εργαστήριο για εκπαιδευτικούς με θέμα: “μαθητές ερευνητές, μαθητές σύμβουλοι”

Προσωπικές Εργασίες

Το εργαστήριο πραγματοποιήθηκε στην Έδεσσα, στις 26.11.2009 με συντονιστή τον Κωνσταντίνο Κιουρτσή (kkiourtsis@sch.gr)

1.0 Δραστηριότητα έναρξης: Γνωριμία. Έκφραση προσδοκιών. Αποσαφήνιση εννοιών.

2.0  Τα βήματα της διαβούλευσης

2.1  Συγκροτούμε έξι κοινωνικές ομάδες διαβούλευσης.

2.2  Μελετάμε διαδοχικά μια προς μία, τις παρακάτω τρεις περιπτώσεις για τις οποίες υπάρχει η ανάγκη για διαβούλευση όπως ορίζεται στην κάθε περίπτωση.

2.3 Αναγνωρίζουμε ποιο είναι το δυσλειτουργικό αρχικό πλαίσιο που πρέπει να μετασχηματιστεί.

2.4 Εργαζόμαστε με αυτό το αρχικό πλαίσιο ώστε να “φωτιστεί” και τα εμπλεκόμενα πρόσωπα της κάθε περίπτωσης να αναπτύξουν: περισσότερο στοχασμό, μεγαλύτερη αποδοχή των απόψεων των άλλων, λιγότερη αντίσταση σε αλλαγές και μεγαλύτερη αποδοχή των νέων ιδεών.

2.5  Η διαβούλευση των ομάδων αναπτύσσεται μέσω της τεχνικής του χάρτη της σκέψης.

Διερευνούμε τις παραδοχές και τις πρακτικές, αναζητούμε νέους τρόπους δράσης.

2.6  Καταλήγουμε στην ελάχιστη δυνατή ομοφωνία.

3.0   Οι  τρεις περιπτώσεις

3.1   Δανάη, 17 ετών

(Διαβούλευση: Η Δανάη να διακόψει την κύηση;)

Η Δανάη 17 ετών, μαθήτρια του ειδικού Σχολείου, ξύπνησε το βράδυ με δυνατούς πόνους στην κοιλιά. Η μητέρα της η Βάσω φοβήθηκε πολύ και την πήγε κατευθείαν στο Νοσοκομείο. Η Βάσω περίμενε πολύ ώρα. Έβλεπε τους γιατρούς να μπαινοβγαίνουν από την πόρτα των Επειγόντων Περιστατικών αλλά κανείς δεν της μιλούσε. Ανησυχούσε πολύ. Προσπάθησε να πει μέσα αλλά μια νοσοκόμα την έβγαλε έξω με ευγένεια. Ήθελε να είναι κοντά στο κοριτσάκι της. Παρόλο που ήταν 17 ετών, είχε μυαλό παιδιού 10 ετών. Κάποια στιγμή άνοιξε η πόρτα και η νοσοκόμα την κάλεσε μέσα. Την οδήγησε σε ένα ιατρείο όπου ήταν ένας γιατρός.  Ο γιατρός της μίλησε πολύ ευγενικά. Της εξήγησε ότι έγιναν όλες οι κλινικές και εργαστηριακές εξετάσεις και αυτές έδειξαν ότι η Δανάη είναι έγκυος τεσσάρων μηνών και ότι η εγκυμοσύνη εξελίσσεται κανονικά. Η Βάσω προσπάθησε να κρύψει την έκπληξή της, τον ευχαρίστησε, βγήκε στον διάδρομο αμίλητη και περίμενε την Δανάη για να πάνε στο σπίτι. Και τώρα, τι γίνεται;

3.2   Δεκαπεντάχρονη έφυγε από το σπίτι της στη Χαλκιδική

(Διαβούλευση: Να απαγορευτεί στην 15χρονη η επικοινωνία με τον 17χρονο;)

Αίσιο τέλος είχε η αναζήτηση μίας 15χρονης από τη Χαλκιδική, η οποία εγκατέλειψε το σπίτι της και είχε εξαφανισθεί. Όπως προέκυψε από την έρευνα η 15χρονη είχε γνωρίσει μέσω σελίδας του διαδικτύου το τελευταίο διάστημα έναν 17χρονο, με τον οποίο συνομιλούσε καθημερινά. Οι αστυνομικοί προσανατόλισαν την έρευνα τους στο να βρουν τα ψηφιακά ίχνη του 17χρονου, τα οποία εντοπίστηκαν τελικά στο Αργοστόλι. Αργά το βράδυ βρέθηκε και η 15χρονη, η οποία είχε χρησιμοποιήσει λεωφορείο του ΚΤΕΛ, προκειμένου να φτάσει εκεί από τη Χαλκιδική.

3.3   Παναγιώτης, 17 ετών

(Διαβούλευση: ο Παναγιώτης να χάσει ή να μη χάσει τη μουσική βραδιά;)

Ο Παναγιώτης είναι μαθητής της Β΄ Λυκείου. Ζει με τον πατέρα του τον Νίκο, τη μητέρα του την Άσπα, την μικρότερη αδελφή του Ανθή, μαθήτρια στην έκτη Δημοτικού και την γιαγιά του Θεοδώρα, μητέρα του πατέρα του. Σήμερα η μητέρα του, του ανακοίνωσε, ότι το επόμενο Σάββατο θα πάνε στα Ιωάννινα για τη γιορτή της αδελφής της, η οποία είναι και νονά του Παναγιώτη. Ο Παναγιώτης όμως άλλα είχε σχεδιάσει για το Σαββατόβραδο. Θέλει να παρακολουθήσει μια μουσική  βραδιά, η οποία θα διαρκέσει μέχρι τις πρώτες πρωινές ώρες. Τη βραδιά αυτή την οργανώνει το Λύκειό του σε ένα μπαρ έξω από την πόλη και δε θέλει να χάσει με τίποτε αυτή τη συναυλία.