Η γλώσσα προγραμματισμού Logo

8 Απριλίου, 2008 Κατερίνα Γλέζου

Η Logo έχει αξιοποιηθεί στην εκπαίδευση περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη γλώσσα προγραμματισμού. Το όνομα της Logo προέρχεται από την ελληνική λέξη λόγος, που παραπέμπει άμεσα στις έννοιες λογική, λογισμός, συλλογισμός, υπολογισμός. Ο Harold Abelson (Apple Logo, 1982) τονίζει ότι “Logo είναι το όνομα για μια φιλοσοφία της εκπαίδευσης και για μια συνεχώς αναπτυσσόμενη οικογένεια γλωσσών προγραμματισμού που βοηθούν την εφαρμογή της»  τοποθετώντας στη σωστή σειρά τις δύο βασικές όψεις της Logo. Η Logo αποτελεί απόγονο διάλεκτο της Lisp, της γλώσσας της Τεχνητής Νοημοσύνης, και συχνά αναφέρεται ως Lisp χωρίς τις παρενθέσεις. Στην ερώτηση «Γιατί η Logo είναι τόσο κατάλληλη για μάθηση;» ο Papert απαντά στο βιβλίο-τομή ?Mindstorms: Children, Computers and powerful ideas?: «Δύο θεμελιώδεις ιδέες διακατέχουν το βιβλίο αυτό. Η πρώτη είναι ότι είναι εφικτό να σχεδιάσουμε υπολογιστές, ώστε το να μάθουμε να επικοινωνούμε μαζί τους να αποτελεί μια φυσική διαδικασία, όπως το να μαθαίνουμε Γαλλικά ζώντας στη Γαλλία παρά το να τα μαθαίνουμε ως μια ξένη γλώσσα μέσω μιας αφύσικης διαδικασίας στην Αμερική σε μια σχολική τάξη. Η δεύτερη είναι ότι ο τρόπος που μαθαίνουμε να επικοινωνούμε με τον Η/Υ μπορεί να αλλάξει τον τρόπο που μαθαίνουμε γενικά (σε άλλα θεματικά πεδία)?.» Η Logo υποστηρίχτηκε και αξιοποιήθηκε στην εκπαίδευση κυρίως ως εργαλείο αυτόνομης μάθησης που αποσκοπεί στην ανάπτυξη γνωστικών δεξιοτήτων υψηλού επιπέδου και όχι ως μέσο ? αυτοσκοπός για την οικοδόμηση προγραμματιστικών δεξιοτήτων, σε αντίθεση με τη διδασκαλία άλλων γλωσσών προγραμματισμού (Κόμης, 2005). Είναι κυρίως γνωστή για το μικρόκοσμο «γεωμετρία της χελώνας» και τα «γραφικά της χελώνας» που ευρέως χρησιμοποιήθηκαν κυρίως στο γνωστικό αντικείμενο των μαθηματικών.Η ουσία της Logo είναι η σκέψη σχετικά με τις διαδικασίες, τη σκέψη δηλαδή του «πώς κάνεις αυτό που κάνεις». Στη Logo η διαδικασία κατασκευής του τελικού προϊόντος είναι πιο σημαντική από το ίδιο το προϊόν. Είναι πιο ενδιαφέρουσα και παιδαγωγική η παρατήρηση του τρόπου κατασκευής ενός σχεδίου, παρά η παρατήρηση του ίδιου του σχεδίου, τονίζουν ερευνητές που έχουν εμπεριστατωμένα ασχοληθεί με την παιδαγωγική αξιοποίηση της Logo.

Το πιο σημαντικό χαρακτηριστικό της Logo, το οποίο και τη διαφοροποιεί από όλες τις άλλες γλώσσες προγραμματισμού, είναι ο προσανατολισμός της ως εργαλείου ανάλυσης των διαδικασιών της σκέψης και της μάθησης. Εκτός από μια γλώσσα προγραμματισμού, η Logo είναι ένας εκπαιδευτικός οραματισμός και ένα σύνολο από υλικά που θα αποτελέσουν εργαλεία της σκέψης με αφετηρία τις ψυχολογικές προσεγγίσεις του Piaget και μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως μέσο ανάλυσης της διαδικασίας της μάθησης (Thinking about Thinking). Η Logo διακρίνεται ως γλώσσα προγραμματισμού low threshold no ceiling, δηλαδή α) έχει χαμηλό κατώφλι (με την έννοια ότι είναι ιδιαίτερα κατάλληλη για την ανάπτυξη μοντέλων ακόμα και από μικρά παιδιά, με ελάχιστες προαπαιτούμενες γνώσεις) και β) δεν έχει οροφή (με την έννοια ότι είναι δυνατή η ανάπτυξη μοντέλων αυξανόμενου βαθμού δυσκολίας και πολυπλοκότητας χωρίς όρια). Το γεγονός ότι η Logo έχει χαμηλό κατώφλι, και η ευρεία χρήση της στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση οδήγησε στη διαδεδομένη παρανόηση που θεωρεί τη Logo, γλώσσα προγραμματισμού κατάλληλη αποκλειστικά για μικρές ηλικίες. Στην πραγματικότητα η Logo είναι μια ισχυρή γλώσσα προγραμματισμού που μπορεί να ανταποκριθεί στην ανάπτυξη πολύπλοκων και εκλεπτυσμένων προγραμμάτων.

 

Δημοσιευμένο στην κατηγορία  Logo-like περιβάλλον ,διερευνητικό λογισμικό ,Η Logo στην εκπαίδευση Ετικέτες: , , , , , .

Αφήστε μια απάντηση



Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση