Μιας και το χωριό μας, ο Άγιος Νικόλαος είναι ένα παραθαλάσσιο χωριό και
τα παιδιά έχουν αρκετές εικόνες και βιώματα από τη θάλασσα, αποφασίσαμε
να ασχοληθούμε με ένα περιβαλλοντικό πρόγραμμα το οποίο το ονομάσαμε
” Η θάλασσα του τόπου μας”.
Καταρχήν, παρουσιάσαμε κάποιες κλειστές εικόνες σχετικές με θάλασσα
και ένα ένα παιδί ερχόταν κι άνοιγαν μια εικόνα, την έδειχναν στην υπόλοιπη
ομάδα,την περιέγραφαν κι έτσι σιγά σιγά ξεκίνησε μια συζήτηση γύρω από τη
θάλασσα. Κάποια παιδιά αναγνώρισαν τον Άγιο Νκόλαο και χάρηκαν.
Τα παιδιά θέλανε πως και πως να πούνε τις ιστορίες τους για τις παραλίες της
περιοχής,για το θείο που έχει βάρκα και ψαρεύει, για τη Γνώσπη που έχει
βραχάκια και μαζεύονται τα μεγαλύτερα παιδιά και κάνουν βουτιές,άρχισαν να
νοσταλγούν το καλοκαιράκι, μιας και είχαν αρχίσει οι ζέστες και μας ζήτησαν
εκδρομή στη θάλασσα. Τους είπαμε ότι έχουμε προγραμματίσει κατι σχετικό
και πέταξαν απο τη χαρά τους . Άντε τώρα να συγκεντρωθούμε μέσα
στην τάξη……..γι’αυτό πριν βγούμε διάλειμμα βάλαμε ένα στοίχημα…
ότι όποιος βρει στο χάρτη που είναι το χωριό μας θα γίνει ο οδηγός του
τρένου για να βγούμε στην αυλή. Ψάξαμε να βρούμε την Καλαμάτα, που
αρχίζει από Κ, αλλά το χωρίο μας βρέθηκε κοντά στη Καβάλα, κοντά στην
Κρήτη, κοντά στην Κατερίνη και μετά από λίγη ώρα, την βρήκαμε,
γιατί και κάποιοι ανυπόμονοι φώναζαν ποοοοοότε θα βγούμε έξω;
Δεν είχαν κι άδικο. Έτσι λοιπόν, ένα παιδί πρότεινε να φτιάξουμε μια
βάρκα σαν αυτές που βλέπει στο λιμανάκι και να το κολλήσουμε εκεί
που είναι ο Άγιος Νικόλαος (που αρχίζει απο Α….όπως η Αρμέλα και ο Αμαρίλντο)
![P1080973](https://blogs.sch.gr/nipanik/files/2014/06/P1080973-225x300.jpg)
οι μικροί ζωγράφοι μας δεν ξέχασαν και τα ψαράκια κάτω από τη βάρκα, αφού ξέρουν πολύ καλά τι φρέσκα ψάρια βγάζουν οι ψαράδες του χωριόυ μας.
Για να εμπλουτίσουμε τη γωνιά παρατήρησης βάλαμε τις θαλασσινές εικόνες
και βρήκαμε αρκετά παραμύθια θαλασσινά ή σε σχέση με το νερό και κάποια
από το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Καλαμάτας, τα οποία θα μας
φανούν χρήσιμα για το θέμα μας. Υποσχεθήκαμε στα παιδιά ότι θα τα
διαβάσουμε όλα. Και όταν υπόσχεται κάποιος κάτι στα παιδιά πρέπει να το
τηρεί γιατί αλλιώς θα μας το κρατήσουν Μανιάτικο οι μαθητές μας.
Κατα τη διάρκεια του προγράμματος κάναμε πολλές δραστηριότητες με τα
παιδιά, όπως για παράδειγμα δώσαμε χαρακτηρισμούς στη θάλασσα (ήρεμη,
γαλήνια, φουρτουνιασμένη, γαλανή, γαλαζοπράσινη, κυματιστή κλπ), μέσα
από τις ιστορίες που διαβάσαμε ανακαλύψαμε καινούριες λέξεις, τα πλάσματα
της θάλασσας, μιλήσαμε για τον κύκλο του νερού, γνωρίσαμε τη λαίμαργη
φάλαινα, τον Ψαρίνο και την Ψαρίνα και ταξιδέψαμε μαζί τους. Ξεχωρίσαμε
τα βιβλία γνώσεων που μας δίνουν πληροφορίες για ένα θέμα (όπως εδώ,
τα ζώα της θάλασσας) από τα παραμύθια. Επίσης παρατηρήσαμε την αφίσα
του θαλάσσιου κόσμου που μας έστειλε η helmepa και είπαμε για ποιο λόγο
δημιουργούμε αφίσες.Τα παιδιά πρότειναν κάποια στιγμή να φτιάξουμε κι
εμείς μια αφίσα,το οποίο κάναμε αργότερα που είχαμε κάποιο σημαντικό λόγο
(που θα δείτε παρακάτω)
![P1080985](https://blogs.sch.gr/nipanik/files/2014/06/P1080985-225x300.jpg)
Πριν δούμε την αφίσα και δούμε τα βιβλία ζητάμε από τα παιδιά να μας ζωγραφίσουν τα ζώα της θάλασσας
Παίξαμε και πολλά γλωσσικά παιχνίδια όπως:
“Τι θα βγει, τι θα βγει, ποιος μπορεί να μας το πει;”
αν στη λέξη θάλασσα αλλάξουμε το θα με χα? (χάλασα)
αν στη λέξη βάρκα αλλάξουμε το βα με πα ή σα? (πάρκα, σάρκα)
αν στη λέξη ψάρι αλλάξουμε το ψα με ζα? (ζάρι)
Εκτός από τις ιστορίες που διαβάσαμε, διαβάσαμε και ποιήματα, μάθαμε
παροιμίες και εκφράσεις σχετικές με τη θάλασσα, ακούσαμε γλωσσοδέτες-
τραγούδια :”η βάρκα η παλιόβαρκα, η μικρή παλιοβαρκίτσα” και “ψαράς
ψαρεύει ψάρια στο ψαροκάικο” και μάθαμε πολλά πολλά καλοκαιρινά
θαλασσινά τραγούδια, τα οποία αναπαραστήσαμε, χορέψαμε τα τραγουδήσαμε
ψιθυριστά, δυνατά, χαρούμενα, νευριασμένα, και με πολλούς άλλους τρόπους.
Κάναμε πειράματα όπως “επίπλευση βύθιση”
Ασχοληθήκαμε και με το πρόβλημα της μόλυνσης της θάλασσας και τους
λόγους που γίνεται αυτό κι έτσι αποφασίσαμε στην εκδρομή μας στην παραλία
Πανταζί να καθαρίσουμε την παραλία και να αφήσουμε το μήνυμά μας στην
παραλία να ταξιδέψει και να κολλήσουμε την αφίσα που φτιάξαμε για να
προτρέψουμε τον κόσμο να κρατάει καθαρή την παραλία μας
![20140522_135945](https://blogs.sch.gr/nipanik/files/2014/06/20140522_135945-168x300.jpg)
φτιαξαμε την αφισα.τα ψαρακια λενε να πουμε στους τρελους ανθρωπους να προσεξουνε λιγακι το γαλαζιο μας νεράκι
Η ΕΚΔΡΟΜΗ ΜΑΣ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΛΙΑ ΠΑΝΤΑΖΙ
![P1090131](https://blogs.sch.gr/nipanik/files/2014/06/P1090131-300x225.jpg)
ΠΕΤΑΞΑΜΕ ΚΑΙ ΤΑ ΒΟΤΣΑΛΑΚΙΑ ΜΑΣ ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ, ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΔΟΥΛΕΙΑ ΚΑΙ ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΗ
Στη συνέχεια οι μικροί μας φίλοι πήραν συνέντευξη απο τους κατοίκους
της περιοχής. Ακολουθεί απόσπασμα συνέντευξης….
σύρετε το ποντίκι
Κι επειδή θέλαμε να μάθουμε τα πάντα για τη θάλασσα ,σκεφτήκαμε να
ρωτήσουμε και κάποιος ειδικούς να μας πουν ότι γνωρίζουν και όπως είπε
ένας μαθητής μας να ρωτήσουμε τους αστυνομικούς της θάλασσας, και
ποιοι είναι αυτοι; Μάθαμε ότι λέγονται λιμενικοί και είμαστε πολλοί τυχεροί
γιατί στο χωριό μας υπάρχει ένας λιμενικός σταθμός. Προσκαλέσαμε του
λιμενικούς να έρθουν στο σχολείο μας πούνε για το επάγγελμά τους που
έχει σχέση με τη θάλασσα και δέχτηκαν με χαρά.
Τις επόμενες μέρες θα ανεβάσουμε υλικό και από αυτή την επίσκεψη, η οποία
πραγματοποιήθηκε εντελώς τυχαία στις 5 Ιούνη που ήταν η
ημέρα Περιβάλλοντος. Μας είπαν πολύ σημαντικά πράγματα και
ανέφεραν τη λέξη Ανακύκλωση….μμμ για να δούμε τι είναι αυτή η κυρία
Ανακύκλωση;;;;;…..
Η ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΤΩΝ ΛΙΜΕΝΙΚΩΝ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ
![P1090180](https://blogs.sch.gr/nipanik/files/2014/06/P1090180-300x225.jpg)
ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕΡ ΟΤΑΝ ΠΗΓΑΙΝΟΥΜΕ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΛΙΑ.ΜΑΣ ΜΙΛΣΑΝ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ ΚΑΙ ΟΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΗΝ ΠΕΤΑΜΕ ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ ΣΤΙΣ ΠΑΡΑΛΙΕΣ
ΕΜΕΙΣ ΜΕ ΤΗ ΣΕΙΡΑ ΜΑΣ ΤΟΥΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΑΜΕ ΜΕ ΧΑΡΑ ΟΤΙ ΕΙΧΑΜΕ ΠΑΕΙ
ΕΚΔΡΟΜΗ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΛΙΑ ΠΑΝΤΑΖΙ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΑΘΑΡΙΣΑΜΕ, ΜΑΣ ΕΙΠΑΝ
ΜΠΡΑΒΟ ΚΑΙ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥΣ ΔΕΙΞΑΜΕ ΜΙΑ ΩΡΑΙΑ ΑΦΙΣΑ ΠΟΥ ΕΙΧΑΜΕ ΣΤΗΝ
ΤΑΞΗ ΜΑΣ
Με αφορμή τις πληροφορίες που μας έδωσαν οι λιμενικοί για την ανακύκλωση
διαβάσαμε ένα παραμύθι με τίτλο “η Κυρία Ανακύκλωση και οι φίλοι της” και
λύσαμε όλες μας τις απορίες. Μας έκανε μεγάλη εντύπωση που ένα πλαστικό
μπουκάλι κάνει μέχρι και 450 χρόνια μέχρι να διαλυθεί στη θάλασσα.
![20140611_133227](https://blogs.sch.gr/nipanik/files/2014/06/20140611_133227-300x168.jpg)
ΚΑΙ ΣΤΡΩΘΗΚΑΜΕ ΣΤΗ ΔΟΥΛΕΙΑ, ΧΩΡΙΣΤΗΚΑΜΕ ΣΕ ΟΜΑΔΕΣ ΚΑΙ ΦΤΙΑΞΑΜΕ ΜΕΔΟΥΣΕΣ ΑΠΟ ΓΙΑΟΥΡΤΑΚΙΑ, ΧΤΑΠΟΔΙΑ ΚΑΙ ΨΑΡΙΑ ΑΠΟ ΡΟΛΑ ΥΓΕΙΑΣ, ΚΑΡΧΑΡΙΑ ΑΠΟ ΡΟΛΟ ΚΟΥΖΙΝΑΣ, ΠΛΟΙΟ ΑΠΟ ΠΛΑΣΤΙΚΟ ΜΠΟΥΚΑΛΙΚΑΙ ΜΠΟΥΡΜΠΟΥΛΗΘΡΕΣ ΑΠΟ ΚΑΠΑΚΙΑ. ΚΑΙ ΑΦΟΥ ΚΑΝΑΜΕ ΑΝΩ ΚΑΤΩ ΤΗΝ ΤΑΞΗ ….
Εκτός από ομαδικές εργασίες όμως φτιάξαμε και ατομικές όπως ψαράκι από
χάρτινο πιάτο και το βυθό της θάλασσας. Και μιας και έχουμε τόσο μεγάλη
αυλή και είχαμε φτιάξει κάτι λαχταριστά χταποδάκια παίξαμε ένα παιχνίδι
που το ονομάσμε “πόσα χταπόδια πιάσαμε” και όχι μόνο, παίξαμε τον
πεινασμένο καρχαρία, τη σούπα με τους αστακούς και τα δίχτυα του ψαρά!
![ΔΕΝ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΑΜΕ ΠΙΝΕΛΑ..ΠΟΥ ΝΑ ΤΑ ΠΛΕΝΟΥΜΕ ΜΕΤΑ.ΒΑΛΑΜΕ ΤΑ ΔΑΧΤΥΛΑ ΜΑΣ ΣΤΑ ΧΡΩΜΑΤΑ ΚΙ ΕΓΙΝΕ ΧΑΜΟΣ](https://blogs.sch.gr/nipanik/files/2014/06/20140528_141317-300x168.jpg)
ΔΕΝ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΑΜΕ ΠΙΝΕΛΑ..ΠΟΥ ΝΑ ΤΑ ΠΛΕΝΟΥΜΕ ΜΕΤΑ.ΒΑΛΑΜΕ ΤΑ ΔΑΧΤΥΛΑ ΜΑΣ ΣΤΑ ΧΡΩΜΑΤΑ ΚΙ ΕΓΙΝΕ ΧΑΜΟΣ
![ΣΤΟ ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ ΚΑΠΟΙΟΙ ΣΥΝΕΧΙΣΑΝ ΝΑ ΠΑΙΖΟΥΝ ΑΛΛΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟ ΕΚΑΝΑΝ ΠΙΟ ΑΠΛΟ, ΗΘΕΛΑΝ ΝΑ ΜΕΤΡΑΝΕ ΠΟΣΑ ΧΤΑΠΟΔΙΑ ΟΧΙ ΠΟΝΤΟΥΣ.ΚΑΝΕΝΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑ](https://blogs.sch.gr/nipanik/files/2014/06/20140610_141109-300x168.jpg)
ΣΤΟ ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ ΚΑΠΟΙΟΙ ΣΥΝΕΧΙΣΑΝ ΝΑ ΠΑΙΖΟΥΝ ΑΛΛΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟ ΕΚΑΝΑΝ ΠΙΟ ΑΠΛΟ, ΗΘΕΛΑΝ ΝΑ ΜΕΤΡΑΝΕ ΠΟΣΑ ΧΤΑΠΟΔΙΑ ΟΧΙ ΠΟΝΤΟΥΣ.ΚΑΝΕΝΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑ
ΛΙΓΟ ΤΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΛΙΓΟ ΟΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΤΟ
ΚΑΤΑΛΑΒΟΥΜΕ
Η ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ ΕΦΤΑΣΕ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ!!!
ΚΑΛΗ ΞΕΚΟΥΡΑΣΗ ΣΤΑ ΜΙΚΡΑ ΖΟΥΖΟΥΝΙΑ ΜΑΣ ΠΟΥ
ΖΟΥΝΙΖΟΥΝ
ΑΡΚΕΤΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ
ΚΑΙ ΚΑΛΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΣΕ ΟΛΟΥΣ!!!
Πρόσφατα σχόλια