Ρομποτική_τα πρώτα μου βήματα

Οι μαθητές/τριες της Α’ και Β’ τάξης ήρθαν σε πρώτη επαφή με τον προγραμματισμό και τη ρομποτική μέσα από δραστηριότητες και φύλλα εργασίας που σχεδιάστηκαν για το 3ο εργαστήριο δεξιοτήτων που ανήκει στον θεματικό κύκλο “Δημιουργώ & Καινοτομώ-Δημιουργική Σκέψη & Πρωτοβουλία” με υποθεματική  “STEM – Εκπαιδευτική Ρομποτική”. 

Το πρώτο εργαστήριο ξεκίνησε παρακολουθώντας μία παρουσίαση από  το teachinglondoncomputing.org σε μετάφραση της Δουλγέρη Νικολέτας με τίτλο “Προγραμματισμός α λα ελληνικά όπου τα παιδιά γνώρισαν την ιαπωνική τέχνη οριγκάμι. Ύστερα τους ζητήθηκε να φτιάξουν το δικό τους λαγό οριγκάμι, διπλώνοντας ένα χαρτί ακολουθώντας πιστά τα βήματα.

IMG 20230217 110434

Στο δεύτερο εργαστήριο τα παιδιά κινήθηκαν σε τετραγωνισμένο χαρτί μέσα από φύλλα εργασίας που παρουσιάζονται στο περιβάλλον της code.gr. Επίσης, γνώρισαν πώς γίνεται ένα μπλοκ εντολών μέσα από την παρουσίαση “Προγραμματίστε χορεύοντας” από teachinglondoncomputing.org σε μετάφραση-προσαρμογή της Δουλγέρη Νικολέτας, ακολούθησαν το μπλοκ εντολών που έβλεπαν για να χορέψουν και σχεδίασαν το δικό τους πρόγραμμα χορού για να κάνουν το ρομπότ να χορέψει. 

IMG 20230222 121017 IMG 20230222 121329 IMG 20230228 085429 IMG 20230301 122514

Στο επόμενο εργαστήριο οι μαθητές/τριες, ανά δύο, έφτιαξαν μικρά παζλ διατυπώνοντας τις στρατηγικές επίλυσης που χρησιμοποίησαν. Στη συνέχεια έφτιαξαν στο περιβάλλον της code.gr απλά παζλ και έπαιξαν παιχνίδια προγραμματισμού ακολουθίας, χρησιμοποιώντας το τάμπλετ. Στο τέλος συμπλήρωσαν ένα φύλλο εργασίας κολλώντας τις σωστές εντολές με σκοπό την κατανόηση οπτικών εντολών.

IMG 20230303 121029 IMG 20230303 121016

IMG 20230314 100950 IMG 20230314 101828348360967 1516417545557016 5229106423752173466 n IMG 20230315 110331

Το τέταρτο εργαστήριο έγινε με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού της Πληροφορικής και έλαβε μέρος στο εργαστήριο πληροφορικής. Τα παιδιά ακολουθώντας τις οδηγίες του φύλλου εργασίας που τους δόθηκε έκαναν τα πρώτα βήματα για να παίξουν το παιχνίδι “Ο Μάρκος και η Σοφία” στους υπολογιστές. Τα παιδιά κατάφεραν να περάσουν από το εύκολο επίπεδο στο πιο απαιτητικό, κατακτώντας τις πρώτες γνώσεις για τον τρόπο χειρισμού των μπλοκ εντολών, ώστε να κινηθεί ο ψηφιακός χαρακτήρας προς την επιθυμητή κατεύθυνση.

IMG 20230320 090717 348360182 1893797861018704 4503769845998543122 nIMG 20230320 090756 348356568 930918684905714 2246753825329631868 n

Στα τελευταία εργαστήρια έγινε η γνωριμία με το ρομποτάκι μας το bee bot. Τα παιδιά με τη μέθοδο καταιγισμού ιδεών δημιούργησαν έναν εννοιολογικό χάρτη με τα χαρακτηριστικά, το σχήμα, την εμφάνιση και την κατασκευή του beebot. Στη συνέχεια συμπλήρωσαν ένα φύλλο εργασίας γράφοντας τι πίστευαν ότι μπορεί να κάνει το ρομποτάκι και αφού έγινε επίδειξη των δυνατοτήτων του, έγραψαν τι μπορεί να κάνει και τι θα ήθελαν να κάνει. Τέλος, μέσα από συζήτηση τα παιδιά κλήθηκαν να προτείνουν πώς θα αξιοποιήσουν το ρομπότ και τι υλικά θα έπρεπε να χρησιμοποιήσουν για να στήσουν το δικό τους παιχνίδι. Έτσι η ομάδα της Β’ τάξης δημιούργησε ένα ταμπλό πόλης, χειροτεχνώντας σπίτια, διαβάσεις, σήματα και σχολείο, με σκοπό το ρομποτάκι να προγραμματιστεί, έτσι ώστε να φτάσει στο σημείο που έθεταν ως στόχο οι μαθητές/τριες.

348380651 168053716190061 2703358840350384619 n

Η πρώτη επαφή των παιδιών με τη ρομποτική είχε θετικά αποτελέσματα και δόθηκε η δυνατότητα να αναπτύξουν πολλαπλές δεξιότητες, όπως κριτική σκέψη, ομαδική εργασία, συνεργατικότητα. 

Ο σχεδιασμός του προγράμματος και των δραστηριοτήτων έγινε από την πολύ καλή φίλη και συνάδελφο Κυρία Κολοσίδου Σοφία και την ευχαριστούμε που το μοιράστηκε μαζί μας.

Ταξίδι στο παρελθόν

Ο Σύλλογος Γυναικών Μαρμαρίου, για ακόμα μία φορά, άνοιξε τις αγκάλες του και τις πόρτες του σπιτιού του και υποδέχτηκε τους/τις μικρούς/ές μαθητές/τριες του σχολείου μας. Το “σπίτι των Γυναικών”, όπως το αποκαλούν οι κάτοικοι του Μαρμαρίου, έχει δημιουργηθεί εξ’ ολοκλήρου με προσωπικό κόπο και χρόνο από τις ακούραστες Κυρίες του χωριού και φιλοξενεί παλαιά αντικείμενα που το καθένα έχει τη δική του ξεχωριστή ιστορία. Φωτογραφίες από προπαππούδες και προγιαγιάδες δεσπόζουν στους τοίχους γύρω γύρω των δωματίων, που μοιάζουν να έχουν βγει από άλλη εποχή. Τα προικιά των κοριτσιών, που προορίζονταν να γίνουν νύφες, απλώνονται στο κρεβάτι του υπνοδωματίου, που σε μια γωνιά του στοιβάζονται κουβέρτες και χαλιά πλεγμένα στο χέρι. Το τραπεζάκι μπροστά από το τζάκι, όπου συγκεντρώνονταν η οικογένεια για να κολατσίσει και να μοιραστεί τα νέα της ημέρας είναι το πιο ξεχωριστό κομμάτι του σπιτιού και εκεί που υποδέχονται οι Κυρίες τους επισκέπτες. Κι όπως σε κάθε σπίτι που επισκέπτεται κανείς, έτσι και σε αυτό, πάντα οι οικοδέσποινες έχουν κάτι για να σε κεράσουν. Ευχαριστούμε πολύ τις Γυναίκες του Συλλόγου, που με το μεράκι τους και την αγάπη τους για τον τόπο, διασώζουν την παράδοση και βοηθούν τους επισκέπτες να ταξιδέψουν στο παρελθόν.

344239564 551597553817825 8489573538259623190 n 344258175 764899541750668 4171905826878142437 n 344300555 193798286885376 2316428141681577235 n 344579304 779429907208336 6484106828416388386 n

Η δύναμη είναι στο χέρι σου

actioaid Φέτος το σχολείο μας έγινε κρίκος αλληλεγγύης, σε μία από τις δράσεις της Actionaid, που ένωσε τους/τις μαθητές/τριες μας για έναν καλό σκοπό. Με την αγορά ενός βραχιολιού “Η δύναμη είναι στο χέρι σου” συμβάλλαμε στον εξοπλισμό ενός Κέντρου Πολλαπλών Χρήσεων για ευκαιρίες μάθησης για παιδιά και ενήλικες στην κοινότητα Τζιλόρ της Σενεγάλης. 

Οι μαθητές/τριες μας μέσα από έντυπο εκπαιδευτικό υλικό της actionaid έμαθαν για το έργο του οργανισμού, γνώρισαν τη Σενεγάλη και έμαθαν ενδιαφέρουσες πληροφορίες τόσο για τους κατοίκους της όσο και για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι ίδιοι και η χώρα τους λόγω της κλιματικής αλλαγής. Τα παιδιά όταν έμαθαν τον λόγο της αγοράς του βραχιολιού ενθουσιάστηκαν που θα βοηθούσαν τα παιδιά της Σενεγάλης, στη μεγάλη αυτή εκστρατεία που διοργανώνει κάθε χρόνο η Actioaid.344348921 275892108154230 1563966255745601829 n

Τέτοιες δράσεις καλλιεργούν την ενσυναίσθηση και τη συνεργασία και κάνουν τον κόσμο μας καλύτερο. Ευχαριστούμε την actionaid που μας έδωσε την ευκαιρία να βάλουμε κι εμείς το λιθαράκι μας για ένα κόσμο δικαιότερο, καλύτερο και με ίσες ευκαιρίες για όλους! 

Παρουσίαση βιβλίου

Σε μια εποχή που η οθόνη επικρατεί, οι μαθητές/τριες της  Ε’ τάξης του σχολείου μας απαντούν διαβάζοντας βιβλία. Προσπαθούν να τα γνωρίσουν και να τα αγαπήσουν ξανά από την αρχή και αυτά με τη σειρά τους θα τους κρατούν συντροφιά. Στόχος… η ανάπτυξη  της φιλαναγνωσίας. Τα παιδιά διάλεξαν από τη βιβλιοθήκη του σχολείου ή του σπιτιού τους αγαπημένα τους βιβλία και τα παρουσίασαν στην τάξη μέσα από ιδιαίτερες εργασίες. Τα παιδιά είτε εργάστηκαν ατομικά, είτε ομαδικά, συζήτησαν, διαφώνησαν, όμως στο τέλος εργάστηκαν αρμονικά. Φυσικά από τις βιβλιοπαρουσιάσεις τους δεν έλειπε η καλλιτεχνική πινελιά. Οι μαθητές/τριες έβαλαν τα δυνατά τους και ξεδίπλωσαν όλα τους τα ταλέντα.

IMG abd25dceae563727c866387a729a0f3d V IMG fc59081777a0b9b540e5343eebc9afe5 V

IMG 7394becaf4d53a1be1a9de3f9f99bdc7 V IMG 155063023a85bda98506f8824c75be04 V

IMG 5b65b1735601228ef12fe59641312276 V IMG 3417eb13113843ed680ebcc2ac4cdcba V

Μελισσούλες αγαπημένες

Το ξέρετε ότι αν οι μέλισσες εξαφανιστούν το ανθρώπινο είδος έχει μόνο τέσσερα χρόνια ζωής σύμφωνα με τον Albert Einstein;  Με αφορμή αυτή την ερώτηση και το βιβλίο “Μέλισσες” από τη Μικρή Σελήνη, οι μαθητές/τριες της Γ’ και Δ’ τάξης μπήκαν στον κόσμο των μελισσών και ήθελαν να μάθουν όσα περισσότερα μπορούν γι’ αυτές. Αρχικά παρακολούθησαν, από την αγαπημένη σειρά εκπαιδευτικών βίντεο “Ο μαγικός κόσμος των ζώων”, ένα 25′ παιδικό ντοκιμαντέρ για την κοινωνία των μελισσών με απλή, χιουμοριστική αφήγηση και ζωντανές εικόνες.

Στη συνέχεια δημιούργησαν ένα lapbook για τις μέλισσες, βρίσκοντας τις πληροφορίες που χρειάζονταν από πληροφοριακά κείμενα για τη ζωή των μελισσών μέσα από το διαδίκτυο. Ζωγράφιζαν τις εικόνες και συμπλήρωναν τις πληροφορίες με περίσσια χαρά και περίμεναν με λαχτάρα για το επόμενο κομμάτι που θα συμπλήρωνε το lapbook τους. Το αποτέλεσμα μας δικαίωσε και τα παιδιά ενθουσιασμένα είπαν ότι έμαθαν πολλά για τις μέλισσες και ότι η δραστηριότητα αυτή ήταν από τις αγαπημένες τους. 

IMG 20230323 093657 BURST003 IMG 20230323 093733 IMG 20230323 093823 IMG 20230323 093844

Πηγές: Ξένη Σφυρή https://filokseni-taksi.blogspot.com/ και http://mycreationsfromtheheart.blogspot.com/

Η κυρία Διατροφή

Το 2ο εργαστήριο δεξιοτήτων που πραγματοποιήθηκε στην  Α’ τάξη έχει θέμα «Η κυρία Διατροφή» και ανήκει στον θεματικό κύκλο «Ζω καλύτερα-Ευ Ζην». Στην αρχή προκειμένου να δεθεί η ομάδα οι μαθητές/τριες παρακολουθήσαν ένα βίντεο για την ομαδικότητα και τη συνεργασία και σε ένα χαρτί του μέτρου γράφτηκε το συμβόλαιο της τάξης υπογράφοντάς το όλα τα παιδιά.

IMG 20230119 120228

Προκειμένου να δούμε τις διατροφικές συνήθειες των παιδιών, ζωγράφισε το καθένα το αγαπημένο του φαγητό και με τη βοήθεια ενός πίνακα διπλής εισόδου σημείωσαν το φαγητό που διάλεξαν. Έπειτα διαβάστηκε το παραμύθι «Η κυρία Διατροφή, πρώτη στη μαγειρική» και ακολούθησε συζήτηση για τα οφέλη της υγιεινής διατροφής. Για αναστοχασμό δημιούργησαν μηνύματα για τη σωστή διατροφή.

IMG 20230119 125849 IMG 20230127 103234

Στη συνέχεια τα παιδιά παρακολούθησαν ένα βίντεο για την πυραμίδα της διατροφής, έφτιαξαν στο φωτόδεντρο τη δική τους διατροφική πυραμίδα και κατασκεύασαν την κυρία Διατροφή.

IMG 20230201 131121

Άμεσα συνδεδεμένη με τη διατροφή είναι η στοματική υγιεινή γι’ αυτό διαβάσαμε το παραμύθι «Μια φορά ήταν…η Κολοτούμπα που έδεσε τον πόνο της φιόγκο» και συζητήσαμε πότε είναι χαρούμενα και πότε λυπημένα τα δοντάκια μας και πώς τα βουρτσίζουμε σωστά. Στη συνέχεια τα παιδιά έφτιαξαν το δικό τους πιάτο υγιεινής διατροφής, το οποίο πλαστικοποιήθηκε κι έγινε ένα σουπλά για το κολατσιό τους. Επίσης, έγιναν διατροφολόγοι για μία ημέρα κι συνέταξαν σε ομάδες ένα ημερήσιο διατροφολόγιο. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι δεν έβαλαν σε κανένα γεύμα (πρωινό, μεσημεριανό, βραδινό) γλυκάκια και καραμελίτσες. Καθ’ όλη τη διάρκεια των εργαστηρίων οι μαθητές/τριες απαντούσαν σε σχετικά φύλλα εργασίας, έκαναν χειροτεχνίες και άκουγαν τραγούδια για τη διατροφή.

IMG 20230223 131907 IMG 20230302 130356  IMG 20230309 121209 IMG 20230309 121233IMG 20230309 121222 IMG 20230309 124703 IMG 20230309 124800 IMG 20230309 124950IMG 20230217 104246IMG 20230303 103754

Τέλος, θέλοντας να δώσουμε το καλό παράδειγμα στους/στις υπόλοιπους/ες μαθητές/τριες του σχολείου παρουσιάσαμε ένα μικρό θεατρικό με τίτλο «Καλοκαιρινή φρουτοσαλάτα» από το περιοδικό «Παράθυρο στην εκπαίδευση του παιδιού». Τα μεγαλύτερα παιδιά χειροκρότησαν τα μικρότερα και οι μικροί μας μαθητές ένιωσαν περήφανοι για το έργο τους. 

335946440 778131953674556 7423064836452995042 n 336092949 1296832431215760 5246599740986490629 n 336172415 878163193256700 8780128731799207807 n 336612571 1635409666920369 4252994018575930271 n

Πηγές: Μήττα Αγορίτσα, Τσιαλαμπανα Λιζέτα

Εορτασμός 25ης Μαρτίου

Μια ωραία συνεργασία για τον εορτασμό της 25ης Μαρτίου προέκυψε, κατά την αναζήτηση εορταστικών δρώμενων, με το Γυμνάσιο Μαρμαρίου. Οι μαθητές/τριες της Στ’ τάξης μαζί με τους/τις μαθητές/τριες του Γυμνασίου πήραν μέρος σε μία θεατρική παράσταση του καθηγητή του Γυμνασίου κ. Βαλασιάδη Χρύσανθου. Η ιστορία αναφερόταν στον Γεωργάκη Ολύμπιο, ο οποίος σ’ όλη τη διάρκεια της επανάστασης αγωνίστηκε με μεγάλο πείσμα και ηρωισμό. Η τελευταία του προκήρυξη έγραφε:

«Ανδρείοι Έλληνες! Όλοι μας, ευγενείς, αδελφοί, υποκύψαμε σε μια τρομερή μοίρα. Από τους ομόδοξους γείτονές μας εκείνοι που μας υποσχέθηκαν βοήθεια, μας εγκατέλειψαν, οι άλλοι με συκοφαντίες εχαρακτήρισαν σαν έγκλημα τους αιματηρούς αγώνες μας για τη θρησκεία μας και την ύπαρξή μας. Ψηλά το κεφάλι αδέλφια. Δείξτε πως είστε αντάξιοι των προγόνων σας. Εσώσαμεν εν τούτοις τη τιμήν μας. Η Ευρώπη εγνώρισε τους γυιούς της Ελλάδας. Η βοήθεια που υποσχέθηκε η Ρωσία έρχεται πολύ αργά για μας… Ας πεθάνωμε κοιτάζοντας άφοβα τον θάνατο στα μάτια. Ζήτω η θρησκεία και η ελευθερία της Ελλάδας! Θάνατος στους βαρβάρους» (πηγή:https://el.wikipedia.org/wiki/)

337570031 1234645490507773 3722119703272546031 n 336622486 603782254643947 7271235276070718260 n 336618706 758300455919350 8164867377509263318 n 337059063 1391534428248747 3391437902036129644 n 336650110 618349019630397 4441425221292462803 n 336657324 534853402109043 86059011837585965 n 336966642 2501140626709828 4573071062439779423 n 336593166 1589523931549322 2733058342648595456 n

Αξίζει σε όλους τους/τις μαθητές/τριες ένα μεγάλο μπράβο για τον σεβασμό και τον τρόπο που τίμησαν τη μνήμη των ηρώων της επανάστασης του 1821.

Χρόνια πολλά Ελλάδα!

Ηλεκτρισμός

Ο “Ηλεκτρισμός” που είναι η 6η ενότητα της Φυσικής της Ε’ τάξης φέρνει τα παιδιά για πρώτη φορά σε επαφή με ένα απλό ηλεκτρικό κύκλωμα. Προτρέπει μάλιστα να κατασκευάσουν μία λυχνιολαβή για να τη χρησιμοποιήσουν στα πειράματα του βιβλίου. Αφού βρήκαμε όλα τα απαιτούμενα υλικά, ακολουθήσαμε τις οδηγίες του βιβλίου και έτσι ο/η κάθε μαθητής/τρια έφτιαξε τη δική του/της λυχνιολαβή. Στη συνέχεια οι μαθητές\τριες συνέδεσαν την μπαταρία και παρατήρησαν πώς ανάβει το λαμπάκι. 

IMG 20230216 085323 327301718 6122489761106409 2234588801757083290 n

Έχοντας πια η κάθε ομάδα από μία λυχνιολαβή και μία μπαταρία κάναμε δοκιμές, ενώνοντας στο ηλεκτρικό μας κύκλωμα, με ένα νέο καλώδιο, διάφορα αντικείμενα που προτείνει το βιβλίο μαθητή, παρατηρώντας σε ποιες περιπτώσεις θα ανάψει το λαμπάκι. Έτσι με πολύ εύκολο τρόπο τα παιδιά έμαθαν να διαχωρίζουν τους μονωτές από τους αγωγούς.

IMG 20230302 084307 IMG 20230302 083950 IMG 20230302 083855 IMG 20230302 084326

Στη συνέχεια του κεφαλαίου με τη βοήθεια του διαδραστικού πίνακα και της εκπαιδευτικής ιστοσελίδας https://phet.colorado.edu/ οι μαθητές/τριες δημιούργησαν ένα ηλεκτρικό κύκλωμα ενώνοντας σε αυτό διάφορους μονωτές και αγωγούς για να διαπιστώσουν αν θα ανάψει το λαμπάκι. 

IMG 20230309 223117 IMG 20230309 223047 334233533 883254689445070 6480993693873612540 n IMG 20230323 085114

Το τελευταίο κεφάλαιο αναφέρεται στη σύνδεση σε σειρά και στην παράλληλη σύνδεση και με τη βοήθεια των λυχνιολαβών που είχαν φτιάξει οι μαθητές/τριες κατάφεραν να δουν και να πειραματιστούν πάνω σε αυτές. Τα πειράματα και η εξακρίβωση των φαινομένων που γίνονται από τα ίδια τα παιδιά έχει πολύ μεγάλη σημασία για την παραγωγή και την κατάκτηση της γνώσης και αυτός ήταν και είναι και ο στόχος μας. 

Η Ελλάδα μας_Γεωγραφία

Μία δημιουργική ιδέα είχαν οι μαθητές/τριες της Ε’ τάξης και στο πλαίσιο του μαθήματος της Γεωγραφίας και συγκεκριμένα του κεφαλαίου “Η μορφή και το σχήμα της Ελλάδας”, χωρίστηκαν σε ομάδες, πήραν χρωματιστές πλαστελίνες και αποτύπωσαν έναν πολιτικό και έναν γεωφυσικό χάρτη της Ελλάδας. Τα οφέλη αυτής της ομαδικής εργασίας ήταν πολλά! Τα παιδιά βρήκαν τρόπους να συνεργαστούν αρμονικά μεταξύ τους,  άντλησαν πληροφορίες από τους χάρτες για να δημιουργήσουν τους δικούς τους και εμπέδωσαν τις διαφορές μεταξύ των χαρτών. Επιπλέον, μελέτησαν τη μορφή και το σχήμα της Ελλάδας, παρατήρησαν τα νησιωτικά συμπλέγματα και τα νησιά που τα αποτελούν αλλά και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των ακτογραμμών μας. Τέλος, αποτυπώνοντας με διαφορετικό χρώμα τα βουνά, τις οροσειρές, τις πεδιάδες, τους ποταμούς και τις λίμνες μας, κατανόησαν τον πλούσιο κατακόρυφο διαμελισμό της χώρας μας.

IMG 6336b0ca528992c600e2898a15929c6c V IMG 9bd361b891a63eeebb036da943ae5850 V IMG ee09a047f27239a79e571381359dd4d2 V IMG 44f08883f943c88458009727bd626951 V IMG e6e54e9cc0041154d280f857f71cd8ac V IMG 31b105b92c6d9a480510b001ec8ed12d V 1