Προσωπικός χώρος, όρια και φροντίδα: Μαθαίνοντας κοινωνικά αποδεκτές συμπεριφορές

Στο νηπιαγωγείο μας συνεχίζουμε καθημερινά να καλλιεργούμε τις κοινωνικές και συναισθηματικές μας δεξιότητες , χτίζοντας θεμέλια για υγιείς σχέσεις, συνεργασία και σεβασμό. Ασχοληθήκαμε με ένα από τα σημαντικότερα θέματα της συνύπαρξης: τον προσωπικό χώρο και τα όρια.

Μέσα από βιωματικά παιχνίδια γνωρίσαμε πού αρχίζει και πού σταματά ο προσωπικός χώρος του κάθε ανθρώπου. Χτίσαμε –κυριολεκτικά– τα δικά μας όρια με τουβλάκια, συζητήσαμε γιατί χρειαζόμαστε αυτά τα «αόρατα σύνορα» και δοκιμάσαμε στην πράξη πώς αλλάζει η αίσθησή μας όταν κάποιος έρχεται πολύ κοντά ή όταν μας δίνει τον χρόνο και τον χώρο που χρειαζόμαστε.

προσωπικός χώρος

βάζοντας όρια

Μάθαμε επίσης να αναγνωρίζουμε το δυσάρεστο συναίσθημα που γεννιέται όταν κάτι μας κάνει να νιώθουμε άβολα, όταν μας φοβίζει ή μας απειλεί και να εκφράζουμε με καθαρή, δυνατή φωνή: «ΣΤΟΠ! Δεν μου αρέσει αυτό». Παράλληλα, εξασκούμαστε καθημερινά στη δύναμη των λέξεων — στο να λύνουμε τις διαφωνίες μας με διάλογο, να εξηγούμε με σεβασμό αυτό που μας ενοχλεί και να περιγράφουμε τι δεν μας αρέσει, χωρίς φωνές ή σπρωξίματα και κρατώντας πάντοτε τα χέρια στον εαυτό μας.

Μαθαίνοντας να φροντίζουμε τους φίλους και τις φίλες μας

Για να καλλιεργήσουμε την ενσυναίσθηση, παίξαμε παιχνίδια ρόλων όπου τα παιδιά απαντούσαν σε ερωτήματα όπως:
Τι μπορώ να κάνω για να νιώσεις καλύτερα;
Τι χρειάζεσαι;
Πώς μπορώ να σε βοηθήσω;

εξάσκηση στο παιχνίδι

Κάθε μέρα, μέσα από το συστηματικό παιχνίδι σε ζευγάρια, δώσαμε την ευκαιρία να γνωριστούμε καλύτερα μεταξύ μας. Πλησιάσαμε συμμαθητές και συμμαθήτριες μας, που ίσως να μην είχαμε παίξει ποτέ ξανά μαζί, να ρωτώντας με ευγένεια «Τι θέλεις να παίξουμε;» και διαπραγματευτήκαμε με λόγια ποιο παιχνίδι θέλουμε, και ποιο όχι! Μάθαμε έτσι ότι η συμφωνία και η συνεργασία χρειάζονται χρόνο, σεβασμό στους άλλους και υπομονή.

Στη μεγάλη μας ομάδα, που ακόμη αγαπά να ακούει το όνομα «καρδιά», συνεχίσαμε να απολαμβάνουμε ομαδικά παιχνίδια. Το αγαπημένο, το 1-2-3 κόκκινο φως: ένα παιχνίδι απλό, που μας έμαθε όμως τόσα πολλά! Μας βοήθησε να κατανοήσουμε καλύτερα τα αντανακλαστικά μας, να εφαρμόζουμε δίκαια τους κανόνες για όλα τα παιδιά και να θυμόμαστε ότι ο σεβασμός στους γύρω μας είναι απαραίτητος όταν παίζουμε όλοι μαζί.

Μέσα από αυτές τις εμπειρίες δώσαμε χώρο στις σχέσεις μας να ριζώσουν σιγά-σιγά, να δυναμώσουν  και να ανθίσουν·  να γίνουν πιο ουσιαστικές- όπως ακριβώς τους αξίζει.

Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Αθηνά Φουστέρη

Όλοι μπορούμε… με τον δικό μας τρόπο!

Στο νηπιαγωγείο μας, στις 3 Δεκεμβρίου 2025, τιμήσαμε την Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία μέσα από μια σειρά βιωματικών δραστηριοτήτων που έφεραν τα παιδιά πιο κοντά στην έννοια της ενσυναίσθησης, της κατανόησης και της αποδοχής της διαφορετικότητας.

Όλοι μπορούμε με τον δικό μας τρόπο

Ξεκινήσαμε παρατηρώντας φωτογραφικό υλικό και εικόνες, μέσα από τις οποίες γνωρίσαμε διαφορετικές μορφές αναπηρίας: αναπηρία όρασης, κινητικές δυσκολίες και άλλα είδη αναπηριών. Η συζήτηση, όμως, δεν επικεντρώθηκε στις δυσκολίες αλλά σε όλα όσα μπορούν να κάνουν τα Άτομα με Αναπηρία.
Αναρωτηθήκαμε μαζί με τα παιδιά:

“Τι είναι σημαντικό για όλα τα παιδιά και για όλους τους ανθρώπους;”

Η αγάπη, η οικογένεια, το παιχνίδι, οι βόλτες, η ζωγραφική, η φιλία, τα συναισθήματα είναι σημαντικά για όλες και όλους μας και μπορούν να γίνουν, ίσως όχι με τον ίδιο τρόπο, αλλά με τον δικό μας, μοναδικό τρόπο.

Στη συνέχεια, μέσα από παιχνίδια ρόλων και βιωματικούς σταθμούς, τα παιδιά δοκίμασαν στην πράξη άλλους τρόπους να αντιλαμβάνονται και να κινούνται στο χώρο, να συνεργάζονται πιο προσεκτικά και να ανακαλύπτουν τη δύναμη που κρύβεται στην ποικιλία των σωμάτων και των ικανοτήτων.

Βιωματικές δράσεις

Μέσα από δραστηριότητες:

  • Αγγίξαμε αντικείμενα χωρίς να τα βλέπουμε και προσπαθήσαμε να καταλάβουμε τι είναι μόνο με την αφή.
  • Ακολουθήσαμε προφορικές οδηγίες με τα μάτια κλειστά και κινηθήκαμε με προσοχή σε μια διαδρομή με εμπόδια ακολουθώντας μόνο τη φωνή
  • Ζωγραφίσαμε με το στόμα και με το πόδι
  • Ζωγραφίσαμε με το χέρι πίσω από την πλάτη
  • Κάναμε διαγωνισμό με το ένα πόδι-κουτσό
  • Δοκιμάσαμε να κινηθούμε έχοντας ένα εμπόδιο που μας ανάγκαζε να κινηθούμε αργά

Αυτές οι εμπειρίες έδωσαν στα παιδιά τη δυνατότητα να αντιληφθούν, με έναν ήπιο και ασφαλή τρόπο, ότι άλλα άτομα, αλλά και ο καθένας και η καθεμιά μας μπορεί να αντιμετωπίζει διαφορετικές δυσκολίες. Παρ’ όλα αυτά, όλοι μπορούμε να συμμετέχουμε, να δημιουργούμε, να συμβάλλουμε και να ανήκουμε στην ομάδα μας.

Ευχόμαστε μια τέτοια ημέρα να γίνει σπόρος ενσυναίσθησης, καλοσύνης και σεβασμού προς κάθε άτομο και κάθε πλάσμα, και να μας θυμίζει πάντα πως:

Όλοι μπορούμε.
Όλοι αξίζουμε.
Όλοι έχουμε τον δικό μας τρόπο.

Υπεύθυνες εκπαιδευτικοί: Αθηνά Φουστέρη, Σωτηρία Βέτσου

Εκπαιδευτικό Περιβαλλοντικό Πρόγραμμα «Τα Μυστικά του Ωκεανού»

Την Παρασκευή 28 Νοεμβρίου 2025, επιβιβαστήκαμε σε ένα υποβρύχιο και ταξιδέψαμε όλοι και όλες μαζί σε έναν υδάτινο κόσμο γεμάτο πλάσματα μυστήρια! Παρακολουθήσαμε το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Τα Μυστικά του Ωκεανού» και βουτήξαμε νοερά στα βαθιά νερά των ωκεανών, ανακαλύπτοντας πληροφορίες για τη θαλάσσια ζωή και τη ρύπανση των ωκεανών.

