
Πολιτιστικά προγράμματα
Στο πλαίσιο του μαθήματος της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής αλλά και των Πολιτιστικών προγραμμάτων που εκπόνησαν οι Γεωργία Μάνθου με το ΣΤ1 και ο Ανδρέας Τσαλίκης με το ΣΤ2, οι μαθητές των δύο τμημάτων της ΣΤ τάξης είδαν διάφορες ταινίες που συνδέονταν με τις ενότητες του βιβλίου. Την προβολή ακολουθούσε προφορική συζήτηση, ενώ κάθε φορά, ο κάθε μαθητής συμπλήρωνε και ένα Φύλλο εργασίας με ερωτήσεις πάνω στην ταινία. Προβλήθηκαν με αρκετές δυσκολίες χρόνου, επτά ταινίες. Οι ταινίες ήταν στην πλειονότητα τους Ελληνικές κωμωδίες. Γυρισμένες πολλά χρόνια πριν. Οι περισσότερες τις δεκαετίες του 1950 και του 1960.
Στο πρόγραμμα συμπεριλήφθηκαν και τρεις ταινίες που προβλήθηκαν στο πλαίσιο άλλων δράσεων. Αυτές ήταν Το Καναρινί ποδήλατο, (γυρισμένη το 1999) προβλήθηκε σε σχέση με την ενότητα του Κινηματογράφου, στο μάθημα της Γλώσσας, αλλά εντάχθηκε και στην ενότητα το Εκπαιδευτικό σύστημα, του μαθήματος της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής, όπως και η ταινία Ο θησαυρός του μικρού Νικόλα που προβλήθηκε στον κινηματογράφο Options σε εκπαιδευτική επίσκεψη του σχολείου. Η ταινία είναι η πιο πρόσφατη που προβλήθηκε, γυρισμένη το 2021, αλλά αναφέρεται και αυτή στο παρελθόν τοποθετημένη στα τέλη της δεκαετίας του 1960 και περιείχε κάποια στοιχεία για τα σχολεία μιας άλλης χώρας (Γαλλίας). Προβλήθηκε ακόμα η ταινία Θανασάκης ο πολιτευόμενος στο πλαίσιο του προγράμματος Agile2learn, που εντάχθηκε στην ενότητα Κράτος και πολίτης. Η ταινία Το δέντρο που πληγώναμε, είχε μόνο περιφερειακή σχέση με την ενότητα Εκκλησία, αλλά μας έδειξε και στοιχεία από τα σχολεία της δεκαετίας του 1960 και τον τρόπο ζωής σε ένα νησί, τη Χίο.
Οι περισσότερες ταινίες ήταν κωμωδίες, ή είχαν έντονο κωμικό στοιχείο, η μόνη καθαρά δραματική ταινία που είδαμε ήταν η τελευταία και η παλιότερη ταινία που προβλήθηκε, το Κλέφτες ποδηλάτων. Η ταινία είναι Ιταλική. Έτσι οι δύο ταινίες που προβλήθηκαν στο πρόγραμμα και δεν ήταν ελληνικές, ήταν η παλιότερη και η νεότερη.
Κινηματογραφική ταινία |
Ενότητα Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής |
Ημερομηνία προβολής |
Χώρος προβολής |
Η δε γυνή να φοβήται τον άντρα | Η οικογένεια | 31-10-22 | Θέατρο σχολείου |
Το ξύλο βγήκε από τον Παράδεισο | Το εκπαιδευτικό σύστημα | 13-12-22 | Θέατρο σχολείου |
Το δέντρο που πληγώναμε | Το εκπαιδευτικό σύστημα, Η εκκλησία | 9-1-23 | Θέατρο σχολείου |
Η κυρία Δήμαρχος | Οργάνωση κοινωνικής και πολιτικής ζωής | 7-3-23 | Βιβλιοθήκη σχολείου |
Τζένη Τζένη | Κράτος και πολίτευμα | 9-2-23 | Θέατρο σχολείου |
Υπάρχει και φιλότιμο | Κράτος και πολίτης | 28-4-23 | Θέατρο σχολείου |
Κλέφτες ποδηλάτων (Ladri di biciclette | Οι Ευρωπαίοι πολίτες, Τα ανθρώπινα δικαιώματα | 13-6-23 | Θέατρο σχολείου |
Άλλες ταινίες που προβλήθηκαν |
|||
Ο μικρός Νικόλας και το κυνήγι του κρυμμένου θησαυρού (Le trésor du petit Nicolas) | Το εκπαιδευτικό σύστημα | 20-12-23 | Κινηματογράφος Options cinemas, Πάτρα |
Το καναρινί ποδήλατο | Το εκπαιδευτικό σύστημα | 25-5-23 | Βιβλιοθήκη σχολείου |
Θανασάκης ο πολιτευόμενος | Κράτος και πολίτης | 18-5-23 | Θέατρο σχολείου |
Σε όλες τις ταινίες η συζήτηση και η ανάλυση που ακολουθούσε εστίαζε στην σύγκριση των κοινωνιών του τότε και του τώρα, προσπαθώντας να αναδειχθούν, ομοιότητες και διαφορές. Σε κάποιες περιπτώσεις αναδείχθηκαν και συμπεριφορές που σήμερα δεν είναι αποδεχτές, με κορυφαία τα χαστούκια σε μαθητές και μαθήτριες στις ταινίες Το ξύλο βγήκε από τον Παράδεισο και Το δέντρο που πληγώναμε. Σε πολλές περιπτώσεις η συζήτηση έδειξε ότι οι μαθητές είχαν δυσκολία να κατανοήσουν κάποιες από τις τόσο διαφορετικές συνθήκες της εποχής. Παρά αυτές τις δυσκολίες, οι μαθητές έδειξαν, εξαιρετική κρίση και μεγάλη ωριμότητα στην ανάλυση των ταινιών και των κοινωνικών συνθηκών.
Μετά την προβολή και της τελευταίας ταινίας, οι μαθητές του ΣΤ2 ψήφισαν τις τρεις αγαπημένες τους και τα αποτελέσματα παρουσιάζονται πιο κάτω. Πρώτο και από ότι φαίνεται διαχρονικό Το ξύλο βγήκε από τον Παράδεισο. Η ταινία Η γυνή να φοβήται τον άνδρα, ήρθε τελευταία με μόνο μια ψήφο, ίσως όμως να φταίει ότι είναι η πρώτη ταινία που προβλήθηκε, τον Οκτώβριο και οι μαθητές, ίσως την είχαν ξεχάσει.
Το πρόγραμμα Agile2learn
Τέσσερις από τις ταινίες που προβλήθηκαν αξιοποιήθηκαν και στο πλαίσιο του προγράμματος Agile2learn που συμμετείχε το σχολείο. Η δράση έγινε στο πλαίσιο του κεφαλαίου “Το Δημοκρατικό Πολίτευμα”, της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής. Οι ταινίες θίγουν κάποια διαδικασία του δημοκρατικού πολιτεύματος και ήταν οι εξής:
«Τζένη Τζένη»
«Η κυρία Δήμαρχος»
«Υπάρχει και φιλότιμο»
«Θανασάκης ο πολιτευόμενος»
Οι μαθητές του κάθε τμήματος χωρίστηκαν σε 4 ομάδες. Κάθε ομάδα ανέλαβε να παρατηρήσει, να διαπιστώσει και να παρουσιάσει τα στοιχεία του δημοκρατικού πολιτεύματος που εμφανίζονται σε μία ταινία και να καταγράψει τον τρόπο που αντιμετωπίζονται αυτές οι δημοκρατικές διαδικασίες. Κάθε ομάδα ανέλαβε να απαντήσει σε ερωτήσεις για τις διαδικασίες του δημοκρατικού πολιτεύματος που θίγονται στη ταινία και τα συμπεράσματα που μπορεί να βγάλει κανείς μέσα από αυτές για το δημοκρατικό πολίτευμα. Τονίστηκε ότι οι όποιες διαδικασίες παρουσιάζονται ενδεχομένως μέσα από τις ταινίες με κωμικό τρόπο και είναι πιθανώς σκόπιμα μεγεθυμένες και με υπερβολή για να προκαλέσουν γέλιο. Οι ερωτήσεις που απάντησαν οι μαθητές ήταν:
* Με ποια διαδικασία του Δημοκρατικού πολιτεύματος ασχολείται η ταινία “Τζένη Τζένη“;
* Γίνονται οι διαδικασίες όπως θα έπρεπε; Κι αν όχι τι συμβαίνει;
* Υπάρχει ανάμιξη προσώπων που δε “φαίνονται”;
* Ο υποψήφιος ξέρει ότι τα πράγματα δε γίνονται σωστά;
* Με ποια διαδικασία του Δημοκρατικού πολιτεύματος ασχολείται η ταινία “Η κυρία Δήμαρχος“;
* Γίνονται οι διαδικασίες όπως θα έπρεπε; Κι αν όχι τι συμβαίνει;
* Έχει σημασία το ότι η υποψήφιος είναι γυναίκα;
* Χρησιμοποιεί το φύλο της στην προεκλογική εκστρατεία;
* Με ποια διαδικασία του Δημοκρατικού πολιτεύματος ασχολείται η ταινία “Υπάρχει και φιλότιμο“;
* Γίνονται οι διαδικασίες όπως θα έπρεπε; Κι αν όχι τι συμβαίνει;
* Ο υπουργός έχει τηρήσει αυτά που υποσχέθηκε;
* Είναι αφελής ή αδιάφορος ο υπουργός;
* Είναι κακός σαν άνθρωπος;
* Αλλάζει κάτι όταν συνειδητοποιεί τι συμβαίνει;
* Με ποια διαδικασία του Δημοκρατικού πολιτεύματος ασχολείται η ταινία “Θανασάκης ο πολιτευόμενος“;
* Γίνονται οι διαδικασίες όπως θα έπρεπε; Κι αν όχι τι συμβαίνει;
* Τι καταλαβαίνουμε για τις προεκλογικές εκστρατείες μέσα από την ταινία;
* Μένει σταθερός ο υποψήφιος στις πολιτικές του θέσεις; Τι συμπέρασμα βγάζουμε για αυτόν;
Οι απαντήσεις παρουσιάστηκαν με τη μορφή Poster: