Σιν Γουάιτσον

Διακρίνω τις αρνητικές και τις θετικές συμπεριφορές στο σχολικό περιβάλλον.

Με αφορμή το βιβλίο της Signe Whitson (“8 λύσεις -κλειδιά για να μπει τέλος στο bullying”) οι δραστηριότητες για την τάξη που προτείνονται έχουν στόχο οι μαθητές:

  • να μπορέσουν να διακρίνουν τις διαφορές μεταξύ των συμπεριφορών: αγενής-κακεντρεχής- bully (εκφοβιστής)
  • να συνειδητοποιήσουν ποιες συμπεριφορές είναι εκείνες που μας κάνουν κοινωνικά πιο λειτουργικούς  και εξυψώνουν την ανθρώπινη φύση.
  • να ενισχύσουν την συναισθηματική και τη διαπροσωπική ευφυία των μαθητών.

Δραστηριότητα 1

  • Ποια είναι τα είδη των αρνητικών συμπεριφορών στο σχολείο; (επιλέξτε από τις παρακάτω λέξεις)

ιπποτικός   –  κακεντρεχής  –   αγενής  – ο ασκών bullying (ψευτονταής)  –   ευγενικός   –  καλοπροαίρετος.

  • Συμπληρώστε τον πίνακα, φτιάχνοντας μία στήλη με τις αρνητικές συμπεριφορές και μία με τις θετικές συμπεριφορές (τα αντίθετά τους). Τοποθετήστε τα σε σειρά 1-3 ανάλογα με τον βαθμό δυναμικής, ξεκινώντας από το ηπιότερο.

ΑΡΝΗΤΙΚΕΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΕΣ

ΘΕΤΙΚΕΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΕΣ

1. 1.
2. 2.
3 3.

  • Συμπληρώστε τους παρακάτω ορισμούς  με τις σωστές λέξεις από τον παραπάνω πίνακα:

_______________ = αυτός που ακούσια λέει ή κάνει κάτι που πληγώνει κάποιον άλλο.

_______________= αυτός που επίτηδες (εκούσια) λέει ή κάνει κάτι για να πληγώσει τον άλλο, μία φορά (ίσως και δύο).

_______________= σκόπιμη επιθετική συμπεριφορά με ανισορροπία δυνάμεων, επαναλαμβανόμενη κατά συρροή.

  • Μπορείτε να βρείτε τους ορισμούς για τις θετικές συμπεριφορές; επισημάνετε τις διαφορές τους.

 

Δραστηριότητα 2

Γράψτε μία σύντομη ιστορία (φανταστική ή αληθινή) περιγράφοντας έναν από τους παραπάνω χαρακτήρες. Μην μαρτυρήσετε ποιον χαρακτήρα αφορά η ιστορία σας. Στη συνέχεια διαβάστε τη στην τάξη και οι συμμαθητές σας μπορούν να μαντέψουν ποιον χαρακτήρα περιγράφετε.

(Η ίδια δραστηριότητα μπορεί να γίνει και ομαδοσυνεργατικά)

Δραστηριότητα 3

Τα είδη του μπούλινγκ:

  • Σωματική επιθετικότητα

  • Λεκτική επιθετικότητα

  • Σχεσιακή επιθετικότητα

  • Ηλεκτρονική επιθετικότητα- ηλεκτρονικός εκφοβισμός

Ποια από τα παραπάνω είδη προκαλούν συναισθηματικό και ποια σωματικό πόνο;

Συναισθηματικό:____________________________________________________

Σωματικό:__________________________________________________________

 

Δοκιμάστε στη συνέχεια την παρακάτω δραστηριότητα:

  • Πάρτε ένα φύλλο χαρτί και τσαλακώστε το, πατήστε το και κακομεταχειριστείτε το, αλλά μην το σκίσετε.

  • Στη συνέχεια ξεδιπλώστε το, ισιώστε το και δείτε πόσο ζαρωμένο και βρώμικο είναι.

  • Ζητήστε του “συγγνώμη”.

  • Ακόμα και τότε, πάντα τα σημάδια θα μείνουν πάνω στο χαρτί.

  • “Αυτό συμβαίνει όταν ένα παιδί ασκήσει βία και σε κάποιο άλλο. Μπορεί να ζητήσει συγγνώμη μετά, αλλά τα σημάδια μένουν για πάντα”.

Πείραμα από μία ανώνυμη εκπαιδευτικό στη Νέα Υόρκη. (Signe Whitson, 2014, σελ. 194)

 

Ασκήσεις αναστοχασμού.

  • Τελειώστε με δικό σας τρόπο τη φράση:

«Ξέρω αν κάποιος είναι φίλος μου, αν………………»

  • Πότε λες σε κάποιον «όχι»; Περίγραψε μία συγκεκριμένη περίσταση.

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων