Οι μαθητές/τριες της Α’ και Β’ τάξης ήρθαν σε πρώτη επαφή με τον προγραμματισμό και τη ρομποτική μέσα από δραστηριότητες και φύλλα εργασίας που σχεδιάστηκαν για το 3ο εργαστήριο δεξιοτήτων που ανήκει στον θεματικό κύκλο “Δημιουργώ & Καινοτομώ-Δημιουργική Σκέψη & Πρωτοβουλία” με υποθεματική “STEM – Εκπαιδευτική Ρομποτική”.
Το πρώτο εργαστήριο ξεκίνησε παρακολουθώντας μία παρουσίαση από το teachinglondoncomputing.org σε μετάφραση της Δουλγέρη Νικολέτας με τίτλο “Προγραμματισμός α λα ελληνικά“ όπου τα παιδιά γνώρισαν την ιαπωνική τέχνη οριγκάμι. Ύστερα τους ζητήθηκε να φτιάξουν το δικό τους λαγό οριγκάμι, διπλώνοντας ένα χαρτί ακολουθώντας πιστά τα βήματα.
Στο δεύτερο εργαστήριο τα παιδιά κινήθηκαν σε τετραγωνισμένο χαρτί μέσα από φύλλα εργασίας που παρουσιάζονται στο περιβάλλον της code.gr. Επίσης, γνώρισαν πώς γίνεται ένα μπλοκ εντολών μέσα από την παρουσίαση “Προγραμματίστε χορεύοντας” από teachinglondoncomputing.org σε μετάφραση-προσαρμογή της Δουλγέρη Νικολέτας, ακολούθησαν το μπλοκ εντολών που έβλεπαν για να χορέψουν και σχεδίασαν το δικό τους πρόγραμμα χορού για να κάνουν το ρομπότ να χορέψει.
Στο επόμενο εργαστήριο οι μαθητές/τριες, ανά δύο, έφτιαξαν μικρά παζλ διατυπώνοντας τις στρατηγικές επίλυσης που χρησιμοποίησαν. Στη συνέχεια έφτιαξαν στο περιβάλλον της code.gr απλά παζλ και έπαιξαν παιχνίδια προγραμματισμού ακολουθίας, χρησιμοποιώντας το τάμπλετ. Στο τέλος συμπλήρωσαν ένα φύλλο εργασίας κολλώντας τις σωστές εντολές με σκοπό την κατανόηση οπτικών εντολών.
Το τέταρτο εργαστήριο έγινε με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού της Πληροφορικής και έλαβε μέρος στο εργαστήριο πληροφορικής. Τα παιδιά ακολουθώντας τις οδηγίες του φύλλου εργασίας που τους δόθηκε έκαναν τα πρώτα βήματα για να παίξουν το παιχνίδι “Ο Μάρκος και η Σοφία” στους υπολογιστές. Τα παιδιά κατάφεραν να περάσουν από το εύκολο επίπεδο στο πιο απαιτητικό, κατακτώντας τις πρώτες γνώσεις για τον τρόπο χειρισμού των μπλοκ εντολών, ώστε να κινηθεί ο ψηφιακός χαρακτήρας προς την επιθυμητή κατεύθυνση.
Στα τελευταία εργαστήρια έγινε η γνωριμία με το ρομποτάκι μας το bee bot. Τα παιδιά με τη μέθοδο καταιγισμού ιδεών δημιούργησαν έναν εννοιολογικό χάρτη με τα χαρακτηριστικά, το σχήμα, την εμφάνιση και την κατασκευή του beebot. Στη συνέχεια συμπλήρωσαν ένα φύλλο εργασίας γράφοντας τι πίστευαν ότι μπορεί να κάνει το ρομποτάκι και αφού έγινε επίδειξη των δυνατοτήτων του, έγραψαν τι μπορεί να κάνει και τι θα ήθελαν να κάνει. Τέλος, μέσα από συζήτηση τα παιδιά κλήθηκαν να προτείνουν πώς θα αξιοποιήσουν το ρομπότ και τι υλικά θα έπρεπε να χρησιμοποιήσουν για να στήσουν το δικό τους παιχνίδι. Έτσι η ομάδα της Β’ τάξης δημιούργησε ένα ταμπλό πόλης, χειροτεχνώντας σπίτια, διαβάσεις, σήματα και σχολείο, με σκοπό το ρομποτάκι να προγραμματιστεί, έτσι ώστε να φτάσει στο σημείο που έθεταν ως στόχο οι μαθητές/τριες.
Η πρώτη επαφή των παιδιών με τη ρομποτική είχε θετικά αποτελέσματα και δόθηκε η δυνατότητα να αναπτύξουν πολλαπλές δεξιότητες, όπως κριτική σκέψη, ομαδική εργασία, συνεργατικότητα.
Ο σχεδιασμός του προγράμματος και των δραστηριοτήτων έγινε από την πολύ καλή φίλη και συνάδελφο Κυρία Κολοσίδου Σοφία και την ευχαριστούμε που το μοιράστηκε μαζί μας.