• φωτόδεντρο
  • Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων

    Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων
  • Aγ. Γραφή

    Aγ. Γραφή
  • kutsal kitap

    startmenu
  • τυπικόν

    content
  • γραφείο νεότητας Αρχιεπισκοπής

    γραφείο νεότητας Αρχιεπισκοπής
  • Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών

    Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών
  • Ι. Μ. Ν. Σμύρνης

    Ι. Μ. Ν. Σμύρνης
  • Συναξαριστής

    Συναξαριστής
  • EDUCATION AND religion

    religion
  • εθελουσία λήθη 2

    biz029
  • εθελουσία λήθη 3

    12 - 1.jpgPadraic MoodCollector
  • Π.Θ.Σ. ΚΑΙΡΟΣ

    foto kairos
  • ΠΑΝΣΜΕΚΑΔΕ

    logo
  • Η ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΜΕΣΟΠΕΛΑΓΑ

    mesopelaga
  • religionslehrer.gr/

    religionslehrer.gr/
  • thriskeutikametaxi

    thriskeutikametaxi
  • θρησκευτικά αλλιώς

    θρησκευτικά αλλιώς
  • e- Θρησκευτικά.

    e- Θρησκευτικά.
  • Virtual School

    Virtual School
  • stavrodromi

    stavrodromi
  • δός μοι τοῦτον τὸν ξένον

    δός μοι τοῦτον τὸν ξένον
  • προφίλ

    SL384668

Eπιμορφωτική επίσκεψη στην Κωνσταντινούπολη (Istanbul)

ΜΑΘΗΤΕΣ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΣΤΟ ΦΑΝΑΡΙ

http://fanarion.blogspot.com/2011/03/blog-post_4164.html




Επίσκεψη του Πειραματικού Λυκείου Νίκαιας στην Κωνσταντινούπολη


Φέτος ήταν μια διαφορετική χρονιά για το Πειραματικό Λύκειο της Νίκαιας.Ομάδα μαθητών της 3ης Λυκείου, μαζί με λίγους φίλους και από τη 2η τάξη, αποφάσισαν να πραγματοποιήσουν πενθήμερη εκδρομή στην Κωνσταντινούπολη, την πόλη-σύμβολο στην ιστορία του Οικουμενικού Ελληνισμού. Οι συνοδοι καθηγητές του Λυκείου, με ενθουσιασμό και θερμή ανταπόκριση στην επιθυμία των μαθητών τους, εξασφαλίσαμε πρόσκληση από το Ζωγράφειο Λύκειο, το οποίο σε πείσμα των καιρών  και των περιστάσεων κρατάει ακόμα ζωντανό το πνεύμα της Ελληνικής Παιδείας της Πόλης. ‘Ετσι, η διευθύντρια του σχολείου, κ. Μάρω Διαμαντάκου-Τάγαρη, οι καθηγητές Γεώργιος Καπετανάκης, Μαρίτα Λαμπίδη, Κρυσταλλία Μαρκαντώνη και Μάγδα Πρεβεζάνου και 32 υπέροχα και γεμάτα ζωντάνια παιδιά του σχολείου ξεκινήσαμε την Κυριακή 13 Μαρτίου 2011 το ταξίδι μας για την Πόλη που από τα πρώτα παιδικά μας χρόνια είχαμε συνδέσει με θρύλους και παραδόσεις, τις λαμπρές αλλά και οδυνηρές σελίδες της ιστορίας και της πίστης του Έθνους μας.Την Τρίτη 15 Μαρτίου 2011, στις 5 το απογεύμα η ομάδα του Πειραματικού Λυκείου είχε μια μοναδική τιμή να συναντήσει τον Παναγιώτατο κ.κ. Βαρθολομαίο στην Αίθουσα του Θρόνου του Οικουμενικού Πατριαρχείου στο Φανάρι. Ο Πατριάρχης έδωσε τη ευλογία Του στους μαθητές και καθηγητές του Πειραματικού λυκείου με την Πατρική παραίνεση να διατηρήσουμε αναλλοίωτα στη δύσκολη εποχή που βιώνουμε όλα αυτά που συνιστούν την ελληνική και ορθόδοξη χριστιανική ταυτότητα. «Να είστε σύγχρονοι αλλά και παραδοσιακοί, να ακολουθείτε τις επιταγές της προόδου και της εξέλιξης, αλλά να μην λησμονείτε τις προαιώνιες ελληνικές αρετές, τα στέρεα διδάγματα της ορθόδοξης πίστης μας», διατύπωσε με βαθειά συγκίνηση.Μια μέρα μετά, την Τετάρτη 16 Μαρτίου 2011, περνούσαμε  την “ηρωική” πόρτα Ζωγραφείου Λυκείου. Το κουδούνι για το σχόλασμα των μόλις 40 μαθητών του σχολείου είχε χτυπήσει και ο λυκειάρχης κ. Γιάννης Δεμιρτζόγλου μάς είχε επιφυλάξει θερμότατη υποδοχή. Το κλίμα ήταν από την αρχή ιδιαιτέρως ευχάριστο και φιλικό ώστε να αισθανθούμε μια πρωτόγνωρη οικειότητα. Δεν ήταν παράλογο ούτε τυχαίο. Στο Ζωγράφειο Λύκειο τα πάντα σε καλούσαν να συμμετάσχεις σε μια εκπαιδευτική κοινότητα που δεν έκρυβε την ιστορία της. Οι τάξεις και οι διάδρομοι – αν και άδειες την ώρα της επίσκεψης – πλημμύριζαν με αναμνήσεις, ζωηρές φωνές μαθητών και αγάπη για την Ελλάδα. Ο κ. Δεμιρτζόγλου, πρότυπο χαρισματικού δασκάλου και παιδαγωγού, έδειχνε άνθρωπο που δεν χάνει την ελπίδα του. «Δεν θέλω το Ζωγράφειο να καταλήξει σε μουσειακό χώρο. Θα παλέψουμε να μείνει το σχολείο ζωντανό, ανοιχτό για τους μαθητές της Πόλης μας», δήλωσε με ευαισθησία. «Νιώθουμε μόνοι. Εκεί που κάτι θετικό πάει να συμβεί, να ανακάμψει το ελληνικό στοιχείο στην Κωνσταντινούπολη, να κινηθεί η Πολιτεία για εξασφάλιση ευνοϊκότερων όρων για την ελληνική ομογένεια, να αλλάξουν τα καταστατικά για το ποιοί μαθητές επιτρέπεται να φοιτούν στα ελληνικά σχολεία της Πόλης, εκεί ακριβώς κάτι το αντίξοο προκύπτει και γκεμίζονται οι ελπίδες μας στο κενό, χτυπάμε σε τοίχο», αναφέρει με πόνο ο κ. Δεμιρτζόγλου, και συνεχίζει «Ελάτε να σπουδάσετε στην Κωνσταντινούπολη, να γνωριστείτε μαζί μας, να μάθετε ποιοί και πόσοι έχουμε απομείνει, να διαδώσετε την εμπειρία σας και στους δικούς σας, στους συγγενείς σας στην Ελλάδα. Η άγνοια γύρω από τα θέματα της ελληνικής ομογένειας στην Πόλη πρέπει να σταματήσει…»Επιστρέψα
με στην Ελλάδα με έντονες εικόνες μιας πόλης που σφύζει από ζωή, που γεφυρώνει Ανατολή και Δύση και που μας προκαλεί να την ανακαλύπτουμε ξανά και ξανά.Η Πόλη βρίσκεται πάντα εκεί, ακίνητη και σιωπηλή. Μόνο φωτίζει, παρηγορεί, ανέχεται και περιμένει. Ας ακούσουμε την μυστηριακή σιωπή της. Έχουμε πολλά να διδαχθούμε και ακόμη περισσότερα να πράξουμε. Είναι υπέρτατο πνευματικό χρέος όλων μας σε έναν κόσμο που καταρρέει.

Μαρίτα Λαμπίδη Φιλόλογος

Λίγες σκέψεις περί Οικουμενικότητας και Ορθοπραξίας

«3:28 Δεν υπάρχει πλέον Ιουδαίος ούτεΈλληνας· δεν υπάρχει δούλος ούτε ελεύθερος· δεν υπάρχει αρσενικό και θηλυκό· επειδή, όλοι εσείς είστε ένας στον Ιησού Χριστό».

Όσο ετοιμάζαμε την μαθητική εξόρμηση μας προς τη Μητέρα Εκκλησία της Κωνσταντινούπολης, η παραπάνω φράση του Απόστολου Παύλου προς τους Γαλάτες αλλά και προς κάθε χριστιανό, ερχόταν στο νου μου και καθόριζε κάθε σχεδιασμό.

Δεν υπάρχουν φυλετικές διακρίσεις για τον άνθρωπο που θέλει να λέγεται χριστιανός. Και πολύ περισσότερο, δεν υπάρχουν ιεραρχήσεις και ανωτεροποιήσεις. Περιούσιος λαός πια είναι κάθε χριστιανός. Αυτό είναι το μεγάλο άνοιγμα του Χριστού προς τα έθνη όλα και η οικουμενικότητα αυτή εκφράζεται από το Πατριαρχείο της Κωνσταντινούπολης. Η συμμετοχή του Οικουμενικού Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίου στα διαχριστιανικά και διαθρησκειακά fora κάνει πράξη το λόγο του Ιησού. Το άνοιγμα προς όλα τα έθνη και θρησκείες μόνο με την προοπτική  του αναστάσιμου ευαγγελισμού μπορούσα να το δω. Το άνοιγμα αυτό ήθελα να προσφέρω και στους μαθητές του Πειραματικού Λυκείου της Νίκαιας και να τους κάνω μέτοχους και κοινωνούς της οικουμενικότητας. Οι δυσκολίες και οι αρνητικές κριτικές προς τον κ.κ. Βαρθολομαίο στην πραγμάτωση αυτής της πορείας και η στάση του απέναντι σε αυτά με ενδυνάμωνε για να ξεπερνώ τις μικρές καθημερινές αντιξοότητες της γραφειοκρατικής προετοιμασίας της εκδρομής μας.

Παρατηρώντας την αγωνιστικότητά του για τη συνύπαρξη με τον «άλλον» αλλά και με το φυσικό περιβάλλον δεν απέφυγα να τη συγκρίνω με την Ελλαδική εκκλησία και την αυταρέσκεια της «αυτάρκειας» ορισμένων, αν όχι όλων, Μητροπολιτών μας. Τελικά, σκεφτόμουν, στο δεύτερο επίπεδο της προς Γαλάτες επιστολής, η ελευθερία της Ελλαδικής εκκλησίας την οδήγησε στην αυταρέσκεια του κλειστού θρησκευτικού ελιτισμού και την κατέστησε νωχελική και ράθυμη στην κηδεμονία του ελληνικού κράτους και στην επανάπαυση της συναλληλίας τους; Η θεωρούμενη από εμάς δεδουλωμένη εκκλησία στους Τούρκους μπορεί και αναπτύσσει λόγο, πράξη και ανάστημα σε  παγκόσμιο επίπεδο και η «ελεύθερη» εκκλησία της Ελλάδας επαναπαύεται στις δάφνες του παρελθόντος της; Τελικά και πάλι ο Ιησούς είχε δίκιο: η ελευθερία και η δουλικότητα δεν είναι υπόθεση κοσμοκρατοριών αλλά υπόθεση του Παντοκράτορα. Μόνο στην προοπτική αυτή μπορεί να μεγαλουργήσει η δεδουλωμένη χριστιανική μας εκκλησία, είτε παροικεί στην Αθήνα είτε στην Κωνσταντινούπολη. Η ελευθερία δεν είναι παρά μόνο το φτάσιμο στα έσχατα, στην ολοκλήρωση της ενότητας Θεού –ανθρώπου – κόσμου.

Αυτή η ελεύθερα επιλεγμένη διάθεση για ενότητα, προσεγγίζεται στο τρίτο επίπεδο της φράσης που με βασάνιζε αλλά και στήριζε στο σχεδιασμό της πορείας των μαθητών μας κι αφορά στα δυο φύλα. Αυτή η ενότητα που έχει παραμεληθεί και η γυναίκα στο χριστιανισμό έχει αδικηθεί, όχι τόσο πολύ όσο σε μερικές άλλες θρησκείες είναι αλήθεια, φωτίστηκε από μια πράξη που μου ανάδειχνε ότι η μητέρα εκκλησία κάνει βήματα, έστω μικρά, και προς αυτή την κατεύθυνση. Λίγες μέρες πριν την άφιξή μας στο Πατριαρχείο η  αναπληρωτής υπουργός Παιδείας κ. Φώφη Γεννηματά γίνεται η πρώτη γυναίκα αναγνώστρια του Σύμβολου της Πίστης στην Πατριαρχική Λειτουργία. Ακόμη ένα πρωτοπόρο βήμα προς την ενότητα των πάντων από τη Μητέρα και «δεδουλωμένη» εκκλησία. Αρκεί να σκεφτούμε και να αντιπαραβάλλουμε τη διατήρηση του γυναικωνίτη και την απαίτηση κάποιων «παραδοσιακών» μας πνευματικών πατέρων για χωριστή τοποθέτηση ανδρών και  γυναικών στο χώρο των ναών μας. Διαχωρισμό που καθιστά πράξη αντι- εκκλησιαστική και αντι – χριστιανική κατά το απόσπασμα του Παύλου.

Η συγκίνηση των συναδέλφων, η συναισθηματική φόρτιση και τα δάκρυα κάποιων μαθητών μας στην επαφή με τον Πατριάρχη με έπεισαν για την αναγκαιότητα  αυτής της επίσκεψης και μια αισιοδοξία ότι δε θα προχωράμε πια με μικρά άτολμα βηματάκια προς την ενότητα, αλλά με άλματα που χαρακτηρίζουν τη νέα γενιά και τους ρυθμούς της νέας  internetικής παγκοσμιότητας ήταν η καλλίτερη ανταμοιβή μου για την κούραση της επταήμερης εξόρμησής μας.  Η συνύπαρξη στη διαφορετικότητα είναι προαπαιτούμενο της σωτηρίας μας.  Η οικουμενικότητα καταδεικνύεται ο μόνος τρόπος και δρόμος Ορθοπραξίας.

Γ.Δ. Καπετανάκης, Θεολόγος.

;


Αφήστε μια απάντηση

Copyright © …για το Μάθημα των Θρησκευτικών          Φιλοξενείται από Blogs.sch.gr
Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση