπως…», όπου δίναμε το παράγγελμα κάθε φορά με το χτύπημα ενός ταμπουρίνου και τα παιδιά καλούνταν να παρουσιάσουν το βάδισμα και τον ήχο του ζώου που αναφέραμε, κινούμενα στον χώρο.
Γ΄ Φάση Επεξήγηση
Αφού προετοίμασαν κατάλληλα το υλικό της η κάθε ομάδα, ξεκίνησαν με τη σειρά να παρουσιάσουν την εργασία τους μπροστά στους συμμαθητές τους. Με τη βοήθειά μας και με ερωτήσεις που στόχο είχαν να ενθαρρύνουν και να ξεμπλοκάρουν όσους δυσκολεύονταν να εκφραστούν, τους ρωτήσαμε:
- Που ζουν;
- Γεννούν αυγά ή μωρά;
- Πόσα πόδια έχουν;
- Τι χρώμα έχουν;
- Πως ονομάζονται τα διάφορα σημεία του σώματός τους;
Στη συνέχεια η συζήτηση κατευθύνεται στο πως πιστεύουν τα παιδιά ότι πρέπει να συμπεριφερόμαστε στα ζώα, σημειώνοντας ποια θεωρούν τα σημαντικότερα δικαιώματα τους. Σε αυτό μας βοήθησε και η ανάγνωση του παραμυθιού «Ξουτ», της Φωτεινής Τσαμπρά και της Ζωής Σκαλίδη.
Μάλιστα αποτυπώσαμε τη σχέση μεταξύ του σκύλου Ξουτ και του πιστού συντρόφου- αφεντικού του ζωγραφίζοντας της σκηνή της γνωριμίας τους σε ένα ανοιχτό φύλλο εργασίας.
Φύλλο Εργασίας για το παραμύθι Ξουτ
Δ΄ Φάση Εμπλουτισμός
Κατόπιν τους ζητήσαμε να ζωγραφίσουν τα δικαιώματα των κατοικίδιών τους- δηλαδή όσα θεωρούν πως είναι αναγκαία για να ζουν μια ήρεμη ζωή, σε ένα ανοιχτό φύλλο εργασίας.
Σε αυτό το σημείο δημιουργήσαμε το κοινό κατοικίδιο στους περισσότερους μαθητές μας σε μάσκα, που δεν ήταν άλλο από το αγαπημένο σε όλους σκυλάκι.
Ε΄ Φάση Εκτίμηση
Τέλος δημιουργήσαμε με όσα ζώα γνώριζαν τα παιδιά μετά από αναζήτηση στο διαδίκτυο μια αφίσα αφιέρωμα στην Παγκόσμια Ημέρα τους, όπου οι μαθητές μας εκδήλωσαν την αγάπη τους για αυτά και σημείωσαν τα βασικά τους δικαιώματα όπως την ανάγκη για τροφή, νερό, σπίτι, γιατρό, φάρμακα, παιχνίδια, καθαριότητα, αγκαλιά.



