Παραμύθι “Συγγνώμη”

Δείχνουμε το εξώφυλλο του παραμυθιού και τους ζητάμε να μας περιγράψουν τι βλέπουν. Τα παιδιά αποκωδικοποιούν όχι μόνο την εικόνα αλλά συλλαβίζοντας διαβάζουν και τον τίτλο. Πότε χρησιμοποιούμε τη λέξη αυτή;
  • Όταν κάνουμε κάτι κατά λάθος λέμε συγγνώμη στο φίλο μας
  • Όταν του χαλάσουμε την κατασκευή που έχει φτιάξει με τα τουβλάκια και του προτείνουμε να τον βοηθήσουμε να τη φτιάξει ξανά
  • Όταν έχω κοροϊδέψει το φίλο μου
  • Όταν έχω πει ψέματα

Πολύ ωραίες οι ιδέες σας αλλά έχω μία απορία. Αν εγώ χαλάω συνεχώς την κατασκευή ενός φίλου ή τον χτυπάω κατά λάθος και ζητάω συνεχώς συγγνώμη έχει νόημα ή απλώς τη χρησιμοποιώ. Τα παιδιά προβληματίζονται και σκεπτόμενα απαντούν : όχι κυρία και τι έγινε αν το κάνουμε συνέχεια και μετά λέμε συγγνώμη. Τότε ένα παιδάκι προτείνει: Κυρία νομίζω ότι συγγνώμη πρέπει να λέμε όταν έχουμε καταλάβει το λάθος μας, τότε αξίζει η συγγνώμη μας

Διαβάζουμε το παραμύθι δίχως να δείχνουμε τις εικόνες. Φθάνοντας στο τέλος ρωτούν κυρία θα δούμε τις εικόνες;
Μάλλον δεν προλαβαίνουμε να δούμε τις εικόνες γιατί μας περιμένουν οι γονείς μας, υπόσχομαι όμως πως αύριο θα τις δούμε και θα τις συζητήσουμε.
Κάποια παιδιά την επόμενη μέρα ρωτούν: Κυρία μπορούμε να δούμε το παραμύθι; Μα βέβαια αρκεί να είστε προσεκτικοί.
Συγκεντρωμένοι όλοι στην παρεούλα έχοντας τελειώσει τη ρουτίνα μας και με το παραμύθι να περιμένει.
Παιδιά θέλω να μην δείτε τώρα τις εικόνες αλλά να μου απαντήσετε σε κάποιες ερωτήσεις
  1. Ποιοι ήταν οι ήρωες του παραμυθιού;
  2. Ποια ήταν η σχέση τους;
  3. Πώς νιώθουν;
  4. Ποια πράγματα έκαναν μαζί;
  5. Γιατί τσακώθηκαν;
  6. Πώς νιώθουν;
  7. Τι σκέφτηκαν για να γίνουν και πάλι φίλοι;

Θυμούνται τα πάντα και ανυπομονούν να δουν τις εικόνες. Όμως και αυτή τη φορά προτιμάμε  να μην τους δείξουμε τις εικόνες αλλά να μας δείξουν εκείνα ποιο κομμάτι του παραμυθιού τους άρεσε περισσότερο. Ναι να μας δείξουν με την κίνηση ή την ακινησία, με τον προφορικό λόγο ή να χρησιμοποιήσουν μη λεκτική έκφραση.

Δουλεύουν σε ζευγάρια. Ένα παιδί που φωνάζει η Νηπιαγωγός διαλέγει ένα άλλο και αποχωρούν για να συζητήσουν τι ακριβώς θα δείξουν. Έκπληξη για μας τα ζευγάρια που σχηματίστηκαν. Κάποια παιδιά απογοητεύτηκαν γιατί δεν πρόλαβαν να διαλέξουν τον αγαπημένο τους φίλο και αποφάσισαν να μην συμμετέχουν.
Στη διάθεσή τους έχουν λίγα λεπτά για να συζητήσουν με το φίλο τους. με τη λήξη του χρόνου επιστρέφουν και περιμένουν. Ρωτάμε ποιοι θέλουν να ξεκινήσουν και σηκώνονται σχεδόν όλα τα χέρια
Ιδέες πρωτότυπες και κάποιες από αυτές εμπλουτίζουν τις εικόνες του παραμυθιού.
  • Το ένα παιδί ξαπλωμένο το άλλο καθιστό. Το καθιστό παιδί με ενωμένες τις παλάμες. Οι θεατές (υπόλοιπα παιδιά) λένε κυρία ο αρκούδος διαβάζει παραμύθι στο λαγό
  • Τα παιδιά συνοφρυωμένα, θυμωμένα κάνουν πως τραβούν ένα αντικείμενο. Οι θετές λένε κυρία τσακώνονται για το γυαλιστερό πράγμα που βρήκαν
  • Αγκαλιασμένα ακίνητα .Οι θεατές κυρία δείχνουν την αγάπη τους και αγκαλιάζονται
  • Τα σώματα κολλητά, το ένα παιδί πλησιάζει με  το πρόσωπο του το μάγουλο του άλλου έχει δημιουργήσει ένα χωνί με τα χέρια και μένουν ακίνητα. Οι θεατές πρώτη τους σκέψη κυρία του δίνει ένα φιλί. Τα παιδιά κουνούν αρνητικά το κεφάλι. Τα παροτρύνουμε να παρατηρήσουν καλύτερα. Κυρία μοιράζονται ένα μυστικό.
  • Θυμωμένα κοιτούν στο πάτωμα και σπρώχνουν το ένα το άλλο λέγοντας: εγώ είμαι πιο όμορφος, όχι εγώ απαντά το άλλο. Οι θεατές κυρία είναι η στιγμή που βρήκαν το γυαλιστερό αντικείμενο και λέει ο καθένας πως είναι ομορφότερος από τον άλλον.
  • Κρατιούνται από το χέρι και πηγαίνουν βόλτα. Οι θεατές κυρία κάνουν μαζί βόλτες

Τα παιδιά αποχωρούν από τη σκηνή έχοντας οι θεατές αποκωδικοποιήσει την εικόνα που είχαν επιλέξει να ζωντανέψουν και το δυνατό μας χειροκρότημα επιβραβεύει την προσπάθειά τους.
Ένας πρωτότυπος δημιουργικός τρόπος να μας δείξουν τι ακριβώς τους άρεσε από το παραμύθι. Αποφύγαμε να δείξουμε τις εικόνες αφήνοντας τη φαντασία τους να ζωντανέψει και να δημιουργήσει. Μπράβο σας παιδιά ήσασταν καταπληκτικοί.

Το χωριό γέμισε φωνές παιδικές

Η χθεσινή ηλιόλουστη μέρα παραχώρησε τη θέση της σε μια μέρα μουντή συννεφιασμένη που απειλεί σε κάθε της λεπτό να ξεσπάσει αφήνοντας τα δάκρυα της να τρέξουν απλώνοντας απ’ άκρη σ’ άκρη υδάτινο χάδι της κι εγώ το μόνο που σκέφτομαι είναι το γνωμικό του σοφού λαού “Όταν ο άνθρωπος κάνει σχέδια ο Θεός γελάει”.

