Δίκτυα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης

Το σχολικό έτος 2024-25 τα Προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης μπορούν να ενταχθούν σε δίκτυα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης:

Α) Τοπικά Δίκτυα,

Β) Διεθνή Δίκτυα και

Γ) Εθνικά Δίκτυα – Δίκτυα των Κέντρων Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία (ΚΕΠΕΑ).

Α) ΤΟΠΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ: Η Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης συντονίζει τη σχολική χρονιά 2024-25 τα ΤΟΠΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ:

  1. « Επι-Βιώσιμη Έκφραση»

Το δίκτυο συντονίζει η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπ/σης Αχαΐας/Περιβαλλοντική Εκπαίδευση σε συνεργασία με τον ΤΟΜΕΑ ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΩΝ ΤΕΧΝΩΝ του 9ου και 5ου Εσπερινού ΕΠΑΛ Πάτρας. Σκοπός του δικτύου είναι οι μαθητές/τριες να προτείνουν λύσεις για το «πρασίνισμά» της ζωής μας, μέσω της οικολογικής τέχνης & του βιώσιμου σχεδιασμού. Οι συμμετέχοντες μαθητές/τριες θα προτείνουν δράσεις και δημιουργήματα που σχεδιάζονται λαμβάνοντας υπόψη την αειφόρο ανάπτυξη και τη βιωσιμότητα, μειώνοντας με αυτόν τον τρόπο τις αρνητικές επιπτώσεις για το περιβάλλον. Δηλαδή, θα κάνουν προτάσεις βασισμένες στη φύση για το δομημένο περιβάλλον (πόλη, κωμόπολη, χωριό, οικισμός), για τα οικήματα και κτήρια που ζούμε (αρχιτεκτονικός σχεδιασμός), αλλά και για τα προϊόντα που χρησιμοποιούμε και καταναλώνουμε (βιομηχανικός σχεδιασμός).

  1. «Το ΚΛΙΜΑ αλλάζει! Εμείς;»

Το δίκτυο συντονίζει η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπ/σης Αχαΐας/Περιβαλλοντική Εκπαίδευση σε συνεργασία με την Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αχαΐας. Σκοπός του δικτύου είναι οι μαθητές/τριες να ενημερωθούν για το φαινόμενο της κλιματικής αλλαγής, των αιτιών και των επιπτώσεών της αλλά και να συζητήσουν  ως ενεργοί πολίτες για την ανάγκη υιοθέτησης ενεργειών για μετριασμό και προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή. Να  ευαισθητοποιηθούν, να ανταλλάξουν απόψεις και προβληματισμούς και να προτείνουν ιδέες και δράσεις για την αντιμετώπισή της.

Β) ΔΙΕΘΝΗ ΔΙΚΤΥΑ: εγκεκριμένα από το Υ.ΠΑΙ.Θ.Α

  1. «Νέοι Δημοσιογράφοι για το Περιβάλλον».

Διεθνής Συντονιστής του Δικτύου είναι το Ίδρυμα για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση (FEE – Foundation for Environmental Education). Συντονιστικός φορέας του Δικτύου είναι η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αχαΐας και Πρόεδρος της Συντονιστικής Επιτροπής του Δικτύου η κα Ιωάννα Παπαϊωάννου, Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αχαΐας. Το δίκτυο ξεκίνησε στην Ελλάδα το 1993 με κεντρικό στόχο τη συμμετοχή των μαθητών/τριών ως δημοσιογράφων σε ένα εικονικό Πρακτορείο Ειδήσεων δημιουργώντας άρθρα, βίντεο και φωτογραφίες για περιβαλλοντικά θέματα και προβλήματα.

  1. «Μαθαίνω για τα Δάση»

Διεθνής Συντονιστής του Δικτύου είναι το Ίδρυμα για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση (FEE – Foundation for Environmental Education) και Συντονιστικός φορέας του Δικτύου είναι η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λάρισας. Το Δίκτυο ξεκίνησε στην Ελλάδα το 1999 με κεντρικό στόχο την  ευαισθητοποίηση, η εκπαίδευση και η αλλαγή συμπεριφοράς των μαθητών και των μαθητριών σε θέματα τα οποία αφορούν το δάσος και εν γένει τη βιοποικιλότητα αστικών και περιαστικών περιοχών, προωθώντας την εκπαίδευση στο ύπαιθρο.

  1. «Οικολογικά Σχολεία»

Διεθνής Συντονιστής του Δικτύου είναι το Ίδρυμα για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση (FEE – Foundation for Environmental Education) και Συντονιστικός φορέας του δικτύου είναι η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Β΄ Αθήνας. Το Δίκτυο ξεκίνησε στην Ελλάδα το 1995 με κεντρικό Στόχοι την εξοικείωση των μαθητών/τριών, αυριανών πολιτών, με τα περιβαλλοντικά προβλήματα και την διαμόρφωση θετικής στάσης για την αντιμετώπισή τους μέσα από την ολιστική προσέγγιση της σχολικής κοινότητας.

 

Γ) Εθνικά Δίκτυα: εγκεκριμένα από το Υ.ΠΑΙ.Θ.Α

  1. «Αειφόρο Σχολείο» : Το δίκτυο συντονίζεται από την Aeiforum. Η βασική ιδέα του «Αειφόρου Σχολείου», είναι η ενσωμάτωση των αξιών και των αρχών της αειφορίας σε όλες τις λειτουργίες του σχολείου, σε κάθε πλευρά της ζωής του, δηλαδή στη διοίκηση, στη διδασκαλία και μάθηση, στη διαχείριση των πόρων, στις μετακινήσεις από και προς το σχολείο, στις σχέσεις του σχολείου με τη σχολική και την ευρύτερη κοινότητα
  2. «Αλυ <Οι> κολογία»: Το δίκτυο συντονίζει το ΚΕΠΕΑ Μεσολογγίου. Το θεματικό πλαίσιο του δικτύου αφορά στο αλάτι και στις αλυκές που αποτελούν έναν από τους σημαντικότερους τύπους υγροτόπων. Προτεινόμενες προσεγγίσεις του θέματος είναι: υγρότοποι και κλιματική κρίση, προστατευόμενες περιοχές, απώλεια βιοποικιλότητας/ποικιλότητα ειδών, αειφόρος παραγωγή και κατανάλωση, τοπικά προϊόντα, γεωποικιλότητα, πολιτιστική κληρονομιά/πολιτισμική ποικιλότητα κ.ά.
  3. «Βιώσιμη Πόλη: η πόλη ως πεδίο εκπαίδευσης για την αειφορία»: Το δίκτυο συντονίζει το ΚΕΠΕΑ Ελευθερίου Κορδελιού & Βερτίσκου. Το Δίκτυο εστιάζει στην ζωή στην πόλη και αναζητά τη βιωσιμότητα της πόλης μέσα από τις αρχές και τις αξίες της αειφορίας. Με βάση την παραπάνω θεώρηση, η πόλη αποτελεί ένα ιδανικό πεδίο εκπαίδευσης για την αειφορία, στο οποίο οι μαθητές μελετούν, κατανοούν και ερμηνεύουν, κρίνουν και αναλαμβάνουν δράση στο περιβάλλον στο οποίο ζουν. Προτεινόμενες προσεγγίσεις του θέματος είναι: πόλη και κλιματική αλλαγή και ειδικότερα την ανθεκτικότητα των πόλεων (π.χ. σε καύσωνες, πλημμύρες και άλλα ακραία καιρικά φαινόμενα αλλά και τις δράσεις πρόληψης, σχεδιασμού, ενημέρωσης, αντιμετώπισης κ.ά.), πόλη και βιοποικιλότητα κ.ά.
  4. «Ελιά»: Το δίκτυο συντονίζει το ΚΕΠΕΑ Καλαμάτας. Οι Θεματικές Ενότητες του δικτύου είναι: Ελιά και περιβάλλον, Ο πολιτισμός της Ελιάς, Ελιά και διατροφή. Στο πλαίσιο αυτό υλοποιούνται οι δράσεις: Σχολατσιό, Μεσογειακή Διατροφή, Καταγραφή υπεραιωνόβιων δέντρων.
  5. «Κάστρα: ο τόπος το ορίζει και ο άνθρωπος το χτίζει»: Το δίκτυο συντονίζει το ΚΕΠΕΑ Μολάων. Ενδεικτικές θεματικές ενότητες: Τοποθέτηση στο χάρτη, Φυσικό περιβάλλον, Πολεοδομικός σχεδιασμός, Ενεργειακές ανάγκες, Παραγωγή, κοινωνία, οικονομία, Εναλλακτικές μορφές τουριστικής ανάπτυξης, Αξίες, ήθη, παραδόσεις.
  6. «Κλιματικές αλλαγές-Ακραία καιρικά φαινόμενα»: Το δίκτυο συντονίζει το ΚΕΠΕΑ ΣΤΥΛΙΔΑΣ-ΥΠΑΤΗΣ. Η λειτουργία του Δικτύου θα βοηθήσει στην προσπάθεια να διαμορφώσουμε τους αυριανούς ενεργούς πολίτες, ευαισθητοποιημένους σε θέματα περιβάλλοντος και αειφορικής ανάπτυξης, μέσα από την κατανόηση του φαινομένου των κλιματικών αλλαγών, των επιπτώσεων αυτών, την ανθρωπογενή συμμετοχή στην τρέχουσα κλιματική αλλαγή και πιθανή κλιματική κρίση, αλλά και στη διαμόρφωση αντιλήψεων αειφορικής ανάπτυξης
  7. «Κωνσταντινούπολη- Θεσσαλονίκη, μια Εκπαιδευτική Συνύπαρξη – Πολίτες της Πόλης, Έλληνες της Οικουμένης» Το Εθνικό Εκπαιδευτικό Δίκτυο Δράσης με συντονίζουν Η ΔΔΕ & ΔΠΕ Δυτικής Θεσσαλονίκης δια της Υπευθύνου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Κεντρικός άξονας του δικτύου είναι η αξιοποίηση της περιβαλλοντικής Ατζέντας του Οικουμενικού Πατριαρχείου και των 17 Στόχων της Βιώσιμης Ανάπτυξης της UNESCO (Ατζέντα 2030). Στρατηγικός στόχος είναι η ενεργοποίηση της σχολικής κοινότητας σε θέματα περιβάλλοντος, τόσο με την έννοια του φυσικού περιβάλλοντος όσο και με την ευρύτερη έννοια αυτού, ως κοινωνικό αγαθό, μέσα από την αειφόρο διεπιστημονική και βιωματική προσέγγισή του. Το Δίκτυο στοχεύει να δώσει την ευκαιρία σε μαθητές/τριες και εκπαιδευτικούς να επικοινωνούν μεταξύ τους σύγχρονα θέματα περιβαλλοντικής και κοινωνικής ευαισθητοποίησης, πολιτιστικής βιωσιμότητας, συνύπαρξης και αμοιβαιότητας, χτίζοντας γέφυρες ανάμεσα στα σχολεία της Ελλάδας και της ομογένειας.
  8. «Τα Βότανα στη ζωή μας»: Το δίκτυο συντονίζει το ΚΕΠΕΑ Μακρινίτσας. Οι θεματικές ενότητες του δικτύου είναι: Βότανα και στοιχεία βοτανικής, Η φαρμακευτική και καλλυντική χρήση των βοτάνων, Βότανα και διατροφή, Συνταγές με βότανα, Βότανα και απασχόληση, Βότανα και παγκόσμιος πολιτισμός, Βότανα και τέχνες.
  9. «Τα Πετρογέφυρα της Ελλάδας»: Το δίκτυο συντονίζει το ΚΕΠΕΑ Μακρινίτσας. Σκοπός του Δικτύου είναι ο εντοπισμός, η καταγραφή, η μελέτη, η προστασία, και η ανάδειξη όλων των ειδών των πετρογέφυρων, δηλαδή των πέτρινων τοξωτών πεζογεφυρών, υδατογεφυρών, τρενογεφυρών και οδογεφυρών. Οι θεματικές ενότητες του δικτύου είναι: Χτίζοντας πετρογέφυρα, Τα πετρογέφυρα και οι λαογραφικές προσεγγίσεις τους, Τα πετρογέφυρα, οι πολιτικές και κοινωνικές προεκτάσεις των ανθρώπινων παρεμβάσεων.
  10. «Τα τοπικά προϊόντα σε μια κοινωνία αειφορίας»: Το δίκτυο συντονίζει το ΚΕΠΕΑ Κρεστένων. Σκοπός του Δικτύου είναι η ανάδειξη του ρόλου της παραγωγής και κατανάλωσης, των τοπικών προϊόντων στην αειφορία των τοπικών κοινωνιών, στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των μελών τους καθώς και στη μείωση του οικολογικού και ενεργειακού αποτυπώματος. Η θεματολογία του δικτύου κυμαίνεται σε δύο άξονες: Α) Στην καταγραφή και ανάδειξη τοπικών προϊόντων, χαρακτηριστικών μιας περιοχής και Β) Στη μελέτη της παραγωγής, συντήρησης, μεταποίησης, τυποποίησης, διακίνησης και κατανάλωσης προϊόντων με στόχο την προώθηση λύσεων που βρίσκονται στην κατεύθυνση της προστασίας του περιβάλλοντος, και στηρίζουν την επισιτιστική αυτάρκεια και ανεξαρτησία των τοπικών κοινωνιών
  11. «Ταπερίστας»: Το Σχολικό Δίκτυο Δράσης «ΤΑΠΕΡΙΣΤΑΣ» συντονίζει το ΚΕΠΕΑ Αρναίας. Το δίκτυο αφορά το σχολικό γεύμα των μαθητών (δεκατιανό), τον τρόπο προμήθειάς του, το σκεύος ή τη συσκευασία μεταφοράς του, την ποσότητα, ποιότητα και τη γεωγραφική εγγύτητα των υλικών, την επιλογή των κατάλληλων τροφίμων για τις ενεργειακές ανάγκες και την υγεία των μαθητών. Το Σχολικό Δίκτυο Δράσης μέσα από την εφαρμογή της πρακτικής στοχεύει στη μείωση της κατανάλωσης συσκευασιών μιας χρήσης (ανακυκλώσιμων ή μη) και κατ’ επέκταση στη μείωση της παραγωγής απορριμμάτων και στην υιοθέτηση υγιεινής και βιώσιμης διατροφής
  12. «Το σεισμικό τόξο που μας… ενώνει»: Το δίκτυο συντονίζει το ΚΕΠΕΑ Λιθακιάς Ζακύνθου. Το δίκτυο θέλει να αναδείξει το φαινόμενο των σεισμών και των αποτελεσμάτων της σεισμικής δράσης, που παρατηρήθηκαν στο παρελθόν και παρατηρούνται στην εποχή μας και να συμβάλει στην όσο το δυνατόν πληρέστερη ενημέρωση των μαθητών για το «καθημερινό» αυτό φυσικό φαινόμενο. Το δίκτυο προωθεί την ανάγκη ευαισθητοποίησης όλων μας, την ανάγκη μείωσης των επιπτώσεων των σεισμών στον άνθρωπο και στο ανθρωπογενές περιβάλλον, την ανάγκη δράσης και ανάπτυξης εθελοντισμού για την αντιμετώπιση του φαινομένου και τη διαμόρφωση περιβαλλοντικής συνείδησης στους σημερινούς μαθητές.
  13. «Τουρισμός και περιβάλλον»: Το δίκτυο συντονίζει το ΚΕΠΕΑ Αρχανών – Ρούβα– Γουβών Κρήτης. Σκοπός του Δικτύου είναι η διαμόρφωση θέσεων και προτάσεων για ανάπτυξη του Τουρισμού στη βάση της Αειφόρου Ανάπτυξης, μέσα από διαδικασίες ενημέρωσης των μαθητών/μαθητριών για τη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη. Οι θεματικές ενότητες του δικτύου είναι: Μορφές τουρισμού, Εναλλακτικές μορφές τουρισμού, Οφέλη και αρνητικές επιπτώσεις του τουρισμού (σε οικονομικό, περιβαλλοντικό, πολιτισμικό, κοινωνικό επίπεδο), Προϋποθέσεις αειφόρου τουριστικής ανάπτυξης , Τουριστική προβολή του τόπου μας και Διαμόρφωση αειφορικής τουριστικής συνείδησης
  14. «Υδροκίνηση»: Το δίκτυο συντονίζει το ΚΕΠΕΑ Φιλιατών Θεσπρωτίας. Οι θεματικές ενότητες του δικτύου είναι: Οι νερόμυλοι, νεροτριβές, μεϊντάνια και το περιβάλλον, Σύγχρονα μικρά υδροηλεκτρικά έργα και περιβάλλον, Τύποι υδροηλεκτρικών σταθμών-περιγραφή τεχνολογίας, Αρχιτεκτονικά στοιχεία και υλικά δόμησης κτισμάτων, Γεωγραφική κατανομή ανά περιφέρεια, περιφερειακή ενότητα, δήμο, ποταμό, Παραγωγή-Κοινωνία-Οικονομία: η σημασία τους για τη διαβίωση, την τοπική οικονομία και την επικοινωνία, Ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, Εναλλακτικές μορφές τουρισμού, μουσειακή αγωγή, παραδοσιακά κτίσματα, εκμετάλλευση της φυσικής ροής του νερού

Οι εκπαιδευτικοί που επιθυμούν να εντάξουν το Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, που  υλοποιούν το σχολικό έτος 2024-25, σε κάποιο από τα παραπάνω δίκτυα παρακαλούμε να το δηλώσουν στην Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης συμπληρώνοντας την αίτηση https://forms.gle/1ZUzm8hB8M79oUqM9 έως 29 Ιανουαρίου 2025. Εάν επιθυμείτε τη συμμετοχή σας και σε ΤΟΠΙΚΟ και σε ΕΘΝΙΚΟ ή ΔΙΕΘΝΕΣ δίκτυο θα πρέπει να υποβάλετε το αίτημά σας δεύτερη ή και τρίτη φορά. Στη συνέχεια η Υπεύθυνη θα σας αποστείλει την ανάλογη αίτηση συμμετοχής στο δίκτυο.

Η συμμετοχή σας σε δίκτυο ΔΕΝ σας επιβαρύνει με επιπλέον εργασίες, αλλά σας δίνει τη δυνατότητα ανάπτυξης συνεργασιών και πρόσβασης σε υποστηρικτικά εργαλεία και πόρους που μπορούν να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση προκλήσεων κατά την υλοποίηση του προγράμματός σας.

Η Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, κα Ιωάννα Παπαϊωάννου (τηλ.: 2610-465815, e-mail: envir-edu@dide.ach.sch.gr ), είναι στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε συμπληρωματική πληροφορία ή διευκρίνιση, για την παροχή εκπαιδευτικού υλικού, για τη συνεργασία με αρμόδιους φορείς και για τη γενικότερη υποστήριξη κατά τη διάρκεια της υλοποίησης του Προγράμματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης.

 

;


Τα σχόλια είναι κλειστά.

Copyright © ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ          Φιλοξενείται από Blogs.sch.gr
Άνοιγμα μενού
Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση