…Γράμματα και αριθμοί γίνονται παιχνίδια στην αυλή.

3

Συγγραφέας: ΓΟΥΛΑ ΜΑΡΙΑ | Κατηγορία ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ | , στις 15-02-2015

Με τραγούδι, χορό, θεατρικό παιχνίδι και κατασκευές, χωρίς να αναφέρουμε ποτέ τη λέξη γραμματική, κανόνας,διάβασε, γράψε, μάθε, κατακτήσαμε γνώσεις και δεξιότητες. Κάναμε το μάθημα παιχνίδι.

Θα σας παρουσιάσουμε κάποια παιχνίδια.

ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ

Ο προφορικός λόγος, η ικανότητα αυτοσχεδιασμού η συνεργασία και ο σεβασμός αναπτύσσονται μέσα από τον αυτοσχεδιασμό και το θεατρικό παιχνίδι.

100_3582

ΑΛΦΑ-ΒΗΤΑ

Σε καρτέλες έχουν γράψει τα παιδιά τα γράμματα της αλφαβήτας. Με κορδονάκια τα κρεμάσαμε στο λαιμό. Με τον ήχο της μουσικής  τα παιδιά χορεύουν και τα γράμματα ανακατεύονται. Ένας μαθητής της πρώτης τάξης ψαρεύει το σωστό γράμμα και τοποθετώντας τα παιδιά στην  κατάλληλη θέση, σχηματίζει την αλφαβήτα. Το επόμενο βήμα είναι να χωρίσουμε τα φωνήεντα από τα σύμφωνα λέγοντας τα τραγουδάκια τους.

ΑΠΟ ΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΤΙΣ ΛΕΞΕΙΣ

Από τα γράμματα στις λέξεις. Από τις λέξεις στις προτάσεις,  σε παροιμίες και αινίγματα. Το παιχνίδι πρότεινε η Χρύσα, μαθήτρια της Δ΄τάξης.Τα παιδιά μπήκαν στη σειρά σχηματίζοντας λέξεις.

ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ-ΡΗΜΑΤΑ-ΕΠΙΘΕΤΑ 

Η ΤΥΦΛΟΜΥΓΑ

Τα παιδιά έχουν ετοιμάσει καρτέλες. Σε κάθε καρτέλα έγραψαν ένα ουσιαστικό ή ένα ρήμα ή ένα επίθετο. Στην πλάτη κάθε παιδιού κολλήσαμε μια καρτέλα, χωρίς το παιδί να γνωρίζει τη λέξη .

Σε έναν τοίχο έχουμε κολλήσει καρτέλες που γράφουν ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ- ΡΗΜΑΤΑ -ΕΠΙΘΕΤΑ. Ακούγεται μουσική και τα παιδιά περιφέρονται σε έναν οριοθετημένο χώρο. Η τυφλόμυγα πιάνει κάποιον συμμαθητή ή συμμαθήτριά του. Το παιδί που έπιασε η τυφλόμυγα, ξεκολλάει από την πλάτη του την καρτέλα, τη διαβάζει μεγαλόφωνα σε όλους και την τοποθετεί στη σωστή θέση. Αν κάνει λάθος τα μέλη της ομάδας τραγουδούν το τραγούδι για το μέρος του λόγου που ανήκει η λέξη της καρτέλας του, στην προσπάθεια να τον βοηθήσουν να είναι επιτυχημένη η επόμενη προσπάθειά του.

3

100_3642

ΒΡΕΣ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΣΟΥ

Τα παιδιά κρατάν από μία καρτέλα. Ακούγεται μουσική και χορεύουν. Μόλις σταματήσει η μουσική ψάχνουν την ομάδα τους. Έτσι σχηματίζονται οι ομάδες των ουσιαστικών, των ρημάτων και των επιθέτων. στη συνέχεια κάθε ομάδα τραγουδάει και χορεύει το τραγούδι για το δικό της μέρος του λόγου. Η δραστηριότητα ολοκληρώνεται φτιάχνοντας τα παιδιά προτάσεις, βάζοντάς τες σε μια σειρά για να σχηματίσουν ένα χιουμοριστικό κείμενο.

5

4

6

Η ΜΠΟΥΓΑΔΑ ΤΗΣ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗΣ

Με χαρτόνια, ετοιμάσαμε την μπουγάδα της Γραμματικής. Σε κάθε ρούχο, γράψαμε κι ένα τραγουδάκι.

Η μπουγάδα είναι έτοιμη. Την απλώσαμε.

100_3707

Ο Στέφανος, μαθητής της πέμπτης τάξης, πρότεινε να φτιάξουμε κι ένα πλυντήριο. Θα μας χρειαστεί για την μπουγάδα μας…

100_3718

Σχεδιάσαμε μικρογραφίες ρούχων και τις τοποθετήσαμε στον κάδο του πλυντηρίου.

1

ΚΑΘΕ ΠΡΟΤΑΣΗ ΚΑΙ ΠΟΝΤΟΣ

Κόψαμε καρτέλες από χαρτόνια. Τα παιδιά έγραψαν λέξεις και άρθρα σε κάθε καρτέλα με χρωματιστούς μαρκαδόρους.

100_3714

Με τις λέξεις αυτές σχημάτισαν προτάσεις. Οι προτάσεις έγιναν κείμενο.

100_3711

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ

Στο εργαστήριο πληροφορικής, προετοιμασία για να γράψουν οι μαθητές τα κείμενα των παιχνιδιών στο word.

Με τη βοήθεια λογισμικών η μάθηση γίνεται παιχνίδι και διασκέδαση.

2

Η πρώτη μας ηχογράφηση. Τα παιδιά με τις φωνούλες τους ζωντανεύουν τη γραμματική μας.

7

Η ΠΟΛΗ ΤΗΣ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗΣ

Με κέφι και δουλειά προσπαθήσαμε να ζωντανέψουμε τη δική μας πόλη της γραμματικής. Φορέσαμε πουκάμισα εργασίας, γάντια και με πινέλα και χρώματα νερού βάψαμε τα σπιτάκια μας.

100_3733

Στο σπιτάκι των ουσιαστικών, γράψαμε τη λέξη ουσιαστικά στη στέγη του και στο εσωτερικό του διάφορα ουσιαστικά. Με τον ίδιο τρόπο εργαστήκαμε και στο σπιτάκι των επιθέτων, των ρημάτων και των άρθρων.

100_3738

100_3742

100_3740

100_3741

ΤΩΝ ή ΤΟΝ;

100_3728

Σε ένα θρανίο τοποθετήσαμε την καρτέλα «των» και στο διπλανό θρανίο την καρτέλα «τον». Κόψαμε καρτέλες από χαρτί Α4 και γράψαμε πολλά Αρσενικά Ουσιαστικά στην Γενική Πληθυντικού και την Αιτιατική Ενικού. Αφήσαμε τις καρτέλες ανακατεμένες και ένας-ένας μαθητής τις τοποθετούσε στη σωστή ομάδα.

ΤΙΣ ή ΤΗΣ;

100_3730

Εργαστήκαμε με τον τρόπο που περιγράψαμε στην προηγούμενη δραστηριότητα. Οι καρτέλες μας φιλοξενούσαν Θηλυκά Ουσιαστικά στην Αιτιατική Πληθυντικού «τις» και τη Γενική Ενικού «της».

ΣΗΜΕΙΑ ΣΤΗΞΗΣ
ΤΕΛΕΙΑ: Τα παιδιά κινούνται ελεύθερα σε γρήγορο ρυθμό ακολουθώντας τη μουσική που ακούν. Χτυπάμε παλαμάκια και λέμε δυνατά τελεία. Τα παιδιά μένουν ακίνητα.
ΚΟΜΜΑ: Τα παιδιά κινούνται ελεύθερα κι όταν λέμε κόμμα, σταματάν, παίρνουν μια ανάσα και συνεχίζουν να κινούνται.
ΕΝΩΤΙΚΟ: Τα παιδιά πιάνονται από τα χέρια κι όταν ακούσουν ενωτικό, χωρίζονται κι απομακρύνονται.
ΘΑΥΜΑΣΤΙΚΟ: Τα παιδιά την ώρα που κινούνται όταν ακούσουν θαυμαστικό, σηκώνουν τα χέρια τους και πανηγυρίζουν.
ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΟ: Όταν ακούσουν ερωτηματικό, κάνουν με τα χέρια τους ότι ρωτάνε.
ΠΑΡΕΝΘΕΣΗ: Όταν ακούσουν παρένθεση, κάνουν αγκαλίτσα σε ζευγάρια.
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ: Όταν ακούσουν « βάλτε μανταλάκια στις λέξεις γιατί θα τις πάρει ο αέρας» κάνουν με τα χεράκια τους εισαγωγικά.

Και τα παιχνίδια συνεχίζονται…

(3)

  • και πάλι μπράβο Μαρία καταπληκτική δουλεία

  • Ο/Η ειρηνη λέει:

    Μου άρεσε πολύ!!!!!!

  • Ο/Η Νίνα λέει:

    Μπράβο στα παιδιά του ολοήμερου και στην κυρία τους!!!

  • Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
    Αντίθεση