Συλλογικός Προγραμματισμός Σχολικής Μονάδας 2024-2025
Τίτλος Δράσης: “Ενδυνάμωση των σχέσεων Σχολείου – Οικογένειας: Γνωρίζω τον τόπο μου με ξεναγό την οικογένεια”
Ο βασικός σκοπός του σχεδίου δράσης είναι η βελτίωση και η ενδυνάμωση των σχέσεων μεταξύ σχολείου και οικογενειών με στόχο την ενεργό συμμετοχή των γονέων στις δραστηριότητες του σχολείου. Αξιοποιώντας την παιδαγωγική προσέγγιση «Η εκπαίδευση βασισμένη στον τόπο», να μάθουμε μαζί με τις οικογένειες για τον τόπο μας, την ιστορία του τόπου μας, τα ήθη και τα έθιμα, τα μνημεία, τις καλλιέργειες, τα ζώα και τα φυτά της περιοχής. Δίνοντας έμφαση σε βιωματικές και αυθεντικές μαθησιακές εμπειρίες να αναπτύξουμε ισχυρότερους δεσμούς με τις οικογένειες, την κοινότητα και μεγαλύτερο σεβασμό για το περιβάλλον ως ενεργοί και συμμετοχικοί πολίτες.
Εμποροπανήγυρης Παραμυθιάς (Λάμποβο) 2024
Οι μαθητές μας μαζί με τους γονείς τους επισκέφτηκαν την όμορφη και φιλόξενη πόλη της Παραμυθιάς, περιηγήθηκαν στις γραφικές γειτονιές της, γεύτηκαν τα τοπικά εδέσματα και προϊόντα και ζήσανε μοναδικές εμπειρίες ψυχαγωγίας και τη μαγεία του Λαμπόβου της Παραμυθιάς, την παλαιότερη και μεγαλύτερη ετήσια εμποροπανήγυρη της Ηπείρου.
Το φωτογραφικό υλικό που συλλέξανε αποτέλεσε διδακτικό αντικείμενο για τη δημιουργία αφίσας στην τάξη μας
28η Οκτωβρίου: Στιγμιότυπα από τη μαθητική παρέλαση με τους γονείς και τους μαθητές του σχολείου μας σε ρόλο φωτογράφου
Η παρέλαση για την επέτειο της 28ης Οκτωβρίου πραγματοποιήθηκε παρουσία εκπροσώπων της πολιτικής, θρησκευτικής, στρατιωτικής και πολιτειακής ηγεσίας της περιοχής της Ηγουμενίτσας.
Παραθέτουμε υλικό που συγκέντρωσαν οι γονείς με τα παιδιά τους και το έφεραν έπειτα οι οικογένειες στο σχολείο. Μας μετέφεραν εκτός από τις φωτογραφίες, συναισθήματα των παιδιών τους από την παρέλαση.
Στη συνέχεια αναζητήσαμε με τους μαθητές μας το Πάνθεον, το Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Ηγουμενίτσας που ήταν η έδρα των επισήμων και την οδό Εθνικής Αντίστασης που πραγματοποιήθηκε η παρέλαση.
Φρούτα της περιοχής
Οι οικογένειες των μαθητών μας σε συνεργασία με το σχολείο ώστε να τρέφονται οι μαθητές με υγιεινές τροφές, μας έφεραν φρούτα
που παράγουν οι ίδιοι για το πρωινό μας και μας ενημέρωσαν για τις καλλιέργειές τους.
Μικροί καλλιτέχνες σε δράση για να φτιάξουμε τα περιβόλια της οικογένειας Βέτου
Μελετήσαμε Πίνακες Ζωγραφικής και φτιάξαμε το δικό μας έργο τέχνης
Διασκεδάσαμε με το Περιβόλι
Ερμηνευτής: Γιάννης Κότσιρας
Έχουμε ένα περιβόλι
Που όλοι το ζηλεύουν, όλοι!
Έχει δυο πορτοκαλιές
Έχει τρεις μανταρινιές
Έχει τέσσερις μηλιές
Έχει πέντε μουσμουλιές
Φέρτε καλάθια φέρτε
Φέρτε μου και κοφίνια
Μήλα και πορτοκάλια
Θέλω και μανταρίνια
Έχουμε ένα περιβόλι
Που όλοι το ζηλεύουν, όλοι!
Έχει έξι γιασεμάκια
Έχει εφτά χρυσανθεμάκια
Έχει οχτώ τριανταφυλλιές
Έχει εννιά γαριφαλιές
Κόψτε λουλούδια κόψτε
Φέρτε λουλούδια, κι άλλα!
Φτιάξτε μπουκέτα φτιάξτε
Να πάμε στη δασκάλα!
Έχουμε ένα περιβόλι
Που όλοι το ζηλεύουν, όλοι!
Έχει δέκα μελισσάκια
Κι έντεκα πεταλουδάκια
Έχει χίλια μυρμηγκάκια
Δυο χιλιάδες ζουζουνάκια!
Γύρω στον κήπο γύρω
Γύρω πεταλουδίζουν
Όλο χαρούλες κάνουν
Κι όλο ζουζουνίζουν
Σύνθεση της λέξης μανταρίνι
Διάχυση της δράσης για τα φρούτα – Κουκλοθέατρο με το 3ο Νηπιαγωγείο Ηγουμενίτσας
Ο Άγιος Μηνάς Θεσπρωτίας: Το «Μετέωρο της Ηπείρου»
Ένα πανέμορφο μοναστήρι σε μια πραγματικά ανεξερεύνητη και όμορφη περιοχή, με ατελείωτο πράσινο και πλούσια ιστορία.
Η μονή, που βρίσκεται στο μικρό χωριό Κοκκινολιθάρι, ιδρύθηκε πιθανότατα τον 17ο αιώνα και είναι αφιερωμένη στον Άγιο Μηνά, προστάτη των στρατιωτών και των καλλιεργητών. Κατά την περίοδο της Οθωμανικής κυριαρχίας, χρησιμοποιήθηκε από τους ντόπιους τόσο ως χώρος προσευχής όσο και ως καταφύγιο. Παρόλο που είναι λιγότερο γνωστή από άλλα μοναστήρια της Ελλάδας, η Μονή του Αγίου Μηνά ξεχωρίζει ως ένα ιδιαίτερο μνημείο, το οποίο αναδεικνύει την πλούσια βυζαντινή και μεταβυζαντινή παράδοση.
Με τον φωτογραφικό φακό του κ. Μιχάλη (γονέα του σχολείου) στις 11 Νοεμβρίου που γιορτάζει ο Άγιος
Οι ελιές
“Δεντράκι ευλογημένο…”
Δεντράκι ευλογημένο
και πάντα φουντωτό
με τις ελιές γεμάτο,
είναι μες στον αγρό.
Λαδάκι για φαγάκι
θα γίνουν οι ελιές
και φωτεινό καντήλι
θα ανάβουν οι εκκλησιές.
Στους ελαιώνες του κ. Μιχάλη και της κ. Μαρίας στην Κεστρίνη Θεσπρωτίας
Η Κεστρίνη βρίσκεται σε υψόμετρο 79 μέτρων,
στους πρόποδες του λόφου «Μαύρο Όρος»
και οι κάτοικοι καλλιεργούν κυρίως μανταρίνια, ακτινίδια και ελιές, τα οποία και εξάγουν.
Ασχολίες στο σπίτι με τον παππού και τη γιαγιά
Αξιοποιούμε τις πληροφορίες που πήραμε από τις οικογένειες για τις ελιές και το λάδι (σύνδεση με το πρόγραμμα Σπουδών και τα γνωστικά αντικείμενα)
Συλλογικός Προγραμματισμός Σχολικής Μονάδας 2023-2024
Τίτλος Δράσης: “Η συναισθηματική ευεξία και η ενεργός συμμετοχή των μαθητών στην εκπαιδευτική διαδικασία”
Βασικός στόχος της δράσης μας είναι η συναισθηματική ευεξία και η ενεργός συμμετοχή των μαθητών κατά την υλοποίηση βιωματικού σχεδίου δράσεως με θέμα τη δημοκρατική εκπαίδευση. Για την επίτευξη του στόχου θα αξιοποιήσουμε τη συστηματική παρατήρηση, την καταγραφή και την αξιολόγηση. Θα προσεγγίσουμε την ποιότητα της μαθησιακής διαδικασίας μέσα από τρεις άξονες: το πλαίσιο (που αφορά τον σχεδιασμό των διδακτικών πρακτικών σε σχέση με τον παιδαγωγικό χώρο, τα άτομα, τον πλούτο των ερεθισμάτων, τα μέσα, τις στρατηγικές, τις ρουτίνες και το κλίμα της τάξης), τη διαδικασία (άξονας ο οποίος προσεγγίζει τη μάθηση των παιδιών υπό το πρίσμα της συναισθηματικής τους ευεξίας και συμμετοχής) και τα αποτελέσματα (θα εξεταστούν σε σχέση με το πλαίσιο και τη διαδικασία και αφορούν τη μαθησιακή πορεία των παιδιών και τα προσδιοριζόμενα πεδία ενασχόλησής τους).
Αρχική Αξιολόγηση των μαθητών
Στην προσπάθεια μας να διερευνήσουμε τη συναισθηματική ευεξία και την ενεργό συμμετοχή αξιοποιήσαμε την Κλίμακα του Leuven (Leuven Involvement Scale _LIS) που έχει τις ρίζες της στη βιωματική εκπαίδευση.
Η κλίμακα συναισθηματικής ευεξίας για μικρά παιδιά αποτέλεσε εργαλείο παρατήρησης καθώς στοχεύαμε να εκτιμήσουμε και να συγκρίνουμε την συναισθηματική ευεξία και συμμετοχή κάθε παιδιού στο παιχνίδι ή σε δραστηριότητες.
1η ΕΝΟΤΗΤΑ
« Οι χρυσοί κανόνες της ομάδας»
“Οι κανόνες του σχολείου είναι θησαυροί”
Όλοι οι κανόνες προέκυψαν μέσα από βιωματικές καταστάσεις προβληματισμού, ιδιαίτερα τις πρώτες εβδομάδες του σχολικού έτους. Καθημερινά συμβάντα του νηπιαγωγείου οδήγησαν σε συζητήσεις με τα παιδιά (όπως συγκρούσεις νηπίων, λανθασμένος τρόπος χρήσης παιχνιδιών και των κέντρων ενδιαφερόντων, χρήσης τουαλέτας) οι οποίες κατέληξαν είτε σε τρόπους επίλυσης, πώς θα περνάμε καλύτερα χωρίς να στεναχωριόμαστε, με ποιο τρόπο μπορούμε να έχουμε μια χαρούμενη τάξη. Επίσης, απαραίτητη ήταν η συνεννόηση του εκπαιδευτικού προσωπικού του σχολείου για κοινή αντιμετώπιση κάποιων βασικών θεμάτων όπως είναι η ώρα της ξεκούρασης ή του διαλείμματος. Το έναυσμά μας αποτέλεσε η θεματική προσέγγιση με θέμα «Γνωριμία με την τάξη μου».
Ποιοι είναι οι κανόνες μας.
Οι κανόνες μας είναι λίγοι και να επισημαίνουν τις προσδοκώμενες συμπεριφορές στα παιδιά:
- Είμαστε όλοι φίλοι
- Όταν κάποιος θέλει να μιλήσει σηκώνει το χέρι του
- Όταν κάποιος μιλάει εμείς τον ακούμε
- Φροντίζουμε η τάξη μας να μένει καθαρή
- Τα παιχνίδια μας τα μοιραζόμαστε
Οι οργανωμένες δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν στα νηπιαγωγεία, με σκοπό την εμπέδωση των κανόνων συμπεριφοράς από τα παιδιά, είχαν ποικίλες μορφές:
- Ανάγνωση παραμυθιών/ιστοριών με σχετικό θέμα, συζήτηση, προβληματισμοί.
- Δραματοποίηση των σχετικών παραμυθιών.
- Αντιστοίχιση εικόνων των παραμυθιών με τους κανόνες συμπεριφοράς από τα παιδιά.
- Παρουσίαση εικονογραφημένων κανόνων – Συζήτηση.
- Δραματοποίηση των κανόνων συμπεριφοράς (βιωματική εμπειρία).
- Μουσικο-κινητικό παιχνίδι
- Τραγούδια
ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΠΑΡΑΜΥΘΙΩΝ
ΟΙ ΦΙΛΟΙ ΜΟΥ ΤΑ ΖΩΑ ΜΟΥ ΜΑΘΑΙΝΟΥΝ ΝΑ ΜΟΙΡΑΖΟΜΑΙ ΜΕ ΤΟΥΣ ΦΙΛΟΥΣ ΜΟΥ
Ο Λεωνής έχει γενέθλια και οι φίλοι του τα ζωάκια του χαρίζουν ένα σωρό όμορφα δώρα. Το χελωνάκι ενθουσιάζεται τόσο πολύ με ένα πειρατικό κιάλι, που δεν αφήνει κανέναν να παίζει με αυτό. Οι φίλοι του θυμώνουν με τη συμπεριφορά του και τον εγκαταλείπουν αφήνοντας το πάρτι γενεθλίων στη μέση. Ο Λεωνής τότε αρχίζει να καταλαβαίνει ότι το να μοιραζόμαστε με τους φίλους μας είναι πολύ σημαντικό, ώστε να χαιρόμαστε όλοι μαζί το παιχνίδι. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου).
ΓΡΗΓΟΡΑ ΣΤΟ ΚΡΕΒΑΤΑΚΙ, ΠΡΟΒΑΤΑΚΙ!
Είναι βράδυ στην Κικιρικοφάρμα. Αλλά πέντε μικρά προβατάκια δεν μπορούν να κοιμηθούν. Τα μάτια τους είναι ορθάνοιχτα και θέλουν να παίξουν! (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου).
Οι κανόνες της τάξης με τραγούδι!
Τραγουδήσαμε και χορέψαμε τους κανόνες. Οι στίχοι ταιριάζουν στο γνωστό “Χαρωπά τα δυο μου χέρια τα χτυπώ”.
Το σχολείο που πηγαίνω τ’ αγαπώ
με τους φίλους μου μαθαίνω και γελώ
μα για να ‘μαστε σωστοί άκου αυτή τη συμβουλή
“οι κανόνες του σχολειού είναι θησαυροί”
Σαν χτυπήσει το κουδούνι στην αυλή
μες στην τάξη μου θα πάω σε γραμμή
Χέρι χέρι περπατώ τραγουδάω και γελώ
τους κανόνες του σχολειού δεν τους ξεχνώ
Κάθε διάλειμμα έχω χρόνο αρκετό
για τουαλέτα φαγητό και για νερό
και στην τάξη μόλις μπω όλα τα τακτοποιώ
για να σκέφτομαι με καθαρό μυαλό
Μες στην τάξη όταν κάποιος μας μιλά
τον ακούμε σιωπηλά προσεκτικά
το χεράκι μας παιδιά να σηκώσουμε ψηλά
για να πάρουμε του λόγου τη σειρά
Τους κανόνες που ακούσαμε παιδιά
τους κρατάμε στο μυαλό παντοτινά
Και για να ‘μαστε σωστοί άκου αυτή τη συμβουλή
οι κανόνες του σχολειού είναι θησαυροί!
Τραγούδι: Μαρία Καριωτάκη
«Λέμε ναι» (με μελωδία τραγουδιού Λουκιανού Κηλαηδόνη)
Στο σχολείο λέμε ναι, στη φιλία λέμε ναι
Στα παιχνίδια λέμε ναι, στα βιβλία λέμε ναι
Στις αγκαλίτσες λέμε ναι, στο τρενάκι λέμε ναι (εεεε)
Όχι στους καυγάδες, όχι στο σκαρφάλωμα, Όχι στο συντριβάνι, όχι στις πονηριές
Στη συζήτηση λέμε ναι, στην ομάδα λέμε ναι
Στην ευγένεια λέμε ναι, στο συμμάζεμα λέμε ναι
Στα γέλια λέμε ναι, στη βοήθεια λέμε ναι
Όχι στις καρφίτσες, όχι στις δυνατές φωνές Όχι στην αγένεια, όχι στις πονηριές!
Δανειστική Βιβλιοθήκη
- Δανείζομαι ένα βιβλίο την Παρασκευή και το επιστρέφω τη Δευτέρα.
- Χρησιμοποιώ την ειδική τσάντα για να μεταφέρω το βιβλίο.
- Φροντίζω να διατηρώ το βιβλίο και τη τσάντα καθαρά.
- Δανείζομαι ένα βιβλίο όταν έχω επιστρέψει το προηγούμενο.
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ:
- Οι καταγεγραμμένοι κανόνες είναι λίγοι και να τονίζουν τους βασικότερους κανόνες συμπεριφοράς.
- Η μορφή των κανόνων είναι σύντομη και πολύ περιεκτική.
- Ο κάθε κανόνας περιγράφει και εστιάζεται σε μια μόνο επιθυμητή συμπεριφορά.
- Αποφεύγουμε κανόνες που δεν μπορούμε να τους τηρήσουμε.
- Αποφεύγουμε διατύπωση κανόνων με τη μορφή του πρέπει.
Κινούμαι με ασφάλεια!
Κινούμαι με ασφάλεια ονομάζεται το καινοτόμο πρόγραμμα οδικής ασφάλειας που προσέφερε το Τμήμα Τροχαίας Ηγουμενίτσας στους μαθητές του Ειδικού Νηπιαγωγείου και του 3ου Νηπιαγωγείου Ηγουμενίτσας την Παρασκευή 26/01/2024 και παρουσιάστηκε από την κα Άννα Παναγιωτοπούλου, Αστυνόμο Β’ και τον κ. Ηλία Βλασσόπουλο, Υπαρχιφύλακα.
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει βασικούς κανόνες οδικής ασφάλειας που θα πρέπει να γνωρίζουν οι μαθητές μας, εκπαιδευτικά παιχνίδια και στο τέλος απονεμήθηκαν διπλώματα!!!!!!!!!!
https://blogs.sch.gr/ienipiag/
2η Ενότητα
Συναισθήματα
Ψυχοκινητική, συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών -«Γίνε Ήρωας του Διαδικτύου»
Ενημερωτικό webinar για γονείς παιδιών Νηπιαγωγείου και Δημοτικού σχολείου.
https://saferinternet4kids.gr/webinars-all/webinar_18_03_2024/
Ταξιδέψαμε στις χώρες των συναισθημάτων
Φτιάξαμε το κάστρο της αγάπης για να δραματοποιήσουμε το τραγούδι “Σε αγαπώ σε αγαπώ….που με βάζεις;;;”
«Σ’ Αγαπώ Σ’ Αγαπώ που με βάζεις;»
3η Ενότητα
Υγιείς Συνήθειες
Εφαρμογή προγράμματος σχολικών δραστηριοτήτων:
«Η Διατροφή μου και Εγώ»
4η Ενότητα
- Η Κυρά Δημοκρατία στο Νηπιαγωγείο μας
«Ελευθερία επιλογής και έκφρασης»
Η έννοιες Δημοκρατία – Δικτατορία μέσα από τα λογοτεχνικά κείμενα και την τέχνη
Εδώ Πολυτεχνείο!!! Εδώ Πολυτεχνείο!!!
- Δημοκρατικές Αξίες
Δημοκρατία – Ισότητα – Αλληλεγγύη – Ελευθερία – Σεβασμός στη Διαφορετικότητα – Αξιοκρατία
Οι Μουσικές Του Κόσμου
. «Do re mi fa sol, ταξίδι ξεκινώ,
Τον κόσμο θα γνωρίσω, και θα τραγουδώ.»
Με καμήλες, βάρκες, αερόστατα κ.α. κάνουμε τον γύρο της Γης (Ελλάδα, Ιταλία, Αφρική, Ιαπωνία, Ρωσία,
Ινδιάνοι, Περού).
Δημοκρατικές Αξίες:Ελευθερία
Μουσείο Αλή Πασά και Επαναστατικής περιόδου
Εκπαιδευτική Εκδρομή
Ήρθαμε σε άμεση επαφή με εκπληκτικά έργα τέχνης της Ηπειρώτικης ασημουργίας:
- όπλα,
- κοσμήματα,
- χρηστικά αντικείμενα,
- κεραμικά από τον 17ο εώς τις αρχές του 20ου αιώνα,
- παραδοσιακές φορεσιές της Ηπείρου,
- αναπαράσταση χειμωνιάτικου οντά,
- αναπαράσταση του πνιγμού της Κυρα-Φροσύνης,
- σπήλαια οπου παρουσιάζονται ιστορικά γεγονότα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου,
- έργα ζωγραφικής,
- λιθογραφίες και αντικείμενα λαογραφικού ενδιαφέροντος.
Παρακολούθηση Εκπαιδευτικού προγράμματος της Ζωσιμαίας Δημόσιας Κεντρικής Ιστορικής Βιβλιοθήκης
«Είπε ο γάιδαρος τον πετεινό…»
Τι είναι φυσιολογικό και τι παράξενο; Πως πρέπει να αντιμετωπίζουμε τη διαφορετικότητά μας; Κερδίζεις αν είσαι ο πραγματικός σου εαυτός;
Μέσα από το βιβλίο «Παράξενος» του Κολομβιανού εικονογράφου και συγγραφέα Χάρολντ Χιμένες Κανισάλες, εκδόσεις Διάπλαση, οι μαθητές πήραν μαθήματα αυτογνωσίας και αποδοχής του εαυτού τους με χιούμορ. Με αφορμή το βιβλίο, οι μαθητές θα σκέφτηκαν τι δουλειές θα μπορούσαν να κάνουν τα πρόσωπα της ιστορίας στο χώρο της βιβλιοθήκης. (Αφήγηση, ζωγραφική, διαδικτυακά παιχνίδια)
Προηγήθηκε ενημερωτική παρουσίαση, με οπτικοακουστικό υλικό, για τη Ζωσιμαία Βιβλιοθήκη, τους χώρους της, τους κανόνες λειτουργίας της και για τους Εθνικούς Ευεργέτες, τους Ζωσιμάδες.
Αλληλεγγύη – Εκπαίδευση για τον πολίτη ως μέλος της κοινότητας
Ανακύκλωση
Συμμετοχή στο1ο Πανελλήνιο Μαθητικό Συνέδριο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών
Συγχαρητήρια Επιστολή
Αξιολόγηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας
Διάγραμμα K – W – L – Η: Ενθάρρυνα τους μαθητές μου να εμπλακούν ενεργητικά σε όλες τις διαδικασίες των αυθεντικών μορφών αξιολόγησης του έργου τους και να συμμετέχουν δυναμικά. Η χρήση του διαγράμματος μας βοήθησε στην καταγραφή των γνώσεων, των ερωτημάτων, των ενεργειών καθώς και των συμπερασμάτων σε κάθε φάση της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Διατροφή
Δημητριακά
Φρούτα και Λαχανικά
Συναισθήματα
Τελική Αξιολόγηση
Ενδοσχολικές Επιμορφώσεις που βοηθούν στην υλοποίηση του προγράμματος
- Η συναισθηματική Ευεξία και η Ενεργός στην εκπαιδευτική διαδικασία
- Η εφαρμογή της Διαφοροποιημένης Διδασκαλίας και Μάθησης