ailiadi's blog

"Ποίηση, ζωγραφική, ιστορία, πολιτισμός ως έννοιες αδιαπραγμάτευτες"

«Αποτύπωση διοικητικής και παιδαγωγικής εμπειρίας: μια προσπάθεια εφαρμογής ενδοσχολικής επιμόρφωσης στο 3ο Γυμνάσιο Τρικάλων κατά το Σχολικό Έτος 2011-12, με αρωγό τις νέες τεχνολογίες-ΤΠΕ» Αμαλία Κ. Ηλιάδη, φιλόλογος-ιστορικός, Δ/ντρια 3ου Γυμνασίου Τρικάλων

Κάτω από: ΓενικάΑΜΑΛΙΑ ΗΛΙΑΔΗ στις 9:42 πμ στις 20 Φεβρουαρίου, 2013

«Αποτύπωση διοικητικής και παιδαγωγικής εμπειρίας: μια προσπάθεια εφαρμογής  ενδοσχολικής επιμόρφωσης στο 3ο Γυμνάσιο Τρικάλων κατά το Σχολικό Έτος  2011-12, με αρωγό τις νέες τεχνολογίες-ΤΠΕ»

Αμαλία Κ. Ηλιάδη, φιλόλογος-ιστορικός, Δ/ντρια 3ου Γυμνασίου Τρικάλων

Δ/νση κατοικίας: Μ. Πιτσάκου 21
Τ.Κ. 42100 Τρίκαλα. Τηλ.& Fax:  2431071402
ailiadi@
sch.gr
http://users.sch.gr/ailiadi
http://blogs.sch.gr/ailiadi

Βαλαωρίτου  33  – 42100  ΤΡΙΚΑΛΑ

Τηλέφ. :  24310-28697

Fax      :  24310-28618

Πληροφορίες: Ηλιάδη Αμαλία

Ιστοσελίδα: http://3gym-trikal.tri.sch.gr

Ε– mail  mail@3gym-trikal.tri.sch.gr

Η γράφουσα και εισηγήτρια  αυτής της  διοικητικής και παιδαγωγικής εμπειρίας ως μιας προσπάθειας εφαρμογής  ενδοσχολικής επιμόρφωσης στο 3ο Γυμνάσιο Τρικάλων κατά το Σχολικό Έτος  2011-12, πρακτικά και εμπειρικά διαπίστωσε πως προϋπόθεση για την προσέγγιση του θέματος αποτελούσε η οριοθέτηση των εννοιών της άτυπης, μη τυπικής και τυπικής επιμόρφωσης. Ο ρόλος της Διεύθυνσης στη διαδικασία προσέγγισης των δύο βασικών συστατικών- συντελεστών της σχολικής κοινότητας, εκπαιδευτικών, γονέων και μαθητών, υπήρξε προωθητικός του ανοιχτού και ειλικρινούς διαλόγου, ενθαρρυντικός-συντονιστικός. Όπως πολύ χαρακτηριστικά και εύστοχα αναφέρει ο Bennis (1989), η πραγματική άσκηση ηγεσίας είναι κάτι σαν την ομορφιά∙ είναι δύσκολο να την ορίσεις, αλλά όλοι μπορούν να την αναγνωρίσουν μόλις την αντικρίσουν. Για να πραγματωθούν όλα τα παραπάνω, απαραίτητη ήταν  η συνδρομή της Διεύθυνσης και Υποδιεύθυνσης του σχολείου και η άσκηση μιας κάθε άλλο παρά διεκπεραιωτικής ηγεσίας . Μιας ηγεσίας με όραμα και συνάμα δημοκρατικό και αποκεντρωτικό προφίλ. Με αυτόν τον τρόπο, η ηγεσία δίνει την ώθηση για την επίτευξη κοινά σχεδιασμένων στόχων και εμπλέκει όλους σε αυτή τη διαδικασία. Χαρακτηριστικό είναι ότι  η ίδια η Διεύθυνση,  η Υποδιεύθυνση  και καθηγητές/τριες του σχολείου,  γονείς και κηδεμόνες των μαθητών συμμετέχουν ενεργά στην επιμόρφωση. Παράλληλα, αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες για επιμορφωτικές δραστηριότητες, ενθαρρύνουν και υποστηρίζουν επιστημονικά καινοτόμες δράσεις, ενημερώνουν συστηματικά για φλέγοντα θέματα της σχολικής και εκπαιδευτικής καθημερινότητας, για σεμινάρια, ημερίδες και συνέδρια,  προτρέπουν ολόψυχα για συμμετοχή σε όλα αυτά. Για όλα τα παραπάνω, το εκπαιδευτικό προσωπικό του σχολείου ενημερώνεται μέσω αναρτήσεων στην Ιστοσελίδα του σχολείου, έντυπου τύπου και ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Οι συνάδελφοι εκπαιδευτικοί και οι γονείς και κηδεμόνες των μαθητών/τριών μας αποκτούν έτσι αυτοπεποίθηση και κοινό όραμα που, μεταξύ άλλων, αποτελούν και την αιτία για τα όσα ενδιαφέροντα συμβαίνουν στο συγκεκριμένο εκπαιδευτικό ίδρυμα. Γιατί η επιμόρφωση  εκπαιδευτικών και γονέων αποτελεί προϋπόθεση για τη σχολική βελτίωση και αποτελεσματικότητα, αλλά και για την εισαγωγή καινοτομιών και την επαγγελματική εξέλιξη . Σε αυτό το πλαίσιο, η επιμόρφωση αποτελεί αναγκαιότητα και η ενδοσχολική επιμόρφωση αφετηρία της σχολικής κοινότητας για πιο ανοιχτούς ορίζοντες και γοητευτικά ταξίδια στον κόσμο της ουσιαστικής, βιωματικής  επικοινωνίας.

Επιπροσθέτως, η αλληλοϋποστήριξη εκπαιδευτικών και γονέων  βασίζεται με τον τρόπο αυτό στο συνεργατικό κλίμα που επικρατεί στη συγκεκριμένη μονάδα, στις σχέσεις εμπιστοσύνης και στη διάθεση πειραματισμού που ενυπάρχει και καλλιεργείται. Αυτό είναι ένδειξη της σχολικής κουλτούρας που επικρατεί στο εργασιακό-σχολικό μας περιβάλλον-ίδρυμα και κατατάσσει ψηλά τη συστηματική ανταλλαγή απόψεων, την ετεροπαρατήρηση πρωτότυπων και εναλλακτικών διδασκαλιών, την απροσποίητη και απροκατάληπτη επικοινωνία μεταξύ γονέων και εκπαιδευτικών. Παράλληλα, η εξωστρεφής κουλτούρα του σχολείου γίνεται αντιληπτή και από τη διάδοση-διάχυση του επιμορφωτικού υλικού των βιωματικών συναντήσεων και εισηγήσεων στις ιστοσελίδες εκπαιδευτικών πυλών και στην ιστοσελίδα του σχολείου.

Έτσι, περνώντας από τη θεωρία στην πράξη, κατά το σχολικό έτος 2011-2012, και από τον Οκτώβριο ως τον Μάιο, πραγματοποιήσαμε έντεκα(11) συναντήσεις-παρουσιάσεις ενδοσχολικής επιμόρφωσης. Η παρουσία και η συμμετοχή των περισσοτέρων εκπαιδευτικών του σχολείου  μας (σε σύνολο 30 οι 20 περίπου υπήρξαν τακτικοί ακροατές και, κατά τις περιστάσεις, ορισμένοι που το επιθύμησαν, υπήρξαν και εισηγητές στις συναντήσεις μας) και ομάδας γονέων σε αυτές, κυρίως εκπροσώπων του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων, μας έδωσε μεγάλη χαρά.

