ΛΕΞΙΛΟΓΙΚΑ – ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΚΑ ΑΡΧΑΙΩΝ Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Λεξιλόγιο – Ετυμολογικά.
ΟΙ ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ:
Επειδή δεν προβλέπεται η ύπαρξη λεξιλογικού πίνακα, προτείνεται η γλωσσική αξιοποίηση λέξεων των κειμένων για εύρεση ομόρριζων (απλών ή
σύνθετων) με έμφαση στον εμπλουτισμό του λεξιλογίου των μαθητών/τριών στη ν.ε.
Με αφορμή τα κείμενα των ενοτήτων οι εκπαιδευτικοί μπορούν να
ζητήσουν από τους/τις μαθητές/τριες:
– να επισημάνουν λεξιλογικές επιβιώσεις στην.ε.
– να δημιουργήσουν λέξεις με παραγωγή και
σύνθεση στην α.ε. και στη ν.ε. Όπου κρίνουν
σκόπιμο, μπορούν να καθοδηγούν τους/τις
μαθητές/τριες, προτείνοντας παραγωγικές
καταλήξεις ή ζητώντας από αυτούς να
επισημάνουν τις μεταβολές που υφίστανται οι
λέξεις κατά τη σύνθεση
– να εντοπίσουν στα κείμενα ετυμολογικά
συγγενείς των λέξεων της ν.ε. που τους δίνουν:
π.χ. να τους δώσουν τη λέξη «θήκη» και να
βρουν το ρ. «τίθενται»
– να βρουν στη ν.ε. λέξεις ομόρριζες αυτών του
κειμένου: π.χ. τη λέξη «παράθεση» για το ρ.«τίθενται».
Με την ίδια λογική: ” Δεν προτείνεται η διδασκαλία / επανάληψη της ετυμολογίας γραμμικά με βάση το υλικό του Β΄ μέρους των ενοτήτων, λίστες καταλήξεων και ασκήσεις
με τύπους οι οποίοι δεν περιλαμβάνονται στα κείμενα.”
ΛΕΞΙΛΟΓΙΚΕΣ – ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΚΕΣ ασκήσεις για όλες τις ενότητες
https://www.arxaia.gr/tests/listing
Ασκήσεις στην Ενότητα 4
http://alexgger.blogspot.com/2016/11/4.html
Λεξιλογικές, γραμματικές και συντακτικές παιχνιδοασκήσεις με τη κ. Μ. Μπέτσου: