Dovidl-played-by-Jonah-Hauer-King-playing-the-violin-in-THE-SONG-OF-NAMES-640×426

A’ Γυμνασίου: Μικρές ελληνικές “ορχήστρες” και μία ηχοϊστορία.

Σκοπός του μαθήματος:

  • Να ανακαλύψετε τα μουσικά σύνολα της ελληνικής παραδοσιακής, λαϊκής και κλασικής μουσικής.
  • Να ταιριάξετε τους ήχους των οργάνων της συμφωνικής ορχήστρας με τις λέξεις μέσα σε μία ιστορία, κινητοποιώντας έτσι τη φαντασία σας.

Άσκηση 1. Άσκηση ακρόασης: αναγνωρίζω τα Μουσικά Σύνολα της Ελλάδας.

Μουσικό σύνολο ονομάζεται μια ομάδα οργάνων από 2 ή περισσότερα όργανα.

Στην Ελλάδα υπάρχουν πολλών ειδών τέτοιες μικρές “ορχήστρες” που διαφέρουν ανάλογα με το είδος της μουσικής ή με την περιοχή όπου τις συναντάμε.

Για παράδειγμα άλλο μουσικό σύνολο χαρακτηρίζει την Κρήτη, άλλο σύνολο μουσικών οργάνων χαρακτηρίζει την Ήπειρο. Επίσης άλλα όργανα παίζουν τα παραδοσιακά μας τραγούδια και άλλα παίζουν στα λαϊκά τραγούδια ή στην κλασική ορχήστρα. Άλλωστε ήδη γνωρίσαμε πολλά από τα όργανα της κλασικής Συμφωνικής ορχήστρας.

Η άσκηση παρακάτω σας ξεναγεί σε μερικούς από τους ελληνικούς ήχους των μουσικών συνόλων της Ελλάδας.  ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΣΤΕ τα 6 μουσικά σύνολα στα 6 ελληνικά μουσικά κομμάτια που ακολουθούν.

Φυσικά μπορείτε να γράψετε τις απαντήσεις σας στο τετράδιο της Μουσικής. Γράψτε σύντομα τις απαντήσεις, πχ 1Α, 2Β, κλπ.

 

6 ελληνικά μουσικά σύνολα:

  • Α.  Κρητική “ζυγιά”: κρητική λύρα και λαγούτο

  • Β.   Λαϊκό μουσικό σύνολο: περιλαμβάνει κυρίως κιθάρες και μπουζούκι

  • Γ.   Ορχήστρα εγχόρδων: περιλαμβάνει βιολιά, βιόλες, βιολοντσέλα και κοντραμπάσα

  • Δ.   Μπάντα Χάλκινων πνευστών:περιλαμβάνει τρομπέτες, τρομπόνια, κόρνα και τούμπες.

  • Ε.   Κυκλαδίτικη “ζυγιά”: βιολί και λαγούτο

  • ΣΤ.  Επτανησιακή “μαντολινάτα”: περιλαμβάνει μαντολίνα, μαντόλες, μαντοτσέλα και κιθάρες.

6 Μουσικά κομμάτια:

1.

2.

3.

4.

5.

6.

 

 

Άσκηση 2. Ηχοϊστορία με τα όργανα της συμφωνικής ορχήστρας.

Διαβάστε προσεκτικά την παρακάτω ιστορία. Θα παρατηρήσετε ότι υπάρχουν 7 κενά με αριθμούς. Αντιστοιχίστε τους αριθμούς στο σωστό μουσικό όργανο από τις πιο κάτω επιλογές σας και βρείτε το όνομά του. Σας δίνονται κάποια γράμματα και αντίστοιχα αν η λέξη μπαίνει σε ενικό ή πληθυντικό αριθμό στην ιστορία. Στο τετράδιό σας γράψτε τους αριθμούς της ιστορίας και δίπλα το όνομα του οργάνου που πιστεύετε ότι ταιριάζει.

Η ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΤΟΥ ΑΠΡΙΛΗ

Μία γαλάζια μέρα ένας βιολιστής αποφάσισε να αφήσει την πρόβα της ορχήστρας του και να βγει μία βόλτα, να παίξει βιολί στη φύση. Γρήγορα βρέθηκε κάτω από μια ιτιά, δίπλα σε ένα ποτάμι και έκλεισε τα μάτια του. Το νερό βούιζε στ’ αυτιά του όπως τα _______1______ της ορχήστρας που βγάζουν τόσο χαμηλές νότες, λες και ακούγονται από το βάθος του πηγαδιού. Τα κλαδιά της ιτιάς που κρέμονταν από πάνω του χόρευαν με τον αέρα και έφερναν στο μυαλό του ήχους από τα _______2_______της ορχήστρας που ο αέρας περνάει μέσα τους όπως τα αηδόνια. Ξαφνικά ένα κοπάδι αλόγων κάλπασε δίπλα στο ποτάμι και χωρίς να ανοίξει τα μάτια του ο βιολιστής φαντάστηκε πως μια ομάδα _______3________ ακολουθούσε ρυθμικά τον καλπασμό τους και όλο δυνάμωνε σε ένταση.

«Τι να ζηλέψει κανείς από μία ορχήστρα όταν βρίσκεται κοντά στη φύση;», σκέφτηκε.

Σε λίγο, έτσι με κλειστά μάτια, φαντάστηκε ότι από το βουνό απέναντι, τον καλούσε μια αρχαία φυλή ανθρώπων με πρωτόγονα μουσικά όργανα, που έμοιαζαν με _________4________ που του φώναζαν όπως κάποιος από μακριά. Η μελωδία όμως ήταν τόσο γλυκιά και μακρόσυρτη, σαν να καλούν κάποιον να πάει κοντά τους.

Αμέσως έπιασε κι εκείνος το βιολί και το δοξάρι. Οι τρίχες του δοξαριού έτριψαν με ευκολία τις χορδές και οι νότες ξεχύθηκαν στο λιβάδι σαν παιδιά που τρέχουν. Μαζί τους η ορχήστρα της φύσης γελούσε ενώ εκείνος ήταν ο μαέστρος που την καθοδηγούσε, άλλοτε γρήγορα όπως τα άλογα, άλλοτε  αργά όπως το σαλιγκάρι, άλλοτε σιγανά όπως οι πεταλούδες και  άλλοτε δυνατά όπως η καταιγίδα, άλλοτε ψηλά όπως το τιτίβισμα των σπουργιτιών και άλλοτε χαμηλά όπως βρυχάται ένας δράκος.

Όλα τα όντα γύρω του έγιναν κομμάτι της φαντασίας του και η ορχήστρα ζωντάνεψε μπροστά του. Ένας αόρατος χορός μουσικών οργάνων στήθηκε στα αυτιά του και ο κόσμος χρωματίστηκε με τόσα δα μικρά ουράνια τόξα, όπως τα δοξάρια των _______5________. Κάπου μακριά φαντάστηκε ότι είχαν στήσει το _____6_______. Τα πλήκτρα του έμοιαζαν με ασπρόμαυρες  καμπάνες  που ηχούν στα σύννεφα και βγάζουν μια ολόφρεσκη αρμονία. Που και που συμπλήρωνε από πιο ψηλά μία ________7______ με τις φτερωτές της νότες που δεν στέκονται στο δευτερόλεπτο και στροβιλίζονται όπως οι νεράιδες που δεν τις προλαβαίνει το μάτι του ανθρώπου.

Η μουσική δεν σταμάτησε παρά μόνο αφού νύχτωσε. Τότε κι εκείνος κατέβασε το δοξάρι από τις χορδές του βιολιού και άνοιξε τα μάτια του.

Σιγά σιγά αντίκρισε το ημίφως γύρω του και γνώρισε τα πράγματα του δωματίου του. Δεν είχε φύγει ποτέ μέσα από αυτό κι όμως είχε κάνει ένα μεγαλειώδες μουσικό ταξίδι.

Τοποθετήστε τώρα τα παρακάτω όργανα στους αριθμούς της ιστορίας και βρείτε το όνομά τους.

Φ_ Α _ _ _ _ (πληθυντικός)

Κ_ _ _ _ _ Μ _ _ _ _ (πληθυντικός)

Τ_ _ _ _ Ε _ _ _ (πληθυντικός)

Π _ _ _ _ (ενικός)

_ Ρ _ _ (ενικός)

_ Υ _ _ _ _ _ (πληθυντικός)

_Ι _ _ _ _ _ (πληθυντικός-γενική πτώση)

 

Βγάλτε μία φωτογραφία με τις απαντήσεις των ασκήσεων στο τετράδιό σας και μπορείτε να τη στείλετε στο μέιλ μου. Καλή επιτυχία!!

 

*Η εικόνα αναφοράς του μαθήματος προέρχεται από την ταινία : “The song of names” και την ιστοσελίδα: https://www.cjnews.com/culture/entertainment/holocaust-film-a-moving-if-flawed-story

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων