…γειράσκω αει διδασκόμενος!!
Το Δ.Σ. της Ε.Λ.Μ.Ε. Καρδίτσας αποφάσισε ομόφωνα να προκηρύξει 3/ωρη στάση εργασίας την Τετάρτη 9-3-2011 (11:00-14:00), ώστε να διευκολυνθούν οι συνάδελφοι καθηγητές Δ.Ε. που επιθυμούν να συμμετάσχουν στο Πανκαρδιτσιώτικο συλλαλητήριο που διοργανώνουν οι φορείς του νομού με αφορμή τις επιχειρούμενες συγχωνεύσεις – καταργήσεις σχολικών μονάδων του νομού μας.
Επίσης ο Σύλλογος Εκπ/κών Π/θμιας Εκπ/σης Ν. Καρδίτσας κήρυξε δίωρη διευκολυντική στάση εργασίας τις δύο τελευταίες ώρες (11:οο-13:30) για την ίδια μέρα, ώστε οι συνάδελφοι να συμμετάσχουν στο συλλαλητήριο που θα πραγματοποιηθεί στο αίθριο της Δημοτικής αγοράς.
Καλούμε τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς και τους μαθητές να πάρουν μέρος στο συλλαλητήριο για να διατρανώσουμε την αντίθεσή μας σ’ αυτούς που <<αποφασίζουν για εμάς χωρίς εμάς…>>
ΠΗΓΗ: Νέος Αγών
Αρκετοί, αν όχι οι περισσότεροι γονείς διαμαρτύρονται δίκαια για το υπερβολικό βάρος της σχολικής τσάντας των παιδιών και με ότι αυτό συνεπάγεται για τη σωματική τους ανάπτυξη (βλέπε διάφορες παθήσεις της σπονδυλικής στήλης) και όχι μόνο. Αποπειραθήκαμε λοιπόν να αφαιρέσουμε όσο περισσότερο βάρος γίνεται από τη σχολική τσάντα φτιάχνοντας με τα παιδιά, ο καθένας το δικό του κουτί, στο οποίο θα μένουν όσα τετράδια, βιβλία και άλλα μαθητικά ‘’εργαλεία’’ δε χρειάζονται για τη δουλειά στο σπίτι.
Κάθε μεσημέρι με το πέρας των μαθημάτων και λίγο πριν την αποχώρηση των παιδιών από το σχολείο οι μαθητές ελέγχουν το πρόγραμμα της επόμενης ημέρας αφήνοντας στο κουτί τους τα βιβλία που δε χρειάζονται για το σπίτι και παίρνοντας αυτά που απαιτούνται για τα μαθήματα της επόμενης μέρας.
Τα παιδιά ανταποκρίθηκαν με συνέπεια και προθυμία σ’ αυτή τους την υποχρέωση μειώνοντας αισθητά το βάρος της τσάντας τους και το χαίρονται δεόντως.
Κατεβάστε το Νομικό Οδηγό για το Περιβάλλον 2009 της WWF Ελλάς με επιστημονικό υπεύθυνο το Συνήγορο του Πολίτη
===>>> Νομικός Οδηγός WWF
”Πρόκειται για έμπρακτο δείγμα της συνεργασίας του Συνηγόρου του Πολίτη με τους περιβαλλοντικά συνειδητοποιημένους πολίτες, με στόχο να ενδυναμώσει τη δράσης τους”
%
Ακολουθήστε το σύνδεσμο για ένα αξιόλογο e-learning:
http://users.sch.gr/ikomninou/blog/index.html
.
Αγαπητοί γονείς,
Τις τελευταίες δεκαετίες επικράτησαν στη χώρα μας και σε όλο τον κόσμο οι νεοφιλελεύθερες αντιλήψεις με έμφαση στην ελευθερία της προσωπικής δράσης και τον ατομικισμό. Έτσι προωθήθηκε η ασύδοτη κερδοφορία του κεφαλαίου, η συσσώρευση τεράστιου πλούτου, η διεύρυνση των ανισοτήτων, η κατασπατάληση των φυσικών …
πόρων και η καταστροφή του περιβάλλοντος.
Ο δημόσιος τομέας, η παιδεία και η υγεία, αφού υποβαθμίστηκαν και απαξιώθηκαν από τις κρατικές πολιτικές, εμφανίζονται σήμερα ως παράγοντες της αναποτελεσματικότητας, της στασιμότητας και τελικά της ύφεσης και της υπερχρέωσης της χώρας μας. Την ίδια στιγμή οι αγορές ταυτίζονται με την αποτελεσματικότητα, την ανάπτυξη, την πρόοδο, την ευελιξία, την επιχειρηματική ικανότητα, το δυναμισμό και την καινοτομία.
Επιδιώκουν να απαξιώσουν την παιδεία ως δημόσιο και κοινωνικό αγαθό, που πρέπει να παρέχεται δωρεάν σε κάθε πολίτη, και να προωθήσουν στρατηγικές επενδύσεις κερδοσκοπικών εταιρειών και στο χώρο της εκπαίδευσης. Αυτό σημαίνει μετατόπιση της κοινωνικής ευθύνης από την κοινότητα στο άτομο, με αποτέλεσμα τη μείωση των κρατικών δαπανών, την απόδοση ευθυνών στην εκπαίδευση για τα οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα, ώστε να δικαιολογούνται οι πολιτικές που προάγουν τα standards, τα τεστ αξιολόγησης και τον ανταγωνισμό.
Με αυτές τις διαδικασίες η εξουσία επιχειρεί να επιβάλει κεντρικό έλεγχο στο εκπαιδευτικό σύστημα και να μειώσει τη δυνατότητα των εκπαιδευτικών να αμφισβητούν «αξίες» όπως είναι η ανταγωνιστικότητα, η οικονομική εκμετάλλευση, η «αξιοκρατία». Ταυτόχρονα θέλουν να νομιμοποιήσουν τις ανισότητες στην εκπαίδευση αποκρύβοντας τον κοινωνικό τους χαρακτήρα με το επιχείρημα της ατομικής αδυναμίας ή ανικανότητας.
Στην κατεύθυνση της μείωσης των κοινωνικών δαπανών εντάσσεται και η δραστική μείωση των δαπανών για την εκπαίδευση, η οποία είναι αποτυπωμένη με τον πιο εύγλωττο τρόπο στον κρατικό προϋπολογισμό του 2011.
Τα 2,75% του ΑΕΠ για την Παιδεία αποτελεί ιστορικό χαμηλό των τελευταίων τριάντα χρόνων και δείχνει ότι δεν υπάρχει καμία δυνατότητα να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά ζητήματα σχολικής στέγης, διπλοβάρδιας, εργαστηριακού εξοπλισμού, υποδομών άθλησης, σχολικών βιβλιοθηκών, λειτουργικών δαπανών, επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών και θεσμών στήριξης των μαθητών.
Επί ένα χρόνο είμαστε παρατηρητές και θύματα μιας πολιτικής που έχει επιφέρει:
Απολύσεις με δραματική αύξηση της ανεργίας,
Ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων με εργαζόμενους έρμαιο στα χέρια της εργοδοσίας,
Μείωση των αποδοχών των εργαζόμενων στο δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα,
Αύξηση των ορίων συνταξιοδότησης, μείωση στις συντάξεις,
Κατάρρευση των επικουρικών και ασφαλιστικών ταμείων,
Διάλυση και ιδιωτικοποίηση των υπηρεσιών υγείας,
Αυξήσεις στα είδη πλατιάς λαϊκής κατανάλωσης, αυξήσεις στα καύσιμα, στα τιμολόγια των ΔΕΚΟ, στις αστικές συγκοινωνίες, στα διόδια… και ο κατάλογος συνεχίζεται.
Τη φετινή χρονιά στην εκπαίδευση γίναμε μάρτυρες μιας πολιτικής που:
Μείωσε δραματικά τους διορισμούς και τις προσλήψεις αναπληρωτών
Κατάργησε την Πρόσθετη Διδακτική Στήριξη στα Λύκεια και την Ενισχυτική Διδασκαλία στα Γυμνάσια
Διόγκωσε τον αριθμό μαθητών ανά τμήμα
Κατάργησε τα Τμήματα Αθλητικής Διευκόλυνσης και τα Αθλητικά Σχολεία
Μείωσε τα κονδύλια μεταφοράς των μαθητών
Περιέκοψε κατά 40% τις λειτουργικές δαπάνες των σχολείων
Μετέφερε την καθαριότητα των σχολείων στους υποχρηματοδοτούμενους δήμους
Απαξίωσε τις Σχολικές Βιβλιοθήκες με κίνδυνο να κλείσουν οριστικά
Απαξίωσε τις Σχολικές Βιβλιοθήκες με κίνδυνο να κλείσουν οριστικά
Υποχρεώνει τους γονείς να αγοράζουν τα βιβλία για την ξένη γλώσσα.
Αγαπητοί γονείς,
Με στόχο την εξοικονόμηση πόρων σε διδακτήριο και ανθρώπινο προσωπικό, στα πλαίσια των επιταγών της Τρόικας για δραστική μείωση του δημόσιου τομέα, το Υπουργείο Παιδείας προωθεί συγχωνεύσεις-καταργήσεις σχολείων σε ολόκληρη τη χώρα. Δίνεται η δυνατότητα στους Περιφερειακούς Διευθυντές και στους Διευθυντές Εκπαίδευσης, χωρίς τη σύμφωνη γνώμη των τοπικών κοινωνιών, να προχωρήσουν σε μαζικές συγχωνεύσει σχολείων και τμήματα με 30 μαθητές. Η έως σήμερα ακολουθούμενη τακτική από το Υπουργείο μας οδηγεί στο συμπέρασμα πως δεν επιδιώκεται ένας εξορθολογισμός της υπάρχουσας κατάστασης, αλλά μια σημαντική μείωση του αριθμού των σχολείων. Αυτό θα επιφέρει μια σειρά αρνητικά αποτελέσματα για την εκπαιδευτική διαδικασία, όπως:
Τμήματα 30 μαθητών στη δευτεροβάθμια, γεγονός που θα μειώσει την ποιότητα της εκπαίδευσης,
Δημιουργία τεράστιων σχολικών συγκροτημάτων (πολυδύναμα σχολικά κέντρα) με κίνδυνο να χαθεί το στοιχείο της παιδαγωγικής σχέσης μεταξύ διδασκόντων και διδασκομένων,
Αύξηση του χρόνου μετακίνησης από και προς το σχολείο με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ασφάλεια (οδική, αστική) και τον ελεύθερο χρόνο των μαθητών,
Αύξηση της μαθητικής διαρροής και της σχολικής αποτυχίας, ειδικά όσων προέρχονται από ευάλωτες-αδύναμες κοινωνικές ομάδες.
Αγαπητοί γονείς,
Με βάση τα παραπάνω, θα κληθείτε να αντιμετωπίσετε τις ανάγκες διαβίωσης, τα προβλήματα που αντιμετωπίζετε ως εργαζόμενοι, αλλά και να σηκώσετε για μια ακόμη φορά το βάρος της ενίσχυσης του δημόσιου σχολείου. Τα σχολεία, από την άλλη, θα κληθούν να βρουν χορηγούς για να καλύψουν τα λειτουργικά τους έξοδα, με ό,τι αυτό σημαίνει για τον προσανατολισμό της εκπαίδευσης.
Είναι φανερό πως πίσω από τις ηχηρές διακηρύξει για το Νέο Σχολείο, με το σύνθημα πρώτα ο μαθητής, κρύβεται μια πραγματικότητα που δεν είναι καθόλου ευχάριστη ούτε για τους μαθητές ούτε για τους γονείς και πολύ περισσότερο για το μέλλον του δημόσιου σχολείου.
Αυτή την περίοδο είναι αναγκαίο όσο ποτέ άλλοτε να αγωνιστούμε όλοι μαζί για:
Υπεράσπιση της Δημόσιας Εκπαίδευσης
Αποτροπή των σχεδίων του Υπουργείου Παιδείας για υποβάθμιση της εκπαίδευσης
Διεκδίκηση ενός δημόσιου και δωρεάν σχολείου που θα μορφώνει όλα τα παιδιά
Διαμόρφωση του σχολείου που οραματιζόμαστε και έχει ανάγκη η κοινωνική πλειοψηφία
ΟΛΜΕ
Αθήνα, Φεβρουάριος 2011
ΠΗΓΗ: e-Πύλη Εκπαίδευσης
Ενημέρωση για τις βλαβερές επιπτώσεις του καπνίσματος και τον εμβολιασμό πραγματοποιήθηκε στις 21/02/2011 από τις επισκέπτριες υγείας του Γενικού Νομαρχιακού Νοσοκομείου Καρδίτσας κ.κ. Μαρία Παπαγεωργίου και Γεωργία Γκαβογιάννη στο σχολείο μας στις 11:00.
.
Εσπεριδοειδή σαν τα πορτοκάλια είναι και τα μαντολίνια, αλλά πιο μικρά και με φλούδα που βγαίνει εύκολα. (Γυμνάσιο Αθήνας)
Η επετηρίδα είναι αυτό που βγάζουμε στα μαλλιά μας άμα δεν λουζόμαστε συχνά. (Γυμνάσιο Πάτρας)
Ο μισογύνης είναι τέρας μυθολογικό, μισός γυναίκα και μισός άλλο πράμα, απερίγραπτης ασχήμιας και τελείως εξαγριωμένος με την κατάστασή του. (Γυμνάσιο Θεσπρωτίας)
Ο Κωνσταντίνος Καντάφης ήτανε Έλληνας ποιητής που γεννήθηκε στη Λιβύη της Αλεξάνδρειας. (Γυμνάσιο Αθήνας)
Στην αρχαία εποχή δεν υπήρχαν ξένες χώρες, γι’ αυτό δεν έχουν βρει οι αρχαιολόγοι αρχαία διαβατήρια. (Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης)
Ο Λεωνίδας και οι Τριακόσιοι του ηττήθηκαν, γιατί οι Θερμοπύλες ήτανε πολυπληθέστεροι σε αριθμό. (Γυμνάσιο Αθήνας)
Την Οδύσσεια την έγραψε ο Οδυσσέας. Την Ιλιάδα ο Ηλιάδης. (Γυμνάσιο Λαμίας)
Tα Χερουβίμ και τα Σεραβίμ ήταν μικρά αγγελάκια που πετούσαν δεξιά-αριστερά στο πλάι των μεγάλων αγγέλων. Τα Χερουβίμ χερούβιζαν (δεξί πέταγμα) και τα Σεραβίμ σερούβιζαν (αριστερό πέταγμα). Στην ανάγκη υπήρχαν και τα Πτερουβίμ για πέταγμα κατευθείαν στη μέση. (Γυμνάσιο Κορίνθου)
Πρωτεύουσα της Κεϋλάνης είναι η Λιπτον Τι. (Γυμνάσιο Αθήνας)
Το τετράγωνο της υποτείνουσας ισούται, αλλά όχι πάντοτε. (Γυμνάσιο Καλαμάτας)
Η κυριότερη αιτία της εξάτμισης είναι η φωτιά κάτω από το κατσαρολάκι. (Γυμνάσιο Κορίνθου)
Ο πρατήρας είναι λέξη δυσανόητη, δηλ. με δυο έννοιες. Μια όταν είναι σε ηφαίστειο και μια όταν δουλεύει σε πρατήριο. (Γυμνάσιο Αθήνας)
Ενεργητική φωνή: Κυνηγάω τον λαγό. Παθητική φωνή: Ο λαγός με κυνηγάει. (Γυμνάσιο Κορίνθου)
Οι βιταμίνες βρίσκονται ακριβώς ανάμεσα από τις αλφαμίνες και τις γαμαμίνες. (Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης)
Το ακριβώς αντίθετο της Αγίας Τριάδας είναι η Διαβολική Τριάδα, πυρ, συν γυναιξί και θάλασσα. Πράγματα του Σατανά. (Λύκειο Ξάνθης)
Η μπανάνα στα ελληνικά γράφεται όπως και στα αγγλικά, δηλαδή με ένα μπα και δύο να.(Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης)
Τα 6 χαρακτηριστικότερα ζώα του Βόρειου Πόλου είναι 3 αρκούδες και 3 φώκιες. (Γυμνάσιο Αθήνας)
Ερώτηση: “Τι γνωρίζετε για τις εικονομαχίες;”
Απάντηση: “Εικονομαχίες ήταν οι μάχες που έκαναν οι λαοί για τις εικόνες.
Όποιος κέρδιζε τη μάχη κέρδιζε και τις εικόνες”. (Γυμνάσιο Αθήνας)
Ο Ε. Λύτης και ο Σ. Εφέρης είναι και οι δύο Έλληνες ποιητές κατηγορίας νόμπελ”. (Γυμνάσιο Αργοστολίου)
Οι Δέκα Εντολές γράφτηκαν από τον Σινά και παραδόθηκαν στον Μωυσή στην Πλάκα. Ήταν όλες πέτρινες, αλλά σαφέστατες. (Γραπτό υποψηφίου για τη Σχολή Αστυνομίας)
Ο Κουστώ είναι ένας σύγχρονος Οδυσσέας, αλλά που δεν κατοικούσε στην Ιθάκη, και για το λόγο αυτό οι περιπέτειές του δεν λέγονται Οδύσσειες, αλλά Κουστωδίες. (Γραπτό υποψηφίου για τη Σχολή Αστυνομίας)
Ο Κορινθιακός Κόλπος ευρίσκεται τελείως κατά μήκος. (Γυμνάσιο Πάτρας)
Το φοβερότερο όπλο των αρχαίων Αράβων ήταν ο Ευνούχος.
Οι Έλληνες εφεύρεσαν τη γεωμετρία για να αποφύγουνε την άλγεβρα που ήτανε αράπικη.
Η βαρύτητα είναι πιο δυνατή το Φθινόπωρο. Τότε βλέπουμε τα μήλα να πέφτουν ομαδικά.
Ακόμη και αν δεν τα προσκαλείτε εσείς στην κρεβατοκάμαρά σας, πολλές φορές τα παιδιά βρίσκουν τρόπο, παρά τις απαγορεύσεις, να «τρυπώνουν» στο κρεβάτι σας. Βρετανική έρευνα όμως του Πανεπιστημίου του Λόνγκμπορο που πραγματοποιήθηκε σε 3.000 άτομα από ψυχολόγους και άλλους επιστήμονες προειδοποιεί ότι η συνήθεια των γονιών να μοιράζονται τον νυχτερινό τους ύπνο με τα παιδιά τους μπορεί να αποβεί καταστροφική– τόσο για τη σχέση του ζευγαριού όσο και για τη μετέπειτα εξέλιξη του ίδιου του παιδιού αναφέρει το tovima.gr.
Συγκεκριμένα, αν και το 40% των γονιών επιτρέπουν μέρα παρά μέρα στο παιδί τους να μοιράζεται μαζί τους το κρεβάτι τους, δεν είναι ευχαριστημένοι με αυτό, ενώ το 48% ομολογεί ότι αυτή η συνήθεια έχει ολέθρια αποτελέσματα για την ερωτική ζωή του ζεύγους.
Το πρώτο βήμα για την κατάργηση μιας πρακτικής που κάνει τα παιδιά ακόμη πιο εξαρτημένα από τους γονείς και πολλές φορές ανίκανα να κοιμηθούν μόνα τους είναι να… μην την αρχίζετε. Είναι πολύ σημαντικό να μην ενθαρρύνετε τα μικρά σας να μοιράζονται το κρεβάτι σας, συχνά εξορίζοντας τον έναν γονιό (στις περισσότερες περιπτώσεις τον μπαμπά) στον καναπέ.
Στην περίπτωση όμως που το παιδί έχει ήδη συνηθίσει να κοιμάται μαζί σας και δίνει μάχη για να διατηρήσει τα «κεκτημένα» του, οι ειδικοί εμφανίζονται κατηγορηματικοί: οφείλετε να επιμείνετε με τρυφερότητα αλλά ακλόνητη σταθερότητα ώσπου το παιδί να συμβιβαστεί με την ιδέα ότι θα κοιμάται μόνο.
Για να μη νιώσει απόρριψη ή στέρηση της γονεϊκής αγάπης είναι πολύ σημαντικό να μην το στέλνετε απλώς στο δωμάτιο του το βράδυ αλλά να το βάζετε οι ίδιοι για ύπνο και να το νανουρίζετε ή να του διαβάζετε ένα παραμύθι κάνοντάς το να νιώσει ηρεμία και ασφάλεια προτού μείνει μόνο του.
Για τα «ασυμβίβαστα» παιδιά που εφορμούν στο γονεϊκό υπνοδωμάτιο στη μέση της νύχτας η μοναδική λύση είναι να τα καθησυχάζετε αλλά να φροντίζετε να επιστρέψουν άμεσα στο κρεβάτι τους χωρίς να ενδίδετε από τεμπελιά ή συμπόνια.
Είναι πολύ σημαντικό να υπάρχουν απλοί κανόνες που υπό περιπτώσεις θα επιτρέπουν στο παιδί να κοιμηθεί μαζί σας. Κάθε οικογένεια μπορεί να θέσει τα δικά της όρια, αρκεί αυτά να τηρούνται απαράβατα, όπως π.χ. σε περίπτωση σοβαρής ασθένειας του παιδιού.
Στα ρωμαϊκά όργια οι συμμετέχοντες έτρωγαν μέχρι τελικής πτώσεως και μετά τα… «απέβαλλαν». Την ίδια τακτική ακολουθούσαν και οι κυρίες της υψηλής κοινωνίας, για να διατηρήσουν τη σιλουέτα τους. Σήμερα πολλές έφηβες «επιβιώνουν» με μια φρυγανιά ή λίγες ντοματούλες, καθώς η πεποίθηση ότι οι αδύνατες γυναίκες είναι οι ευτυχισμένες είναι βαθιά ριζωμένη στο συλλογικό ασυνείδητο αναφέρει σε δημοσίευμά της η Καθημερινή (6/3/2010). Εις επίρρωσιν αυτών, ο βομβαρδισμός από λιπόσαρκα μοντέλα επιβαρύνει επιπλέον την ψυχολογία των εφήβων. «Ξαφνιάστηκα όταν οι συμμαθήτριες της 10χρονης κόρης μου αρνήθηκαν να φάνε από την τούρτα γενεθλίων της, για να μην… παχύνουν!» περιγράφει μια μητέρα. Στον αντίποδα, «σε όλη μου τη ζωή το κριτήριό μου για να επιλέξω εστιατόριο ήταν μόνο η καθαρή του τουαλέτα», ομολογεί γυναίκα που πάσχει από νευρική βουλιμία για πάνω από δέκα χρόνια. Η ψυχιατρική νόσος των διατροφικών διαταραχών που ανέκαθεν υπήρχε, όπως άλλωστε και η ετυμολογία της βουλιμίας αποδεικνύει (βους και λιμός), μπορεί πλέον να καταπολεμηθεί αν διαγνωσθεί έγκαιρα.
«Οι διατροφικές διαταραχές ταλαιπωρούν μεγάλο αριθμό νεαρών κυρίως γυναικών», λέει η εξειδικευμένη ψυχολόγος κ. Μαρία Τσιάκα από το Ελληνικό Κέντρο Διατροφικών Διαταραχών.
Η αιτία που οδηγεί μια έφηβη (9 στις 10 ασθενείς είναι γυναίκες) σε διατροφική διαταραχή δεν μπορεί να προσδιοριστεί με σαφήνεια. «Μια τραυματική εμπειρία: διαζύγιο των γονιών, αλλαγή σχολείου, σχολική βία ή σεξουαλική παρενόχληση μπορούν να θεωρηθούν ως οι ρίζες του κακού», αναφέρει η κ. Τσιάκα. «Παράλληλα, οι ορμονικές αλλαγές της εφηβείας δημιουργούν μεγάλη σύγχυση. Οι πρωτοεμφανιζόμενες καμπύλες συνοδευόμενες από τη σεξουαλική επιθυμία φαντάζουν απειλητικές στα άτομα αυτά». Αλλάζοντας, επομένως, τις διατροφικές τους συνήθειες «παγώνουν» τις αλλαγές αυτές, δεδομένου ότι η απώλεια πολλών κιλών σταματάει την περίοδο. Ακόμα, η ανεπαρκής διατροφή συρρικνώνει τον εγκέφαλο και δυσχεραίνει τις λειτουργίες του, με συνέπεια ο ασθενής να ζει περιόδους έντονης ευφορίας και ενεργητικότητας, που όμως γρήγορα μεταλλάσσονται σε υποτονικότητα και αδυναμία.
Συνήθως, οι μαθήτριες με ανορεξία πραγματώνουν φιλόδοξους στόχους, όπως την εισαγωγή σε υψηλόβαθμα ΑΕΙ, με δυσκολία όμως ολοκληρώνουν τις σπουδές. Οι ειδικοί, άλλωστε, παρατηρούν μια σύνδεση μεταξύ επιτυχημένων πατεράδων και ανορεξικών τέκνων. «Πρόκειται για γονείς που τρέφουν μεγάλες προσδοκίες για τα παιδιά τους», διευκρινίζει η ψυχολόγος. Ας μην ρίχνουμε, όμως, την πέτρα του αναθέματος στους γονείς… «Δεν έχει αποδειχθεί ότι ευθύνονται για την εμφάνιση της νόσου παρά μόνο για τη διαιώνισή της, όταν παγιδεύονται σε μη υγιή μοντέλα συμπεριφοράς», υπογραμμίζει η κ. Τσιάκα. «Πιο βοηθητικοί τελικά είναι οι ευέλικτοι γονείς που παραστέκονται στο παιδί χωρίς να του υποδεικνύουν το “σωστό”». Όλη η οικογένεια δοκιμάζεται από τη διατροφική διαταραχή ενός μέλους της. «Οι γονείς είναι η λύση και όχι το πρόβλημα, γι’ αυτό είναι τόσο σημαντική η δουλειά μαζί τους».
Οι Έλληνες πατεράδες αναδεικνύονται το «δεξί χέρι» της θεραπεύτριας. «Οι μαμάδες, καθώς βρίσκονται πολύ κοντά στο παιδί, συχνά έχουν “ξοδέψει” τα ψυχικά τους αποθέματα, όταν όμως ενεργοποιούνται οι μπαμπάδες, τα αποτελέσματα είναι θεαματικά».
Υπολογίζεται ότι στην Ελλάδα πάνω από ένα εκατομμύριο άνθρωποι πάσχουν από κάποια μορφή διατροφικής διαταραχής. «Το 1% εκδηλώνει νευρική ανορεξία (διακοπή πρόσληψης τροφής και απώλεια βάρους), ένα 5% νευρική βουλιμία (εναλλαγή ασιτίας και υπερφαγίας, υπεργυμναστική και αποβολή τροφής), ένα άλλο 5% αδηφαγική διαταραχή (επαναλαμβανόμενα επεισόδια υπερφαγίας που χαρακτηρίζονται από κατανάλωση μεγάλης ποσότητας τροφής σε μικρό χρονικό διάστημα) και ένα 2-3% άτυπες μορφές αυτών» διευκρινίζει η ψυχολόγος κ. Μαρία Τσιάκα από το Ελληνικό Κέντρο Διατροφικών Διαταραχών. «Δυστυχώς, τα περισσότερα περιστατικά δεν έχουν καν διαγνωστεί». Πιο «ύπουλη» μορφή είναι η νευρική ανορεξία, η ψυχιατρική ασθένεια με το υψηλότερο ποσοστό θνησιμότητας, αφού 20% των πασχόντων καταλήγουν. «Προκαλούνται συν τω χρόνω σοβαρά προβλήματα υγείας: καρκίνος, εγκεφαλικό, ρήξεις οργάνων λόγω ατροφίας και ανακοπή καρδιάς». Μόνο μία στις τρεις ασθενείς με νευρική ανορεξία αναρρώνει συχνά κατόπιν νοσηλείας. Εκτιμάται ότι το 50% όσων υπήρξαν ως παιδιά παχύσαρκα, εμφάνισαν στην εφηβεία κάποια μορφή διατροφικής διαταραχής. «Ξεκίνησαν μια δίαιτα που δεν σταμάτησαν ποτέ» εξηγεί η κ. Τσιάκα.
«Με είχαν μεγαλώσει με την πεποίθηση ότι μόνο όταν είσαι κούκλα αξίζεις», εξομολογείται η 38χρονη Κατερίνα, που ζει με την ανορεξία εδώ και 25 χρόνια. «Στα 13 μου ξεκίνησα να τρέφομαι ξαφνικά μόνο με πιπεριές, έχασα 15 κιλά και η περίοδός μου σταμάτησε». Η χρεοκοπία της οικογενειακής επιχείρησης, αλλά και το παράδειγμα της μητέρας και της γιαγιάς, που έπασχαν και εκείνες εν αγνοία τους, έπαιξαν καταλυτικό ρόλο. «Υποθέτω ότι με την άρνησή μου να φάω ήθελα να τραβήξω την προσοχή των γονιών μου και παράλληλα να τους κάνω “οικονομία”». Η τελειομανής Κατερίνα περνάει τρίτη στο πανεπιστήμιο, αλλά αποφοιτεί με μεγάλη καθυστέρηση.
«Ζητούσα βοήθεια, αλλά κανείς δεν είχε εξειδικευθεί στην ασθένεια, ενημερώθηκα τελικά από ξένα sites».
Στις δύο εγκυμοσύνες της υπήρξε τυπική με τη διατροφή, αλλά αμέσως μετά «έτρεξε» σε διαιτολόγο. «Μου έδωσε δίαιτα, ενώ φαινόμουν ανορεξική!». Η επαγγελματική της πορεία δεν ήταν η αναμενόμενη, καθώς δεν απέδιδε. «Παραιτήθηκα, τελικά, όταν μου διέγνωσαν σκλήρυνση κατά πλάκας και κατάθλιψη». Η 38χρονη μητέρα προσπαθεί να γίνει παράδειγμα προς αποφυγή για τις κόρες της.
Σήμερα, με τη βοήθεια του κέντρου, η Κατερίνα βρίσκεται σε καλό δρόμο. «Ξεκίνησα να δοκιμάζω όσα μαγειρεύω…».
.