Βασικό χαρακτηριστικό της λειτουργίας του εγκεφάλου του σύγχρονου ανθρώπου, είναι η ικανότητά του να ελέγχει τα συναισθήματά του, μέσα από τη ενεργοποίηση του «Νεοφλοιού», τμήμα του εγκεφάλου, το οποίο σχηματίστηκε κάποια στιγμή, στην πορεία της εξέλιξης του ανθρώπου. Η αρχαία ελληνική φιλοσοφία, δια στόματος του Πλάτωνα, ονόμασε αυτή την ικανότητα «σωφροσύνη» και αργότερα η χριστιανική εκκλησία την ονόμασε «εγκράτεια».
Στο νηπιαγωγείο, όταν διευκολύνουμε τα παιδιά να κοινωνικοποιηθούν, δεν κάνουμε τίποτε άλλο από το να τα βοηθάμε, με παιγνιώδη τρόπο, να αναπτύξουν αυτή την έμφυτη ικανότητά τους. Με απλά λόγια, δηλαδή, να μάθουν να σέβονται το συνομιλητή τους, να μην τα κυριεύει ο θυμός και τα κάνει να επιτίθενται στο συμμαθητή-τρια, να μην κάνουν επικίνδυνες πράξεις για τον εαυτό και για τους άλλους κ.λ.π.
Στην τάξη μας, αφού δανειστήκαμε από την φιλοσοφία τον όρο «εγκράτεια», φτιάξαμε ένα παιχνίδι ενίσχυσης της θετικής συμπεριφοράς, σύμφωνα με το οποίο, όποιο παιδί θέλει να ενεργοποιήσει την ικανότητα του αυτοελέγχου επιβραβεύεται.
Οι πρώτες ενδείξεις είναι ικανοποιητικές.
Βιβλιογραφία: Daniel Goleman. Η Συναισθηματική νοημοσύνη. Εκδόσεις: ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ.
Παναγιώτα Στογιάννη