Εργαστήρια δεξιοτήτων-Ζω καλύτερα-Ευ ζην

3 1

ΕΚΘΕΣΗ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗΣ

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2021-2022

   Σχολική Μονάδα: 7ο Δημοτικό Σχολείο Καρδίτσας

ΤΙΤΛΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ <<Τρώω υγιεινά, μεγαλώνω σωστά>>
Εργαστήρια Δεξιοτήτων Θεματικός Κύκλος <<Ζω καλύτερα-Ευ ζην>>
Παιδαγωγική Ομάδα (έως 3 εκπαιδευτικοί όπως κατά την κατάθεση του προγράμματος. Διαφοροποιήστε μόνο στην περίπτωση που κάποιος/α εκπαιδευτικός δεν συμμετείχε τελικά στο πρόγραμμα) Ατσά Κατίνα ΠΕ 70

Χονδρόπουλος Παύλος ΠΕ70

ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΠΟΥ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΝΑ ΚΑΛΛΙΕΡΓΗΘΟΥΝ 1ος κύκλος:
·         Κριτική σκέψη
·         Επικοινωνία
·         Συνεργασία
·         Δημιουργικότητα2ος κύκλος:
·         Κοινωνικές δεξιότητες
·         Πρωτοβουλία
·         Οργανωτική ικανότητα
·         Παραγωγικότητα3ος κύκλος:       Δεξιότητες δημιουργίας και διαμοιρασμού ψηφιακών δημιουργημάτων.·                               Δεξιότητες ανάλυσης και παραγωγής περιεχομένου σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα.

4ος κύκλος:·   
      Στρατηγική σκέψη·   
      Επίλυση προβλημάτων·   
      Κατασκευές.
Σύντομη Περιγραφή- ανασκόπηση: περιγραφή του προγράμματος με έμφαση στις δραστηριότητες- δράσεις που πραγματοποιήθηκαν . ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ

·         Να γνωρίσουν οι μαθητές τη σπουδαιότητα της διατροφής για την υγεία και την καλή λειτουργία του ανθρώπινου οργανισμού. 
      Να διευρύνουν τις γνώσεις τους για τις ομάδες τροφίμων και τις υγιεινές τροφές.
      Να μάθουν να κατηγοριοποιούν τις τροφές με βάση τα θρεπτικά τους συστατικά .
Να κάνουν τις σωστές διατροφικές επιλογές.   
     Ν’ αναπτύξουν τη δεξιότητα να διαλέγουν τα θρεπτικά τρόφιμα στη σωστή συχνότητα.     
    Να κατανοήσουν τη σημασία του πρωινού και του δεκατιανού για την ανάπτυξη και την απόδοση τους στο σχολείο..  
    Να μάθουν για τις βιταμίνες των φρούτων και των λαχανικών.  
    Να καταλάβουν την αξία του νερού και του λαδιού στη διατροφή μας.
    Να γνωρίσουν τις διατροφικές συνήθειες των προγόνων μας (π.χ. αρχαίων Ελλήνων)     
   Να μάθουν να προστατεύονται από τη διαφήμιση και την πληθώρα των καταναλωτικών αγαθών.

 

ΣΥΝΔΕΣΗ ΜΕ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΩΝ ΓΝΩΣΤΙΚΩΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ

·         Γλώσσα
·         Εικαστικά
·         Μελέτη Περιβάλλοντος
·         Μαθηματικά
·         Νέες Τεχνολογίες

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 1: (Σύνδεση με Γλώσσα)
·         Ανίχνευση των πρότερων γνώσεων των μαθητών για την υγιεινή διατροφή. Αφήγηση παραμυθιού <<Δόνα Τερηδόνα>> του Ευγένιου Τριβιζά .Διερευνούμε τις γνώσεις και τις απόψεις των παιδιών για το τι πρέπει να τρώμε .Δημιουργία αφίσας <<Υγιεινές- Ανθυγιεινές τροφές>> Χαρτοκοπτική-διαχωρισμός υλικού.

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 2μάδες τροφίμων και υγιεινή διατροφή. 

Πηλοπλαστική δραστηριότητα-Τρισδιάστατη απεικόνιση τροφών. Κατηγοριοποίηση σε γαλακτοκομικά, λαχανικά, όσπρια, φρούτα, δημητριακά, ψάρι, κρέας πουλερικά, αυγά, γλυκά λίπη.

ΕΡΓΑΣΤΉΡΙΟ 3: (Σύνδεση με Μαθηματικά, Μελέτη Περιβάλλοντος, Γεωγραφία). Μεσογειακή διατροφή, Πυραμίδα Μεσογειακής διατροφής.

·         Τα παιδιά συμπληρώνουν τα επίπεδα της πυραμίδας της Μεσογειακής Διατροφής ζωγραφίζοντας. Παρατηρούν την κατηγοριοποίηση των τροφών σε οικογένειες με βάση τα θρεπτικά συστατικά τους. Στο χάρτη της Μεσογείου βρίσκουμε τις χώρες που βρέχονται από τη Μεσόγειο θάλασσα και μέσα από το διαδίκτυο μαθαίνουμε για τις διατροφικές συνήθειες των χωρών αυτών ,συμπεριλαμβανομένης και της δικιάς μας πατρίδας. Παρατηρούν και συγκρίνουν, αφού συλλέξουν στοιχεία. Εξάγονται συμπεράσματα ότι η Μεσογειακή διατροφή στηρίζεται σε φρούτα, λαχανικά και κατανάλωση ελαιόλαδου.

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 4: Mαγειρεύουμε υγιεινά-Εργαστήριο μαγειρικής.

·     Τα παιδιά φέρνουν συνταγές από το σπίτι. Φτιάχνουμε μπάρες με δημητριακά και φρούτα. Μαθαίνουμε πώς γίνεται μια χωριάτικη σαλάτα.

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 5: Έργα τέχνης και διατροφή. (Μάθημα Εικαστικών)

·         Βιβλίο Εικαστικών-Παρατήρηση, ταξινόμηση και εικαστικές παρεμβάσεις. Τα παιδιά φτιάχνουν το δικό τους έργο με θέμα τη διατροφή χρησιμοποιώντας υλικά όπως η ακουαρέλα, τα πινέλα και οι νερομπογιές. Ζωγραφίζουν με την τεχνική των γραμμών και των κουκκίδων.

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 6: Η διατροφή των αρχαίων Ελλήνων.

·         Με οδηγό το βιβλίο της Ιστορίας της Δ’ Δημοτικού << Στα αρχαία χρόνια>> οι μαθητές συλλέγουν και παρουσιάζουν υλικό από το κεφάλαιο «Η καθημερινή ζωή και η εκπαίδευση των Αθηναίων». Ανάγνωση κειμένων για τη διατροφή των αρχαίων και για το ρόλο των θεών του Ολύμπου στη διατροφή τους. Τα παιδιά εκφράζουν απορίες, παρατηρήσεις και συγκρίνουν διατυπώνοντας ερωτήματα.

·         ΠΑΙΧΝΙΔΙ:<<Βρες τι σημαίνει>>

10 κάρτες με λέξεις που σχετίζονται με την αρχαία διατροφή 10 κάρτες με λέξεις με τη σημασία τους

Κλεψύδρα.
Πώς παίζεται:

Oι κάρτες με τις λέξεις απλώνονται κλειστές (ανάποδα), ενώ οι κάρτες με τις σημασίες απλώνονται ανοιχτές για να τις βλέπουν τα παιδιά, τα οποία έχουν χωριστεί σε δύο ομάδες Η κάθε ομάδα. διαλέγει μια κάρτα λέξης και σ’ ένα λεπτό θα πρέπει να βρει την αντίστοιχη κάρτα σημασίας για να μπορέσει να δημιουργήσει το σωστό ζευγάρι.

Μάζα-Κριθαρένιο ψωμί
Άρτος-Ψωμί από σιτάρι
Εγκρίδες-Τηγανίτες
Ωόθριον-Ομελέτα
Αρτότυρος-Τυρόψωμο
Οξύγαλον-Ξινόγαλο
Έτνος-Πουρές από ρεβίθια
Τάριχος-Παστό ψάρι
Μελιτούτα-Μελόπιτα
Κρίθινος οίνος-Μπύρα
Οπτάνιο-Κουζίνα
Πλακούντες-Πίτες
Πυριάτης-Γιαούρτι
Όμωρο-Γλύκισμα με σουσάμι και μέλι(παστέλι0
Τραγήματα-Επιδόρπια
Δείπνον-Βραδινό
Ακράτισμα-Πρωινό
Άριστον-Μεσημεριανό
Εσπέρισμα -Απογευματινό
Κυκεώνας-Μείγμα από νερό, γάλα, κριθάρι, βότανα, μέλι, κρασί και τυρί.

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 7: Φύλλα Εργασίας

·         1. Το ημερολόγιο ενός πιάτου
·         2.Το λαίμαργο ποντίκι (Μύθος Αισώπου)
·         3.Γνωρίζω τα φρούτα ( ποίημα)
·         4.Δειπνοσοφισταί –κείμενο με διατροφικές συνήθειες των αρχαίων Ελλήνων.
·         Παραγωγή γραπτού λόγου :<< Τι θα συμβουλεύατε το λαίμαργο ποντικό;>>
Διάχυση προγράμματος: προσδοκώμενα αποτελέσματα, προέκταση, δράσεις ευαισθητοποίησης, παρουσίαση- διάχυση, κλπ. Δημιουργία αφίσας/κολλάζ/   από παιδιά της τάξης, επισκέψεις τμημάτων μεμονωμένα στην τάξη μας, παρουσίαση του υλικού που συγκεντρώθηκε, συζήτηση, ανταλλαγή ιδεών και αξιολόγηση.