web 2.0

Ο όρος Web 2.0 (Ιστός 2.0), χρησιμοποιείται για να περιγράψει τη νέα γενιά του Παγκόσμιου Ιστού η οποία βασίζεται στην όλο και μεγαλύτερη δυνατότητα των χρηστών του Διαδικτύου να μοιράζονται πληροφορίες και να συνεργάζονται online. Αυτή η νέα γενιά είναι μια δυναμική διαδικτυακή πλατφόρμα στην οποία μπορούν να αλληλεπιδρούν χρήστες χωρίς εξειδικευμένες γνώσεις σε θέματα υπολογιστών και δικτύων.

 

 

 

 

 

 

 

Το ακριβές νόημά του όρου παραμένει ανοιχτό προς αντιπαράθεση, και μερικοί ειδικοί, συμπεριλαμβανομένου και του Τιμ Μπέρνερς Λι, έχουν αμφισβητήσει εάν ο όρος έχει κάποιο πραγματικό νόημα.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Χαρακτηριστικές εφαρμογές του Web 2.0 είναι τα κοινωνικά μέσα (social media), τα wiki και τα blog. Πολλές από τις εντολές διάδρασης που χαρακτηρίζουν την λειτουργία του Web 2.0 μας είναι ήδη γνωστές από διάφορες ιστοσελίδες social media όπως το facebook ή το youtube για παράδειγμα.

 

 

 

 

 

 

 

 

Tο “Web 2.0” επίσης καλείται συμμετοχικό Web γιατί εξαρτάται σε κύριο βαθμό από τους χρήστες του καθώς το περιεχόμενο, όπως συμβαίνει στα Flickr, Wikipedia, Del.icio.us, ή YouTube, συνεισφέρεται από χιλιάδες ή εκατομμύρια χρήστες. Οι χρήστες μπορούν να δημιουργήσουν άρθρα αλλά και να ανανεώσουν ή να διαγράψουν ήδη υπάρχοντα.

 

 

 

 

 

 

 

O χρήστης δεν είναι πλέον θεατής, πελάτης ή καταναλωτής αλλά δημιουργός. Είναι ένας ενεργός παράγοντας που, εκπληκτικά συχνά, συμπεριφέρεται συνεργατικά και αλτρουιστικά. Χρήστες από διαφορετικές κουλτούρες μπορούν πλέον να επικοινωνούν δίχως να χρειάζονται εξειδικευμένες γνώσεις σε θέματα υπολογιστών και δικτύων.

Ο αρχικός παθητικός ρόλος παρουσίασης των πληροφοριών συνεχώς μεταλλάσσεται. Έννοιες όπως διαδραστικότητα, δυναμικό περιεχόμενο, συνεργασία, συνεισφορά και social computing διαδραματίζουν πλέον πρωταγωνιστικό ρόλο και πολλοί υποστηρίζουν ότι μια τεχνολογική και κοινωνική επανάσταση είναι σε εξέλιξη.

 

 

 

 

 

 

 

 

μερικά από τα χαρακτηριστικά του Web 2.0

 

 

 

 

 

 

 

  • επαναχρησιμοποιήσιμες υπηρεσίες και δεδομένα, τα οποία προέρχονται κυρίως από τους ίδιους τους χρήστες και στις περισσότερες περιπτώσεις διακινούνται ελεύθερα.
  • Μόνη προϋπόθεση αποτελεί η ύπαρξη σύνδεσης στο διαδίκτυο.  Μία Web 2.0 εφαρμογή λειτουργεί ανεξαρτήτως συσκευής πρόσβασης (π.χ. Η/Υ, PDA2, κινητό τηλέφωνο) και λειτουργικού συστήματος.
  • Λογισμικό, περιεχόμενο και εφαρμογές ανοιχτού κώδικα (open source).
  • Συνεχής και άμεση ανανέωση των δεδομένων και του λογισμικού που πρέπει να προσαρμόζεται διαρκώς στις ανάγκες των χρηστών.
  • Προώθηση του δημοκρατικού χαρακτήρα του διαδικτύου, με τους χρήστες να έχουν τον πρωταγωνιστικό ρόλο.
  • Υιοθέτηση της τάσης για αποκέντρωση των δεδομένων, υπηρεσιών και προτύπων.
  • Δυνατότητα κατηγοριοποίησης του περιεχομένου από το χρήστη με σημασιολογικές έννοιες για ευκολότερη αναζήτηση της πληροφορίας.
  • Δυνατότητα για ανοιχτή επικοινωνία, ανάδραση, διάχυση πληροφοριών, άμεση συγκέντρωση και εκμετάλλευση της γνώσης των χρηστών για διάφορα ζητήματα.
  • Αμφίδρομη επικοινωνία του χρήστη με επιχειρήσεις ή οργανισμούς που μπορεί να έχει σαν αποτέλεσμα την υιοθέτηση κατευθύνσεων και τη λήψη αποφάσεων.
  • Πολυμεσικές και διαδραστικές διεπαφές χρήστη (Rich Internet Applications-RIA), δυναμικό περιεχόμενο, ιστοσελίδες που ανανεώνουν μόνο το περιεχόμενό που αλλάζει.

χαρακτηριστικές εφαρμογές, υπηρεσίες και εργαλεία του web2.0

 

 

 

  • Τα ιστολόγια (blogs)
  • Wikis
  • κοινωνικά δίκτυα – Social Networks (facebook, myspace, hi, LinkedIn κά)
  • διαφύλαξη και φιλοξενία αρχείων (file hosting)
  • διαμοιρασμός προσωπικών αρχείων (personal file sharing)
  • podcasting

 

 

 

 

η συνεισφορά του

 

 

 

  • Νέες διαστάσεις στην επικοινωνία μεταξύ των χρηστών
  • Ελεύθερη δημοσιοποίηση δεξιοτήτων, έκφρασης δημιουργικότητας  (πχ YouTube.com, και το Μyspace.com)
  • Αντικειμενικότερη ενημέρωση
  • Δημοκρατικότητα, αίσθηση ένταξης σε κοινότητα,
  • συνεργατικότητα και συνεισφορά

 

προβληματισμοί

 

 

 

 

 

 

 

Βέβαια το web 2.0 έχει κατηγορηθεί για πολλά και μεταξύ άλλων ότι αποτελεί εφεύρεση του μάρκετινγκ.

 

 

 

Ένα από τα θέματα που προκαλεί προβληματισμό στους χρήστες, είναι η χρήση των προσωπικών τους δεδομένων, όπως αυτά προκύπτουν μέσα από τις δημοσιοποιημένες προτιμήσεις τους στο διαδίκτυο.

 

 

 

Επιπλέον, η αγορά διάσημων Web 2.0 ιστοσελίδων από τις μεγάλες επιχειρήσεις του χώρου (Google, Yahoo, Microsoft, News Corporation) δημιουργεί ανησυχίες, κυρίως ως προς το ποιος τελικά κατέχει και πως εκμεταλλεύεται τα δεδομένα των χρηστών που δημιουργούνται.
Η ενημέρωση που παρέχεται μέσα από forums και blogs μπορεί να μην είναι ακριβής γι’ αυτό και οι χρήστες θα πρέπει πάντα να διασταυρώνουν τις πληροφορίες που παίρνουν. Μάλιστα σε θέματα μεγάλης σημασίας (νομικά, υγείας, κλπ) πρέπει να ζητούν τη γνώμη των αρμοδίων.

Παρατηρείται συνεχώς αυξημένη παραβίαση δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας, αν και έχει δυσάρεστες νομικές συνέπειες για τους παραβάτες.

 

πηγές – περισσότερα:
Βικιπαίδεια
Wikipedia

 

learn20.wikispaces.com

σύντομος οδηγός εργαλείων και υπηρεσιών του web2.0 (σε Αγγλικά)

the educators pln

εικόνα

Αφήστε μια απάντηση

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση