Με αφορμή το βιβλίο της Signe Whitson (“8 λύσεις -κλειδιά για να μπει τέλος στο bullying”) οι δραστηριότητες για την τάξη που προτείνονται έχουν στόχο οι μαθητές:
- να μπορέσουν να διακρίνουν τις διαφορές μεταξύ των συμπεριφορών: αγενής-κακεντρεχής- bully (εκφοβιστής)
- να συνειδητοποιήσουν ποιες συμπεριφορές είναι εκείνες που μας κάνουν κοινωνικά πιο λειτουργικούς και εξυψώνουν την ανθρώπινη φύση.
- να ενισχύσουν την συναισθηματική και τη διαπροσωπική ευφυία των μαθητών.
Δραστηριότητα 1
-
Ποια είναι τα είδη των αρνητικών συμπεριφορών στο σχολείο; (επιλέξτε από τις παρακάτω λέξεις)
ιπποτικός – κακεντρεχής – αγενής – ο ασκών bullying (ψευτονταής) – ευγενικός – καλοπροαίρετος.
-
Συμπληρώστε τον πίνακα, φτιάχνοντας μία στήλη με τις αρνητικές συμπεριφορές και μία με τις θετικές συμπεριφορές (τα αντίθετά τους). Τοποθετήστε τα σε σειρά 1-3 ανάλογα με τον βαθμό δυναμικής, ξεκινώντας από το ηπιότερο.
ΑΡΝΗΤΙΚΕΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΕΣ |
ΘΕΤΙΚΕΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΕΣ |
1. | 1. |
2. | 2. |
3 | 3. |
-
Συμπληρώστε τους παρακάτω ορισμούς με τις σωστές λέξεις από τον παραπάνω πίνακα:
_______________ = αυτός που ακούσια λέει ή κάνει κάτι που πληγώνει κάποιον άλλο.
_______________= αυτός που επίτηδες (εκούσια) λέει ή κάνει κάτι για να πληγώσει τον άλλο, μία φορά (ίσως και δύο).
_______________= σκόπιμη επιθετική συμπεριφορά με ανισορροπία δυνάμεων, επαναλαμβανόμενη κατά συρροή.
-
Μπορείτε να βρείτε τους ορισμούς για τις θετικές συμπεριφορές; επισημάνετε τις διαφορές τους.
Δραστηριότητα 2
Γράψτε μία σύντομη ιστορία (φανταστική ή αληθινή) περιγράφοντας έναν από τους παραπάνω χαρακτήρες. Μην μαρτυρήσετε ποιον χαρακτήρα αφορά η ιστορία σας. Στη συνέχεια διαβάστε τη στην τάξη και οι συμμαθητές σας μπορούν να μαντέψουν ποιον χαρακτήρα περιγράφετε.
(Η ίδια δραστηριότητα μπορεί να γίνει και ομαδοσυνεργατικά)
Δραστηριότητα 3
Τα είδη του μπούλινγκ:
-
Σωματική επιθετικότητα
-
Λεκτική επιθετικότητα
-
Σχεσιακή επιθετικότητα
-
Ηλεκτρονική επιθετικότητα- ηλεκτρονικός εκφοβισμός
Ποια από τα παραπάνω είδη προκαλούν συναισθηματικό και ποια σωματικό πόνο;
Συναισθηματικό:____________________________________________________
Σωματικό:__________________________________________________________
Δοκιμάστε στη συνέχεια την παρακάτω δραστηριότητα:
Πείραμα από μία ανώνυμη εκπαιδευτικό στη Νέα Υόρκη. (Signe Whitson, 2014, σελ. 194) |
Ασκήσεις αναστοχασμού.
-
Τελειώστε με δικό σας τρόπο τη φράση:
«Ξέρω αν κάποιος είναι φίλος μου, αν………………»
-
Πότε λες σε κάποιον «όχι»; Περίγραψε μία συγκεκριμένη περίσταση.