ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΕΠΙΤΡΑΠΕΖΙΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ
ΟΝΟΜΑ: “Ιστοριοδρομίες”
ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΙ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ: Θεοδόσιος Μαλώτρας- Παναγιώτα Πελεκάνου/ Εκπαιδευτικοί ΠΕ70
Ιδέα/Κίνητρο δημιουργίας/Στόχοι του παιχνιδιού
Η τοπική ιστορία αποτελεί σημαντικό κομμάτι της διδακτικής τα τελευταία χρόνια και διαχέεται στα βιβλία του Δημοτικού σε ποικίλα αντικείμενα.
Στο Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών (Δ.Ε.Π.Π.Σ.) του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου (Π.Ι.) αναφέρεται ότι:
“Γενικός σκοπός διδασκαλίας της Ιστορίας είναι η ανάπτυξη της ιστορικής σκέψης και της ιστορικής συνείδησης. Η ανάπτυξη ιστορικής σκέψης αφορά την κατανόηση των ιστορικών γεγονότων μέσα από την εξέταση αιτίων και αποτελεσμάτων, ενώ η καλλιέργεια ιστορικής συνείδησης αφορά την κατανόηση της συμπεριφοράς των ανθρώπων σε συγκεκριμένες καταστάσεις και τη διαμόρφωση αξιών και στάσεων που οδηγούν στην εκδήλωση υπεύθυνης συμπεριφοράς στο παρόν και το μέλλον. Έτσι, µε τη διδασκαλία της Ιστορίας ο μαθητής μπορεί να αποκτήσει όχι µόνο την επίγνωση ότι ο σύγχρονος κόσμος αποτελεί συνέχεια του παρελθόντος, αλλά και την αντίληψη ότι ο σύγχρονος ιστορικός ορίζοντας συνδέεται άμεσα µε τη ζωή του. Ο σκοπός της ιστορικής σκέψης και της ιστορικής συνείδησης συνδέεται έτσι µε το γενικότερο σκοπό της εκπαίδευσης που αναφέρεται στην προετοιμασία υπεύθυνων πολιτών”.
Για τον σκοπό αυτό, τα βιβλία της Ιστορίας αφιερώνουν ένα μέρος στη διδακτική της τοπικής ιστορίας. Η αξιοποίηση όμως και άλλων αντικειμένων, όπως η Μελέτη Περιβάλλοντος, δίνει το έναυσμα μέσα από τα κεφάλαια του πολιτισμού να ερευνήσει ο/η εκπαιδευτικός με την τάξη του θέματα τοπικής Ιστορίας και πολιτισμού. Σε άλλα διδακτικά αντικείμενα, όπως η Γλώσσα, οι αναφορές στις Εθνικές εορτές αποτελούν πεδίο όπου, με αφορμή σημαντικά γεγονότα της εθνικής μας Ιστορίας, η σχολική τάξη με ενθάρρυνση του/της εκπαιδευτικού, μπορεί αν προβεί σε αναζήτηση, έρευνα, συζήτηση παρουσίαση προσώπων και γεγονότων με ποικίλους τρόπους (PowerPoint, θεατρική απόδοση, συγγραφή κ.α.)
Θεωρώντας, λοιπόν, ιδιαίτερα σημαντική τη γνώση και ενασχόληση των παιδιών μας με την τοπική και εθνική μας ιστορία, δημιουργήσαμε αυτό το παιχνίδι, που μπορεί με διασκεδαστικό τρόπο να προσφέρει το κίνητρο και το ενδιαφέρον των παιδιών, αλλά και των ενηλίκων, εκπαιδευτικών και γονέων οι οποίοι μπορούν να παίξουν μαζί σε μια δράση του σχολείου.
Περπατώντας στους δρόμους της πόλης της Ρόδου, οι ονομασίες των δρόμων διατρέχουν μεγάλο μέρος της τοπικής αλλά και γενικότερα της ελληνικής Ιστορίας, καθώς συμπεριλαμβάνουν πρόσωπα της αρχαιότητας και πρωταγωνιστές της σύγχρονης Ιστορίας. Στους δρόμους της πόλης, ο Θουκυδίδης συναντιέται με τον Θ.Σοφούλη, η 7η Μαρτίου με την Ηρώων Πολυτεχνείου, η Κω με την Κάσο και τα άλλα νησιά της Δωδεκανήσου.
Ταυτόχρονα, τα παιδιά σε αυτό το παιχνίδι εξοικειώνονται με τα σήματα και τον Κ.Ο.Κ..Γενικότερα, στη διάρκεια του παιχνιδιού τα παιδιά καλούνται να γνωρίζουν, όχι μόνο πρόσωπα, νησιά, γεγονότα, αλλά και τη σήμανσητων δρόμων.
Η Κυκλοφοριακή Αγωγή, ως αντικείμενο διαχέεται σε ποικίλα διδακτικά αντικείμενα (Γλώσσα, Μελέτη Περιβάλλοντος), και πλέον είναι υποχρεωτική η αξιοποίηση ενός τριμήνου της Ευέλικτης Ζώνης στην Α/θμια Εκπαίδευση, στο πλαίσιο διατήρησης και ενίσχυσης του «Εθνικού Προγράμματος Κυκλοφοριακής Αγωγής και Οδικής Ασφάλειας».
Η καθημερινότητα των ατυχημάτων αποδεικνύει ότι τα παιδιά πρέπει να εκπαιδευτούν μέσα από σχέδια εργασίας, παιχνίδια, θεατρικά, κατασκευές, επισκέψεις σε Πάρκα Κυκλοφοριακής Αγωγής, ενημερώσεις αρμόδιωνφορέων σε θέματα Κυκλοφοριακής Αγωγής σε σταθερή βάση, όπως υποδεικνύεται από τα ωρολόγια προγράμματα.
Το παιχνίδι μπορεί να αξιοποιηθεί αυτόνομα, να παιχτεί σε συνδυασμό με τη διδακτική της Ιστορίας, αλλά και άλλων αντικειμένων, σύμφωνα με την αρχή της Διαθεματικότητας, να αποτελέσει την κεντρική ιδέα σε μια δράση της Ευέλικτης Ζώνης ή ενός Πολιτιστικού Προγράμματος στα σχολεία της Α/θμιαςαλλά και της Β/ΘμιαςΕκπαίδευσης.
Στόχος είμαι να αξιοποιηθεί αυτό το παιχνίδι όχι μόνο στο δικό μας, αλλά σε όλα τα σχολεία της Ρόδου και της Δωδεκανήσου γενικότερα, ώστε μικροί και μεγάλοι να γνωρίσουν σημαντικά κομμάτια της ιστορίας μας ώστε αυτοί να καταστούν ιστορικά εγγράμματοι (ιστορικός εγγραμματισμός).
Το παιχνίδι ολοκληρώθηκε μετά από ενάμιση χρόνο, με εντατική έρευνα και σχεδιασμό.
Τα μεγαλύτερα παιδιά του σχολείου το έχουν γνωρίσει και αγαπήσει. Πιστεύουμε και ελπίζουμε ότι μετά από την παρουσίαση του παιχνιδιού στους αρμόδιους φορείς, με τους οποίους έχουμε επικοινωνήσει, το παιχνίδι θα αναπαραχθεί και διαδοθεί στα σχολεία της Ρόδου, γιατί αποτελεί μια ιδιαίτερη παιχνιώδη δραστηριότητα που αποσκοπεί στη γνώση της τοπικής Ιστορίας αλλά και του Κ.Ο.Κ.
Κάτω από : Δραστηριότητες, Τοπική Ιστορία
Πολλά μπράβο κ. Σάκη και κ. Γιολα!!! Είναι τέλειο!! Και τα παιδιά μπορούν να μάθουν πολλά μέσα από αυτό το παιχνίδι!! Συγχαρητήρια!!!