Αυτό το δάσος δεν τ’ αγαπάει κανείς

Προσωπικές Εργασίες

Σχέδιο της εισήγησης του Κωνσταντίνου Κιουρτσή στο Σεμινάριο: «Η εμπλοκή εκπαιδευτικών και μαθητών στις δραστηριότητες Περιβαλλοντικής Αγωγής και Αγωγής Υγείας». Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Έδεσσας, 28-30 Νοεμβρίου 2001.

1.   Σημείωση:

Οι πληροφορίες δόθηκαν από 41 μαθητές & μαθήτριες Β’ τάξης Λυκείου σε δια ζώσης συναντήσεις

2.  Τεχνικές συλλογής πληροφοριών:

Καταιγισμός ιδεών, Συζήτηση σε ζευγάρια, Συζήτηση στην ολομέλεια, Αυτόματη γραφή.

3.  Δράσεις κατά την έναρξη της συνάντησης:

Γνωριμία των μαθητών/τριών με τον ερευνητή και την έρευνα, Διαμόρφωση κοινού πλαισίου συνεργασίας, Παρουσίαση του εργαλείου συλλογής πληροφοριών, Επίτευξη συμφωνίας στον ορισμό: δάσος είναι . . . .

4.  Πηγές πληροφοριών:

Γραπτά κείμενα, Υπομνήματα ερευνητή.

5.  Ανάλυση πληροφοριών:

Θεμελιωμένη Θεωρία (συνεχής σύγκριση και κωδικοποιήσεις)

5.1  Επιλεκτική Κωδικοποίηση:

Σχηματίστηκε η πυρηνική κατηγορία, με τον παρακάτω κωδικοποιημένο τίτλο: Δάσος και άνθρωπος σε σχέση αλληλεξάρτησης.

Αυτολεξεί σημεία, όπως εκφράστηκαν από μαθητές/τριες:

«Λυπάσαι να κόψεις ακόμη κι ένα λουλουδάκι για να μη χαλάσει η εικόνα που είναι

ζωγραφισμένη στα μάτια σου»

«Το δασαρχείο της περιοχής δεν το προστατεύει και πιστεύω ότι κάνει διακρίσεις»

«Όταν θέλω λύσεις στα προβλήματά μου, εκεί καταφεύγω για να συγκεντρωθώ»

«Τι άραγε να έχει το δάσος και να την το αγαπάει κανείς;»

«Αντίθετα, το δάσος πρέπει να μας μισεί για όλα αυτά που του κάνουμε»

5.2  Αιτιώδεις όροι:

Ο σύγχρονος άνθρωπος δεν έχει συνειδητοποιήσει την εξάρτησή του

από τη φύση και έχει υιοθετήσει αλαζονική στάση έναντι της φύσης.

5.3  Αποτελέσματα:

Αποτελέσματα της διαχείρισης του δάσους: αλλαγή χρήσης, παράλογη καταστροφή, κοινωνικά συμφέροντα.

5.4  Κοινωνικές στρατηγικές:

Ευθύνη όλων των πολιτών, Πολιτικές προτεραιότητες.

5.5  Συμπεράσματα:

Οι μαθητές και οι μαθήτριες ενδιαφέρονται για το πώς οι άνθρωποι  «μεταχειρίζονται» τη φύση. Εκφράζουν έντονη καχυποψία και απογοήτευση για τις προθέσεις και ενέργειες των μεγάλων.