9ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΤΡΙΚΑΛΩΝ
ΒΑΛΑΩΡΙΤΟΥ 27
42131 ΤΡΙΚΑΛΑ
Τηλ.: 2431070570, 2431601941
e-mail: mail@9gym-trikal.tri.sch.gr
Καταγραφές-απόψεις-εντυπώσεις από την ανάγνωση βιβλίων Λογοτεχνίας μαθητών και μαθητριών του 9ου Γυμνασίου Τρικάλων
Ενίσχυση Φιλαναγνωσίας: παρουσιάσεις βιβλίων στην Σχολική Βιβλιοθήκη του 9ου Γυμνασίου Τρικάλων
“Αποκτώντας Φιλοσοφία Ανάγνωσης: Η απόλαυση της ανάγνωσης Λογοτεχνίας, ο πολιτισμός της εικόνας και η πνευματική καλλιέργεια.
Σχολικό Έτος 2024-25
Υπεύθυνη-διδάσκουσα καθηγήτρια:
Ηλιάδη Αμαλία, φιλόλογος–ιστορικός (ΠΕ02), Δ/ντρια 9ου Γυμνασίου Τρικάλων
Φέτος, στο πλαίσιο των δράσεων αυτοαξιολόγησης σχολικής μονάδας και με θέμα «Η σημασία-αξία της Φιλαναγνωσίας και η συμβολή της σχολικής βιβλιοθήκης στη διεύρυνσή της» αποφασίσαμε να ασχοληθούμε με ανάλογες εκπαιδευτικές-επιμορφωτικές δράσεις. ( Β’ Τάξη, τμήματα Β1, Β2).
Οι λόγοι που μας έκαναν να ασχοληθούμε με το συγκεκριμένο θέμα ήταν πολλοί και μεταξύ αυτών η ανάγκη απόκτησης γνώσεων και αισθητικής απόλαυσης από την επαφή μας με αυτό. Μέσω των διερευνητικών διαδικασιών αυτής της δράσης Φιλαναγνωσίας, περπατήσαμε στα μονοπάτια της ανάγνωσης λογοτεχνικών βιβλίων, του σχολιασμού και της ανάλυσης εικόνων και έργων τέχνης, μέσα από λευκώματα Βυζαντινής και Νεοελληνικής Τέχνης, του προβληματισμού και της ανταλλαγής απόψεων για την δύναμη λόγου και εικόνας, της συλλογής στοιχείων και την ολοκληρωμένη πραγμάτευση και σύνθεση του θέματός μας. Εμπνεόμενοι από εικόνες και σχετικά βιβλία και κείμενα και διαπνεόμενοι από δημιουργική ορμή και ερευνητική διάθεση, οι μαθητές και οι μαθήτριές μου του 9ου Γυμνασίου Τρικάλων διατύπωσαν τις σκέψεις και τις αντιλήψεις τους για την ανάγνωση, εκφράζοντας παράλληλα τα συναισθήματά τους για το αγαθό της αυτομόρφωσης: αιτίες και αφορμές, παράλληλα, για να επανεκτιμήσουμε και να αναδείξουμε την αυταπόδεικτη αξία του σκεπτόμενου ανθρώπου.
Σε αυτό το πλαίσιο, απλώσαμε την δημιουργική σκέψη και την φαντασία μας στον καμβά της γνώσης για να εκφράσουμε, ως κατακλείδα, την ειλικρινή μας ευαρέσκεια για το πρωτότυπο και ενδιαφέρον ψηφιοποιημένο εκπαιδευτικό υλικό που διαμόρφωσε και, εν τέλει, δημιούργησε η πολιτιστική μας ομάδα. Αποτελεί, πραγματικά, μια ελκυστική περιήγηση σε ένα παλίμψηστο εικόνων και λόγου, από όπου αναδύεται η πολύτιμη εμπειρία των ανθρώπων και η μετουσιωμένη, σε εσωτερικό πλούτο, γνώση και αυτοσυνειδησία. Καλοτάξιδη στον κόσμο της γνώσης και της παιδείας η συνθετική μας παρουσίαση. Μια παρουσίαση όπου εμπεριέχονται ενδεικτικά αποσπάσματα από κείμενα των μαθητών/τριών μας τα οποία δημιουργήθηκαν στο πλαίσιο της παραγωγής λόγου, ως βασικού πεδίου της καινοτόμου πολιτιστικής μας δράσης.
Ως εισαγωγή στο θέμα μας λειτούργησαν τρία κομβικά ερωτήματα Φιλαναγνωσίας που τέθηκαν στους μαθητές/τριές μας και οι σταχυολογημένες απαντήσεις τους: «Εκτιμάτε την Ιστορία, την Τέχνη, τα εικαστικά έργα τέχνης και την λογοτεχνία και, αν ναι, για ποιους λόγους; Ποια η σημασία της Φιλαναγνωσίας στη ζωή σας; Τι είδους πλεονεκτήματα νομίζετε ότι μπορεί να σας προσφέρει;»
Ερωτηματολόγιο:
Ερωτήσεις προς μαθητές:
Σου αρέσει να διαβάζεις; Για ποιους λόγους;
Πόσο συχνά δανείζεσαι βιβλία από βιβλιοθήκες ή συμμαθητές/τριές σου;
Επηρεάζεσαι από τις απόψεις του περίγυρού σου για το τι θα διαβάσεις ή βασίζεσαι αποκλειστικά στην ατομική σου πρωτοβουλία;
Διαμορφώνουν τις προτιμήσεις σου στο διάβασμα οι διαφημίσεις;
Οι γονείς σου λογοκρίνουν τις επιλογές σου;
Το οικογενειακό σου περιβάλλον αγαπά το διάβασμα βιβλίων ή το θεωρεί χάσιμο χρόνου;
Ποια βιβλία έχουν «μείνει» έντονα στη μνήμη σου και γιατί;
Προτιμάς τα σχολικά βιβλία από τα εξωσχολικά ή το αντίθετο και γιατί;
Στον ελεύθερο χρόνο σου διαβάζεις, ακούς μουσική ή βλέπεις τηλεόραση; Τι σε ευχαριστεί περισσότερο;
(Οι μαθητές εξηγούν ποιο από τα βιβλία-κείμενα που διάβασαν οι ίδιοι τους έκανε μεγαλύτερη εντύπωση και γιατί)
Η χρησιμότητα της πνευματικής αναζήτησης και του ελεύθερου στοχασμού ήταν και παραμένει η εξής: να ολοκληρωθεί η μάθηση ενός παιδιού με στόχο αυτό με τη σειρά του να μάθει να σκέφτεται.