29

Μέσα από εικόνες, βίντεο, ακόμη και ηχογραφήσεις από τους διαλόγους των φαλαινών, γνωρίσαμε είδη που ζουν σε διαφορετικές ζώνες του βυθού και σε διαφορετικά μέρη του πλανήτη, από τον βόριο ως τον νότιο πόλο. Πιγκουίνοι, καρχαρίες, φάλαινες, ψάρια που φωσφορίζουν, χελώνες προσέλκυσαν το ενδιαφέρον και τις απορίες μας.

-Πως οι φάλαινες επιπλέουν αφού είναι τόσο βαριές;
-Γιατί οι πιγκουίνοι δεν κρυώνουν, αφού ζουν στους πάγους;
-Πως είναι τα ψάρια από μέσα;

30

Είχαμε την ευκαιρία να παρατηρήσουμε στο μικροσκόπιο κόκκους ιαπωνικής άμμου, να αγγίξουμε κοχύλια, κοράλλια, δόντια καρχαρία, κόκκαλα από δελφίνι, να παίξουμε με μινιατούρες που είχαν ρεαλιστικά χαρακτηριστικά από διαφορετικά ζώα και να ξεφυλλίσουμε σχετικά βιβλία. Τέλος, μέσα από κατάλληλο υλικό, ήρθαμε σε επαφή με τους κινδύνους που απειλούν τη θαλάσσια ζωή και είδαμε τι μπορεί να κάνει η ρύπανση από πλαστικά στα πλάσματα που ζουν στη θάλασσα. Και το πιο σημαντικό…πήραμε ιδέες για το πώς μπορούμε εμείς να τα βοηθήσουμε! Ευχαριστούμε πολύ την  υπεύθυνη του προγράμματος, Κωνσταντίνα Ριζοπούλου για όσα μας ενέπνευσε!

Stigmiotypo 2025 11 28 7.08.08 mm

Μέσα από αυτή τη δράση τα παιδιά ευαισθητοποιήθηκαν, προβληματίστηκαν, γέλασαν, παρατήρησαν, ρώτησαν – και ήρθαν ένα βήμα πιο κοντά στη συνειδητοποίηση ότι  ο άνθρωπος έχει τη δύναμη τόσο να βλάψει όσο και να προστατεύσει το θαλάσσιο περιβάλλον. Η δράση αυτή, αποτελεί μέρος της φετινής μας Δράσης Ενεργού Πολίτη «Όλοι μαζί για το νερό και τα ψάρια», που ξεκίνησε από το μεγάλο ενδιαφέρον των παιδιών για τα ψάρια. Συνδέεται με όσα τα ίδια τα παιδιά ανέφεραν σχετικά με το Αμοργόραμα, την Παγκόσμια Ημέρα Ζώων- ένα ταξίδι μάθησης που συνεχίζεται, βήμα-βήμα κάθε φορά!

Σπέρνω σπέρνω παραμύθια, όλο ψέματα κι αλήθεια!

Τη Δευτέρα 10 Νοεμβρίου οι μαθήτριες και οι μαθητές του νηπιαγωγείου μας, παρακολούθησαν διαδραστική μουσικοαφηγηματική παράσταση με τίτλο “Σπέρνω, σπέρνω παραμύθια όλο ψέματα κι αλήθεια” από την ομάδα “Σουσουράδες”, μια προσφορά από τον Σύλλογο για το Περιβάλλον και τον Πολιτισμό ‘Νήσος Αμοργός’.

Σουσουράδες

Η Αγγελική Αγαλιανού και η Ελεάνα Χατζάκη, οι αγαπημένες μας “Σουσουράδες” ήρθαν φορτωμένες με λαϊκά παραμύθια και τραγούδια γεμάτα χρώματα, μυρωδιές και γεύσεις του φθινοπώρου. Παραμύθια για τους σπόρους που κοιμούνται κάτω από το χώμα, παραμύθια για τα χρώματα που ξεθωριάζουν, για τη χαρά της βροχής και για το θησαυρό που κρύβεται στο αμπέλι!

Συμμετοχή των παιδιών στην παράσταση

Η αφήγηση συνοδεύτηκε από εργαστήρι κατασκευής,  με έμπνευση το φθινόπωρο: τα χρώματα, τις υφές, τα υλικά του. Τα πεσμένα φύλλα, οι καρποί του φθινοπώρου και οι αποχρώσεις της εποχής αυτής έγιναν η πηγή έμπνευσης αλλά και άντλησης των υλικών για ένα φθινοπωρινό στεφάνι!

κατασκευή

αγκαλιά με το στεφάνι μας!

Σεισμός: Ενημέρωση και προστασία

Η Ελλάδα είναι σεισμογενής τόπος, και η περιοχή του σχολείου μας την περσινή χρονιά βίωσε αρκετούς σεισμούς.  Κάθε σχολική μονάδα συντάσσει κάθε χρονιά Σχέδιο Αντιμετώπισης για Σεισμό και άλλες φυσικές καταστροφές, σύμφωνα με τις οδηγίες του Υπουργείου Παιδείας Θρησκευμάτων & Αθλητισμού και τον Οργανισμό Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας (ΟΑΣΠ). Στο πλαίσιο αυτού του Σχεδίου, ασχοληθήκαμε με το φυσικό φαινόμενο του σεισμού, με στόχο να μάθουμε τι είναι ο σεισμός, πώς προετοιμαζόμαστε για να τον αντιμετωπίσουμε και τί πρέπει να κάνουμε εκείνη την ώρα και κάναμε και την άσκηση σεισμού και εκκένωσης του κτιρίου.

Παρακολουθήσαμε εκπαιδευτικό βίντεο και μοιραστήκαμε με την ομάδα τις γνώσεις μας για το φαινόμενο. Μιλήσαμε για το τι συμβαίνει όταν γίνεται σεισμός, για τις τεκτονικές πλάκες, για τα ηφαίστεια και τα τσουνάμι. Πραγματοποιήσαμε την πρώτη μας άσκηση σεισμού, σε διαφορετικά σενάρια της καθημερινότητας (την ώρα του ελεύθερου παιχνιδιού, την ώρα των οργανωμένων δραστηριοτήτων, στο ολοήμερο) και με τις δυο μας νηπιαγωγούς.

Σεισμός βίντεο

Το θέμα του σεισμού έγινε η αφορμή για να δουλέψουμε και τις δεξιότητες λεπτής κινητικότητας. Κατασκευάσαμε ένα “Σεισμοσπιτάκι” και εξασκηθήκαμε στη σωστή και ασφαλή χρήση του ψαλιδιού, στη χρήση πινέλου, στη δημιουργία περιγραμμάτων για να δημιουργήσουμε τα νησιά στο χάρτη των Κυκλάδων, αλλά και με επιδεξιότητα τυλίξαμε και ξετυλίξαμε σύρμα πίπας γύρω από ένα μολύβι, για να πετύχουμε το επιθυμητό αποτέλεσμα στο ελατήριο μας!

Σεισμοσπιτάκι

Πλάι μας σε αυτή την εμπειρία ήταν και η Εθελοντική Διασωστική Ομάδα Κρίσεων (Ε.Δ.Ο.Κ.) Αμοργού. Την Παρασκευή 7 Νοεμβρίου, δυο μέλη της ομάδας επισκέφτηκαν το νηπιαγωγείο μας και συζήτησαν μαζί μας για τις απαραίτητες ενέργειες που πρέπει να γίνουν πριν-κατα τη διάρκεια-μετά τον σεισμό, μας έδωσαν χρήσιμες πληροφορίες για τα τηλέφωνα έκτακτης ανάγκης τα οποία αποφασίσαμε να τοποθετήσουμε δίπλα στο τηλέφωνο που έχουμε στο σπιτάκι της τάξης μας!

Ευχαριστούμε πολύ την κυρία Σοφία και την κυρία Ελένη για την επίσκεψη τους και όλα όσα μας έμαθαν!

ΕΔΟΚ

Και δεν ξεχνάμε..

Η αντίδραση η σωστή, μένω ψύχραιμος πολύ, σκύβω-καλύπτομαι-κρατιέμαι! 

ΟΑΣΠ Αφίσα

Η πόλη που έδιωξε τον πόλεμο – μια γιορτή για την ειρήνη

Τη Δευτέρα 27 Οκτωβρίου 2025, πραγματοποιήθηκε ενδοσχολική γιορτή όπου η ομάδα μας γνώρισε την έννοια της ειρήνης και της συνεργασίας με βιωματικό τρόπο μέσα από το βιβλίο Η πόλη που έδιωξε τον πόλεμο του Αντώνη Παπαθεοδούλου (εκδόσεις Πατάκη).Θεατρικό Εργαστήριο_Κολλάζ

Μέσα από αυτές τις βιωματικές δράσεις, γίναμε για λίγο κάτοικοι μιας μικρής πόλης την οποία θέλησε να κατακτήσει ο στρατηγός Πόλεμος. Καταφέραμε με τις ιδέες μας και τη συμβολή του βιβλίου να τον αποτρέψουμε. Γνωρίσαμε έτσι την Ιστορία, όχι ως κάτι μακρινό και αφηρημένο, αλλά ως κάτι ζωντανό και δικό μας.

Με αφετηρία το θεατρικό παιχνίδι, τη συνεργασία, τις δημιουργικές κατασκευές και τη μουσική, υποστηρίξαμε με βιωματικό τρόπο τις πανανθρώπινες αξίες της ελευθερίας και της ειρήνης.

Η γιορτή μας ολοκληρώθηκε με τραγούδια, τον εθνικό μας ύμνο και φυσικά πρόβες για την αυριανή μας παρέλαση στον Όρμο Αιγιάλης!

Ζήτω η Ελλάδα!Χρόνια Πολλά Ελλάδα!

 

Υπεύθυνες εκπαιδευτικοί: Αθηνά Φουστέρη, Σωτηρία Βέτσου

Μαθαίνοντας το “ΌΧΙ” μέσα από την Ιστορία, τα παραμύθια, τα χρώματα και τα τραγούδια

Με αφορμή την Εθνική Επέτειο της 28ης Οκτωβρίου 1940, είχαμε την ευκαιρία να δουλέψουμε επάνω σε όλα τα θεματικά πεδία του Προγράμματος Σπουδών για το νηπιαγωγείο.

Λύσαμε έναν γρίφο, όπου έπρεπε να σπάσουμε τον κώδικα που έγραφε:

 Αν 0, τότε άσπρο

Αν 1, τότε μπλέ

…και εμφανίστηκε τότε μια μεγάλη ελληνική σημαία, που προέκυψε από τη δική μας ομαδική προσπάθεια να τη συνθέσουμε κουτάκι-κουτάκι. Μέσα από αυτήν την ομαδική μας εργασία, αναγνωρίσαμε κάποιες πρώτες βασικές δομές του προγραμματισμού αλλά και μιλήσαμε για τη σημασία της σημαίας και μοιραστήκαμε τις γνώσεις μας σχετικά με την επικείμενη γιορτή. Με αφορμή τη δική μας σημαία, αρχίσαμε να αναπτύσσουμε  την ιστορική μας αντίληψη, γνωρίζοντας τα εθνικά σύμβολα τόσο της Ελλάδας (τη σημαία και τον εθνικό ύμνο) όσο και των άλλων χωρών. Παίξαμε μάλιστα και ένα διασκεδαστικό παιχνίδι αντιστοίχισης των σημαιών με τις λέξεις των χωρών!

pixel art + σημαίες

Η ιστορία του Γίγαντα και του Νάνου (από το κεφάλαιο Σαν παραμύθι του βιβλίου Ντο-ρε-μι- κι ένα σκυλί της Γαλάτειας Γρηγοριάδου-Σουρελη, εκδόσεις Ψυχογιός) έγινε η αφορμή να συζητήσουμε για τις έννοιες πόλεμος και ειρήνη, να μοιραστούμε τις ιδέες μας και να ταξινομήσουμε εικόνες στις δυο κατηγορίες χρησιμοποιώντας το εργαλείο wordwall.

Οι δικές μας ιδέες για τον πόλεμο, την ειρήνη και την ελευθερία
ΠΟΛΕΜΟΣ
είναι όταν..
ΕΙΡΗΝΗ
& ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ
έχουμε όταν…
σκοτώνονται άνθρωποι καλή καρδιά για όλο τον κόσμο
πεθαίνουν τα ζώα μπορούμε να βγαίνουμε βόλτες
χτυπάνε μπορούμε να πηγαίνουμε στο γιατρό
έχουν όπλα χαμογελάμε
σπαθιά δίνουμε αγκαλιές
ΜΠΑΜ ΜΠΟΥΜ ζούμε όμορφα
νιώθουμε φόβο μπορούμε να παίζουμε
κλαίμε

Με μια άλλη ιστορία με τίτλο “Το έπος του 40” του Φίλιππου Μανδηλαρά (εκδόσεις Παπαδόπουλος) ήρθαμε σε επαφή με τα ιστορικά γεγονότα της περιόδου, μάθαμε για πρόσωπα και δεδομένα από το παρελθόν. Η φωτογραφική ματιά της ελληνίδας φωτογράφου Βούλας Παπαϊωάννου μας έκανε να αντιληφθούμε καλύτερα τα γεγονότα και τη ζωή στην Κατοχή. Μελετήσαμε επιλεγμένες φωτογραφίες από το Αρχείο του Μουσείου Μπενάκη και τις “ζωντανέψαμε” με τα σώματα μας και με αντικείμενα της τάξης μας.

Με έμπνευση τη Βούλα Παπαιωάννου

Πειραματιστήκαμε ακόμη και με την τεχνική του στένσιλ, με τις διαφορετικές αποχρώσεις του μπλε χρώματος και σφουγγάρια για να δημιουργήσουμε τη δικιά μας σημαία! Εξασκηθήκαμε επίσης στην αντιστοίχιση φωνημάτων με τα αντίστοιχα γράμματα και συνθέσαμε τις πρώτες μας μικρές λέξεις, τη λέξη ό-χ-ι και τη λέξη α-έ-ρ-α, με τις οποίες συνοδεύσαμε τη σημαία, δίπλα στους εαυτούς μας που φώναξαν τα δικά τους “α-έ-ρ-α” και τα δικά τους “ό-χ-ι”.

Κατασκευή Σημαίας

Είπαμε λοιπόν όχι:

  • στους τσακωμούς
  • στο άδικο
  • στις δυνατές φωνές
  • όταν μου παίρνουν τα παιχνίδια μου
  • όταν πειράζουν τα ζώα
  • στην άσχημη συμπεριφορά
  • όταν μου παίρνουν τη μπάλα

Τα μεσημέρια μας,  γνωρίσαμε επιλεγμένα μουσικά κομμάτια από το ρεπερτόριο της εθνικής μας μουσικής κληρονομιάς, ακούσαμε τραγούδια της ανάλογης περιόδου, μάθαμε να τα τραγουδάμε όλοι μαζί με ρυθμό, γνωρίσαμε τους στίχους του εθνικού μας ύμνου και παρατηρήσαμε εικόνες και οπτικό υλικό της εποχής.

Με τις σημαίες μας!

Υπεύθυνες εκπαιδευτικοί: Αθηνά Φουστέρη, Σωτηρία Βέτσου

Το κόλλησες! Τα χαμόγελα μεταδίδονται!

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας (10 Οκτωβρίου), μιλήσαμε στο νηπιαγωγείο μας για τη σημασία της χαράς, της θετικής σκέψης και του χαμόγελου — που μεταδίδονται όπως τα μικρόβια, αλλά χαρίζουν συναισθηματική υγεία και ευεξία!
Παρότι η προγραμματισμένη μας δράση αναβλήθηκε λόγω ασθενειών, το πρωινό της Δευτέρας 20 Οκτωβρίου, όταν επιστρέψαμε στο σχολείο, “κολλήσαμε”… χαμόγελα! 😄

to kollhses cover

Διαβάσαμε το βιβλίο της Σταυρούλας Μαστοροδήμου «Το κόλλησες» (εκδ. Πουά), ένα χαρούμενο παραμύθι για τη μεταδοτικότητα του χαμόγελου και τη δύναμη της θετικής διάθεσης. Από τον τίτλο ακόμη του βιβλίου αρχίσαμε να αναρωτιόμαστε τι κολλάει πιο πολύ! Οι απαντήσεις μας: η γρίπη, η χαρτοταινία, τα χρατς-χρουτς, οι μαγνήτες και οι αρρώστιες.
Μέσα από το παιχνίδι, τη συζήτηση και τη δημιουργία, ανακαλύψαμε πως –όπως τα μικρόβια– έτσι κι η χαρά μπορεί να μεταδοθεί, μόνο που αυτή φέρνει ζεστασιά, φως και καλή διάθεση!

ανίχνευση συναισθημάτων και τα χαμόγελα μας!

Κοιταχτήκαμε στους καθρέφτες, δοκιμάσαμε το «πιο μεγάλο μας χαμόγελο», παίξαμε μουσικοκινητικά παιχνίδια όπου ανταλλάξαμε χαμόγελα!

ανταλλαγή χαμόγελων

Ζωγραφίσαμε τα δικά μας χαρούμενα πρόσωπα και δημιουργήσαμε μια ομαδική αφίσα εμπνευσμένη από την πολύχρωμη εικονογράφηση του βιβλίου!

δημιουργία αφίσας

Μέσα από τη δράση αυτή, τα παιδιά μίλησαν για τα πράγματα που τα κάνουν να χαμογελούν, έμαθαν σιγά-σιγά να αναγνωρίζουν τα συναισθήματά τους και να εκφράζουν τη φροντίδα τους για τους άλλους με τον πιο απλό τροπο.
Γιατί η ψυχική υγεία ξεκινά από τα μικρά, καθημερινά πράγματα — ένα βλέμμα, ένα χαμόγελο που ταξιδεύει από πρόσωπο σε πρόσωπο.

💛  Στο νηπιαγωγείο μας, ευχόμαστε το υπόλοιπο της χρονιάς να είναι γεμάτο χαμόγελα — γιατί όταν τα χαμόγελα είναι κολλητικά, μας κάνουν όλους και όλες πιο δυνατούς και δυνατές! 💛

Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Αθηνά Φουστέρη

Το πρώτο μου γράμμα, η δική μου φωνή και το όνομα μου

Οι δημιουργικές δραστηριότητες με το όνομά μας βρίσκονται πλέον στο επίκεντρο! Διερευνώντας το ποιοι είμαστε, ξεκινήσαμε από κάτι πολύ δικό μας — το όνομά μας. Και κυρίως, από το αρχικό γράμμα,

την πρώτη φωνούλα που ακούμε,
την πρώτη φωνούλα που λέμε,
την πρώτη φωνούλα που μας συστήνει στον κόσμο.

Αυτό το γράμμα έγινε αφορμή για παιχνίδι, για ανακάλυψη, για δημιουργία! Παίξαμε παιχνίδια αναγνώρισης και εντοπισμού πάνω σε κάρτες, το σχηματίσαμε με το σώμα μας, με τα δάχτυλα μας, με πλαστελίνη, σε συμιγδάλι, στο διαδραστικό πίνακα, το φιλοτεχνήσαμε χρησιμοποιώντας μπατονέτες και χρωματιστά αυτοκόλλητα. Παίξαμε γλωσσικά παιχνίδια: βρήκαμε λέξεις και καθημερινά αντικείμενα που αρχίζουν από το αρχικό μας, τραγουδήσαμε με γνωστές μελωδίες.

Μονόγραμμα

Έπειτα από το αρχικό γράμμα του ονόματος μας, περάσαμε σε ολόκληρο το όνομα μας. Το αναγνωρίσαμε ανάμεσα σε άλλα, τοποθετήσαμε τα ταμπελάκια μας στα προσωπικά μας ντουλάπια και συρτάρια, αφού πλέον είμαστε σίγουρες και σίγουροι ότι μπορούμε να το ξεχωρίσουμε από των υπολοίπων παιδιών. Το συνθέσαμε βιδώνοντας και ξεβιδώνοντας καπάκια.

Στο τέλος, δημιουργήσαμε τη «Γωνιά των Ονομάτων», έναν μικρό χώρο στην τάξη που όλα τα ονόματα είναι διαθέσιμα για εξάσκηση στη σύνθεση και στη γραφή τους.

Παίξαμε ακόμη παιχνίδια με συλλαβές μετρώντας πόσες έχει ο καθένας και η καθεμία μας, συμμετείχαμε σε μουσικοκινητικές δραστηριότητες με την καρτέλα μας: αφού πρώτα την εντοπίσαμε, την βάζαμε σε διάφορα μέρη του σώματος μας, μετρήσαμε πόσα γράμματα έχει το ονομα μας και είδαμε ποιοι έχουν τα περισσότερα και ποιοι λιγότερα. Δράσεις στο Ολοήμερο

Υπεύθυνες εκπαιδευτικοί: Αθηνά Φουστέρη, Σωτηρία Βέτσου

Τέλος, στο πλαίσιο της ενασχόλησης μας με τα ονόματα και τα αρχικά μας γράμματα είχαμε την ευκαιρία να συμμετέχουμε στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κώδικα, παίρνοντας μέρος στη δράση “Κωδικό-αποστολή: Ανακαλύπτοντας το αρχικό του ονόματος μας” η οποία περιλάμβανε μια σειρά από δραστηριότητες. Σε επιδαπέδιο πλέγμα γίναμε “ρομπότ” και εξασκηθήκαμε στην πλοήγηση, δώσαμε εντολές σε ένα φορτηγό να φτάσει και να φορτώσει στην καρότσα του τα καπάκια με τα αρχικά μας, δοκιμάσαμε να δώσουμε εντολές πλοήγησης χρησιμοποιώντας κάρτες (μπρος-πίσω-στροφή δεξιά-στροφή αριστερά) και παίξαμε παιχνίδια προσομοίωσης στο ψηφιακό αποθετήριο Φωτόδεντρο

Εβδομάδα Κώδικα

Μέσα από αυτή τη διαδικασία, μάθαμε κάτι σπουδαίο:
πως κάθε όνομα κουβαλά μια ιστορία,
και κάθε γράμμα είναι μια φωνή,
μοναδική, όπως κι εμείς!

Παγκόσμια Ημέρα Ζώων στο Νηπιαγωγείο μας

Τη Δευτέρα 6 Οκτωβρίου 2025 ασχοληθήκαμε με ένα θέμα που πάντα μας συναρπάζει: τα ζώα!
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ζώων, στις 4 Οκτωβρίου, φέραμε στο σχολείο φωτογραφίες από ζώα που αγαπάμε και φροντίζουμε. Είχαμε την ευκαιρία να τις παρουσιάσουμε στους φίλους και τις φίλες μας και να μιλήσουμε για εκείνα με τρυφερότητα και χαρά. Σκύλοι, άλογα, γάτες, κουνελάκια, παπαγαλάκια και ψάρια βρέθηκαν στο επίκεντρο!

Παρουσίαση στην ολομέλεια της ομάδας

— Πώς το λένε το ζωάκι σου;
— Τι του αρέσει να τρώει;
— Εσύ το ταΐζεις;
— Μένει μαζί σας;

Αυτές ήταν μόνο μερικές από τις ερωτήσεις που ακούστηκαν στην τάξη και που έφεραν την ομάδα λίγο πιο κοντά. Οι ιστορίες για τα κατοικίδιά μας είχαν πολλά κοινά σημεία και η αγάπη μας για τα ζώα, κοινή για όλες και όλους μας!

το αγαπημένο μου ζώο είναι το..

Το πρωί, μια μουσική έκπληξη μας περίμενε! Ακούσαμε το «Καρναβάλι των Ζώων» του Καμίλ Σεν-Σανς. Μπορείτε να το ακούσετε πατώντας [εδώ]. Η μουσική γέμισε την τάξη μας και εμείς αφεθήκαμε σε κινητικούς αυτοσχεδιασμούς, μεταμορφωμένοι σε καγκουρό, πουλιά, κότες, ελέφαντες, ψάρια!

Το δικό μας καρναβάλι των ζώων

Ένα από τα ζώα που αγαπάμε ιδιαίτερα, ως κάτοικοι της Αμοργού, είναι τα ψάρια!
Μιλήσαμε για το ψάρεμα, μια ασχολία που απολαμβάνουμε να κάνουμε κυρίως με τους μπαμπάδες μας, για τα καλάμια και τα αγκίστρια, τα ψάρια που έχουμε πιάσει αλλά και για τις φωλιές τους, που γνωρίζουμε ότι χρειάζονται προστασία.

Με αφορμή το ενδιαφέρον μας για τη θάλασσα, παρακολουθήσαμε επιλεγμένα αποσπάσματα από βίντεο σχετικό με το εγχείρημα Αμοργόραμα και συζητήσαμε για τη σημασία της φροντίδας του θαλάσσιου περιβάλλοντος.

Παρακολουθώντας βίντεο για το Αμοργόραμα

Η δράση μας ολοκληρώθηκε συμβολικά με την κατασκευή ενός ψαριού — ενός ψαριού που του δώσαμε το δικό μας χρώμα, μοναδικό όπως όλα τα πλάσματα που αγαπάμε!

Δίνοντας χρώμα στα ψαράκια μας!

Με τα ψάρια μας, παίξαμε, χορέψαμε, γνωρίσαμε με έναν νέο τρόπο τα υπόλοιπα ψάρια της ομάδας, κολυμπήσαμε στο ίδιο πανί και συνεργαστήκαμε για να μην μείνει κανένα ψαράκι μόνο του έξω από το νερό. Με τα ψάρια μας, καλημεριστήκαμε, χαιρετηθήκαμε αλλά και “βουτήξαμε” σε αναζητήσεις, ψάχνοντας ακόμη και το αρχικό μας γράμμα!🐠💙

Τα δικά μας ψάρια

Υπεύθυνες εκπαιδευτικοί: Αθηνά Φουστέρη, Σωτηρία Βέτσου