Κατά την διάρκεια της φετινής σχολικής χρονιάς, ασχοληθήκαμε με το πρόγραμμα e-twinning IT SOUNDS LIKE STEM.
Λίγα λόγια για το πρόγραμμα:
Η Νεράϊδα Μελωδία είναι η νεράιδα των ήχων. Ζει στον κόσμο των ήχων, παίζει μαζί τους, ανακαλύπτει καινούργιους ήχους και μερικές φορές… τους κυνηγάει κιόλας! Λατρεύει τη μουσική, γι’ αυτό και το φόρεμά της είναι γεμάτο νότες. Έχει δύο μαγικά φτερά και ένα υπερμαγικό ραβδί!
Κάθε μήνα επισκεπτόταν σχολεία από διάφορες χώρες(Ελλάδα, Τουρκία, Πορτογαλία κ.α.) και άφηνε ένα γράμμα και τα υλικά για τις δραστηριότητες του μήνα. Το γράμμα περιελάμβανε πάντα έναν ήχο σε μορφή QR code, ο οποίος προετοίμαζε τα παιδιά με κάποιο τρόπο για τις επερχόμενες δραστηριότητες.
Το πρόγραμμα είχε ως στόχο να επιτρέψει στα παιδιά να πειραματιστούν με διάφορες πηγές ήχου, να δημιουργήσουν αντικείμενα που παράγουν ήχους και να κατανοήσουν την ένταση και άλλα χαρακτηριστικά των ήχων. Στο πλαίσιο του προγράμματος, τα σχολεία συμμετείχαν σε συνεργατικές δραστηριότητες, όπως η δημιουργία ψηφιακών ηχοϊστοριών, διαδικτυακών παιχνιδιών και άλλων.
Παρακάτω μπορείτε να δείτε τις δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν ανά μήνα από τα παιδιά.
Πριν την έναρξη του προγράμματος ζητήθηκε από τους γονείς και κηδεμόνες γονική άδεια συμμετοχής των μαθητών στο έργο.
PARENTAL PERMISSION
Έγινε η γνωριμία των εκπαιδευτικών που συμμετείχαν στο πρόγραμμα και ξεκινήσαμε..
Σεπτέμβριος -Οκτώβριος
- Οι μαθητές ετοίμασαν βίντεο με ζωγραφιές στο οποίο συστήνονταν στους φίλους τους από τα υπόλοιπα σχολεία που συμμετεχείχαν στο πρόγραμμα.
- Πήραμε το πρώτο μας γράμμα από την Νεράιδα Μελωδία(Fairy Melody), στο οποίο μας συστηνόταν και μας ζήτησε να την φτιάξουμε όπως την φανταζόμαστε. Οι νεράιδες όλων των σχολείων αποτέλεσαν και το λογότυπο του προγράμματος που μπορείτε να δείτε παραπάνω.
Έτσι κι εμείς στρωθήκαμε στη δουλεία και ορίστε οι δημιουργίες μας:
- Πραγματοποιήσαμε δραστηριότητες κωδικοποίησης κατά την διάρκεια της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κώδικα:
Νοέμβριος
- Λάβαμε το δεύτερο γράμμα από την Νεράιδα Μελωδία
- Ήρθε η ώρα να πειραματιστούμε με ήχους! Δημιουργήσαμε ήχους με διαφορετικά υλικά και με διαφορετικές εντάσεις! Καλαμάκια, χάρακες, μολύβια, κουτάλια, φύλλα, κλαδιά ή οποιοδήποτε άλλο υλικό από την τάξη ή τη φύση και φυσικά μοιραστήκαμε τα ηχητικά παιχνίδια που δημιουργήσαμε στην τάξη με τους φίλους μας από τα υπόλοιπα σχολεία.
https://www.youtube.com/watch?v=3vmvrtQefF4
-
Ήρθε η ώρα για… ζωγραφική με μελωδία! Βρήκαμε πινέλα – λεπτά ή χοντρά, αλλά και οδοντόβουρτσες, προσαρμόσαμε κουδουνάκια πάνω τους, βάλαμε μουσική και τα παιδιά ζωγράφισαν τους πιο μελωδικούς πίνακες!
- Δημιουργήσαμε το “ραβδί της βροχής” και πειραματιστήκαμε με αυτό.
-
Δημιουργήσαμε ένα συνεργατικό διαδικτυακό παιχνίδι. Τα παιδιά κάθε σχολείου επέλεξαν μία εικόνα, την οποία ανέβασαν στο συνεργατικό παιχνίδι, με τη σειρά που είχαν επιλέξει, και ηχογράφησαν τον ήχο της εικόνας, από το αντίστοιχο αντικείμενο. Έπειτα παίξαμε το παιχνίδι και διασκεδάσαμε..
- Παίξαμε το αγαπημένο παιχνίδι sudocu με ήχους και κάναμε και το αντίστοιχο φύλλο εργασίας.
Δεκέμβριος
- Λάβαμε το τρίτο γράμμα από την Νεράιδα Μελωδία
-
Καλωσορίσαμε τη χειμερινή εποχή με το πρώτο της παιδί, τον Δεκέμβριο δημιουργώντας μία συνεργατική ιστορία-
Η δική μας συμμετοχή:
- Δημιουργήσαμε τις δικές μας χριστουγεννιάτικες κατασκευές τις οποίες μοιραστήκαμε με πολλή αγάπη με τους φίλους μας από τα άλλα σχολεία.
- Φτιάξαμε το δικό μας ξυλόφωνο από κομμάτια πάγου, το δικό μας παγόφωνο.
Ιανουάριος
- Λάβαμε το τέταρτο γράμμα από τη Νεράιδα Μελωδία
-
Είδαμε Ήχους με OOBLECK. Ζήσαμε μια φανταστική εμπειρία. Μάθαμε να φτιάχνουμε το δικό μας μη Νευτώνειο ρευστό, γνωστό ως Oobleck, και ανκαλύψαμε πώς το Oobleck αντιδρά όταν περνούν μέσα του ηχητικά κύματα.
-
Δημιουργήσαμε τους πιο ρυθμικούς και μουσικούς πίνακες! Επιλέξαμε πρωτότυπα και ευφάνταστα υλικά, φτιάξαμε τις δικές μας μπαγκέτες
και στη συνέχεια δημιουργήσαμε πολύχρωμους πίνακες ζωγραφικής. -
Κόψαμε μπαλόνια και τα τοποθετήσαμε πάνω σε ανοιχτά κουτιά, δοχεία κ.λπ., δημιουργώντας ένα τύμπανο. Στη συνέχεια ρίξαμε σπόρους, ρύζι, μπίλιες κ.ά. πάνω στο τεντωμένο μπαλόνι και παίξαμε μουσική.
- Ζωγραφίσαμε το δικό μας τύμπανο, που αποτέλεσε μέρος ενός συνεργατικού παιχνιδιού, το οποίο παίξαμε και το διασκεδάσαμε.
- Παίξαμε και κινηθήκαμε στους ρυθμούς του τύμπανου με τις δικές μας αυτοσχέδιες μπαγκέτες.
Φεβρουάριος
- Λάβαμε το πέμπτο μας γράμμα από τη Νεράιδα Μελωδία
- Παίξαμε την δική μας μουσική ακούγοντας τον ήχο που κάνουν τα γυάλινα μπουκάλια ανάλογα με το πόσο γεμάτα είναι.
- Φτιάξαμε τις δικές μας κιθάρες από ανακυκλώσιμα υλικά και παίξαμε μουσική!
- Χρησιμοποιήσαμε ανακυκλώσιμα υλικά και πειραματιστήκαμε με τον ήχο. Φτιάξαμε τα δικά μας φλάουτα και παίξαμε μουσική!
- Βοηθήσαμε την αγαπημένη μας μελισσούλα beebot να ταξιδέψει μελωδικά με τους ήχους διαφόρων μουσικών οργάνων.
- Δουλέψαμε σε ζευγάρια με άλλα σχολεία που συμμετείχαν. Σε κάθε ζευγάρι ένα σχολείο διάλεγε και δημιουργούσε έναν ήχο με όποιον τρόπο ήθελε και το άλλο σχολείο κινούνταν ανάλογα.
