Σκοπός του τρίτου μαθήματος:
- Να μπορείτε να αναγνωρίσετε τα διαφορετικά μουσικά μέτρα και να τα ταυτίσετε με την αντίστοιχη εκφορά του λόγου ακουστικά και γραπτά.
- Να δημιουργήσετε μόνοι σας ρυθμικά μοτίβα, φτιάχνοντας δικές σας στροφές με τη φαντασία σας.
- Να θυμηθείτε τα είδη του δημοτικού τραγουδιού μέσα από στίχους αυθεντικών δημοτικών τραγουδιών.
Άσκηση 1: Αντιστοιχίζω στροφές με μουσικά μέτρα.
Δείτε παρακάτω το έγγραφο που ακολουθεί και αντιστοιχίστε 6 διαφορετικές στροφές από το Α ως το ΣΤ ( θα μπορούσαν να ήταν στροφές τραγουδιών) με 6 διαφορετικούς ρυθμούς από το 1-6, μερικούς από τους οποίους είδατε και στο προηγούμενο μάθημα.
Ποια στροφή αντιστοιχεί σε ποιον ρυθμό;
Σημειώστε τις απαντήσεις στο τετράδιό σας.
Βοήθεια 1: Δείτε τον αριθμό των συλλαβών κάθε στίχου και βρείτε τον αντίστοιχο αριθμητή μουσικού μέτρου… Αν δηλαδή έχω 9 συλλαβές, το μέτρο που ψάχνω είναι το εννεάσημο (9/8).
Βοήθεια 2: Ακούστε τις στροφές όπως εκφέρονται ρυθμικά τονίζοντας τις κόκκινες συλλαβές. Μπορεί να σας φανεί αστείο, φανταστείτε το όμως σαν να χορεύετε διαβάζοντας, χρησιμοποιώντας όχι τα πόδια, αλλά τη γλώσσα.
Άσκηση 2: Γράφω τουλάχιστον μια δική μου στροφή.
Επιλέξτε μία από τις στροφές παραπάνω (Α-ΣΤ) και γράψτε τουλάχιστον μία δική σας στροφή από τη φαντασία σας προσέχοντας τον αριθμό των συλλαβών και τον τονισμό για να πετύχετε το σωστό μέτρο. Σημειώστε τη στροφή ή τις στροφές σας στο τετράδιο της Μουσικής.
Το θέμα που μπορείτε να διαλέξετε είναι φυσικά ελεύθερο, είτε το σχολείο, οι φίλοι σας, το φαγητό, το ποδόσφαιρο, την άνοιξη ή το καλοκαίρι που έρχεται, ακόμα και το “μένουμε σπίτι”…
Καλή επιτυχία!
Άσκηση 3. Κουίζ με τα είδη του Δημοτικού Τραγουδιού.
Μπορείτε να φτάσετε στο υψηλότερο σκορ (10/10) αναγνωρίζοντας τα είδη κάποιων πολύ γνωστών δημοτικών τραγουδιών; Πατήστε ΕΔΩ για να το προσπαθήσετε!
Στείλτε μου ένα screenshot με το αποτέλεσμα της πρώτης φοράς που θα λύσετε το κουίζ!