Δημοσίευμα στο εκπαιδευτικό site AlfaVita:
Δημοσίευμα στην Ανεξάρτητη Συνεταιριστική Εφημερίδα efsyn.gr:
http://www.efsyn.gr/arthro/mathites-kataskeyasan-mikroskopio-stereoskopio-gia-kinita-tilefona
Χρήση spartphone ή tablet για τη κατασκευή ενός φτηνού και απλού στη κατασκευή μικροσκοπίου-στερεοσκοπίου.
Είναι γνωστά τα ερωτήματα που εδώ και καιρό πλανώνται τόσο στα σχολεία όσο και στην κοινωνία. Σωστή ή λάθος η χρήση των tablets και των smart-phone στα σχολεία? Πώς επιδρά στις επιδόσεις των μαθητών? Αν δώσουμε στην τεχνολογία μια θέση που άλλωστε τη δικαιούται στην εκπαιδευτική διαδικασία, δηλαδή ως εργαλείο διερεύνησης και μάθησης και όχι ως ευκαιρία για ανούσια και επιφανειακή διασκέδαση ή μέσο για άσκοπες περιηγήσεις στο διαδίκτυο , τότε ίσως έχουμε μπροστά μας μία άλλη οπτική γωνία. Έτσι η κατασκευή ενός στερεοσκοπίου με τη χρήση smartphone και tablet αποτελεί μια ευκαιρία για ορθολογική και εποικοδομητική χρήση των συσκευών αυτών από τα παιδιά στην εκπαίδευση τους.
Αυτό έγινε στο Πειραματικό ΓΕ.Λ. Μυτιλήνης του Πανεπιστημίου Αιγαίου όπου μια ομάδα μαθητών με την επίβλεψη των καθηγητών τους και με απλά πολύ φτηνά υλικά, φτιάξαμε ένα μικροσκόπιο-στερεοσκόπιο, το αποτέλεσμα δε ήταν καταπληκτικό.
Χρησιμοποιώντας μια ιδέα που πήραμε από το διαδίκτυο σε ένα αμερικάνικο σάιτ φτιάξαμε ή μπορούμε να πούμε εξελίξαμε την αρχική ιδέα με απλά και φτηνά υλικά όπως το πλέξιγκλας και με φακούς που πήραμε από φτηνούς φακούς νυκτός του 1 ευρώ φτιάξαμε ένα στερεοσκόπιο- μικροσκόπιο που μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τονηπιαγωγείο μέχρι το λύκειο. Η συνολική κατασκευή δεν κοστίζει περισσότερο από 15-20 ευρώ αλλά τα αποτελέσματα είναι πολλαπλάσιας αξίας. Λειτουργεί με τη χρήση ενός smartphone ή ενός tablet, όπου μέσω της κάμερας και την μεγεθυντικής ικανότητας της φωτογραφικής συσκευής του κινητού ή του τάμπλετ, αλλά βοηθούμενο και από τον φακό που εμείς βάζουμε καταφέρνουμε να φτάνουμε σε μεγέθυνση πολύ ικανοποιητική για την διδασκαλία του ανάλογου μαθήματος. Οι φωτογραφίες δείχνουν κάποια από τα αποτελέσματα.
Δεν είναι λοιπόν πάντα απαραίτητες οι ακριβές συσκευές στα σχολεία όπως ένα κανονικό μικροσκόπιο που άλλωστε δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί και εκτός εργαστηρίου σε εργασίες στο περιβάλλον , ούτε τα επιθυμητά αποτελέσματα είναι απαραίτητα να έχουν την αξιοπιστία μιας εργαστηριακής συσκευής, χρειάζονται πολύ καλή διάθεση, συνεχή αναζήτηση, εφευρετικότητα και δημιουργικότητα για να πετύχουμε ένα αξιόλογο και αξιόπιστο αποτέλεσμα στη διδασκαλία με προσιτά καθημερινά μέσα.
Το αποτέλεσμα δε είναι πολλαπλάσια μεγάλο για την εκπαιδευτική διαδικασία, τόσο στα παιδιά αφού είναι δημιούργημα των χειρών τους, αλλά και των εκπαιδευτικών αφού πετυχαίνουν εκπαιδευτικούς στόχους όπως η ομαδοσυνεργατική διδασκαλία και η διερευνητική και βιωματική μάθηση . Μέσω δε των μέσων κοινωνικής δικτύωσης Φ/Β και skype μπορεί να γίνει συνδιδασκαλία και επικοινωνία μαθητών σε απομακρυσμένα σχολεία στα πλαίσια συνεργασιών.
2 σχόλια
Συγχαρητήρια σε όλα τα παιδιά και καλή πρόοδο, συγχαρητήρια επίσης και στους εκλεκτούς συναδέλφους. Δημοσίευσα ήδη στο blog μου το σχετικό άρθρο: http://teacher-extreme.blogspot.gr/
Θα ήθελα παρακαλώ να ρωτήσω, στα πλαίσια της Ερευνητικής Εργασίας το κάνατε; Για γενικό Λύκειο φαντάζομαι είναι δύσκολο να ενταχθεί κάπου αλλού και να βρεθεί ο χρόνος που χρειάζεται. Η Ε.Ε. γενικώς είναι μια καλή ευκαιρία για τέτοιου είδους δραστηριότητες.
Και πάλι συγχαρητήρια!
καλησπέρα και ευχαριστούμε για τα καλά σας λόγια όπως και για την αναδημοσίευση σας στο ιστολόγιο σας…
Η κατασκευή αυτή έγινε στα πλαίσια του Ομίλου που έχουμε με το όνομα Νερόμιλος και σκοπό έχει τη μελέτη του θαλασσίου περιβάλλοντος με τη βοήθεια του Hydrobot ενός ρομπότ που έχουμε φτιάξει σε συνεργασία με το Ίδρυμα Ευγενίδου και μπορεί να μετρήσει την θερμοκρασία του νερού τη πίεση τη φωτεινότητα , επίσης το εξοπλίσαμε με κάμερα που με wifi την ελέγχουμε. Στα πλαίσια αυτής της μελέτης φτιάξαμε και το στερεοσκόπιο για τη μελέτη των πρωτοζώων, φυκών και ποσειδωνιών στο θαλάσσιο περιβάλλον.
και πάλι ευχαριστούμε και για οποιαδήποτε πληροφορία είμαστε εδώ…
Δημήτρης Αιβαλιώτης
βιολόγος