Ακολουθούν σταχυολογημένες καταγραφές-απόψεις-εντυπώσεις από την ανάγνωση βιβλίων Λογοτεχνίας μαθητών και μαθητριών του 9ου Γυμνασίου Τρικάλων:
«Καταγράφω τα συναισθήματα που μου προκάλεσε η ανάγνωση του βιβλίου “Ο Μάγκας” της Πηνελόπης Δέλτα», Σμαραγδή Καρανάνα
Τμήμα Β1 9ου Γυμνασίου Τρικάλων
Η ανάγνωση του βιβλίου “Ο Μάγκας” της Πηνελόπης Δέλτα μου προκαλεί μια ποικιλία συναισθημάτων, καθώς η αφήγηση είναι γεμάτη ζωντάνια, ευαισθησία και χιούμορ. Ορίστε μερικά συναισθήματα που μου προκάλεσε η ανάγνωση του βιβλίου: Χαρά, οι περιπέτειες και οι σκανταλιές του Μάγκα μου προκαλούν γέλιο και ευχαρίστηση. Η τρυφερότητα και η στοργή, τις στιγμές που ο Μάγκας δείχνει την αγάπη και την αφοσίωσή του στην οικογένεια μου δημιουργούν ένα ζεστό συναίσθημα ανιδιοτελούς αγάπης και βαθιάς τρυφερότητας.
Η ενσυναίσθηση και η συμπάθεια, η αφήγηση από την οπτική γωνία του σκύλου μας βάζει στην θέση του και μας κάνει να κατανοήσουμε πως “βλέπει” τον κόσμο. Η θλίψη και η συγκίνηση υπάρχουν σε στιγμές που οι περιπέτειες του Μάγκα είναι πιο έντονες ή ακόμα και λυπητερές, προκαλώντας αυτή την γνήσια συγκίνηση. Οι τιμωρίες του ή η αίσθηση μοναξιάς που βιώνει ο σκύλος, σε ορισμένες περιπτώσεις, θεωρώ ότι μπορούν να αγγίξουν βαθιά τον αναγνώστη. Και τέλος κυριαρχεί ο θαυμασμός, γιατί ο χαρακτήρας του Μάγκα με την εξυπνάδα , την πονηριά και την ζωντάνια του μου προκαλούν θαυμασμό. Επιπλέον, η γραφή της Πηνελόπης Δέλτα, είναι γεμάτη ευαισθησία και ζωντανές περιγραφές οι οποίες θεωρώ ότι ενισχύουν αυτό το συναίσθημα θαυμασμού».
«Μου αρέσει να διαβάζω γιατί μαθαίνω καινούρια πράγματα, περνάω ευχάριστα την ώρα μου και γενικά εμπλουτίζω τις γνώσεις μου. Αν μου προτείνει κάποιος φίλος ένα καλό βιβλίο είμαι πρόθυμος να το διαβάσω. Όταν μου αρέσει πολύ ένα βιβλίο που διαβάζω, δεν με επηρεάζουν οι γνώμες των άλλων γι΄ αυτό. Οι γονείς μου συνήθως εγκρίνουν αυτά που διαβάζω. Βέβαια, μπορεί να μου προτείνουν και δικές τους επιλογές, γιατί αγαπούν πολύ το διάβασμα βιβλίων. Στο σπίτι μου έχουμε εκατοντάδες βιβλία λογοτεχνικά, ιστορικά, θεολογικά, παιδαγωγικά, ψυχολογίας.
Το βιβλίο με τον τίτλο «Τιμακιστάν-Το σεντούκι του χρόνου» του Αντρέ Σνερ Μάγκανσον μου έχει εντυπωθεί στη μνήμη, γιατί θυμίζει πολύ την πραγματικότητα που ζούμε στο σήμερα: Όταν κάτι δεν μας αρέσει κλεινόμαστε μέσα σε ένα μαύρο κουτί μέχρι να περάσει το κακό. Όμως, αντί γι΄ αυτό θα πρέπει να αντιμετωπίζουμε τις δυσκολίες της ζωής με θάρρος, αυτό είναι και το μήνυμα του εξαιρετικού αυτού βιβλίου. Είναι αλήθεια πως τα εξωσχολικά βιβλία είναι πολύ ενδιαφέροντα και συναρπαστικά, ενώ τα σχολικά βιβλία είναι συνήθως βαρετά…»
Με τιμή, Ζαχαράκης Νίκος, μαθητής Β2 Τμήματος 9ου Γυμνασίου Τρικάλων.