Η δική μας συμμετοχή-Χορέψαμε στον ρυθμό από τα μουσικά μπουκάλια:
- Παίξαμε ψηφιακά παιχνίδια και παζλ σχετικά με ήχους και μουσική.
Μάρτιος
- Το επόμενο γράμμα της Νεράιδας Μελωδίας ήρθε στα χέρια μας.
- Φτιάξαμε το δικό μας στηθοσκόπιο και παίξαμε με αυτό.
- Διαβάσαμε ένα υπέροχο βιβλίο με ήχους, το Say ZOOP(μπορείτε να το βρείτε στον παρακάτω σύνδεσμο: https://www.youtube.com/watch?v=W54oIAHc_X4&t=82s&ab_channel=Mrs.DRUMmond%2CMusicTeacher), και οπτικοποιήσaμε τη μουσική με τα σώματά μας και πάνω στο χαρτί!
- Δημιουργήσαμε συνεργατικά το βιβλίο των ήχων-THE SOUND BOOK.
Κάθε σχολείο δημιούργησε έναν ήχο με βάση την έντασή του και τον ρυθμό του.Ο ήχος μπορεί να δημιουργήθηκε με μουσικά όργανα ή με αυτοσχέδια αντικείμενα που παράγουν ήχο. Τα παιδιά ηχογράφησαν τον ήχο που δημιούργησαν και τον αποθήκευσαν. Τέλος σχεδίασαν αφηρημένες γραμμές που αντιπροσώπευαν τον ήχο που δημιούργησαν, λαμβάνοντας υπόψη τη διάρκειά του και την τονικότητά του
(π.χ. μια απαλή κυματιστή γραμμή για έναν αργό και χαμηλό ήχο, μια ζιγκ-ζαγκ γραμμή για έναν γρήγορο ρυθμό κ.ο.κ.).
Η δική μας συμμετοχή:
-
Φτιάξαμε “τηλέφωνα με νήμα” και πειραματιστήκαμε με τη μετάδοση του ήχου. Μέσα από αυτή τη διασκεδαστική κατασκευή, τα παιδιά ανακάλυψαν πώς ο ήχος ταξιδεύει μέσα από το τεντωμένο νήμα και φτάνει από το ένα “τηλέφωνο” στο άλλο!
- Με ανακυκλώσιμα υλικά φτιάξαμε τα δικά μας ηχεία για να ακούμε ακόμα πιο δυνατά τους ήχους και την μουσική!
Απρίλιος
- Τον Απρίλιο ήταν η δική μας σειρά να προετοιμάσουμε τις δραστηριότητες της Νεράιδας Μελωδίας. Η υπεύθυνη ομάδα ήταν:
- Το γράμμα της Νεράιδας Μελωδίας που δημιουργήσαμε και ταξίδεψε σε όλα τα σχολεία του έργου. Ο ήχος που επιλέξαμε ήταν το μουσικό κομμάτι Η ΑΝΟΙΞΗ του Vivaldi, το οποίο μας συντρόφευσε στις δραστηριότητες αυτού του μήνα.
- Δημιουργήσαμε συνεργατικούς πίνακες ζωγραφικής συνεργαζόμενοι με άλλα σχολεία, ακούγοντας το μουσικό κομμάτι ΑΝΟΙΞΗ του Vivaldi.
Οι δικοί μας πίνακες :
Οι συνεργατικοί μας πίνακες με συναδέλφους και τους μαθητές από Βουλγαρία και Πορτογαλία:
- Φτιάξαμε τις δικές μας μαράκες με διάφορα υλικά και παίξαμε μουσική.
- Δημιουργήσαμε τις δικές μας ηχοιστορίες. Συνεργαστήκαμε με εκπαιδευτικούς κι μαθητές από άλλα σχολεία και δημιουργήσαμε την δική μας ιστορία κάνοντας και την εικονογράφηση και ντύνοντάς την με τον ήχο που δημιουργήσαμε. Παρακάτω μπορείτε να δείτε στιγμιότυπα από τη δική μας προσπάθεια στην οποία συνεργαστήκαμε με τη συνάδελφο Ιωάννα Στάμου από νηπιαγωγείο στο Αιγάλεω.
- Δημιουργήσαμε με διάφορες τεχνικές τα δικά μας πασχαλινά αβγά τα οποία αποτέλεσαν μέρος του πασχαλινού κυνηγιού θησαυρού. Βοηθήσαμε την αγαπημένη μας Beebot να μαζέψει όσα περισσότερα πασχαλινά αβγά μπορούσε και περάσαμε υπέροχα!
Τα αβγά μας:
Η συνεργατική πασχαλινή κάρτα με συμμετοχές από όλα τα σχολεία του έργου:
Πασχαλινό κυνήγι θησαυρού με την Beebot
- Με τις πασχαλινές μας δημιουργίες φτιάξαμε κι ένα παιχνίδι μνήμης το οποίο παίξαμε και το διασκεδάσαμε!
Στους παρακάτω συνδέσμους μπορείτε να βρείτε το παιχνίδι μνήμης και να διασκεδάσετε παίζοντας!
https://wordwall.net/el/resource/90252323
https://wordwall.net/el/resource/90252557
https://wordwall.net/el/resource/92441925
Μάιος
- Και ήρθε η στιγμή να λάβουμε το τελευταίο μας γράμμα από τη Νεράιδα Μελωδία.
The 8th letter of Fairy MelodyMay Letter
-
Ανακαλύψαμε πως ”φαίνεται” ο ήχος! Επιλέξαμε μια μουσική μελωδία και είδαμε τα ηχητικά κύματα σε πραγματικό χρόνο! Στη συνέχεια, φτιάξαμε τα δικά μας έργα τέχνης χρησιμοποιώντας τη φαντασία μας, σύμφωνα με το ηχητικό μας κύμα.
- Διασκεδάσαμε παίζοντας συνεργατικό παιχνίδι με ήχους και πίνακες ζωγραφικής!
- Φυσικά παίξαμε για άλλη μια φορά με την αγαπημένη μας Beebot.H Beebot ανακάλυψε με τη βοήθειά μας ήχους μέσα από πίνακες ζωγραφικής!! Γυρίσαμε τον τροχό της τυχαίας επιλογής και ακούσαμε προσεκτικά τον ήχο. Έπειτα, ταιριάξαμε τον ήχο με τον αντίστοιχο πίνακα που βρισκόταν στο χαλί της Beebot και προγραμματίσαμε την Beebot ώστε να φτάσει στον σωστό πίνακα.
- Πραγματοποιήσαμε συνεργατική δράση όπου ένα σχολείο δημιούργησε πίνακα ζωγραφικής και άλλο σχολείο ”έντυσε”τον πίνακα με ήχο που δημιούργησαν τα παιδιά.
Εμείς συνεργαστήκαμε με τη συνάδελφο Ρίτσα Σίμου από το 26ο Νηπιαγωγείο Βόλου, οι μαθητές του οποίου δημιούργησαν τον πίνακα και εμείς τον ήχο του
αλλά και με τη συνάδελφο Margarida Almeida από την Πορτογαλία που με τους μαθητές της έντυσε με ήχο τον πίνακα που δημιουργήσαμε.
- Τέλος επιλέξαμε έναν πίνακα ζωγραφικής και δημιουργήσαμε με διάφορους τρόπους ταιριαστούς ήχους για να τον ντύσουμε!
Kαι κάπου εδώ το όμορφο αυτό ταξίδι στην χώρα της Μελωδίας, των ‘Ηχων και της Μουσικής τελείωσε..
Η αγαπημένη μας φίλη μας έστειλε ευχαριστήριο γράμμα, απαντήσαμε σε σχετικά ερωτηματολόγια, αποχαιρετήσαμε τους φίλους μας και φυσικά πήραμε τα πιστοποιητικά μας!
Μάθαμε πολλά, πειραματιστήκαμε, παίξαμε, χορέψαμε και περάσαμε φανταστικά παρέα με τους φίλους μας από τα υπόλοιπα συνεργαζόμενα σχολεία και φυσικά παρέα με τη Νεράιδα Μελωδία!
Ανάρτηση: Γιαννούλη Μάγδα