Η πόρτα ανοίγει και τα παιδιά χαμογελαστά φορώντας καλοκαιρινά καπέλα, ντυμένα ελαφρά κατεβαίνουν τις σκάλες και ρωτούν κυρία θα πάμε να πούμε τα κάλαντα; Μη θέλοντας να δω τα πρόσωπά τους να σκοτεινιάζουν αποφεύγω την απάντηση δίχως όμως να μπορώ να κρύψω το επιφώνημα αναστεναγμού που βγαίνει τόσο αυθόρμητα από τα βάθη της ψυχής μου. Κοιτώ μόνο τον συννεφιασμένο ουρανό και λέω: “θα δούμε τι θα αποφασίσει ο καιρός” Μα κυρία αφού δε βρέχει να πάμε, μας περιμένουν οι μαμάδες, οι γιαγιάδες, οι παππούδες μας.

Μπαίνουν στην τάξη κι αρχίζουν να τραγουδούν το Λάζαρο, (Κάλαντα) παίζουν και κοιτούν έξω από τα παράθυρα, κοιτώντας κι εμάς. Μαζί τους κοιτούμε κι εμείς ελπίζοντας πως οι αχτίδες του ήλιου θα κατορθώσουν να αποκαλύψουν το γαλανό ουρανό ή πως τα σύννεφα θα γίνουν άσπρα κάτασπρα σαν το βαμβάκι. Κι όταν ένα κομμάτι του γίνεται καταγάλανο δίνουμε την εντολή να ετοιμαστούν. Γρήγορα ετοιμάζονται και το τρένο ξεκινά.

Πρώτη μας στάση στο μπακάλικο του χωριού κι οι άνθρωποι μας καλοδέχονται απαντώντας θετικά στην ερώτηση: να τα πούμε; κι εκείνα ξεκινούν ενθουσιασμένα να τραγουδούν με όλη την ένταση που έχει η φωνή τους.

IMG 20230407 151631

Το καλάθι αποκτά τα πρώτα του φιλέματα και το ταξίδι συνεχίζεται με επόμενη στάση στην καφετέρια του χωριού.

IMG 20230407 151557

Ακούν χαμογελούν κερνούν κι εκείνα είναι τόσο χαρούμενα. Η φαρμακοποιός του χωριού συναντώντας μας στο δρόμο μας προσκαλεί και στο φαρμακείο. Βάζει στο καλάθι μας ένα διαφορετικό κέρασμα κι εμείς ξέρουμε πως αυτή τη φορά θα εμπλουτίσουμε με ένα ακόμα βιβλίο τη βιβλιοθήκη του σχολείου μας.

IMG 20230407 151456

Αποχωρούμε έχοντας ευχηθεί και του χρόνου με υγεία κατευθυνόμενοι αυτή τη φορά στις γειτονιές του χωριού. Οι φωνές τους ξεσηκώνουν τη γειτονιά κι οι άνθρωποι βγαίνουν στα μπαλκόνια απολαμβάνοντας το ζωντάνεμα της παράδοσης από τα παιδιά.

IMG 20230407 151347

Η γιαγιά ο παππούς κοιτούν απολαμβάνουν συγκινούνται; Ένα πάντως είναι σίγουρο πως οι μικρότεροι θεατές αυτής της παρέας παρακολουθούν με μάτια ορθάνοιχτα, κουνούν το μικρό τους χεράκι ακολουθώντας το ρυθμό της μελωδίας.

 

IMG 20230407 151025   IMG 20230407 151025

Και βέβαια δεν ξεχάσαμε το φούρνο της πλατείας που γεμίζουν το καλάθι μας με μοσχομυριστά κουλούρια και μπισκότα.

IMG 20230407 151206

Κοιτάμε τον ουρανό περιμένοντας τη δική του απάντηση για το αν θα συνεχίσουμε το υπέροχο ταξίδι μας κι εκείνος σαν να κατάλαβε γίνεται ακόμα πιο γαλανός επιτρέποντας στον ήλιο να γλυκάνει την παγωμένη ατμόσφαιρα. Πόσο όμορφο να ανταμώνεις γονείς που είχες πριν 20 και χρόνια τα παιδιά τους και να σε προσκαλούν να τραγουδήσεις στο σπίτι τους.

IMG 20230407 150435 IMG 20230406 092510

Κι ομορφότερο ακόμα να ξέρεις πως όλοι μας περιμένουν μετά από τόσα χρόνια που δε βγήκαμε να τραγουδήσουμε, λόγω των επιβαλλόμενων μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας κι ακόμα ωραιότερο να ακούς τα παιδιά να ρωτούν: Θα πάμε και στη δική μου γιαγιά; Μένει εδώ κοντά.

IMG 20230407 151100 IMG 20230407 150840 IMG 20230407 150925

Ανταλλαγές ευχών και αρμενίζουμε για γειτονιές γεμάτες πράσινο με απαραίτητη βέβαια τη στάση ξεκούρασης στην αυλή της γιαγιάς που καμαρώνει το εγγόνι που μεγάλωσε. Φιλεύει τα παιδιά μπισκότα, νερό, χυμό.

IMG 20230407 150814 IMG 20230407 150722

Κόβουμε δρόμο από την αυλή  εκείνου του σπιτιού που θα  μας οδηγήσει στις γειτονιές τις γεμάτες μ’ αρώματα της εποχής αναζητώντας το σπίτι μιας μαθήτριας. Μην όντας σίγουρη για το δρόμο τους ζητώ να περιμένουν λέγοντας πως θα τους πάρω τηλέφωνο μιας και ο δρόμος είναι ανηφορικός. Ναι η μαμά μας περιμένει και τα παιδάκια μας αν και κουρασμένα συνεχίζουν.

IMG 20230407 150623 1

Μα η μαμά ζητά να περάσουμε κι από άλλο ένα σπίτι λέγοντας πως δεν είναι μακριά. Πως να χαλάσεις χατίρι. Βαδίζουμε νιώθοντας σε κάθε βήμα το κορμί να δυσανασχετεί. Φθάσαμε τραγουδάμε και αποχωρούμε έχοντας ευτυχώς αυξήσει πλέον τους ενήλικους της παρέας μας.

IMG 20230407 150544

Τι παράξενο τράβηξε και ξανατραβά τα παιδιά θέλοντας να διασώσει τις δημιουργούμενες αναμνήσεις.
Δυο τελευταίες στάσεις και επιστρέφουμε στο σχολείο. Η κυρία Αντωνία, η προηγούμενη καθαρίστρια του σχολειού μας και το σπίτι του παπά του χωριού.

IMG 20230407 150459

Νιώθεις την κούρασή τους μα ξέρεις πως μόλις φθάσουμε στο σχολείο εκείνα θα αρχίσουν και πάλι να πηδούν και να τρέχουν. Η λειτουργία των αποθεμάτων των δικών τους ” μπαταριών” τόσο διαφορετική από των ενηλίκων.
Κατάκοποι όλοι επιστρέφουμε στο σχολείο κι εκείνα το μόνο που ρωτούν στο Δημοτικό σε όλες τις τάξεις πότε θα πάμε. Ναι οι δικές τους μπαταρίες δεν άδειασαν οι δικές μας όμως χρειάζονται επειγόντως επαναλειτουργία μιας και είναι αδύνατον να μην επισκεφθείς παιδιά και συναδέλφους της επόμενης βαθμίδας εκπαίδευσης. Αφορά τις ομαλές μεταβάσεις των παιδιών σε διαφορετικά περιβάλλοντα, αφορά την ενδυνάμωση των αναμεταξύ μας σχέσεων, εκπαιδευτικών και παιδιών. Μα και θα μας δοθεί η ευκαιρία να δούμε όλα τα παιδιά που πέρασαν από τις δικές μας τάξεις, θα εκπλαγούμε με την αλλαγή τους, θα θυμηθούμε …………………
Φαγητό ξεκούραση ολιγόλεπτου διαλείμματος και ξεκινάμε για το νέο μας ταξίδι.
Πρώτη δημοτικού

IMG 20230407 150407 1

Το ζεστό καλωσόρισμα της κας Ιωάννας μένει μετέωρο στη βιασύνη των παιδιών να τραγουδήσουν τα κάλαντα. Πόσο μεγάλωσαν άλλαξαν ωρίμασαν. Διστάζουν να τραγουδήσουν κι ας τα γνωρίζουν. Κοιτούν αμήχανα, χαμογελούν δειλά.

Β’ Τάξη

IMG 20230407 150034

 

Τα παιδιά που δεν πρόλαβαν να ολοκληρώσουν τη δίχρονη προσχολική αγωγή δια ζώσης. Η δεύτερη χρονιά τους στο νηπιαγωγείο με μάσκες, εκπαίδευση μέσω υπολογιστή και τις νηπιαγωγούς να προσπαθούν να μεταφέρουν στην οθόνη τα όσα συνέβαιναν στην τάξη. Μα πόσο περήφανες νιώσαμε όταν διαβάσαμε την υπέροχη σχολική τους εφημερίδα. Ήταν οι δικές τους σκέψεις αποτυπωμένες στο χαρτί με τη βοήθεια της κας Αγγελικής και βέβαια δεν ξεχάσαμε να τα επιβραβεύσουμε κι εκείνα να χαμογελούν νιώθοντας περήφανα. Μπράβο σας παιδιά διαβάσαμε υπέροχα άρθρα.

Μπορείτε κι εσείς να απολαύσετε τα άρθρα των υπέροχων δημοσιογράφων

IMG 64383975bfe28962446e22b46f33990e V IMG 69802f7e218d0e9e328e7ea6e07926f1 V IMG 5ffed00a9a91ec43ded71e93cfb313ab V IMG 001c9109b7deb8bbcc07e4ee69b3113d V

 

Γ Τάξη

IMG 20230407 150229 1

Εδώ η κα Μάρθα εκεί η κα Μάρθα πουθενά η κα Μάρθα, απούσα. Κοιτώ στο γραφείο πουθενά. Ρωτώ τα παιδιά της κι εκείνα απαντούν πως θα γυρίσει. Μα τα δικά μας παιδιά έχουν ξεκινήσουν να λαλούν κι εκείνη ακούγοντας επισπεύδει το βήμα της θέλοντας να απολαύσει έστω και λίγο το μοιρολόι του Λάζαρου. Μα εμείς χανόμαστε στη ματιά των παιδιών της Γ’ τάξης. Είναι η χρονιά που δοκιμάσαμε να χωρίσουμε σε νήπια και προνήπια είναι η χρονιά του πρώτου εγκλεισμού, είναι τα παιδιά που μας έχασαν τα χάσαμε ξαφνικά, είναι η χρονιά που μετά από παύση μηνών κοίταζαν στην οθόνη του υπολογιστή και ζητούσαν από τη μαμά να βάλει ξανά και ξανά το αναρτημένο βίντεο στη σελίδα του σχολείου.

Επόμενη στάση στην Δ τάξη. Δυσκολευόμαστε να αναγνωρίσουμε φατσούλες. Έχουν μεγαλώσει έχουν αλλάξει μα είναι όμως το ίδιο ευγενικά όλα τους. Η κα Μαρία ανοίγοντας την πόρτα διάπλατα τρέχει στο γραφείο για το φίλεμα των παιδιών λέγοντας περιμένετε γυρίζω σε ένα λεπτό. Τα παιδιά κοιτάζουν ολόγυρα χαιρετούν τους γνωστούς τους.
Ανεβαίνουμε τα σκαλιά και ο κος Τάσος με την κα Χριστίνα κοιτούν τα μικρά μας , τα καλωσορίζουν με το ζεστότερο χαμόγελό τους, τα ρωτούν κι εκείνα απαντούν. Ρωτάνε να τα πούμε; και στην καταφατική απάντηση ξεκινούν.

IMG 20230407 150001

Στην έκτη τάξη με την κυρία των γαλλικών. Δε γνωρίζει εμάς δε γνωρίζει τα παιδιά και δεν την γνωρίζουμε κι εμείς, όμως το πλατύ της χαμόγελο η ζεστασιά των λόγων της μας κάνει να νιώσουμε τόσο ευπρόσδεκτοι. Έξι χρόνια πριν ήταν τόσο μικρά ! τώρα μικρά παλληκαράκια και υπέροχες δεσποινίδες.

IMG 20230407 145929

 

Επιτέλους μία φορά θα τραγουδήσουμε το Λάζαρο και στην κα Ειρήνη. Τόσα χρόνια ποτέ τη συγκεκριμένη ημέρα δεν ήταν στο σχολείο. Έκπληξη για μας που ο κος Δημήτρης αν και δεν είχε μάθημα τη συγκεκριμένη ώρα φρόντισε να είναι στην τάξη και να μας καλωσορίσουν κι οι δυο μαζί.

IMG 20230407 145712 IMG 20230407 145811

Μα πόσο ευχάριστη η έκπληξη όταν η κα Ειρήνη άρχισε να τραγουδά ένα Λάζαρο διαφορετικό. Τα δικά μας παιδιά παρακολουθούν με προσοχή και τελειώνοντας το τραγούδι αποχαιρετούν με ευχές . Η μοναδικότητα του ταξιδιού μας στο τέλος της και εμείς πια έχοντας επιστρέψει στο Νηπιαγωγείο απολαμβάνουμε κάποιο από τα γλυκά φιλέματα όλων.

7/4/2023
Η κούραση ο πόνος της προηγούμενης μέρας χάθηκε τη στιγμή που οι γονείς που τραγουδήσαμε στα σπίτια τους μοιράστηκαν μαζί μας τα συναισθήματά τους, τις εντυπώσεις τους από την χθεσινή μας εξόρμηση ζητώντας πληροφορίες για το έθιμο αυτό, για το πως αποφασίσαμε να το αναβιώσουμε……. Γιατί εκείνο που ανακαλύψαμε στην πρώτη μας φορά ήταν πως το έθιμο είχε σβήσει στο πέρασμα του χρόνου

Σας ευχαριστούμε όλους και σας ευχόμαστε ΚΑΛΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΚΑΛΟ ΠΑΣΧΑ ΜΕ ΥΓΕΙΑ.

Ήθη και έθιμα

Τελευταία εβδομάδα και ο χώρος του Νηπιαγωγείου γεμίζει με νότες μουσικής, ευωδιάζει με ήθη και έθιμα πασχαλινά. Ήθη και έθιμα πλεγμένα με ιστορίες. Έχοντας αφηγηθεί θαύματα του Χριστού, έχοντας διαβάσει την ιστορία με τη ζωή του Χριστού από το ψάρεμα των μαθητών μέχρι τη Σταύρωση του, η τελευταία εβδομάδα αφιερωμένη στην παράδοση της πατρίδας μας.
Βάψιμο αυγών, λαζαράκια, κάλαντα Λαζάρου, έξοδος στο χωριό για να τραγουδήσουμε σε γονείς και κατοίκους για να ετοιμαστούν για το Σάββατο του Λαζάρου, στολισμός του καλαθιού με αρώματα της άνοιξης.
Το τραπεζάκι γεμίζει με βραστά αυγά που περιμένουν να βαφτούν κατακόκκινα όπως η παπαρούνα, ξύδι και ζεστό νερό.
Πιαδιά γιατί νομίζετε ότι βάφουμε τα αυγά κόκκινα;
Κυρία για να μας θυμίζει το αίμα που έτρεξε από το κεφάλι του Χριστού όταν του φόρεσαν το αγκάθινο στεφάνι.
Μήπως μπορείτε να μας εξηγήσετε γιατί βάζουμε στην κόκκινη μπογιά ξύδι;
Κυρία μήπως γιατί όταν ο Χριστός δίψασε πάνω στο Σταυρό του έδωσαν να πιει ξύδι μαζί με εκείνο το πικρό που μας είπες;

IMG 20230404 113325

Η μπογιά διαλυμένη σε ξύδι με νερό και τα παιδιά διαλέγουν αυγά τοποθετούν στην κουτάλα και με προσοχή βάζουν στη λεκάνη.

IMG 20230404 114718                     IMG 20230404 114724  

Κατακόκκινα λαμπερά περιμένουμε να στεγνώσουν

IMG 20230404 115743

Έχοντας και τις μικρές μας αστοχίες μιας και ορισμένα έχουν τόσο θυμώσει που προσπαθούμε να τα βάψουμε που αποφασίζουν να παραμείνουν με το αρχικό τους χρώμα όση ώρα και να παρέμειναν στο χρωματιστό νερό.
Το έθιμο πλεγμένο με την ιστορία του γιατί συνηθίζεται να βάφουμε τα αυγά κόκκινα.
Οι αγαπημένες του μαθήτριες επισκέπτονται τον Τάφο του για να αλείψουν με αρώματα το Σώμα του. Φτάνοντας ψάχνουν μα δε βρίσκουν πουθενά το Σώμα του Κυρίου και ο άγγελος τους ρωτά ποιον ψάχνουν κι εκείνες του εξηγούν. Ο άγγελος τις ρωτά: μα γιατί ψάχνετε έναν ζωντανό ανάμεσα στους νεκρούς. Οι μαθήτριες τρέχοντας διαδίδουν το νέο της Ανάστασης του Κυρίου, μα κάποιος που κρατά ένα καλάθι με αυγά δεν το πιστεύει. Τα αυγά γίνονται από άσπρα κόκκινα όταν εκείνος λέει πως θα το πιστέψω μόνο αν τα αυγά στο καλάθι γίνουν κόκκινα.

Κάλαντα Λαζάρου και Λαζαράκια
Πλάθοντας τα Λαζαράκια σιγομουρμουρίζουν το σκοπό και το άψυχο ζυμάρι μεταμορφώνεται και αρωματίζεται με γαρύφαλλα.

IMG 20230405 162911 IMG 20230405 163148 IMG 20230405 163240

(Ευχαριστούμε πολύ τον κύριο Κονανά, αρτοποιό του χωριού μας, για την ευγενική του προσφορά. Μας προσφέρει κάθε χρόνο το ζυμάρι αλλά μας ψήνει και τα Λαζαράκια ). Το πλάσιμο τελείωσε, τα λαζαράκια αναχώρησαν για ψήσιμο κι εμείς ξαναθυμόμαστε την ιστορία για το Λάζαρο τον αγαπημένο φίλο του Χριστού παρακολουθώντας μία μικρή ταινία στον υπολογιστή.

IMG 20230405 114835

Τα λαζαράκια μας έτοιμα περιμένουν τους δημιουργούς τους. Κάθε παιδάκι διαλέγει ένα λαζαράκι και το τοποθετεί στην τσάντα του. Όταν οι γονείς καταφθάνουν για να τα παραλάβουν ανοίγουν την τσάντα τους και δείχνουν με περηφάνια το δικό τους δημιούργημα που σίγουρα θα μοιραστούν με τα αδέλφια τους και τους γονείς τους. Κάποια μην αντέχοντας υποκύπτουν στο άρωμα τους και δοκιμάζουν. Η έκφραση ικανοποίησης τόσο μεγάλη κι εμείς ξεχνάμε με μιας την κούραση της σημερινής μέρας.

Καλάθι του Λάζαρου
Ένας μικρός κήπος ζωντανεύει στην τάξη γεμίζοντάς τη με αρώματα. Πασχαλιές ( Γιατί άραγε να το λένε πασχαλιά; Μήπως γιατί κυρία ανθίζει τώρα που πλησιάζει το Πάσχα; απαντούν στο ερώτημα με ερώτηση περιμένοντας για την επιβεβαίωση της υπόθεσής τους και κάπου εδώ το άρωμα και το χρώμα της Πασχαλιάς πλέκεται με το μύθο γύρω από το όνομά της. Κουρασμένη η Παναγιά με τον Ιωσήφ κάθισαν κάτω από ένα δέντρο να ξεκουραστούν κι αποκοιμήθηκαν. Το δέντρο αυτό είχε μόνο φύλλα. Σαν είδε πως η Παναγιά κι ο Ιωσήφ αποκοιμήθηκαν τίναξε τα κλαδιά του και τα φύλλα έπεσαν σκεπάζοντας το κοιμισμένο ζευγάρι. Όταν ξύπνησαν και είδαν πως ήταν σκεπασμένη με φύλλα κοίταξαν το δέντρο που έστεκε από πάνω τους γυμνό. Η Παναγιά τότε το ευχαρίστησε και το ευλόγησε λέγοντας: να είναι πάντα μοσχοβολημένο και φορτωμένο με πανέμορφα άνθη.), φρέζες (μοιάζουν με χωνιά), κρίνοι ( α! αυτό έδωσε ο άγγελος στην Παναγιά μας όταν της είπε πως θα γεννήσει τον Ιησού), ζέρμπερες, τριαντάφυλλα, μαργαρίτες, παπαρούνες, γλιτσίνες (κυρία μοιάζουν με σταφύλια όπως κρέμονται), βιολέτες, γαρύφαλλα, σκυλάκια ( κυρία η μαμά μου μου είπε πως μοιάζουν με στόμα που ανοιγοκλείνει, μα εγώ δεν τα κατάφερα. Μπορείς να μας δείξεις πως γίνεται; Μαγεύονται στην κίνηση του λουλουδιού κάθε φορά που πιέζω πλάγια και μας ξαφνιάζουν τόσο ευχάριστα με τα όσα μοιράζονται μαζί μας) και τα αρώματά τους μεθυστικά, τα χρώματά τους μοναδικά και εμείς βρίσκουμε την ευκαιρία καθώς ξεκουραζόμαστε όλοι μαζί στην παρεούλα να παρατηρήσουμε τα έργα του μεγαλύτερου ζωγράφου όλων – τη φύση. Αισθανόμαστε την απαλότητα τους, μυρίζουμε την ευωδιά τους, παρατηρούμε το κομμάτι εκείνο που επισκέπτονται οι μέλισσες, εντοπίζουμε διαφορές στα κοτσάνια, στα φύλλα και στα πέταλα των λουλουδιών κι όλα τα παιδιά αναρωτιούνται τι θα τα κάνουμε τόσα λουλούδια.

