Το 6ο Γυμνάσιο Κοζάνης είχε τη χαρά να φιλοξενήσει, στο πλαίσιο του Διαπιστευμένου Σχεδίου Κινητικότητας (Erasmus+) της Π.Δ.Ε. Δυτικής Μακεδονίας, 10 μαθητές/τριες και 2 εκπαιδευτικούς από το σχολείο ZS Hargasova της Σλοβακίας, σε μια τριήμερη εκπαιδευτική εμπειρία, 13-15 Οκτωβρίου, που συνδύασε μάθηση, πολιτισμό και αθλητισμό. Το πρόγραμμα Erasmus+ στοχεύει στην ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ ευρωπαϊκών σχολείων, την ανταλλαγή καλών πρακτικών και την καλλιέργεια της ευρωπαϊκής ταυτότητας των μαθητών.
1η ημέρα – Υποδοχή, φιλοξενία και γνωριμία με το σχολείο και την πόλη
Η πρώτη ημέρα ξεκίνησε με μια θερμή τελετή υποδοχής από ομάδα μαθητών και μαθητριών του σχολείου μας παρουσία της διευθύντριας, κυρίας Σταθοπούλου, της υποδιευθύντριας, κυρίας Μιχαηλίδου και εκπαιδευτικών του σχολείου. Μαθητές και εκπαιδευτικοί καλωσόρισαν την ομάδα από τη Σλοβακία, αντάλλαξαν ευχές, δώρα, προσφέρθηκαν κεράσματα και οι φιλοξενούμενοι διάλεξαν κάρτες υποδοχής που είχαν κατασκευάσει τα παιδιά του 6ου Γυμνασίουι με τη βοήθεια του κυρίου Άσπρου, καθηγητή Εικαστικών και τις οποίες τις είχαν τοποθετήσει στους πίνακες ανακοινώσεων. Στη συνέχεια, οι φιλοξενούμενοι περιηγήθηκαν στους χώρους του σχολείου με την καθοδήγηση της ομάδας ξενάγησης και την επίβλεψη του κυρίου Χατζηγεωργιάδη, καθηγητή Τεχνολογίας. Παρούσα στην υποδοχή και στην ξενάγηση ήταν και η κυρία Ευαγγελία Τριανταφύλλου, υπεύθυνη των προγραμμάτων Erasmus+ της Π.Δ.Ε. Δυτικής Μακεδονίας, η οποία καλωσόρισε τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές δίνοντάς τους τα δώρα της Περιφερειακής Διεύθυνσης.





Στη συνέχεια, οι φιλοξενούμενοι μαθητές συμμετείχαν σε μαθήματα και βιωματικά εργαστήρια, όπου μέσα από ομαδικές δραστηριότητες γνώρισαν τους μαθητές και τις μαθήτριές μας και τον τρόπο λειτουργίας του σχολείου. Η γνωριμία ξεκίνησε με ένα ευχάριστο και δημιουργικό εργαστήριο origami από τον κύριο Δημήτρη Δάλα, καθηγητή Πληροφορικής του σχολείου, όπου οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να δημιουργήσουν τις δικές τους ευφάνταστες κατασκευές από χαρτί.

Μετά τα εργαστήρια, χωρίστηκαν σε δύο ομάδες και παρακολούθησαν τα μαθήματα δύο τμημάτων του σχολείου, του Β1 και του Α1.
Τμήμα Β1:
-Αρχαία Ελληνικά από Μετάφραση με την κυρία Μαρία Μιχαηλίδου. Στόχος του μαθήματος ήταν να γνωρίσουν τον Όμηρο και τα Ομηρικά έπη μέσα από βιωματικό και διασκεδαστικό τρόπο. Μετά από κάποιες ερωτήσεις αφόρμησης και την παρουσίαση ενός σύντομου powerpoint (στα ελληνικά και στα αγγλικά) για τον Όμηρο, τα ομηρικά έπη και κυρίως για την Ιλίαδα από μαθητές του τμήματος και την εκπαιδευτικό, χωρίστηκαν σε 5 μικτές ομάδες μαθητών/τριών από την Ελλάδα και τη Σλοβακία και κάθε ομάδα ανέλαβε ένα συγκεκριμένο θέμα: α. Η εποχή, η ζωή και το έργο του Ομήρου, β. το περιεχόμενο και το θέμα της Ιλιάδας, γ. οι ήρωες και οι θεοί, δ. οι αφηγηματικές τεχνικές, ε. η αξία των ομηρικών επών. Για την διευκόλυνσή τους, μοιράστηκαν στους φιλοξενούμενους μαθητές/τριες σημειώσεις στη γλώσσα τους. Μετά από συζήτηση, κάθε ομάδα κατέληξε στη σύνταξη 3-5 ερωτήσεων, τις οποίες έθεσαν σε ένα chatbot, το οποίο δημιουργήθηκε στην εφαρμογή Mizou με τίτλο “Ο Όμηρος μιλάει για τη ζωή και την τέχνη του”. Το chatbot ανέλαβε τον ρόλο του “Ομήρου” και έδινε απαντήσεις τόσο στα Ελληνικά όσο και στα Αγγλικά.
-Μαθηματικά με την κυρία Νικολέτα Σταθοπούλου. Στόχος ήταν η μελέτη των ειδών των τριγώνων και των παραλληλογράμμων. Οι μαθητές/τριες χωρίστηκαν σε ομάδες που αποτελούνταν από παιδιά του τμήματος και από φιλοξενούμενους της Σλοβακίας. Η εκπαιδευτική διαδικασία δομήθηκε με βάση ένα quiz, όπου οι ερωτήσεις και ακολούθως οι απαντήσεις ήταν στα ελληνικά και στα αγγλικά. Μετά από κάθε απάντηση ακολουθούσε συζήτηση σχετικά με το θέμα της ερώτησης. Στο τέλος του quiz αναδείχτηκε η νικήτρια ομάδα και ακολούθησαν οι εντυπώσεις από τη διαδικασία. Στο μάθημα συμμετείχε ως συνδιδάσκουσα η Μαθηματικός του τμήματος ένταξης, κυρία Ειρήνη Δεμερτζίδου.
-Θρησκευτικά με την κυρία Σέβη Κωνσταντινίδου. Τα παιδιά εργαστήκαν σε ομάδες πάνω στο ποίημα του Ζαχαρία Παπαντωνίου «Πού πας καραβάκι;» Μοιράστηκε το ποίημα σε φωτοτυπίες, γραμμένο στα ελληνικά, στα σλοβάκικα και στα αγγλικά. Διαβάστηκε το ποίημα στις δυο γλώσσες από δυο παιδιά. Στη συνέχεια τα παιδιά σε ομάδες κλήθηκαν να συνεργαστούν και να βρουν στοιχεία που αποτελούν εμπόδια στο θαλάσσιο ταξίδι, στοιχεία που λειτουργούν ενισχυτικά και στοιχεία που αποτελούν τη μεγάλη βοήθεια στο μικρό καραβάκι. Οι ομάδες σημείωσαν τις λέξεις σε ελληνικά και σλοβάκικα. Κατέγραψαν τις λέξεις τους και νικήτρια ομάδα αναδείχτηκε αυτή που βρήκε τις περισσότερες λέξεις. Τέλος, συζήτησαν για το ποιος μπορεί να είναι αυτό το μικρό καραβάκι. Η καθηγήτρια μιλούσε και εξηγούσε τον τρόπο εργασίας σε ελληνικά και αγγλικά.





Τμήμα Α1:
-Αγγλικά με την κυρία Στέλλα Κύργια. Οι Σλοβάκοι μαθητές και μαθήτριες, αφού συστήθηκαν και αντάλλαξαν πληροφορίες για τα εκπαιδευτικά συστήματα της Σλοβακίας και της Ελλάδας,, χωρίστηκαν σε 5 ομάδες και κάθε ομάδα έγραψε την άποψή της για το ιδανικό σχολείο. Αφού έγραψαν από 1 παράγραφο, ένας εκπρόσωπος από κάθε ομάδα διάβασε όσα είχαν γράψει.
-Μαθηματικά με τον κύριο Δημήτρη Κουβά, ο οποίος εισήγαγε τους μαθητές και τις μαθήτριες στην έννοια των κλασμάτων και της κλασματικής μονάδας μέσα από παραδείγματα της καθημερινής ζωής, ενώ ακολούθησαν ασκήσεις εμπέδωσης με τη χρήση σχετικού φύλλου εργασίας.
-Γερμανικά με την κυρία Μαριάνθη Μαμλιάγκα. Αφού χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες δημιούργησαν κολάζ με τα αξιοθέατα της Σλοβακίας, της Γερμανίας και της Ελλάδας.

Η ημέρα ολοκληρώθηκε με επίσκεψη στο Ιστορικό-Λαογραφικό και Φυσικής Ιστορίας Μουσείο Κοζάνης, όπου οι μαθητές/τριες και οι εκπαιδευτικοί από τη Σλοβακία γνώρισαν την ιστορία, την παράδοση και της περιοχής, αλλά και το φυσικό περιβάλλον συνδέοντας το ταξίδι τους με τη βιωματική μάθηση. Την επίσκεψη ανέλαβε και οργάνωσε η αντιδήμαρχος Τουρισμού του Δήμου Κοζάνης, κυρία Κίκα Φουρκιώτη Χατζημανώλη και οι εκπαιδευτικοί του σχολείου, Μαρία Μιχαηλίδου και Ελένη Κυριάκου, με ξενάγηση από τον κύριο Πολυνείκη Αγγέλη, Πρόεδρο του Συνδέσμου Γραμμάτων και Τεχνών Ν. Κοζάνης. Στην επίσκεψη συμμετείχαν και μαθητές/τριες του σχολείου μας, που συνοδεύτηκαν από την εκπαιδευτικό κυρία Κική Τσιλίφη. Η δραστηριότητα αυτή ενίσχυσε τη συνεργασία, την ανταλλαγή εμπειριών και τη δημιουργία φιλικών σχέσεων μεταξύ των μαθητών και των μαθητριών των δύο χωρών. Μετά την ξενάγηση, μαθητές και μαθήτριες από τη Σλοβακία και την Ελλάδα, φόρεσαν παραδοσιακές κοζανίτικες φορεσιές (από τον Πολιτιστικό Σύλλογο “Κόζιανη”). Μια ευχάριστη εμπειρία, μέσα από την οποία οι φιλοξενούμενοί μας γνώρισαν την πολιτιστική μας κληρονομιά με βιωματικό και ζωντανό τρόπο.






2η ημέρα – Erasmus Days 2025
Η δεύτερη ημέρα ήταν αφιερωμένη στον εορτασμό των Erasmus Days, που διοργανώθηκε από την Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Μακεδονίας στην Κοβεντάρειο Δημοτική Βιβλιοθήκη Κοζάνης και στο Δημοτικό Πάρκο. Στην εκδήλωση συμμετείχαν η φιλοξενούμενη ομάδα της Σλοβακίας, με τις συνοδούς εκπαιδευτικούς και ολιγομελής ομάδα μαθητών/τριών του 6ου Γυμνασίου, με τη συνοδεία της διευθύντριας, κυρίας Σταθοπούλου και της υποδιευθύντριας κυρίας Μιχαηλίδου. Στη δράση αυτή ομάδες σχολείων της Κοζάνης με παρουσιάσεις, δράσεις και δημιουργικές δραστηριότητες ανέδειξαν τα οφέλη της συνεργασίας και της ανταλλαγής εμπειριών μεταξύ ευρωπαϊκών σχολείων. Μαθητές από Ελλάδα και Σλοβακία μοιράστηκαν τις εμπειρίες τους από τη συμμετοχή τους σε προγράμματα Erasmus, αντάλλαξαν ιδέες και παρουσίασαν εργασίες που αποτύπωναν την αξία της ευρωπαϊκής ταυτότητας. Οι Σλοβάκοι φίλοι και οι φίλες μας παρουσίασαν έναν παραδοσιακό χορό της χώρας τους αποσπώντας το χειροκρότημα των παρευρισκομένων. Μια ιδιαίτερα ευχάριστη δραστηριότητα, στην οποία συμμετείχε τόσο η φιλοξενούμενη ομάδα με το όνομα Slovak alfa, όσο και η ομάδα του 6ου Γυμνασίου με το όνομα EuroConne6ion, ήταν ένα quiz γνώσεων για την Ευρωπαϊκή Ένωση.



3η ημέρα – Ημέρα Σχολικού Αθλητισμού: «Σχολικός Αθλητισμός & Ενεργός Πολίτης»
Η τρίτη ημέρα περιλάμβανε βιωματικές δράσεις αθλητισμού, που διοργανώθηκαν από την εκπαιδευτικό κυρία Σοφία Καλαμάρα με τη βοήθεια του Συλλόγου Διδασκόντων και τη Διεύθυνση του σχολείου. Μαθητές, εκπαιδευτικοί και συνεργαζόμενοι φορείς και σύλλογοι της τοπικής κοινωνίας συμμετείχαν σε δράσεις όπως επιτραπέζια αντισφαίριση, Tae Kwon Do, αγωνιστικό χορό, πρώτες βοήθειες, ειδικό αθλητισμό και υγιεινή διατροφή, αναδεικνύοντας τις αξίες του σεβασμού, της συμμετοχής και της συνεργασίας και τη σημασία του αθλητισμού ως μέσου καλλιέργειας της ενεργού πολιτειότητας. Στον κύκλο των δράσεων ήταν παρών και συμμετείχε ενεργά ο Σύμβουλος Παιδαγωγικής Ευθύνης του σχολείου, ενώ μας επισκέφτηκε η αντιδήμαρχος Τουρισμού, κυρία Κίκα Χατζημανώλη Φουρκιώτη.



Οι φιλοξενούμενοι μαθητές και μαθήτριες ενωμένοι σε μια ομάδα μαζί με τους φίλους και τις φίλες τους από την Κοζάνη συμμετείχαν με ιδιαίτερη προθυμία και κέφι σε όλες τις δράσεις. Στο τέλος, πήραν μέρος στο τελικό χορευτικό με περισσότερους από 250 μαθητές/τριες, εκπαιδευτκούς και μέλη των συλλόγων και φορέων. Με την παρότρυνση των παιδιών του σχολείων μας χόρεψαν παραδοσιακούς χορους στη γιορτή που ακολούθησε. Μια γιορτή με μουσική και παραδοσιακούς χορούς, με κιχιά που πρόσφερε η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, μετά από αίτημα του σχολείου και του Πρόεδρου του συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, με τοπικά εδέσματα που ετοίμασαν οι εκπαιδευτικοί του σχολείου και γονείς των μαθητών/τριών, με ανταλλαγή δώρων μεταξύ των παιδιών. Μια γιορτή γεμάτη χαμόγελα, που ολοκλήρωσε με τον καλύτερο τρόπο αυτή τη γεμάτη με ενέργεια και μηνύματα ζωής ημέρα– μια ημέρα που απέδειξε ότι ο αθλητισμός μπορεί να αποτελέσει γέφυρα πολιτισμών.






Στο τέλος της ημέρας αποχαιρετίσαμε την Natália, την Karin, τον Daniel, τη Stanislava, την Eliška, τη Nela, την Alica,τον Martin, τον Radoslav, την Olívia και τις καθηγήτριές τους Κatarína Janošková και Lenka Banášová με την προσφορά αναμνηστικών δώρων και τοπικών προϊόντων, χορηγία της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας και με την ανταλλαγή ευχών για μελλοντική συνεργασία με το σχολείο ZS Hargasova.
Η τριήμερη φιλοξενία αποτέλεσε μια πολύτιμη εμπειρία αλληλεπίδρασης και μάθησης, ενίσχυσε τους δεσμούς φιλίας ανάμεσα σε μαθητές και εκπαιδευτικούς των δύο χωρών και ανέδειξε τον ρόλο του σχολείου ως χώρου ανοιχτού, συνεργατικού και ευρωπαϊκού. Οι στιγμές που μοιραστήκαμε θα μας θυμίζουν πάντα πως η εκπαίδευση, όταν συνδυάζεται με την ανταλλαγή εμπειριών και τον σεβασμό στους διαφορετικούς πολιτισμούς, γίνεται πραγματικά παγκόσμια υπόθεση.

