Συλλογή βιντεοσκοπημένων πειραμάτων Γεωγραφίας – Γεωλογίας
Τα βίντεο (πειράματα και προσομοιώσεις) που περιλαμβάνονται σε αυτήν την ιστοσελίδα προέρχονται από ποικίλες πηγές και είναι σε μορφή (κωδικοποίηση) MP4 ώστε να μπορούν να τρέχουν σε κάθε φορητή συσκευή αλλά και σε κάθε λειτουργικό σύστημα υπολογιστή. Τα περισσότερα βίντεο είναι προσομοιώσεις επειδή τα περισσότερα φαινόμενα στη Γεωγραφία-Γεωλογία αφορούν φαινόμενα και διαδικασίας που εξελίσσονται στον γεωλογικό χρόνο και ως εκ τούτου δεν μπορούν να βιντεοσκοπηθούν.
Όποιος θέλει να έχει τα βίντεο των πειραμάτων σε δικό του αποθηκευτικό χώρο (φλασάκι, εξωτερικό δίσκο κλπ) για να μην χρειάζεται να τα κατεβάζει από το διαδίκτυο την ώρα του μαθήματος, μπορεί είτε να επικοινωνήσει μαζί μου (κιν.: 6977236059, e-mail: bob.apostolou@gmail.com) είτε να επικοινωνήσει με το κατά τόπους ΕΚΦΕ και να τα πάρει από εκεί. Για όλα τα πειράματα απαιτείται περίπου 8GB διαθέσιμος χώρος.
Για να κατεβάσετε το αρχείο excel μέσα από το οποίο μπορείτε να προσπελάσετε όλα τα βιντεοσκοπημένα πειράματα κάντε κλικ στον παρακάτω σύνδεσμο «ΑΡΧΕΙΟ EXCEL»:
Σχετικές πληροφορίες:
Στο αρχείο excel που θα κατεβάσετε, για κάθε βιντεοσκοπημένο πείραμα αναφέρεται: Η ταυτότητα του πειράματος (ο μοναδικός αριθμός ταυτοποίησης του πειράματος), Η γενικότερη αλλά και η ειδικότερη ενότητα στην οποία εντάσσεται το πείραμα, Ο τίτλος του, Σχόλια που συνοπτικά περιγράφουν το περιεχόμενο του πειράματος, Ο βαθμός αξιολόγησης του πειράματος, Ο σύνδεσμος (URL) στο YouTube όπου μπορείτε να δείτε και να κατεβάσετε το βίντεο, Η πηγή και ο δημιουργός του, και Η βαθμίδα-τάξη στην οποία εντάσσεται το πείραμα.
Η αξιολόγηση των πειραμάτων (από 1-5) είναι υποκειμενική και εκφράζει το πιθανό πρόσθετο διδακτικό όφελος που αυτό μπορεί να προσφέρει όταν χρησιμοποιηθεί στο μάθημα. Όμως επειδή ο καθένας μας μπορεί να το αξιοποιήσει με διαφορετικό τρόπο, το όφελος μπορεί να ποικίλει από χρήστη σε χρήστη και για αυτό το λόγο η αξία του μπορεί να είναι διαφορετική για τον καθένα μας.
Η αναφορά στην εκπαιδευτική βαθμίδα /τάξη δεν σημαίνει ότι το συγκεκριμένο πείραμα δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σε άλλες τάξεις. Απλά αναφέρεται η βαθμίδα /τάξη στην οποία φαίνεται να ταιριάζει περισσότερο.
Για την ευκολότερη αναζήτηση ενός πειράματος που να ταιριάζει στις ανάγκες σας, τα πειράματα είναι ταξινομημένα με βάση την ειδικότερη κατηγορία στην οποία εντάσσονται. Έχετε όμως υπόψη σας ότι το excel δίνει την δυνατότητα ταξινόμησής τους με βάση το κριτήριο που εσείς επιλέξετε.
Όλα τα πειράματα είναι αριθμημένα ώστε να μπορείτε εύκολα το πείραμα που αναφέρεται στο αρχείο excel να το βρείτε στον φάκελο όπου είναι αποθηκευμένα.
Επισημάνσεις για τους πολυχάρτες:
1) Η θέαση των πολυχαρτών διαδικτυακά (μέσα από το link – σύνδεσμο) συνήθως είαι προβληματική επειδή απαιτεί χρόνο για να κατέβει το αρχείο στον υπολογιστή. Η γρήγορη σύνδεση στο διαδίκτυο είναι απαραίτητη. Διαφορετικά, θα πρέπει να εχετε διαθέσιμο διδακτικό χρόνο και υπομονή.
2) Για να τρέξετε (δείτε) τον πολυχάρτη εκτός σύνδεσης (μέσα από τον φάκελό του), ανοίγετε τον φάκελο και ανοίγετε το αρχείο “Index“. Προσοχή, πρέπει να κάνετε δεξί κλικ πάνω στο αρχείο (Index) και να επιλέξετε “Άνοιγμα με…” τον “Internet Explorer” ή τον “Edge” της Microsoft. Αν ανοίξετε το αρχείο με άλλον browser όπως π.χ. τον Chrome ή τον Mozilla δεν θα τρέξει.
Η χρησιμότητά των βιντεοσκοπημένων πειραμάτων:
Τα βιντεοσκοπημένα πειράματα, όπως και τα εργαστηριακά (live) πειράματα, δίνουν στον μαθητή την δυνατότητα να δει το φυσικό φαινόμενο που περιγράφεται στη θεωρία και αυτό διευκολύνει την σύνδεση του μαθήματος με την (καθημερινή) ζωή. Αυτό κάνει το μάθημα πιο ενδιαφέρον για τους μαθητές με αποτέλεσμα η συμμετοχή τους στο μάθημα όπως και η κατανόηση των εννοιών να προάγονται. Για αυτό το λόγο, τα βιντεοσκοπημένα πειράματα, όπως και τα εργαστηριακά, προσφέρονται ως εφαλτήριο ή έναυσμα για την έναρξη μιας ενδιαφέρουσας και αποτελεσματικής διδασκαλίας. Επίσης προσφέρονται ως βάση για την έναρξη δραστηριοτήτων διερεύνησης, κάτι που είναι ζητούμενο στη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών.
Τέλος, η ανάρτηση των βιντεοσκοπημένων πειραμάτων στην ιστοσελίδα, σε καμιά περίπτωση δεν στοχεύει στην αντικατάσταση των εργαστηριακών (live) πειραμάτων όπου αυτά είναι εφικτά. Η αξιοποίησή τους προτείνεται σε περιπτώσεις όπου δεν υπάρχει η δυνατότητα πραγματοποίησης εργαστηριακών πειραμάτων λόγω έλλειψης χρόνου ή οργάνων και υλικών. Παρόλα αυτά, όταν τα βιντεοσκοπημένα πειράματα χρησιμοποιηθούν κατάλληλα, μπορεί να προσφέρουν παρόμοιο διδακτικό αποτέλεσμα με τα εργαστηριακά πειράματα επίδειξης.