Τους εξηγούμε πως αύριο που θα τραγουδήσουμε το Λάζαρο πρέπει να έχουμε μαζί μας ένα καλάθι στολισμένο για να βάζουν οι άνθρωποι μέσα τα κεράσματά τους. Τα λουλούδια γίνονται μπουκέτα και το καλάθι μας αρχίζει να μεταμορφώνεται γεμίζοντας χρώματα κι αρώματα.

IMG 20230405 114949                           IMG 20230405 121414

Έτοιμο στολισμένο το τοποθετούμε στο ψυγείο για να διατηρήσουν τα άνθη τη φρεσκάδα τους τη νιότη τους κι εκείνο ανυπομονεί για τον ερχομό της Πέμπτης για να σεργιανίσει στο χωριό υπενθυμίζοντας στους κατοίκους του χωριού πως το Σάββατο του Λαζάρου πλησιάζει.
Κι η σημερινή μέρα φθάνει στο τέλος της τραγουδώντας για άλλη μία φορά τα κάλαντα παίζοντας όμως με την ένταση της φωνής μας.

 

 

Διερεύνηση

Γράφω στον πίνακα τη λέξη Πάσχα και τα παιδιά προσπαθούν να τη διαβάσουν. Συλλαβίζουν και ολοκληρώνοντας τη διαβάζουν.

Δηλαδή κυρία ; ρωτούν

Θέλω να σκεφτείτε

Τι είναι το Πάσχα
Τι κάνουμε διαφορετικό εμείς οι άνθρωποι;
Πως νιώθετε που θα έρθει το Πάσχα;
Αφού διαβάζω για μία ακόμα φορά τις ερωτήσεις στα παιδιά τα παροτρύνω να χωριστούν σε ομάδες και να συζητήσουν σχετικά με το θέμα μας. Στη διάθεσή σας έχετε 4 λεπτά και μετά κάθε ομάδα θα παρουσιάζει στα υπόλοιπα παιδιά αυτό που σκέφθηκε.
Ο χρόνος ξεκινά κι εμείς νιώθουμε πως η τάξη μας είναι ένα μελίσσι. Το μόνο που ακούγεται είναι ένα ψιθύρισμα. Αναρρωτιόμαστε όμως τι συζητάνε μεταξύ τους. Προσπαθούμε να ακούσουμε κυκλοφορώντας ανάμεσα στις ομάδες αλλά τίποτε.

Ο χρόνος σταματά και οι ομάδες σηκώνονται και μιλούν στα παιδιά.

1η ομάδα 3 ατόμων κορίτσια, μονολεκτικές απαντήσεις

λαμπάδα
κοτόπουλο με πατάτες στο φούρνο
2η ομάδα 5 ατόμων 1 κορίτσι και 4 αγόρια, μιλά μόνο ένα άτομο από την ομάδα, οι υπόλοιποι αποφεύγουν την παρουσίαση
Λαμπάδα
Φαγητά πολλά
3η ομάδα 3 αγοριών, μιλούν χρησιμοποιώντας ολοκληρωμένες προτάσεις
Λαμπάδα, που μας τη φέρνει ο νονός
Αυγά που μπορεί να είναι κόκκινα και πράσινα
Φυλάμε αυγά στο σπίτι μας
4η ομάδα 2 κοριτσιών,
πολλά φαγητά
Σημαίνει την κυρία Σαρακοστή που της βγάζουμε κάθε Παρασκευή ένα ποδαράκι.
5η ομάδα 5 κοριτσιών, μιλά με ολοκληρωμένες προτάσεις
Ο νονός ή η νονά φέρνει λαμπάδα
Ο θείος ή η θεία φέρνει το σοκολατένιο αυγό
Τσουγκρίζουμε αυγά που τα έχουμε βάψει κόκκινα και πράσινα
Γράφουμε γράμμα στη νονά ( το παιδί που το πρότεινε μας εξηγεί πως είναι κάρτα που της ευχόμαστε καλό Πάσχα)
Φτιάχνουμε τσουρέκια
Το Πάσχα είναι μία γιορτή
Ψήνουμε αρνί
6η ομάδα 4 ατόμων
Πάσχα σημαίνει λαγοί
Τσουγκρίζουμε τα αυγά για να τα φάμε
Πηγαίνουμε στην εκκλησία
Λαμπάδες που μας φέρνει η νονά ή ο νονός
Πάσχα σημαίνει ανθίζουν τα λουλούδια
Αφού έχουμε καταγράψει τις απαντήσεις των παιδιών τις ξαναδιαβάζουμε για να θυμίσουμε τι έχουν πει ή για να μας πουν αν θέλουν κάτι άλλο να προσθέσουμε. Ζητάμε όμως και κάποιες σχετικά με τις απαντήσεις που έχουμε καταγράψει όπως με τους πασχαλινούς λαγούς, και τα παιδιά μας λένε ότι είναι λαγοί που κρύβουν αυγά και τα παιδιά προσπαθούν να τα βρουν. Επίσης ένα κορίτσι από την 5η ομάδα υποστηρίζει ότι τα σοκολατένια αυγά δεν τα φέρνει ο θείος κι ότι έχω κάνει λάθος, θα έπρεπε να γράψω ότι τα φέρνει η νονά. Το μέλος της ομάδας που είχε δημιουργήσει την πρόταση λύνει τη διαφορά μας λέγοντας πως εκείνη είπε ότι τα φέρνει η θεία.
Προσπαθούμε επίσης να ανακαλύψουμε αν γνωρίζουν σχετικά με τη λαμπάδα και τη χρησιμότητά της.

Μας απαντούν ότι είναι ένα κερί και το ανάβουμε. Με τον αναπτήρα; ρωτώ. Ναι κυρία. Ωραία λοιπόν κρατώ την λαμπάδα βγάζω τον αναπτήρα και την ανάβω. Όχι εδώ μέσα κινδυνεύουμε να πιάσουμε φωτιά. Βγαίνω από την τάξη και κάποια λένε ότι θα πρέπει να την ανάψω στην εκκλησία. Ωραία λοιπόν αν πάω στην εκκλησία πως και πότε θα ανάψω τη λαμπάδα; Μα κυρία θα πας εκεί που ανάβουν τα κεριά και θα την ανάψεις. Ένα παιδάκι σηκώνει το χέρι και λέει “Κυρία εγώ πέρσι το Πάσχα πήγα με τον μπαμπά μου στην εκκλησία το Πάσχα και άναψα τη λαμπάδα μου. Μετά προσπαθήσαμε να πάρουμε το φως αυτό στο σπίτι, αλλά κυρία φύσαγε και μας τις έσβηνε.

Τα υπόλοιπα παιδιά απλώς παραξενεύονται και εμείς προσπαθούμε να εξηγήσουμε γιατί τα παιδιά τα γεννημένα στην πανδημία δυσκολεύονται τόσο να περιγράψουν ήθη και έθιμα της πατρίδας μας. Μα μία πανδημία ένα κλείσιμο στο σπίτι μπορεί να εξαλείψει ήθη και έθιμα;

25η Μαρτίου διπλή γιορτή

Αφού διαβάσαμε στα παιδιά την ιστορία από τη γέννηση της Μαρίας μέχρι την είσοδό της στην εκκλησία επιλέξαμε να μην δείξουμε καθόλου εικόνες αλλά να δημιουργήσουν τα παιδιά τις δικές τους εικόνες από με τη μέθοδο της παγωμένης εικόνες. Οι ομάδες δημιουργούσαν και οι θεατές έπρεπε να ανακαλύψουν τι ακριβώς έλεγαν τα παιδιά με τις εικόνες. Δυσκολευτήκαμε λίγο αλλά τα καταφέραμε  και περήφανοι σας διηγούμαστε με το δικό μας τρόπο κομμάτια από την ιστορία και σας προκαλούμε να μαντέψετε τι σας λέμε:

7       9           5

Ποιαν ποιοι και που τη συνοδεύουν και γιατί;

1 1

Ποιος άραγε ξυπνά τρομαγμένος τι είναι αυτό που τάραξε το γαλήνιο ύπνο του;

.jpg

Ποια άραγε κάθεται, τι σκέφτεται;

10 1

Ποιοι άραγε ηλικιωμένοι προσεύχονται προσδοκώντας ένα μικρό θαύμα;

3

Ποιος τι σε ποιον και γιατί το προσφέρει;

25η Μαρτίου 1821

Απευθυνόμενες στα παιδιά με ερωτήσεις προσπαθούμε να ανακαλύψουμε τι έχουν προσλάβει σχετικά με τα όσα έχουμε συζητήσει σχετικά με την επανάσταση του 1821.
Πριν από πολλά χρόνια τι συνέβη στην Ελλάδα;
Έγινε πόλεμος.
Ανάμεσα σε ποιους;
Στους Τούρκους και στους Έλληνες
Ποιος ξεκίνησε τον πόλεμο;
Οι Έλληνες κυρία
Και γιατί αποφάσισαν να πολεμήσουν;
Ήθελαν κυρία να είναι ελεύθεροι
Γιατί δεν ήταν;
Όχι κυρία στην Ελλάδα μας ήταν Τούρκοι που μας έλεγαν τι να κάνουμε.
Μας έπαιρναν τα φαγητά μας, τα χρήματά μας.
Παίρναν και τα παιδιά για να τα κάνουν στρατιώτες. Μόνο όμως τα αγόρια. Τα κορίτσια τα έπαιρναν στα σπίτια τους για να κάνουν δουλειές αλλά και κάποιες φορές τα παντρεύονταν.
Κυρία δεν είχαμε ούτε σχολεία. Μας τα είχαν κλείσει
Δηλαδή δε μάθαιναν γράμματα;
Μάθαιναν κυρία. Πήγαιναν στο κρυφό σχολειό.
Και τι ήταν αυτό το κρυφό σχολειό;
Κυρία πήγαιναν στην εκκλησία και ο παππούλης τους μάθαινε να γράφουν και να διαβάζουν.
Γιατί δεν υπήρχαν δάσκαλοι;
Ναι αυτός ήταν ο παππάς.
Πήγαιναν μόνα τους στο σχολείο;
Όχι κυρία μαζί τους ήταν και μεγάλοι που τα φύλαγαν να μην τα πιάσουν οι Τούρκοι αλλά ήταν κρυμμένοι.
Και από ποιο μέρος της Ελλάδας μας ξεκίνησε;
Από την Πελοπόννησο
Και μπορείτε να μας την δείξετε στον πίνακα;
Χωρίς καμιά δυσκολία τα παιδιά δείχνουν την Πελοπόννησο .
Κι εγώ που νόμιζα ότι δεν θα το θυμόσαστε.
Κυρία αφού μας είπες ότι μοιάζει με την παλάμη μας πως να δυσκολευτούμε;
Μήπως θυμάστε που συναντήθηκαν οι αρχηγοί;
Σε ένα μοναστήρι την Αγία Λαύρα και εκεί έφτιαξαν τη σημαία μας, που έδειχνε στους Τούρκους ότι οι Έλληνες ήταν ενωμένοι.
Τα χρώματα της σημαίας μας είναι …….. το γαλάζιο και το άσπρο.
Πόσες γραμμές είπαμε έχει η σημαία μας;
Εννιά και χτυπούν με παλαμάκια τη φράση ” Ελευθερία ή θάνατος”
Γιατί το είπατε αυτό;
Επειδή κυρία είχαν αποφασίσει ή ότι θα διώξουν τους Τούρκους ή ότι θα πεθάνουν.
Με ποιο χρώμα ξεκινά η σημαία μας ;
Με το γαλάζιο και τελειώνει με γαλάζιο. Έχει 5 γαλάζιες και 4 άσπρες.
Ποιος ήταν ο εξυπνότερος αρχηγός των Ελλήνων;
Κυρία αυτός με το παράξενο καπέλο…… ο Κολοκοτρώνης .
Πώς έλεγαν τους Έλληνες στρατιώτες;
Κλέφτες και αρματωλούς.
Γιατί;
Κυρία οι κλέφτες ζούσαν στα βουνά κι όταν έκλεβαν πράγματα από τους Τούρκους όπλα και φαγητά τα μοίραζαν στους άλλους κι έτσι γίνονταν περισσότεροι οι στρατιώτες. Αρματωλούς γιατί τους έδιναν όπλα οι τούρκοι για να πιάνουν τους κλέφτες αλλά κυρία εκείνοι δεν τους έπιαναν.
Μας κάνατε πολύ περήφανες. Θέλετε να παίξουμε ένα παιχνίδι;
Θυμάστε που έχουμε δει και αρκετές εικόνες; Τι θα λέγατε να τις ζωντανέψουμε αυτές;
Δηλαδή κυρία τι θα κάνουμε;
Θα παρατηρήσουμε πως στέκονται τι κάνουν και προσπαθήσουμε να κάνουμε κι εμείς το ίδιο. Θα χωριστούμε όμως σε ομάδες και κάθε ομάδα θα ζωντανέψει διαφορετική εικόνα.

φόρου IMG 20230316 150940

Οι Έλληνες πληρώνουν τους φόρους στους Τούρκους

 

σχολειό IMG 20230316 151016

Κρυφό σχολειό

 

.jpg IMG 20230316 151239

Ο Κολοκοτρώνης και οι κλέφτες

.jpg IMG 20230316 151122

Παιδομάζωμα

Εμείς απολαύσαμε τις εκφράσεις τους, την προσπάθειά τους να πετύχουν τη στάση σώματος των εικόνων, την ώρα που αφιέρωσαν για να παρατηρήσουν, τον ενθουσιασμό τους για το αποτέλεσμα.

Τα παιδιά ζητούν να πάρουν το κουτί με τα γράμματα και να παίξουν στον μαγνητικό πίνακα. Έχοντας την άδειά μου παίρνουν το παιχνίδι το ανοίγουν και αρχικά κοιτούν το περιεχόμενο. Εξηγώ πως μπορούν να χρησιμοποιήσουν και τ κεφαλαία και τα μικρά. Όταν όμως αποφασίσουν ότι δε θέλουν να παίξουν άλλο θα πρέπει να τοποθετήσουν τα γράμματα στη θέση τους.