Την Πέμπτη 13 Οκτωβρίου και ώρα 6:00 μ.μ. πραγματοποιήσαμε την 1η συνάντηση του βιωματικού εργαστηρίου που διοργανώθηκε και  υλοποιήθηκε σε τέσσερις συνεδρίες, για να αισθητοποιήσει  την ιδέα της Δια Βίου Μάθησης στους γονείς και τους εκπαιδευτικούς, με θέμα: «Σχέσεις οικογένειας-σχολείου, κοινωνίας-σχολείου: Συσχετισμός οικογενειακού-κοινωνικού περιβάλλοντος με τη σχολική επίδοση του παιδιού» με εισηγήτρια στο εργαστήρι  τη Δ/ντρια του 3ου Γυμνασίου Τρικάλων κ. Αμαλία Ηλιάδη, φιλόλογο. Η εκδήλωση  πραγματοποιήθηκε στην Αίθουσα Πολλαπλών Χρήσεων του Σχολείου μας όπως και όλες οι επόμενες. Την  Πέμπτη, 3 Νοεμβρίου και ώρα 6:00 μ.μ. υλοποιήσαμε τη 2η συνάντηση του βιωματικού εργαστηρίου. Την Πέμπτη, 19 Ιανουαρίου και ώρα 6:30 μ.μ. την 3η συνάντηση και την  Πέμπτη, στις  9 Φεβρουαρίου 2012 την 4η συνάντηση, με την οποία ολοκληρώθηκε το πρώτο μας βιωματικό εργαστήριο. Στην 4η επιμορφωτική μας συνάντηση καθώς και την Πέμπτη,  16 Φεβρουρίου και ώρα 6:30 μ.μ. μέχρι 20.30 μ.μ. συνοψίσαμε στα βασικά του σημεία το θέμα  «Σχέσεις οικογένειας-σχολείου, κοινωνίας-σχολείου: Συσχετισμός οικογενειακού-κοινωνικού περιβάλλοντος με τη σχολική επίδοση του παιδιού», εξαγάγαμε συμπεράσματα, διατυπώσαμε απόψεις, ιδέες, εκφράσαμε τους προβληματισμούς μας μετά από εκτεταμένη συζήτηση, αξιοποιώντας δημιουργικά τα ερεθίσματα της εισήγησης-παρουσίασης και ανατροφοδοτώντας τη σκέψη και την πράξη μας.

Στις 26/1/2012, πραγματοποιήθηκε η 5η συνάντηση των επιμορφωτικών εργαστηρίων μας με θέμα «Η πρόληψη της βίας στο σχολικό περιβάλλον» και εισηγήτρια την κ. Τέγου Αγορίτσα, καθηγήτρια Αγγλικών του Σχολείου μας. Το απόγευμα της Πέμπτης, 1 Μαρτίου 2012, πραγματοποιήθηκε η 6η συνάντηση των βιωματικών εργαστηρίων με το διττό θέμα: « α) Οφέλη της συμμετοχής των παιδιών στον αθλητισμό – Ψυχοπαιδαγωγική Προσέγγιση και β) Η λειτουργία της ενίσχυσης  και προφύλαξης της υγείας με εισηγητή τον κ. Πατσιάνη Ηλία, Καθηγητή Φυσικής  Αγωγής  του 3ου Γυμνασίου Τρικάλων και τους  κ.κ. Γκούτα Κωνσταντίνο, Υπο/ντή του Σχολείου και  Μπαϊραχτάρη Κωνσταντίνο,  Καθηγητή Φυσικής Αγωγής, ως ομάδα εργασίας. Η 7η συνάντηση διοργανώθηκε την  Πέμπτη,  15 Μαρτίου  και ώρα 6:30 μ.μ. με διττή επίσης θεματική: « Λογοτεχνία και Ιστορία στο Γυμνάσιο: δυο ενδεικτικά «μονοπάτια» προσέγγισης της γνώσης: α) Σενάριο διδασκαλίας στη λογοτεχνία του γυμνασίου με τη χρήση νέων τεχνολογιών: εισηγήτρια Γκαγκτζή Όλγα, φιλόλογος 3ου Γυμνασίου Τρικάλων, β) Παρουσίαση διαπλοκής λόγου-εικόνας κατά τη διδασκαλία των περιόδων της  Μεγάλης Ακμής του Βυζαντίου: εισηγήτρια Ηλιάδη Αμαλία, φιλόλογος-ιστορικός, Δ/ντρια 3ου Γυμνασίου Τρικάλων. Η 8η συνάντηση των επιμορφωτικών μας σεμιναρίων έγινε την  Πέμπτη 22 Μαρτίου και ώρα 6:30 μ.μ. με θέμα: «Μαθηματικά και Λογοτεχνία: μια σχέση απροσδόκητα στενή ». Εισηγητές στο σεμινάριο  ήταν οι κ.κ. Μπλούνα Καλλιόπη και Τσαγκαδόπουλος Χαράλαμπος, καθηγητές Μαθηματικών του 3ου Γυμνασίου.

Την Πέμπτη 26/04 /2012 και ώρα 6:00  το απόγευμα (αίθουσα πολλαπλών χρήσεων  του σχολείου), στην 9η συνάντησή μας/ημερίδα παρουσιάσεων διδασκαλίας  φιλολογικών μαθημάτων με διττή θεματική προσέγγιση παρουσιάστηκαν τα ακόλουθα:

α) Ενδεικτική διδασκαλία Αρχαίων Ελληνικών  σε μαθητές της Γ’ Γυμνασίου, με εισηγήτρια την κ. Καταβούτα Αικατερίνη, φιλόλογο του 3ου Γυμνασίου Τρικάλων  και ομάδα μαθητών/τριών της

β)Σενάριο Διδασκαλίας στο μάθημα της Ιστορίας: Οι Ολυμπιακοί αγώνες στην αρχαιότητα και στη σημερινή εποχή: μια συγκριτική, κριτική προσέγγιση,  με εισηγήτρια την κ. Μπανάσιου Ευαγγελία, φιλόλογο του  3ου Γυμνασίου Τρικάλων.

Η 10η επιμορφωτική μας συνάντηση, την Πέμπτη, 3 Μαΐου 2012 και ώρα 6:30 μ.μ. είχε ως  θέμα: «Φιλολογικά Μαθήματα και Ψηφιακό Σχολείο». Εισηγήτρια ήταν η κ. Φωτιάδου Μαρία, φιλόλογος του Γυμνασίου Πύλης.

Τέλος, στην 11η επιμορφωτική μας συνάντηση, και προκειμένου  να αισθητοποιηθεί  η ιδέα της Δια Βίου Μάθησης στους γονείς και τους εκπαιδευτικούς, παρουσιάστηκε η Ιστοσελίδα του 3ου Γυμνασίου Τρικάλων και έγινε επίδειξη επιλεγμένων εκπαιδευτικών εργαλείων του Web 02. Εισηγητές ήταν οι κ.κ. Μαγαλιού Καλλιόπη και Δημάδης Ηλίας, καθηγητές Πληροφορικής του σχολείου μας. Η εκδήλωση  πραγματοποιήθηκε στην Αίθουσα Πολλαπλών Χρήσεων του 3ου Γυμνασίου, την  Πέμπτη,  10  Μαΐου 2012  και ώρα 7.00 μ.μ.

Προϋποθέσεις -Συμπεράσματα

«Συνευρεθήκαμε» τόσες φορές,  χάρη στη δύναμη της αγαθής προαίρεσης για να βαθύνει περισσότερο η αλληλογνωριμία μας. Καθηγητές και καθηγήτριες διαφορετικών ειδικοτήτων…καταλάβαμε πως η διαθεματική προσέγγιση βελτιώνει, τονώνει, σχεδόν ζωντανεύει τον κύκλο της βιωματικής μάθησης: δρόμοι γνώσης που τέμνονται και σχηματίζουν σταυροδρόμι σοφίας και ομορφιάς για τα ανθρώπινα πράγματα… Βιώσαμε πως ο λόγος γεννάει εικόνες, και, αντίστροφα,  πως οι εικόνες παράγουν λόγο. Σε διανοητικό επίπεδο, αισθητοποιήθηκε μέσα μας η ιδέα πως δεν ισχύει μονόπλευρα η ρήση: μία εικόνα  ίσον χίλιες λέξεις, αλλά και ένα προϊόν λόγου (κείμενο) ισούται με  πολλές και ποικίλες εικόνες. Γιατί εικόνα και λόγος, στη διαπλοκή τους, αποτελούν κώδικες επικοινωνίας και σκέψης και ισοδυναμούν με έναν ισχυρό συναισθηματικό δεσμό που γεφυρώνει χάσματα, απομακρύνοντας την αποξένωση από τον ίδιο μας τον εαυτό.

Έτσι, γνωρίζοντας καλύτερα τις δυνατότητες διαθεματικής επικοινωνίας ο ένας του άλλου, ως μέλη του συλλόγου διδασκόντων, συνειδητοποιήσαμε  πως η δια βίου μάθηση αποτελεί αλληλεπιδραστική διαδικασία: ολοκληρώνεται και ανατροφοδοτείται, σε ανηλίκους και ενηλίκους, μέσα από δρόμους ελεύθερης αναζήτησης απαντήσεων στις ανησυχίες μας, ποτέ οριστικών και πάντα υπό αίρεση, με ανοιχτούς  ορίζοντες, σε απλωμένους ουρανούς…

Η «γεύση» των 11 συναντήσεών μας που, εξερευνώντας τα μονοπάτια της γνώσης αποκομίσαμε, ήταν αυτή της δεμένης «οικογένειας», η οποία, αυθόρμητα και ειλικρινά, ανταλλάσσει απόψεις, εξελίσσοντας τη στάση της απέναντι στη ζωή και τη μάθηση. Προσεγγίσαμε, νοητικά  και ψυχικά, εκείνη τη στάση ζωής που πρεσβεύει «κι αν δεν μπορείς να κάνεις τη ζωή σου όπως τη θες, τουλάχιστον μην την εξευτελίζεις».

Το επιμορφωτικό υλικό (ppt παρουσιάσεις σε power point, κείμενα, φωτογραφίες) των εισηγήσεων των επιμορφωτικών συναντήσεων-βιωματικών σεμιναρίων- εκδηλώσεων, με εξαιρετικά ενδιαφέρουσες θεματικές που πραγματοποιήθηκαν στην Αίθουσα Πολλαπλών Χρήσεων του 3ου Γυμνασίου Τρικάλων μπορεί να  βρει ο ενδιαφερόμενος αναγνώστης στην Ιστοσελίδα του Σχολείου μας: (στις κατηγορίες «ημερίδες-διαλέξεις/ανακοινώσεις» στον ακόλουθο δικτυακό τόπο και στις ακόλουθες ηλεκτρονικές διευθύνσεις: 3ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΤΡΙΚΑΛΩΝ – Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυοwww.3gym-trikal.tri.sch.gr

http://3gym-trikal.tri.sch.gr/?page_id=488

http://3gym-trikal.tri.sch.gr/?cat=15

http://3gym-trikal.tri.sch.gr/?cat=15&paged=2

http://3gym-trikal.tri.sch.gr/?cat=15&paged=3

http://3gym-trikal.tri.sch.gr/?cat=15&paged=4

http://3gym-trikal.tri.sch.gr/?cat=56&paged=2

http://3gym-trikal.tri.sch.gr/?cat=39 )



Δεν υπάρχουν σχόλια »

Χωρίς σχόλια ακόμα.

RSS κανάλι για τα σχόλια του άρθρου.

Αφήστε μια απάντηση