«Το βιβλίο «Girl in pieces» έχει μείνει έντονα στη μνήμη μου διότι μιλάει για πολλά εφηβικά προβλήματα και ο συγγραφέας του έκανε πολύ καλή δουλειά στην ακριβή αποτύπωσή τους…εξάλλου, προτιμώ τα εξωσχολικά βιβλία, διότι είναι πολύ πιο γεμάτα και διασκεδαστικά…»
«Ο κύριος λόγος που το διάβασμα βιβλίων είναι ωφέλιμο είναι η αυτομόρφωση του παιδιού, ο εμπλουτισμός του λεξιλογίου του και η εμβάθυνση και το ακόνισμα της κριτικής του σκέψης. Η μόρφωση και ιδιαίτερα η απόλαυση της ανάγνωσης με την πνευματική καλλιέργεια που επιφέρει, είναι αγαθά αιώνιας αξίας που δεν εγκαταλείπουν ποτέ τον άνθρωπο. Το βιβλίο «το Ημερολόγιο της Άννας Φρανκ» που διάβασα πρόσφατα, μου άρεσε πολύ γιατί ταυτίστηκα με την ηρωίδα που είναι σε εφηβική ηλικία…»
«…όλοι στο σπίτι μου αγαπούμε το διάβασμα. Ένα βιβλίο που έχει μείνει στην μνήμη μου ήταν ο «Μάγκας» της Πηνελόπης Δέλτα. Αυτό που με εντυπωσίασε σε αυτό είναι ότι ένα σκυλί μπορεί να καταλάβει και να νιώσει τους ανθρώπους σε μεγαλύτερο βαθμό από ότι οι άνθρωποι καταλαβαίνονται μεταξύ τους…»
«Στις διακοπές διαβάζω εξωσχολικά βιβλία καθημερινά. Δανείζομαι βιβλία από τη βιβλιοθήκη καθώς όλη η οικογένειά μου αγαπά το διάβασμα που έχει πολύ ευεργετικά αποτελέσματα στην διαμόρφωση της προσωπικότητας του ανθρώπου. Τα βιβλία που έχουν μείνει έντονα στη μνήμη μου είναι «Ο Μάγκας» της Π. Δέλτα και «Αυτό που κρύβεται στα δέντρα». Το πρώτο έχει περιπέτεια και πολύ ενδιαφέρον, αφού ο πρωταγωνιστής είναι ένα ζώο το οποίο κάνει ανθρώπινες σκέψεις! Το δεύτερο βιβλίο μου άρεσε πολύ διότι μιλάει για ένα κορίτσι της ηλικίας μου, τα ενδιαφέροντα, τις ανησυχίες, τα προβλήματά του, τους ενθουσιασμούς του…»
«…Στην μνήμη μου έχουν μείνει «Οι μικρές κυρίες», βιβλίο με ιδιαίτερο τρόπο γραφής, πολύ δημιουργικό και πρωτότυπο.
Προτιμώ τα εξωσχολικά βιβλία γιατί είναι πιο παραστατικά και ελκυστικά από τα σχολικά. Η ανάγνωση βιβλίων με ταξιδεύει…κάποιοι βίοι Αγίων, επίσης, ως ιστορίες και αφηγήσεις με έντονο θρησκευτικό και κοινωνικό ενδιαφέρον, όπως ο βίος του Αγίου Ιακώβου του εν Ευβοία και των αγίων Αναργύρων έχουν σφραγίσει έντονα τη μνήμη μου…»
«Μου αρέσει να διαβάζω περιπετειώδη βιβλία με αγωνία και δράση, κι αυτό το χαρακτηριστικό το έχουν μόνο τα εξωσχολικά βιβλία. Το διάβασμα αυτό με ξεκουράζει και μου δημιουργεί διάφορα ευχάριστα συναισθήματα, όπως χαρά, ενθουσιασμό, αγωνία…από πολύ μικρή πήγαινα στην δανειστική βιβλιοθήκη της πόλης μου με την μαμά μου και δανειζόμουν βιβλία, έτσι τα αγάπησα…πολλές φορές, επίσης, μπορεί να ψάξω για ένα βιβλίο που έχω δει να διαφημίζεται. Οι γονείς μου στηρίζουν όλες τις επιλογές μου στα βιβλία! Εξάλλου, έχω μεγαλώσει βλέποντας την μαμά και την γιαγιά μου να διαβάζουν πολύ και διάφορα βιβλία. Τα βιβλία που μου έκαναν μεγάλη εντύπωση στην παιδική μου ηλικία είναι «Το θεότρελο δεντρόσπιτο» και «Ο θησαυρός της Βαγίας».
Βράκα Σοφία, μαθήτρια Β1 Τμήματος του 9ου Γυμνασίου Τρικάλων:
« Μου αρέσει να διαβάζω διάφορα βιβλία διότι πιστεύω πως με αυτό τον τρόπο εμπλουτίζω το λεξιλόγιό μου, περνώ δημιουργικά τον ελεύθερό μου χρόνο και προβληματίζομαι μέσα από το θέμα του βιβλίου, με αποτέλεσμα να κάνω σκέψεις σχετικά με αυτό.
Δανείζομαι συνήθως βιβλία από τις συμμαθήτριές μου αρκετά συχνά. Συνήθως διαβάζω εξωσχολικά βιβλία μια ώρα τη μέρα ή κάποιες φορές λίγο παραπάνω. Δεν μπορώ να πω πως επηρεάζομαι κάθε φορά από τους άλλους στην επιλογή των βιβλίων που διαβάζω, αν και όταν μου προτείνει κάτι καλό από προσωπική εμπειρία κάποιος φίλος/η, θα διαβάσω την περίληψη και αν με ενδιαφέρει θα το δανειστώ. Όμως και οι διαφημίσεις, η δημόσια προβολή και οι παρουσιάσεις βιβλίων είναι αρκετά ελκυστικές και μπορώ γι’ αυτό να ενθουσιαστώ και να διαβάσω ό,τι διαφημίζεται. Οι γονείς μου λένε τη γνώμη τους και με συμβουλεύουν για το καλό μου. Δεν αντιδρούν, όμως, παράλογα ή υπερβολικά σε αυτό που επιλέγω να διαβάσω, ακόμη κι αν δεν συμφωνούν πάντα. Η οικογένειά μου, γενικά, δεν θεωρεί χάσιμο χρόνου το διάβασμα βιβλίων. Αντίθετα, με ενθαρρύνουν και με προτρέπουν να το συνεχίσω.
Στη μνήμη μου έχουν μείνει δύο-τρία βιβλία όπως ο Μάγκας της Πηνελόπης Δέλτα, διότι εκεί βλέπουμε πως μπορεί να αλλάξει η ζωή κάποιου εντελώς…Επίσης, η Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων ή ο Μικρός Πρίγκηπας που τα είχα διαβάσει πιο μικρή. Όλη αυτή η μαγεία και τα θαύματα της ανάγνωσης βιβλίων με ακολουθούν ως σήμερα και εξακολουθούν να με συναρπάζουν…Τα σχολικά βιβλία θα έλεγα πως έχουν κι αυτά αρκετά ενδιαφέροντα αποσπάσματα κειμένων, όμως προτιμώ και αγαπώ περισσότερο τα εξωσχολικά βιβλία, γιατί με αυτά δεν περιορίζομαι σε κάτι και έχω την άνεση και την ελεύθερη επιλογή να διαβάσω αυτό που μου αρέσει και μου ταιριάζει.
Στον ελεύθερό μου χρόνο συνδυάζω διάφορα πράγματα και ενασχολήσεις, συνήθως θα ακούσω Μουσική και θα διαβάσω κάποιο βιβλίο, αλλά υπάρχουν μέρες που μπορεί να δω για μια ώρα, περίπου, τηλεόραση».
Βράκα Αναστασία, μαθήτρια Β1 Τμήματος του 9ου Γυμνασίου Τρικάλων:
«Μου αρέσει αρκετά να διαβάζω βιβλία αλλά συνήθως αφιερώνω περισσότερο χρόνο γι’ αυτά το Σαββατοκύριακο που είμαι πιο ήρεμη και έχω περισσότερο χρόνο. Οι λόγοι για τους οποίους μου αρέσουν τα βιβλία είναι επειδή με βοηθάνε να λυθεί περισσότερο η γλώσσα μου και να αποκτήσω μεγαλύτερη ευφράδεια και ικανότητα έκφρασης στον προφορικό και γραπτό λόγο. Επίσης, η ανάγνωση βιβλίων μου αρέσει γιατί με ταξιδεύει σε άγνωστους, καινούριους, γοητευτικούς και μερικές φορές, φανταστικούς κόσμους…
Συνήθως δεν δανείζομαι βιβλία, προτιμώ να τα αγοράζω γιατί μου αρέσει να τα ξαναδιαβάζω ξανά και ξανά. Ημερησίως διαβάζω 3-4 ώρες περίπου γιατί έχω πολλές υποχρεώσεις και δεν μου μένει άλλος χρόνος μέσα στη μέρα. Πολύς κόσμος μου προτείνει πολλά βιβλία, ειδικά σε αυτόν τον τομέα επηρεάζομαι πολύ γιατί έχω την περιέργεια να τα διαβάσω και να ανακαλύψω το περιεχόμενό τους. Στις διαφημίσεις και στην δημόσια προβολή βιβλίων δεν δίνω ιδιαίτερη σημασία. Οι γονείς μου δεν λογοκρίνουν τις επιλογές μου στο διάβασμα αλλά μου προτείνουν και με συμβουλεύουν για το τι πρέπει και τι είναι καλό να διαβάζω και τι όχι. Φυσικά, όμως, προτού διαβάσω κάποιο βιβλίο τους το δείχνω για να μου πούνε κι εκείνοι τη γνώμη τους, γιατί σίγουρα ως μεγαλύτεροι, κάτι παραπάνω γνωρίζουν. Στο οικογενειακό μου περιβάλλον, αγαπάνε το διάβασμα βιβλίων αλλά δεν ασχολούνται πολύ και επί καθημερινής βάσεως. Η μαμά συνήθως διαβάζει όταν έχει χρόνο, αλλά ο χρόνος μιας μητέρας πια, είναι αρκετά περιορισμένος και πόσο μάλλον όταν εργάζεται.
Ένα βιβλίο που έχει μείνει έντονα στη μνήμη μου είναι το επιστολικό μυθιστόρημα της Μαρούλας Κλιάφα «Ο δρόμος για τον παράδεισο είναι μακρύς» το οποίο δανείστηκα από την ξαδέρφη μου. Είχα διαβάσει πέρσι το απόσπασμα από το σχολικό βιβλίο μας κι έτσι παρακινήθηκα να το διαβάσω. Ακόμη και τα σχολικά βιβλία, επομένως, έχουν πολλές πληροφορίες για τα εξωσχολικά».
ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΥΡΙΑ ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ ΑΜΑΛΙΑ ΗΛΙΑΔH
ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΩΝ ΕΙΚΟΝΩΝ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΟΝ ΛΟΓΟ: ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ, ΣΧΟΛΙΑ, ΕΡΜΗΝΕΙΑ , ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΕΚΤΙΜΗΣΗ
ΑΓΙΑ ΕΙΡΗΝΗ Η ΧΡΥΣΟΒΑΛΑΝΤΟΥ:
Στην εικόνα η Αγία Ειρήνη η Χρυσοβαλάντου, φοράει στολή μοναχής καθώς όσο ζούσε ήταν Ηγουμένη στο μοναστήρι Χρυσοβαλάντου και είχε αποκτήσει μεγάλη φήμη για τις αρετές της. Στο δεξί της χέρι κρατάει έναν μεγάλο χρυσό Σταυρό και στο αριστερό χέρι της κρατάει χρυσά μήλα. Ο Σταυρός είναι το σύμβολο του Χριστιανισμού και τα μήλα συμβολίζουν τα τρία μήλα που δόθηκαν στην Αγία Ειρήνη και προέρχονταν από τον Παράδεισο. Ήταν σταλμένα από τον Θεό καθώς η Αγία Ειρήνη ήταν μια ενάρετη και πιστή γυναίκα. Μέσα στο μοναστήρι έγιναν πολλά θαύματα με εκείνη. Ακόμα και σήμερα στους ιερούς ναούς που τιμάται η μνήμη της Αγίας, γίνεται η ευλόγηση των μήλων. Λιτανεύονται μήλα μέσα στον Ιερό ναό και την συνέχεια τοποθετούνται μπροστά στην θαυματουργό εικόνα της Αγίας, διαβάζεται μια ειδική ευχή και αγιάζονται. Η χάρη του θεού τα μεταβάλλει σε Άγια μήλα, τα οποία αν καταναλωθούν μετά την τριήμερη νηστεία και με πίστη, τότε μπορούν να βοηθήσουν σε προβλήματα υγείας και ατεκνίας. Υπάρχουν χιλιάδες μαρτυρίες πιστών γυναικών που η Αγία Ειρήνη η Χρυσοβαλάντου άκουσε τις προσευχές τους και τις βοήθησε να τεκνοποιήσουν.
ΠΑΝΑΓΙΑ ΓΟΡΓΟΫΠΗΚΟΟΣ:
Στη εικόνα η Παναγία με το όνομα Γοργοϋπήκοος κρατάει στην αγκαλιά της τον Χριστό. Το ντύσιμό της φαίνεται να είναι πλουσιοπάροχο. Φοράει ένα κόκκινο φόρεμα με χρυσά κεντήματα και το ίδιο εντυπωσιακό είναι και το μαντήλι στα μαλλιά της. Ο Χριστός σε αυτήν την εικόνα είναι μικρό παιδί στην αγκαλιά της μητέρας του και φαίνεται να κρατάει στα χέρια του έναν πάπυρο. Η εικόνα αυτή βρίσκεται από τον 11ο αιώνα μέχρι και μέχρι σήμερα στην Μονή Δοχειαρίου, στο Άγιο Όρος. Έχουν γίνει πολλά θαύματα με αυτή την εικόνα της Παναγίας. Ονομάζεται Γοργοϋπήκοος, διότι η Παναγία ακούει και βοηθάει γρήγορα όσους προσεύχονται με πίστη και έχουν πραγματικά ανάγκη την βοήθειά της. Είναι θαυματουργή, γιατί έχει γιατρέψει πολλές αρρώστιες, χαρίζει παιδιά σε άτεκνα ζευγάρια ,βρίσκει χαμένα αντικείμενα, προστατεύει όσους κινδυνεύουν, χαρίζει φως στους τυφλούς, βοηθάει παράλυτους να περπατήσουν και άλλα πολλά θαύματα.
ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΕΙΚΟΝΩΝ:
Αυτές οι δύο εικόνες έχουν κάποια κοινά στοιχεία αλλά και κάποιες διαφορές. Και οι δύο παριστάνουν Άγιες γυναίκες, ευσεβείς, με μεγάλη πίστη. Η Αγία Ειρήνη είναι απλά ντυμένη ,με τα ρούχα της μοναχής για να δείξει την απλή ζωή της πάνω στη γη. Η Παναγία φοράει όμορφο, κεντημένο φόρεμα. Και οι δύο αγαπάνε τους ανθρώπους και τους συμπονούν. Όσο ζούσαν στη γη, τους βοηθούσαν όταν τις το ζητούσαν και συνεχίζουν να βοηθάνε όσους πιστούς το έχουν πραγματικά ανάγκη. Έχουν κάνει και οι δύο πολλά θαύματα . Αγαπούν και λυπούνται τους ανθρώπους και τους βοηθάνε λύνοντάς τους σοβαρά προβλήματα. Βοηθάνε άτεκνα ζευγάρια να αποκτήσουν παιδιά. Η Παναγία είναι και η ίδια μητέρα και στην εικόνα κρατάει στην αγκαλιά της τον γιο της. Η Αγία Ειρήνη δεν είχε δικά της παιδιά, αλλά συμπονεί τις άτεκνες γυναίκες και τις βοηθάει να αποκτήσουν παιδιά. Πιστοί άνθρωποι με σοβαρά προβλήματα υγείας και με θανατηφόρες ασθένειες θεραπεύτηκαν και ακόμα και σήμερα ζητάνε την βοήθεια τους και εκείνες πάντα βοηθάνε, αρκεί εκείνοι που το ζητάνε ,να έχουν πραγματική πίστη.
Βλέπουμε λοιπόν δύο θαυματουργές εικόνες που μας θυμίζουν ότι όποιος πιστεύει βαθιά και ζητάει κάτι μέσα από την καρδιά του, ο Θεός, η Παναγία, οι Άγιοι και οι Αγίες θα τον βοηθήσουν. Δεν πρέπει να απελπίζεται. Πάντα είναι δίπλα μας…
Παπακώστας Γιώργος
Τμήμα Β2
Το μάθημα της ιστορίας αποτελεί ένα μοναδικό μάθημα που το διδασκόμαστε σ’ όλη την διάρκεια των σχολικών μας χρόνων. Η αξία του είναι ανεκτίμητη και το αγαπώ για πολλούς λόγους. Πρώτα απ’΄ όλα μέσα από το μάθημα της ιστορίας μαθαίνω για την ιστορία του τόπου μου. Μου δίνεται η ευκαιρία να γνωρίσω τι έκαναν, πως ζούσαν, πως σκέφτονταν οι πρόγονοί μας. Έτσι κατανοώ την νοοτροπία των ανθρώπων του παρελθόντος, μαθαίνω από τον τρόπο που ενεργούσαν και αποκτώ αυτογνωσία για το πως φτάσαμε έως εδώ. Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως με την ιστορία τονώνεται και η εθνική μας συνείδηση.
Κουτσιμπέλας Στέφανος
Σύγκριση εικόνων:
Άγιος Παίσιος: Ο Άγιος Παίσιος ο Αγιορείτης κατά κόσμον Αρσένιος Εζνεπίδης γεννήθηκε στα Φάρασα της Καππαδοκίας στην Τουρκία στις 23 Ιουλίου του 1924. Ήταν Έλληνας Καππαδόκης μοναχός του 20ού αιώνα που έγινε ευρέως γνωστός για τον μοναστικό του βίο και το έργο του. Η κατάταξή του ως Αγίου της Ορθόδοξης Εκκλησίας πραγματοποιήθηκε από το Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως στις 13 Ιανουαρίου του 2015 και η μνήμη του γιορτάζεται στις 12 Ιουλίου ημερομηνία κοιμήσεώς του.
Άγιος Γεώργιος ο Χοζεβίτης
Ο Άγιος Γεώργιος ο Χοζεβίτης γεννήθηκε στην Κύπρο στα μέσα του 6ου αιώνα. Είχε έναν μεγαλύτερο αδελφό που τον έλεγαν Ηρακλείδη. Αυτός πήγε στους Αγίους Τόπους για να προσκυνήσει και στην συνέχεια πήγε στην Λαύρα του Καλαμώνος κι εκεί έγινε μοναχός. Ο Άγιος Γεώργιος μετά τον θάνατο των γονιών του πήγε στον αδελφό του στην Λαύρα του Καλαμώνος. Επειδή όμως ήταν νεαρός, ο αδελφός του τον οδήγησε στη Μονή της Υπεραγίας Θεοτόκου στη λεγόμενη Χοζεβά που βρίσκεται σε μια ερημική και άγρια χαράδρα κι είναι κοντά στην αρχαία Ρωμαϊκή οδό που οδηγεί από τα Ιεροσόλυμα στην Ιεριχώ. Εκεί ο Άγιος Γεώργιος αφού έγινε μοναχός, έζησε αυστηρά ασκητική, μοναχική ζωή. Η μνήμη του Αγίου γιορτάζεται στις 8 Ιανουαρίου.
Σύγκριση: Ο Άγιος Παίσιος φοράει μοναχικό σκούφο,μοναχικό κουκούλι[επανωκαλύμμαχο] και έχει και μοναχική πατερίτσα. Ενώ ο Άγιος Γεώργιος κρατάει στο δεξί του χέρι έναν διπλό σταυρό.
Μαλικιώσης Γιάννης (Ιωάννης)
ΑΛΕΞΟΠΟΥΛΟΥ ΣΩΤΗΡΙΑ-ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ
Εργασία στο μάθημα Ιστορίας της Κ. Αμαλίας Κ. Ηλιάδη, Φιλολόγου-Ιστορικού, Δ/ντριας του 9ου Γυμνασίου Τρικάλων
Ο προφήτης Ησαΐας γεννήθηκε στα Ιεροσόλυμα περίπου το 774π.χ.Υπήρξε ο πρώτος μεταξύ των μεγάλων Προφητών και ο λαμπρότερος και μεγαλοφωνότερος από αυτούς. Το όνομα του σημαίνει <<ο θεός σώζει>>.Πραγματικά, ο Προφήτης Ησαΐας νουθέτησε τον λαό και συμβούλευσε τους άρχοντες αλλά επίσης προφήτευε τιμωρίες για την ασέβεια των αρχόντων και του λαού.
Ο Ησαΐας ήταν ακόμα φορέας σπουδαίων, θείων αποκαλύψεων που αναφέρονταν στον ερχομό, το έργο και την σωτηρία του ανθρώπινου γένους από τον Σωτήρα και Λυτρωτή τον Κύριον Ιησούν Χριστόν. Εξαιρετικά σπουδαίο είναι το όραμα που είδε ο προφήτης το οποίο απεικονίζεται στο εικονογραφημένο χειρόγραφο του 10ου αιώνα στο Παρίσι στην Εθνική Βιβλιοθήκη όταν ο θεός του αναθέτει την ιερή αποστολή της προφητείας. Συγκεκριμένα ο προφήτης Ησαΐας βλέπει και ακούει όσα συμβαίνουν στο επουράνιο θυσιαστήριο. Αισθάνεται αμαρτωλό και ανάξιο τον εαυτό του να δοξολογεί και υμνεί τον θεό, όπως το κάνουν οι άγγελοι, επειδή ακριβώς τα χείλη του είναι ακάθαρτα, εξαιτίας των πολλών αμαρτιών του. Όμως ο προφήτης είδε τον Κύριον και Θεόν. Εδώ βλέπουμε την αποστολή του προφήτη να κηρύξει στο λαό την μετάνοια και συγχρόνως φανερώνεται και η προτύπωση της Παναγίας. Η λαβίδα συμβολίζει την Θεοτόκο και ο άνθρακας που καίει συμβολίζει την φωτιά της θεότητας του Χριστού. Δηλαδή η Θεοτόκος είναι η μυστική λαβίδα που συνέλαβε μέσα στην κοιλιά της τον άνθρακα της θεότητας δηλαδή τον υιό και λόγο του Θεού. Ο άνθρακας είναι το σώμα και το αίμα του χριστού. Ο ιερέας μεταδίδει στους πιστούς μέσω της λαβίδας το θείον άνθρακα, τον Χριστόν, το σώμα και αίμα του Χριστού για άφεσιν των αμαρτιών και για μια ζωή αιώνια, φτάνει όμως η μετάνοια των ανθρώπων να είναι αληθινή και ειλικρινής. Τέλος όταν ο Ησαΐας δέχτηκε στα χείλη του αγγέλου Σεραφείμ το αναμμένο κάρβουνο από το θυσιαστήριο του Θεού, καθαρίστηκε από τις αμαρτίες του. Χρειάζεται, συνεπώς μεγάλη προσοχή όταν προσερχόμαστε στη θεία κοινωνία γιατί χωρίς πνευματική προετοιμασία και μετάνοια, ο μυστικός άνθρακας μετατρέπεται σε φωτιά και καίει τους ανάξιους αμαρτωλούς. Τέλος, δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία για την σημασία του οράματος αυτού, που ξεκάθαρα προεικονίζει την υπερκόσμια λατρεία της οποίας κοινωνός αξιώνεται να γίνει ο πιστός που προσέρχεται στη θεία Ευχαριστία.
Αφήγηση εντυπώσεων εκπαιδευτικής εκδρομής στην Άρτα-Πρέβεζα (Παρασκευή, 6 Δεκεμβρίου 2024):
«Η εκδρομή που πήγαμε στην Άρτα-Πρέβεζα ήταν η πρώτη μας μονοήμερη εκδρομή στο Γυμνάσιο. Θα τολμήσω να πω πως η εκδρομή μας ήταν υπέροχη, διασκεδαστική και φυσικά έμαθα πολλά καινούρια και ενδιαφέροντα πράγματα. Η Άρτα ήταν πανέμορφη. Με εντυπωσίασε αρκετά το γεφύρι και το λαογραφικό μουσείο. Η θέα από κει πάνω ήταν μαγευτική! Μπορούσες να δεις το ποτάμι να ρέει ορμητικά και να χτυπάει τους βράχους. Το λαογραφικό μουσείο από την άλλη ήταν αρκετά ενδιαφέρον και η υπεύθυνη κυρία που μας ξενάγησε ήταν πολύ ευγενική και πρόθυμη να μας πει όλες τις πληροφορίες για το Μουσείο. Μου άρεσε περισσότερο η έκθεση που είχαν ετοιμάσει για τα παλιά σπίτια, στα οποία ζούσαν οι άνθρωποι με δυσκολίες αλλά με αγάπη και ομόνοια μεταξύ τους. Επισκεφτήκαμε επίσης την καταπληκτική Βυζαντινή εκκλησία της Παρηγορήτισσας. Η Πρέβεζα ήταν επίσης υπέροχη. Όλοι οι άνθρωποι εκεί ήταν πολύ ευγενικοί με μας. Είχε πολλά και ωραία μαγαζιά με αναμνηστικά, όλα χριστουγεννιάτικα στολισμένα με λαμπιόνια και εντυπωσιακά αντικείμενα! Επίσης είδαμε και το όμορφο λιμάνι της Πρέβεζας. Γενικά, η εκδρομή μας ήταν μια πολύ ενδιαφέρουσα και μαγευτική εμπειρία»!
Νταλούκα Βέρα, μαθήτρια Α’ Τάξης του 9ου Γυμνασίου Τρικάλων
«Από την εκδρομή που πήγαμε στην Άρτα και στην Πρέβεζα θυμάμαι έντονα το γεφύρι της Άρτας, όπου η θέα σου έκοβε την ανάσα, το Λαογραφικό Μουσείο γιατί μάθαμε για τα παλιά επαγγέλματα και καταστήματα, τα παλιά σπίτια και τις ασχολίες των κατοίκων…στην Πρέβεζα θυμάμαι που πήγα με τους φίλους μου για καφέ και μετά την υπέροχη βόλτα μας στο λιμάνι…Επειδή πέρασα τόσο όμορφα, θα ήθελα να ξαναπάω!».
Σαμαράς Απόστολος, μαθητής Α’ Τάξης του 9ου Γυμνασίου Τρικάλων
«Το Γεφύρι της Άρτας είναι ένα εντυπωσιακό τοπίο σε συνδυασμό με το σημείο που έχει χτιστεί και η εκπαιδευτική επίσκεψη σε αυτό αποτελεί εμπειρία ζωής. Επίσης, είναι ένα από τα καλύτερα σημεία για φωτογραφίες! Το Αρχαιολογικό Μουσείο της Άρτας είναι ένα μοναδικό αξιοθέατο στην Άρτα γιατί περιέχει μοναδικά εκθέματα που πρέπει να αντικρύσει κάθε ανήσυχος και μορφωμένος άνθρωπος. Επειδή πέρασα τόσο όμορφα, θα ήθελα να ξαναπάω!».
Τζουρτζιώτης Απόστολος, μαθητής Α’ Τάξης του 9ου Γυμνασίου Τρικάλων
«…Το βιβλίο που διάβασα το περασμένο καλοκαίρι ήταν πολύ ενδιαφέρον και έχει ως τίτλο «Κατασκήνωση κατασκόπων». Μου έκανε μεγάλη εντύπωση διότι με ελκύουν πολύ τα βιβλία που έχουν στο περιεχόμενό τους δράση, αγωνία και ιδιαίτερα αυτά που μιλούν για κατασκοπεία. Το συγκεκριμένο αναφέρεται σε ένα παιδί το οποίο ανήκε στην οργάνωση της CIA και είχε πάει σε μια κατασκήνωση όπου αντιμετώπισε πολλές περιπέτειες. Προτιμώ τα εξωσχολικά βιβλία επειδή σε αντίθεση με τα σχολικά μπορεί κανείς να διαβάσει όσο θέλει και όταν επιθυμεί, ενώ τα σχολικά βιβλία αναγκάζουν τον μαθητή να διαβάσει μια συγκεκριμένη ύλη χωρίς να έχει πάντα ενδιαφέρον γι΄αυτό…»
«Στο μυαλό μου έχει μείνει το βιβλίο A court of thorns and roses”. Μου αρέσουν πολύ τα βιβλία φαντασίας. Τα σχολικά βιβλία τα βρίσκω αδιάφορα…» (Πατσιατζή Χρύσα Γ3).
«Μου αρέσει πολύ να διαβάζω γιατί πρώτον εμπλουτίζω το λεξιλόγιό μου και δεύτερον ξεφεύγω από το άγχος και την πλήξη της καθημερινότητας. Ένα βιβλίο που αγάπησα πάρα πολύ είναι «Η κληρονομιά των Χόθορν», γιατί συνδυάζει μυστήριο, επιστημονική φαντασία και ρομαντισμό». (Ντέρη Ισμήνη, Γ3)
«Μου αρέσει μια σειρά ξένων μυθιστορημάτων που αναφέρεται στην Ελληνική Μυθολογία, καθώς η υπόθεση και η πλοκή τους είναι συναρπαστική. Αυτό με βοηθάει να ξεφεύγω από την πραγματικότητα και να ξεχνάω τα προβλήματά μου». (Καλαμπάκα Ευαγγελία)
«…Μου άρεσε πολύ το βιβλίο με τον τίτλο “cinder & ella” γιατί με αυτό κέρδισα τον διαγωνισμό βιβλίου του σχολείου! Στην επιλογή των βιβλίων που διαβάζω, βασίζομαι στην ατομική μου πρωτοβουλία και δεν λαμβάνω υπ’ όψιν τις γνώμες των άλλων!».
«…Βρίσκω τα μυθιστορήματα πολύ ενδιαφέροντα και μου άρεσα ιδιαίτερα το βιβλίο με τον τίτλο «Αστέρια στον πάτο της λίμνης» από τα παιδικά μου χρόνια. Προτιμώ τα εξωσχολικά βιβλία, βεβαίως, γιατί μου μαθαίνουν περισσότερα πράγματα, όπως και «Οι φλεγόμενες καρδιές…»
«Το αγαπημένο μου βιβλίο είναι Το ημερολόγιο ενός σπασίκλα και το κλασικό παραμύθι της Κοκκινοσκουφίτσας»!
Μου αρέσουν πολύ βιβλία που αναφέρονται στην Ιστορία και στο Ποδόσφαιρο. Επίσης «Τα ψηλά βουνά» του Ζαχαρία Παπαντωνίου γιατί λατρεύω την εξοχή!
Με ενθουσίασε ο «Σιωπηλός μάρτυρας» της Αγκάθα Κρίστι γιατί είναι βιβλίο εξωσχολικό, αστυνομικό και πολύ ενδιαφέρον με σασπένς και ανατροπές!
«Όταν επιλέγω να διαβάσω βιβλία τρόμου, οι γονείς λογοκρίνουν την επιλογή μου, αν και η οικογένειά μου αγαπάει τα βιβλία και τα μέλη της διαβάζουν συχνά. Τα βιβλία που έχουν αποτυπωθεί στο μυαλό μου είναι τα περιπετειώδη γιατί τα ανατρεπτικά τους γεγονότα και οι περιπέτειες που διαδραματίζονται σ΄αυτά τα εξωσχολικά βιβλία με συναρπάζουν. Προτιμώ τα εξωσχολικά βιβλία επειδή δεν έχουν δύσκολους όρους και θεωρία, αλλά ωραίες ιστορίες».
Τα βιβλία που ξεχωρίζω είναι «ο κύριος Αστείος» και «ο κύριος Μικρούλης», όπως και «Τα τρία Γουρουνάκια»!
Το αγαπημένο μου βιβλίο είναι η σειρά με τίτλο «ο ντετέκτιβ Κλουζ» γιατί έχει αστυνομική υπόθεση.
Αγαπώ τα βιβλία «Ντέιβιντ Κόπερφιλντ», «Μαίρη Πόπινς» και «Η Μελωδία της Ευτυχίας» γιατί με έκαναν να ξεχνάω ότι διαβάζω!
Τα αγαπημένα μου βιβλία είναι «Ποιος σκότωσε τον κύριο Χ», «η Δόνα Τερηδόνα» του Ευγένιου Τριβιζά, «ο Μάγος του Οζ» και «Ο γύρος του κόσμου σε 80 μέρες» γιατί έχουν δράση, ενδιαφέρον, φαντασία.
Τα βιβλία που μου έχουν μείνει στο μυαλό είναι από την σειρά «Σπασίκλας» επειδή είναι πολύ αστεία! Επίσης, όσα αναφέρονται στον πόλεμο γιατί είναι πολύ συγκλονιστικά-συγκινητικά.
«Μου αρέσει ιδιαίτερα να διαβάζω καθώς πιστεύω ότι με αυτό τον τρόπο πλουτίζω ψυχικά και ταυτόχρονα ψυχαγωγούμαι. Σπανίως δανείζομαι βιβλία, επειδή προτιμώ να έχω δικά μου, ώστε να έχω την πολυτέλεια του χρόνου για να τα διαβάζω χωρίς πίεση και άγχος. Στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, αφιερώνω άπλετο χρόνο στη σχολική μου μελέτη. Όμως, μέσα στο μήνα, φροντίζω να αφιερώσω τουλάχιστον επτά (7) ώρες σε εξωσχολικά βιβλία. Πιστεύοντας ότι έχω μια πάρα πολύ δυνατή προσωπικότητα-ιδιοσυγκρασία, στην επιλογή των εξωσχολικών μου βιβλίων βασίζομαι στα προσωπικά μου και μόνον κριτήρια χωρίς να επηρεάζομαι από τις γνώμες και τις απόψεις άλλων. Οι άλλοι και ιδιαίτερα οι γονείς μου σέβονται τις επιλογές μου. Είναι και οι ίδιοι πολυάσχολοι ως προσωπικότητες γι’ αυτό και ο χρόνος που αφιερώνουν στο διάβασμα είναι περιορισμένος.
Πιστεύω πως το μόνο βιβλίο που έχει χαραχθεί ανεξίτηλα στη μνήμη μου είναι το «Αρχίζει με εμάς» διότι η υπόθεσή του αφορά τις ανθρώπινες σχέσεις και το πως αυτές επηρεάζονται από εξωτερικούς παράγοντες. Αυτό το θέμα μου κίνησε το ενδιαφέρον. Η αλήθεια είναι πως δείχνω μια προτίμηση στα εξωσχολικά βιβλία επειδή αφορούν αντικείμενα που είναι της αρεσκείας μου και δεν χρειάζεται να πιέζομαι κατά τη μελέτη τους! Όσο μου αρέσει το διάβασμα, άλλο τόσο μου αρέσει και με ευχαριστεί να ακούω μουσική, μιας και πιστεύω ότι είμαι ένας άνθρωπος με έντονη καλλιτεχνική φύση. Εξάλλου, η μουσική, όπως και το διάβασμα, γαληνεύει και εκπολιτίζει τους ανθρώπους!»
Μπαμπούρη Αλεξάνδρα, μαθήτρια Τμήματος Γ2 του 9ου Γυμνασίου Τρικάλων
«Μου αρέσει πολύ να διαβάζω καθώς μέσα από το βιβλίο αισθάνομαι αυτό που αισθάνεται ο πρωταγωνιστής και μου δημιουργούνται διάφορες σκέψεις με αποτέλεσμα να χάνομαι μέσα στην ιστορία του βιβλίου. Συνήθως επιλέγω βιβλία που εγκρίνουν οι γονείς μου. Ένα από τα βιβλία που διάβασα και μου έχει μείνει έντονα η εντύπωσή του στο μυαλό μου είναι το «Τελειώνει με εμάς». Θεωρώ πως το νόημα αυτού του βιβλίου είναι πολύ συναισθηματικό γι΄αυτό και επιδραστικό στους νέους».
«Η Μελωδία της Ευτυχίας» είναι το πρώτο βιβλίο που μου έκαναν δώρο και μου έχει μείνει αξέχαστο!
«Ένα βιβλίο που έμεινε στην μνήμη μου ήταν «ο Τρομάρας». Ο κύριος ήρωας αυτού του βιβλίου κατάφερε να ξεπεράσει όλες τις δυσκολίες της ζωής του, δίνοντας το μήνυμα πως δεν πρέπει να τα παρατάμε ποτέ, γιατί για όλα χρειάζεται συνεχής προσπάθεια! Το μήνυμα αυτό με εκφράζει απόλυτα!»
9ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΤΡΙΚΑΛΩΝ:
Χρονική φάση προετοιμασίας της Δημιουργίας-Βελτίωσης Σχολικής Βιβλιοθήκης και Δράσεων Φιλαναγνωσίας (Σχολικό Έτος 2024-2025)
Διαμόρφωση-διακόσμηση χώρου, αγορά επίπλων βιβλιοθήκης, ταξινόμηση-κατάταξη λογοτεχνικών βιβλίων, βιβλίων Τέχνης και Ιστορίας, ενίσχυση Φιλαναγνωσίας μέσω διδακτικών πρωτοβουλιών και δράσεων. Τρόποι εμπλουτισμού γλωσσικού γραμματισμού (διαθεματική προσέγγιση-συνδυασμός μαθημάτων π. χ. Ιστορία-Νεοελληνική Γλώσσα). Διαμόρφωση κανονισμού λειτουργίας της σχολικής βιβλιοθήκης.
Αφήστε μια απάντηση
Για να σχολιάσετε πρέπει να συνδεθείτε.