Έχετε αποφασίσει τι παιχνίδι θα παίξετε;

Σκεφτόμαστε να προσπαθούμε να γράψουμε λέξεις. Θα λέμε μία λέξη και μετά θα προσπαθούμε να τη φτιάξουμε στον πίνακα. Θα σας φωνάξουμε κυρία να τις δείτε.

Ξεκινούν λοιπόν κι εκείνο που εγώ βλέπω είναι ότι προσπαθούν να δημιουργήσουν προτάσεις. Το ένα παιδάκι τοποθετεί τα γράμματα σειρά δίχως κενά και δυσκολεύομαι αρχικά να κατανοήσω τι ακριβώς έχει γράψει. Την προκαλώ να σκεφτεί: πόσες λέξεις έχεις γράψει; Το παιδί επαναλαμβάνει την πρόταση και λέει κυρία έχει πέντε λέξεις. Πολύ ωραία θα μπορούσες να μου τις ξεχωρίσεις; Όταν λέω να τις ξεχωρίσεις να αφήσεις ένα μικρό κενό ανάμεσά τους, γιατί έτσι συνηθίζεται να γράφουμε. Έχουμε δηλαδή κάνει συμφωνία οι μεγάλοι πως όταν γράφουμε θα πρέπει να ξεχωρίσουν οι λέξεις μεταξύ τους.

IMG 20230315 090940

Αρχίζει λοιπόν να λέει ξανά την πρόταση:

ι κυρία μία λέξη;

Πολύ ωραία

γάτα :κουνώ καταφατικά τ κεφάλι όταν κοιτά προς το μέρος μου για επιβεβαίωση.

κε  ο σκιλος πεζουνε.

Πολύ ωραία τώρα μπορώ να διαβάσω κι εγώ ι γατα κε ο σκιλος πεζουνε.

Διαβάζω την πρόταση που έχει γράψει το παιδάκι

πεζουνε ο σκιλος κε η πεταλουθα

Κυρία εγώ έγραψα ο σκιλος και η πεταλουδα πεζουνε.

Για θυμήσου όταν η κυρία γράφει στον πίνακα ξεκινά από κάτω προς τα πάνω ή το αντίθετο;

Κυρία από πάνω προς τα κάτω.

Ωραία για διάβασέ μου την πρώτη σου λέξη;

πεζουνε

Κυρία εγώ όμως δεν έγραψα πεταλουθα που είπες. Έγραψα πεταλούδα.

IMG 20230315 091002

Ωραία προσπάθησε να διαβάσεις τη λέξη λέγοντας δύο δύο τα γραμματάκια.

Φθάνοντας στην τελευταία συλλαβή λέει: έχεις δίκιο έγραψα θα όχι δα. Μπερδεύτηκα και δε θυμόμουν ποιο ήταν το γράμμα. Που θα μπορούσες να βρεις το γράμμα; Δείχνει την εικονογραφημένη αλφαβήτα που υπάρχει κάτω από τον πίνακα μαρκαδόρου.

.

Βιβλιοθήκη

Στον πίνακα γραμμένη μία λέξη κι εκείνα προσπαθούν να διαβάσουν. Κυρία λέει βιβλιοθήκη; Ναι πάρα πολύ ωραία. Θέλω να μου πείτε τι νομίζετε πως είναι μία βιβλιοθήκη κι εκείνα σηκώνουν το χέρι

  1. Είναι για να βάζουμε βιβλία
  2. Μπορεί να έχει παραμύθια, βιβλία με ιστορία
  3. Είναι για να διαβάζουμε
  4. Μπορούμε να γράφουμε κιόλας
  5. Είναι ένα δωμάτιο με πολλά βιβλία
  6. Είναι ένα έπιπλο που βάζουμε τα βιβλία
  7. Είναι ένα δωμάτιο που έχει έπιπλα που πάνω τους έχουν πολλά βιβλία. Μπορούμε να δανειστούμε βιβλία, μπορούμε να διαβάσουμε εκεί τα βιβλία. έχει και καρέκλες και τραπέζι. Αλλά πρέπει να κάνουμε απόλυτη ησυχία.
  8. Είναι ένα έπιπλο που βάζουμε τα βιβλία για να μην τα χάνουμε και τα ψάχνουμε. Στη βιβλιοθήκη μπορώ να έχω μαρκαδόρους και μπλοκ για να ζωγραφίζω
Πως θα σας φαινόταν η ιδέα να μπορούσατε να δανειστείτε τα βιβλία που έχουμε στο σχολείο και να τα διαβάζετε παρέα με τη μαμά και το μπαμπά στο σπίτι;
Κυρία πολύ ωραία ιδέα. Εγώ μία μέρα πήγα με τη μαμά μου στη βιβλιοθήκη και δανείστηκα παραμύθια για μένα.
Θέλεις να μας πεις πως έγινε αυτό;
Η μαμά μου κυρία έδωσε ένα χαρτί  σε μία κυρία  πήραμε παραμύθι για μένα και όταν το διαβάσαμε το επιστρέψαμε
Έχοντας κάρτα βιβλιοθήκης τη δείχνω στα παιδιά και τα προτρέπω να παρατηρήσουν τι γράφει τι έχει επάνω.
Έχει ένα τηλέφωνο ένα σπιτάκι κάτι γράμματα που είναι πολύ μικρά και α κι ένα νούμερο. Διαβάζουμε τα γράμματα στα παιδιά και εξηγούμε τι ακριβώς είναι το νούμερο αλλά και πως λειτουργεί η κάρτα βιβλιοθήκης.
Κυρία έχω μία ιδέα θα πως στην αδερφούλα μου να με βοηθήσει να φτιάξω μία κάρτα και θα σας τη φέρω να σας τη δείξω.
Την επόμενη μέρα το παιδάκι πλησιάζει και λέει κυρία η αδερφή μου δεν είχε καθόλου όρεξη κι εγώ δεν μπορούσα να την κάνω μόνη μου.
Θέλεις να διαλέξεις μία φίλη και να προσπαθήσετε να φτιάξετε μία κάρτα;
Ενθουσιασμένη διαλέγει τη φίλη της ζητούν χαρτόνια μολύβια γόμες και χρώματα.
IMG 20230309 101240

Συνεργασία δύο παιδιών για δημιουργία κάρτας δανειστικής βιβλιοθήκης

IMG 20230309 100957

Είναι τόσο διαφορετικός ο τρόπος που σκέπτονται

Τους δίνω και ένα χάρακα για να μπορούν να φτιάξουν ευθείες γραμμές και αρχίζουν τη δουλειά.
Όση ώρα εκείνες δούλευαν τα παιδιά ενημέρωναν τους φίλους που έλειπαν για το τι είχαμε συζητήσει την προηγούμενη μέρα.
Τα δύο παιδάκια δουλεύουν συγκεντρωμένα και πλησιάζοντας βλέπω πως με το χάρακα δημιούργησαν το μέγεθος έχουν ζωγραφίσει και αρχίζουν να γράφουν κάρτα βιβλιοθήκης. Το ένα παιδάκι με πλησιάζει και ρωτά κυρία ποιο γράμμα είναι το ρτα; Επαναλαμβάνω τους ήχους προσπαθώντας να απομονώσω  τον πρώτο ήχο κι εκείνο τότε λέει α κυρία είναι το ρ, το τ, και το α. Πολύ ωραία. Επιστρέφει μετά από λίγο και ρωτά μπορώ να πάρω τον πίνακα με τα γράμματα γιατί δε θυμάμαι ποιο είναι το Θ.
Τελειώνουν την κάρτα και λένε κυρία είναι έτοιμες τώρα μπορούμε να δανειστούμε βιβλία;
Θα πάτε λοιπόν στον υπεύθυνο της βιβλιοθήκης την κυρία Κική και θα της πείτε αυτό που θέλετε.
Θα θέλαμε να δανειστούμε παραμύθια. Ωραία τα παραμύθια μας είναι εκεί μπορείτε να διαλέξετε και να δανειστείτε. Τα παιδιά επιλέγουν ένα παραμύθι και δίνουν την κάρτα. Η κάρτα σας είναι πολύ ωραία αλλά λυπάμαι δεν μπορώ να σας δανείσω τα βιβλία. Η κάρτα περνάει από όλα τα χέρια των παιδιών κι εμείς ρωτάμε γιατί άραγε δεν μπορούν να δανειστούν παραμύθια;
Μα κυρία δεν έχουν γράψει όνομα
Τα παιδιά συμπληρώνουν το όνομα και επιστρέφουν μα και πάλι η κυρία Κική αρνείται να τους δανείσει. Ρωτούν με απορία μα έχω γράψει το όνομά μου γιατί;
Τα προτρέπει να σκεφτούν και δείχνει την κάρτα στα παιδιά
Κυρία δεν έχει γράψει και το επίθετό της . Επιστρέφουν και τα δύο και το ένα λέει κυρία θα γράψω και την ημερομηνία γέννησής μου, νομίζω ότι τη θυμάμαι. Συμπληρώνουν και το παιδάκι που συμπληρώνει την ημερομηνία λέει κυρία γεννήθηκα το  2017 το έχω γράψει σωστά; Νομίζω ότι χρειάζεται ακόμα ένας αριθμός αλλά δεν ξέρω ποιος. Για θυμήσου που έχουμε χρονολογία στην τάξη και παρατήρησε πως γράφεται και νομίζω ότι θα το ανακαλύψεις το νούμερο που λείπει. Συμπληρώνει και το μηδέν που έλειπε και μου το δείχνει.
Πλησιάζουν ξανά την υπεύθυνη αλλά και πάλι αρνείται να τους δανείσει βιβλία.
  • Μα έχω γράψει το όνομά μου και το επίθετό μου
  • Ναι αλλά εγώ ξέρω και άλλο παιδάκι που έχει το ίδιο όνομα με το δικό σου

Κυρία τότε σε μένα θα δώσετε γιατί εγώ έχω συμπληρώσει και την ημερομηνία γέννησής μου.

Λυπάμαι αλλά ξέρω και άλλο παιδάκι που έχει γεννηθεί το 2017 και έχει το ίδιο όνομα με το δικό σου.
Κυρία προτείνουν τα παιδιά θα πρέπει να γράψει και που μένει.
Αφού συμπλήρωσαν και το νέο στοιχείο μπόρεσαν να δανειστούν το βιβλίο που ήθελαν.
Παιδιά θα πρέπει όμως να ενημερώσουμε και τους γονείς σας για αυτό πως θα το κάνουμε;
Κυρία να τους το πείτε όταν θα έρθουν να μας πάρουν. Μα αν σας πάρει κάποιος άλλος;
Τότε να τους γράψεις  ένα γράμμα;
Εντάξει αλλά τι θα λέει το γράμμα;
Ότι θα δανειζόμαστε βιβλία.
 Πότε θα το κάνουμε;
Αρχίζουν να λένε τις μέρες της εβδομάδας .
 Θα πρέπει να αποφασίσετε για μία μέρα και να σκεφτείτε ότι θα πρέπει να έχετε και χρόνο να το διαβάσετε.
Κυρία την Παρασκευή;
Ωραία ιδέα και πότε θα το επιστρέφετε;
Τη Δευτέρα;
Ναι
Αν όμως κυρία δεν το επιστρέψουμε τι θα συμβεί;
Τι λέτε ότι θα συμβεί; ( οι ιδέες των παιδιών είναι τόσες πολλές που δυσκολεύομαι να τις καταγράψω. )
Κυρία δεν θα μπορεί να πάρει άλλο.
Άμα το χάσει θα πρέπει να αγοράσει ένα άλλο
Κι άμα το χαλάσει θα πρέπει να φέρει ένα άλλο.
Τι εννοείς να το χαλάσει;
Να το μουτζουρώσει
Να το σκίσει
Να το λερώσει
Να το χαλάσει ο αδερφός του ή ένας φίλος του.
Οι ιδέες των παιδιών καταγράφονται και δημιουργείται το συμβόλαιο της δανειστικής βιβλιοθήκης που μοιράζεται στα παιδιά και υπογράφεται από τη Νηπιαγωγό.
Αύριο θα δημιουργήσει την κάρτα του το κάθε παιδάκι.  Με τη βοήθεια του υπολογιστή απομονώσαμε τις φράσεις που θέλαμε από την κάρτα που έφτιαξε το παιδάκι εχθές και δημιουργήσαμε κάρτες για όλα τα παιδιά. Στη συνέχεια τα παιδιά συμπλήρωσαν το όνομά τους και διακόσμησαν τη δική τους κάρτα για τη δανειστική βιβλιοθήκη. Εξαιρετική προσπάθεια από όλα τα παιδιά και με υπέροχες ιδέες.
IMG 20230310 140656

Οι κάρτες έτοιμες. Μοναδικές όταν τα παιδιά προσθέτουν τη δική τους πινελιά. Μπράβο σας

Πίνακας διπλής εισόδου

 

 

 

Εντοπίζουν πρώτα την καρτέλα που τους ζητήθηκε, βρίσκουν τον αριθμό στον πίνακα διπλής εισόδου και μετακινούν σε ευθεία την καρτέλα μέχρι να συναντήσουν το σύννεφο με το αντίστοιχο σύμβολο.

Εμπλέκοντας τα μαθηματικά με τον κύκλο του νερού αλλά και τα σύμβολα απεικόνισης των καιρικών φαινομένων τα παιδιά καλούνται να τοποθετήσουν τις καρτέλες στο αντίστοιχο τετράγωνο.IMG 20230302 102845

Παρουσιάσαμε τις καρτέλες στα παιδιά, εξηγήσαμε τα σύμβολα αλλά και πως λειτουργεί ο πίνακας διπλής εισόδου
IMG 20230302 102833

 

 

 

 

 

 

 

 

Εντοπίζουν πρώτα την καρτέλα που τους ζητήθηκε, βρίσκουν τον αριθμό στον πίνακα διπλής εισόδου και μετακινούν σε ευθεία την καρτέλα μέχρι να συναντήσουν το σύννεφο με το αντίστοιχο σύμβολο.

Εντοπίζουν πρώτα την καρτέλα που τους ζητήθηκε, βρίσκουν τον αριθμό στον πίνακα διπλής εισόδου και μετακινούν σε ευθεία την καρτέλα μέχρι να συναντήσουν το σύννεφο με το αντίστοιχο σύμβολο.