ΞΕΝΑΓΗΣΗ ΣΤΟ ΝΕΡΟΜΥΛΟ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΠΛΥΣΤΡΕΣ ΤΗΣ ΚΑΤΩ ΒΡΥΣΗΣ

Κοντά στο σχολείο και  κάτω από τα σπίτια του οικισμού του Αρνικού βρίσκεται το ξωκλήσι του Αγίου Γεωργίου. Ο ρυθμός του ναού είναι μία απλή Βασιλική, κλασική μορφή των ξωκλησιών της Κρήτης. Το τέμπλο και η τοιχοδομή όσο εκείνα αποκαλύπτουν λεπτομέρειες, δείχνουν  ότι ο ναός έχει κτιστεί μετά το 1650. Ήδη σε κάποια σημεία του τοίχου εμφανίζονται τοιχογραφίες με γυναικείες φιγούρες.

 

348382796 6496238140438855 5122764683739117596 n              348381150 279004284546666 376927315861961804 n              353083131 273755921727953 8638813478929148930 n

Μανουάλι κεριών του ναού, της εποχής που πρωτολειτούργησε, βρέθηκε στο υπέδαφος της αυλής το 1993, κατά τη διάρκεια εργασιών συντήρησης του ναού και της αυλής του. Είναι ένα εκκλησιαστικό κειμήλιο, έκθεμα σήμερα του Λαογραφικού Μουσείου του Καλού Χωριού.

Ξεναγός μας κι αυτή τη φορά ήταν η κα. Ελευθερία, η Πρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου.

348381269 211071068525038 6108694024465929005 n           353543388 1304025103525741 522050688814052884 n

348382269 1511721122933308 8859686790438036181 n              348381259 800810765005727 1582412968844564610 n

Ο ναός γειτνιάζει με έναν νερόμυλο που ξεκίνησε να λειτουργεί την ίδια εποχή, με το νερό των πηγών Πλατανιά και Περιστερών. Ο νερόμυλος ανήκε στη Μονή Φανερωμένης και αγοράστηκε αργότερα από τον Πανωμεραμπελιώτη Σπανάκη μαζί με κοντινό αγρόκτημα πολλών στρεμμάτων που διατηρεί απόγονός του ακόμα και σήμερα και έχει συντηρήσει και το μύλο με γερά οικοδομικά υλικά.

348380544 674325221373924 8097219565027482030 n      352686924 1757514728037681 7967127097685047730 n         348382381 771554704439441 7738287839436842073 n

 

Μας ανέφερε τον τρόπο με τον οποίο πότιζαν τους κήπους και τα χωράφια τους οι άνθρωποι εκείνων των χρόνων, τη σειρά του ποτίσματος που ακολουθούσαν, αλλά και το ρόλο του Νερουλά, του ανθρώπου δηλαδή που κάθε απόγευμα, τριγυρνούσε στο χωριό και ενημέρωνε  φωναχτά τους χωριανούς για τη σειρά, με την οποία θα πότιζαν τα χωράφια τους την επόμενη ημέρα.

Στη συνέχεια περπατήσαμε σε ένα χωμάτινο δρόμο με κήπους δεξιά κι αριστερά. Καθώς η άνοιξη άργησε να έρθει φέτος, η φύση ήταν στα καλύτερά της. Θαυμάσαμε την κληματίδα με τα μωβ ανθάκια της, που κάλυπτε όλους τους φράχτες των χωραφιών, μυρίσαμε τη μυρτιά, που σκορπούσε το άρωμα της απλόχερα παντού και γευτήκαμε τα βατόμουρα,  που μόλις έκαναν την εμφάνισή τους.

348387794 939078394050696 67287733884846849 n              348373421 1173678214025193 3248378052213281957 n                352763704 237836795624148 3293154144567918632 n 1

Σε λίγο φτάσαμε στην κάτω βρύση και στις πλύστρες που υπάρχουν εκεί. Η κάτω βρύση με το νερό να κυλάει υπόγεια ακόμα και τώρα.

348377757 211669928471822 590810008431918992 n       348379613 1457457661662511 6527674623254137705 n

Η κ. Ελευθερία μας έδωσε αρκετές πληροφορίες για το ρόλο της κάτω βρύσης και των πλυστρών που χρησιμοποιούσαν οι νοικοκυρές  πριν μερικά χρόνια,  εκμεταλλευόμενες το νερό από τη βρύση που έφτανε εκεί μέσα από τους καταπότες, και έτρεχε συνεχώς. Εκείνα τα χρόνια δεν είχαν βρύσες μέσα στα σπίτια αλλά ούτε και πλυντήρια φυσικά. Γινόταν μια μικρή γιορτή, καθώς μαζευόταν όλες οι νοικοκυρές για να πλύνουν τα ρούχα τους. Άλλο που δεν ήθελαν τα μικρά παιδιά….να τριγυρίζουν εκεί γύρω και να παίζουν.

348382449 935661694393688 6619808550827082940 n                348908645 1743428512766720 2490761599399636823 n            352902227 1446013042891834 7031090969022586250 n

348386634 1739581526460796 7615206229672118480 n

Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε την κα. Δασκαλάκη Ελευθερία για την όμορφη ξενάγησή της και τον κ. Νίκο Μανιαδάκη που με χαρά ήρθε και μας άνοιξε το ξωκλήσι του Αγίου Γεωργίου. Γυρίσαμε στο σχολείο εντυπωσιασμένοι και γεμάτοι γνώση και εμπειρίες.

Ήταν μια ευκαιρία για τα παιδιά της Δ΄ τάξης να γνωρίσουν την τοπική ιστορία του χωριού  τους και τις γνώσεις τους αυτές να τις μεταφέρουν και σε άλλα παιδιά άλλων σχολείων της χώρας μας. Φέτος συνεργαζόμασταν όλη τη χρονιά με αρκετά σχολεία, συμμετέχοντας στο Εθνικό Δίκτυο  Συνεργατικών Σχολείων με θέμα : “Ταξιδεύοντας στην Ελλάδα και την Κύπρο. Στο χθες, στο σήμερα και στο αύριο”.  Οι μαθητές  των άλλων σχολείων θα γίνουν κι αυτοί γνώστες της τοπικής μας ιστορίας και γι αυτό είμαστε πολύ χαρούμενοι!