4848af108685fe93a67b87b798a9a782

Άνοιξη… όλα γύρω ανθισμένα!

ce76195c348220fd15616cb9c8441889482991646 1374739760330027 5955477169159542313 nΜάρτης είναι νάζια κάνει, πότε κλαίει, πότε γελάει!”

Το θέμα μας: Η Άνοιξη και τα χαρακτηριστικά της γνωρίσματα.Παροιμίες για τους μήνες της.

Παρουσίαση εποπτικού υλικού,εικόνες παρατήρησης και μικρές προτάσεις των παιδιών για περιγραφή τους.

Μαρτάκια δώρο από συμμαθητή των παιδιών για όλη την ομάδα “ΑΕΡΟΣΤΑΤΟ”

images 1

Ο Φλεβάρης κι αν φλεβίσει, πάλι Άνοιξη θ΄ ανθίσει…

Χωρίς τίτλο1Χωρίς τίτλο3μα αν τυχόν και μας θυμώσει, μες στα χιόνια θα μας χώσει!”

Παραμύθια: α) “Ο Γλεντζοφλέβαρος” της Γιολάντας Τσορώνη-Γεωργιάδη, όπου τα παιδιά γνωρίζουν το μήνα κουτσοφλέβαρο με τα κινητικά προβλήματα  που είναι αναντικατάστατος, χρήσιμος και απολαυστικός. Δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στα χαρακτηριστικά γνωρίσματα του Φλεβάρη, του τελευταίου μήνα της άνοιξης.

Η αλεπού η Καπελού Αξιοποίηση στην ΕξΑΕ9480207637 1148925363634293 5312598997894412298 n Αντιγραφήβ)“Η αλεπού η καπελού”, όπου μας γνωρίζει την τέχνη του καπέλου και ... τις Απόκριες. Μαθαίνουμε το τραγούδι για τον κλόουν και κατασκευάζουμε κλόουν καθώς και τα καπέλα του.

Παιχνίδια: α) Γαϊτανάκι της Αποκριάςγνωρίζουμε το παραδοσιακό έθιμο της χώρας μας και χορεύουμε με τις χρωματιστές κορδέλες φορώντας αποκριάτικα καπέλα.

β) Μουσικές καρέκλες , με αποκριάτικα χαρούμενα τραγούδια παίζουμε το παιχνίδι κι ένας είναι ο νικητής. γ) Αποκριάτικο διαδραστικό παιχνίδι, με τη βοήθεια του προτζέκτορα της τάξης.

480202496 1005894838109567 6145879811385632590 n 480128785 1798225227622442 6177391159655229968 n 481690309 1653360842020958 3631088854187099620 n480093549 929310069082337 6821399132556248222 nΚαλές Απόκριες !

 

17 stoxoi viosimhs anaptyxis

Σχέδιο δράσης ενεργού πολίτη 2024-25

Τίτλος Δράσης:

images «Τα ζωάκια των δικαιωμάτων μας γνωρίζουν τα δικαιώματα των παιδιών»

Επίπεδο:Νηπιαγωγείο

Θεματικό Πεδίο:  Η δράση ανήκει στα θεματικά πεδία:  1-Μηδενική φτώχεια, 2-Μηδενική πείνα, 3-Καλή   Υγεία και Ευημερία, 4-Ποιοτική εκπαίδευση,5-Ισότητα των φύλων, 10-Λιγότερες Ανισότητες,11-Βιώσιμες πόλεις και κοινότητες, 16-Συνεργασία για τους στόχους, του Προγράμματος Σπουδών Δράσεων Ενεργού Πολίτη.

Σύντομη περιγραφή της Δράσης:

images3Ένα σχέδιο δράσης που αποσκοπεί με βιωματικό και ευχάριστα θεατρικό τρόπο, με τη βοήθεια της κούκλας (persona) να εξοικειώσει τα παιδιά  με τα δικαιώματα του παιδιού, όπως έχουν κατοχυρωθεί στη Διεθνή Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού (ν. 2101/1992). Επιχειρείται να συνδυαστεί η καλύτερη κατανόηση της έννοιας των δικαιωμάτων και η προαγωγή της συμμετοχής των παιδιών σε διεργασίες διαλόγου και λήψης αποφάσεων για θέματα που σχετίζονται με τη συνύπαρξη τους και μέσω αυτών η ανάπτυξη των δεξιοτήτων επικοινωνίας, συνεργασίας και υπευθυνότητας των παιδιών. Προάγεται 480182713 1656513108600203 8879168039158027930 n 480950635 612211358256267 8621239282712115736 nδηλαδή στα παιδιά από την ηλικία φοίτησης στο νηπιαγωγείο και μετάη ιδιότητα των δημοκρατικών ενεργών πολιτών.

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:

Όταν ολοκληρωθεί η δράση οι μαθητές/τριες να: 

-γνωρίζουν τα δικαιώματα των παιδιών σε συσχέτιση με τα ζωάκια των δικαιωμάτων. Να εκφράζονται με παραδείγματα και δικές τους εμπειρίες, σχετικά με αυτά.

-προσδιορίζουν τα χαρακτηριστικά των δικαιωμάτων σε προσωπικές ενέργειές τους ή συμπεριφορές αλλά και σε ενέργειες των άλλων ή συμπεριφορές.

476923243 651447824270311 2598569717234638848 n 480047445 513483958441154 5877494934847617452 n-αναγνωρίζουν και να σέβονται τα δικαιώματά τους και των άλλων ανθρώπων στο περιβάλλον τους.

-ενημερώνουν άλλα άτομα του περιβάλλοντός τους (οικογένεια, σχολείο, φίλους και φίλες κ.λπ.) για τα δικαιώματά των παιδιών σε καθημερινές δραστηριότητες στους δημόσιους χώρους, 

-συμμετέχουν και να παρεμβαίνουν ενεργά σε δράσεις που έχουν στόχο την ενημέρωση του γενικού πληθυσμού γύρω από τα δικαιώματα των πολιτών, 

-συμμετέχουν και να παρεμβαίνουν ενεργά σε δράσεις που έχουν στόχο τη βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης των ΑμεΑ στο περιβάλλον της γειτονιάς τους. 

475502990 9666310343389686 7816253774970397453 n ΑντιγραφήΕκπαιδευτικές Δραστηριότητες:

α) Τα παιδιά με τους γονείς/κηδεμόνες περιηγήθηκαν στην πόλη μας σαν μικροί δημοσιογράφοι και κατέγραψαν σημεία της πόλης-υπηρεσίες και καταστήματα που έχουν προσβασιμότητα και άλλα όχι. Στη συνέχεια  β) μέσω του ψηφιακού πίνακα με τη βοήθεια του προτζέκτορα και του Η/Υ παρουσίασαν ο καθένας την έρευνά του στην ολομέλεια στην ομάδα της τάξης. γ) Μετά από πρόσκληση επισκέφτηκε το σχολείο μας η κα Βασιλική Παπαδοπούλου άτομο ΑμεΑ με αναπηρικό ηλεκτροκίνητο αμαξίδιο.

474819237 1180692007041778 2923631211626223329 n 475076615 1328748771798685 9186678242549641065 nΑυτή η επίσκεψη ήταν ουσιαστική για το σχολείο μας γιατί στάθηκε η αφορμή ώστε η δημοτική αρχή της πόλης μας να κατασκευάσει ράμπα για ΑμεΑ στο Νηπιαγωγείο. Ήταν μια ξεχωριστή μέρα όπου τα συναισθήματα, το μοίρασμα πολλών και ποικίλων δραστηριοτήτων στην ομάδα αλλά κυρίως η γνωριμία μας με τη Βασιλική, που την εντάξαμε στην ομάδα “ΑΕΡΟΣΤΑΤΟ” και μας γνώρισε τη δική της θέση, τα ενδιαφέροντά της, τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει καθημερινά, αλλά και την αισιοδοξία της ότι όλα μπορούν να αλλάξουν αρκεί να το επιδιώξουμε με μικρούς στόχους κάθε φορά.

Στιγμιότυπο οθόνης 2025 01 12 123843

Σχολική δράση ψηφιακή βιβλιοθήκη με γονείς

Screenshot 31«Αν με πάρεις στα χέρια σου, είμαι φτερούγες και αγκαλιάζω.
Αν με κλείσεις στην καρδιά σου, είμαι φύλακας και ζεσταίνω.
Αν με βάλεις στο προσκέφαλό σου είμαι φύλακας άγγελός σου.
Αν σου γίνω θύμηση, σ’ ευχαριστώ που μ’ έκανες ψυχή σου».
Γεώργιος Κρόκος .

ΞΑΒΓΔ 2 ΞΑΒΓΔΕΖ 8– Σημαντική θέση κατέχει το βιβλίο στην ανάπτυξη των παιδιών γι’ αυτό και όλοι μας προσπαθούμε να καλλιεργήσουμε την αγάπη των παιδιών μας σ’ αυτό.
Θέλοντας να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να αναπτύξουν μια καλύτερη σχέση με το βιβλίο και να αναπτύξουν το ενδιαφέρον τους γι’ αυτό, θα λειτουργήσουμε φέτος τη ψηφιακή βιβλιοθήκη σε συνεργασία με τους γονείς/κηδεμόνες νηπίων.Το Β΄εκπαιδευτικό τρίμηνο θα υλοποιηθεί η σχολική αυτή δράση, με τη διδακτική επίσκεψη γονέων/κηδεμόνων νηπίων στο Νηπιαγωγείο και κοινές εκπαιδευτικές δραστηριότητες.(Σχολική διαμεσολάβηση)

Χωρίς τίτλο 1-Τα παιδιά κάθε Σαββατοκύριακο στον ελεύθερο χρόνο τους θα έχουν ένα  βιβλίο κάθε φορά  από την ψηφιακή μας βιβλιοθήκη, με τη βοήθεια των γονιών τους θα το διαβάζουν και στη συνέχεια μέσα από διαφορετικές επιλογές θα το παρουσιάζουν στην ομάδα.(Καλλιέργεια προφορικού λόγου,αφήγησης)

Διαβάζετε στα παιδιά τα βιβλία σε μια ήσυχη γωνιά του σπιτιού Χωρίς τίτλο1δείχνοντας κάθε φορά με το δάχτυλό σας, με το ποντίκι στην προκειμένη περίπτωση της ψηφιακής βιβλιοθήκης αυτό που διαβάζετε.

1o Βιβλίο: ” Η κυρά Καλή και οι 12 μήνες” ποιος είναι ο αγαπημένος μου μήνας και γιατί;

2o Βιβλίο:“Ο Βάτραχος το Χειμώνα”, ποιος είναι ο αγαπημένος μου ήρωας του παραμυθιού;

Τι θα έλεγες στον αγαπημένο σου ήρωα και σε ποια στιγμή (εικόνα) θα τον συναντούσες;

ΞΑΒΓΔΕ 6Σχολική διαμεσολάβηση-Σχολική δράση με επίσκεψη των γονέων/κηδεμόνων με σκοπό την αφήγηση παραμυθιού και εκπαιδευτικές δραστηριότητες με τα νήπια.

Με ενθουσιασμό τα νήπια παρακολούθησαν με μεγάλο ενδιαφέρον την αφήγηση δύο παραμυθιών:α) “Έλμερ” , με βιωματική και ψυχοκινητική θεατρική παράσταση του παραμυθιού

και β) “Φίλοι στο λόφο”, με παρουσίαση των αγαπημένων φίλων μας και καλλιτεχνική δραστηριότητα με ένα νέο φίλο/φίλη στο Νηπιαγωγείο.

 

49b99431c750c90648520dc8fa808177

 

Χωρίς τίτλο4

Νέος χρόνος και οι στόχοι του…

Χωρίς τίτλοΞ 1Παιχνίδι: Μετά από τις μαγικές στιγμές των Χριστουγέννων, έρχεται η ώρα να επιστρέψουμε στη καθημερινότητα του σχολείου.Για τα νήπια αυτή η μετάβαση έχει τη δυσκολία της, οπότε με ένα παιχνίδι (ζάρι με διάφορα θέματα των γιορτών) υποδεχόμαστε τα νήπια. Με αυτόν τον τρόπο μπορούν να εκφραστούν  σε σχέση με τις εμπειρίες τους και να δεθεί ξανά η ομάδα.

Θέμα: “Ο νέος χρόνος 2025”Ήρθε ο καινούργιος χρόνος  2025 και εμείς-συνθέτοντας το ημερολόγιο μας-τον καλώς ορίσαμε και τον βάλαμε στην θέση του. Συνεχίσαμε την συζήτηση μας ως προς:Α) Τι σας έρχεται στο μυαλό όταν ακούτε τη λέξη: Χρόνος. (Γραφικός οργανωτής) Β) Πως φαντάζεστε το Χρόνο; «Πως να μοιάζει άραγε ο Χρόνος; Φτιάξε το πορτρέτο του»

Παραμύθι: “Η κυρά καλή και οι 12 μήνες” Μια νέα σχολική δράση 20250114 160456αρχίζει με τη βοήθεια της ψηφιακής βιβλιοθήκης του σχολείου…

– Με τη βοήθεια του ημερολογίου μας προσπαθήσαμε να εξηγήσουμε στα παιδιά τι είναι ο Χρόνος και πως τον μετράμε.( Εποχές,μήνες, ημέρες, μέρα-νύχτα, ώρες). Στη συνέχεια συζητάμε: α) «Ποιο στόχο θέλεις να πετύχεις κατά τη διάρκεια του νέου χρόνου;β) Τι σε στεναχώρησε το χρόνο που πέρασε; ή πως πέρασες τις διακοπές των Χριστουγέννων με ένα παιχνίδι με το ζάρι”

Μιλάμε για τα χειμωνιάτικα ρούχα: Σκουφάκια, γάντια, κασκόλ, μπουφάν που μας κρατούν ζεστούς τις κρύες μέρες του χειμώνα.

Παιχνίδια και τραγούδια: <<Τα ρούχα του χειμώνα>>, αντιστοιχήσαμε εικόνες με λέξεις, ταξινομήσαμε σε ομάδες με βάση το shopping Χωρίς τίτλοείδος και το χρώμα, προσπαθήσαμε να τα κρεμάσουμε όσο πιο γρήγορα μπορούσαμε σε ένα σκοινάκι, τα μετρήσαμε…

-Διαβάσαμε το παραμύθι: <<Ο χιονάνθρωπος που δεν ήθελε να λιώσει>>. Ευκαιρία ν’ ασχοληθούμε με τον κύκλο του νερού. Πώς καταλήγουμε στη βροχή και στο χιόνι; Βλέπουμε σχετικές εικόνες και βίντεο. Μαθαίνουμε το γνωστό ποίημα: <<Από πού είσαι ποταμάκι;>> του Ζαχαρία shopping4Παπαντωνίου. Μπαίνουμε στη διαδικασία να κάνουμε υποθέσεις και να προβληματιστούμε για το αποτέλεσμα μέσα από πειράματα πήξης-τήξης.

Παιχνίδι-STEM: με τη bee-bot, τη μελισσούλα ρομπότ και τη ρυθμίζουμε ώστε να κάνει διαδρομές πάνω στο χαλάκι με τον κύκλο του νερού. Τέλος αποτυπώνουμε τις διαδρομές μας αυτές σε φύλλο εργασίας.

– Γλώσσα:Μπορούμε να μιλήσουμε και για τα ζωάκια των πόλων. Πού βρίσκονται οι πόλοι; Βλέπουμε την υδρόγειο και δείχνουμε τα δύο σημεία των πόλων. Μέσα από σχετικά βίντεο αντλούμε πληροφορίες  για τα ζώα των Χωρίς τίτλο2 Χωρίς τίτλο7πόλων, τις συνθήκες ζωής τους, τις συνήθειές τους… Κινδυνεύουν κι αυτά από την αύξηση της θερμοκρασίας και το λιώσιμο των πάγων…Τι μπορούν να κάνουν οι άνθρωποι γι΄αυτά; Διαβάζουμε σχετικά βιβλία από την ψηφιακή μας βιβλιοθήκη.

– Με αφορμή τα ζωάκια που μας μιλάνε για τα δικαιώματα, ρωτάμε τα παιδιά αν γνωρίζουν ποια από αυτά πέφτουν σε χειμερία νάρκη. Τι σημαίνει χειμερία νάρκη και γιατί συμβαίνει; Αλλάζει κάτι όταν τα ζώα πέφτουν σε χειμερία νάρκη; Βλέπουμε βίντεο και διαβάζουμε βιβλία σχετικά με το θέμα.

466567883 649183057534031 405842073805680856 n

Σχολική δράση: Επίσκεψη στο Δημοτικό σχολείο

467251195 1779139792865292 9070645138331935106 n-Σχολική δράση: Συνεργασία με την Α΄τάξη του 3ου Δημοτικού σχολείου Ηγουμενίτσας. Μία ξεχωριστή μέρα για τα Α΄νήπια που με το τέλος του Α΄εκπαιδευτικού τριμήνου επισκέφτηκαν την Α΄τάξη στο Δημοτικό σχολείο. Είχαν την ευκαιρία να συναντήσουν τους φίλους τους από την προηγούμενη χρονιά και να χαρούν τη συμμετοχή τους στο μάθημα της Α΄τάξης.

Μια συνεργασία ξεκίνησε με την εκπαιδευτικό κα Ελένη Δημουλά  στην Α΄τάξη του 3ου Δημοτικού σχολείου Ηγουμενίτσας. Με την ενημέρωση και του Διευθυντή της σχολικής μονάδας, τα νήπια θα επισκέπτονται την  Α΄τάξη, για την ομαλή μετάβασή τους στο Δημοτικό σχολείο.

Χωρίς τίτλο70 1

Χριστούγεννα… “γιορτή της αγάπης”

Χριστούγεννα:Για σας θα τραγουδήσουμε ευχές από καρδιάς, σε όλους θα θυμίσουμε το θαύμα μιας νυχτιάς… “Η  παρεούλα μας καλεί με τη ζεστασιά της μέσα στον Χειμώνα, να τραγουδήσουμε, να παίξουμε παιχνίδια, να δημιουργήσουμε μικρές στιγμές χαράς και αγάπης!

orasi s akoi sΘέμα: “Τα Χριστούγεννα μέσα από τις πέντε (5) αισθήσεις”Τα παιδιά μεταφέρουν τις εικόνες-εμπειρίες τους μέσα από τις ζωγραφιές τους στην ομάδα. Μαγικές χριστουγεννιάτικες γιορτές, που μικροί και μεγάλοι τις ζούμε με όλες μας τις αισθήσεις! Μια υπέροχη λοιπόν αφορμή, για να μιλήσουμε στο Νηπιαγωγείο για τις 5 αισθήσεις! ΟΡΑΣΗ:Τι βλέπουμε τα Χριστούγεννα; ΑΚΟΗ:Τι ακούμε τα Χριστούγεννα; ΓΕΥΣΗ:Τι γευόμαστε τα Χριστούγεννα; ΑΦΗ:Τι πιάνουμε-ακουμπάμε τα Χριστούγεννα; ΟΣΦΡΗΣΗ:Τι μυρίζουμε τα Χριστούγεννα; Ένα μικρό και ζεστό εργαστήρι οργανώθηκε στην ομάδα μας για να προετοιμαστεί για τη Χριστουγεννιάτικη γιορτή με Θέμα: “Χριστούγεννα με αγάπη”.

467163651 1218707135892286 2698820641041527235 nΣε λίγο καιρό πλησιάζει η αγαπημένη γιορτή μεγάλων και μικρών… Τα Χριστούγεννα!Στην τάξη μας , άρχισαν από νωρίς οι προετοιμασίες, αφού τα Χριστούγεννα μονοπωλούσαν στις συζητήσεις των παιδιών.  Έτσι, συζητήσαμε με τα παιδιά, τι θα θέλανε να κάνουμε στο Νηπιαγωγείο αυτές τις μέρες. Τα παιδιά, μας είπαν διάφορες ιδέες, όπως να κάνουμε γιορτή, να φτιάξουμε κάρτες, να διαβάσουμε χριστουγεννιάτικα παραμύθια, να κάνουμε χριστουγεννιάτικες κατασκευές κλπ. Για να μην τα ξεχάσουμε , αποφασίσαμε να τα γράψουμε.(Ιδεοθύελλα). Μόλις μπήκε ο Δεκέμβριος, αποφασίσαμε να φτιάξουμε ένα ημερολόγιο αντίστροφης μέτρησης και κάθε μέρα να μετράμε πόσες μέρες μας μένουν μέχρι την ημέρα των Χριστουγέννων! Ακούγοντας 20241218 13383920241218 133856χριστουγεννιάτικες μελωδίες, κάθε μέρα τα παιδιά απαντούσαν σε ένα αίνιγμα με θέμα τις γιορτές, ήθη και έθιμα του τόπου μας και έπαιρναν το δώρο από το ημερολόγιο με τον Αι Βασίλη.

465817444 8758277117625346 7326262514303755092 nΣτόλισμα του οικολογικού δέντρου: Πρώτη επιθυμία των παιδιών και όχι μόνο, ήταν ο στολισμός του χριστουγεννιάτικου δέντρου της τάξης μας! Βάλαμε χριστουγεννιάτικη μουσική, στήσαμε το ξύλινο δέντρο, και με τη συνεργασία των γονέων/κηδεμόνων, όλα τα παιδιά κρέμασαν στολίδια τη δική τους φωτογραφία με το δέντρο του σπιτιού τους ή μια ξεχωριστή εικόνα στην πόλη! Το ευχαριστηθήκαμε και είχαμε όλοι στα πρόσωπά μας ένα τεράστιο χαμόγελο!

Η σχολική μας Βιβλιοθήκη:Σειρά είχε η οργάνωση της βιβλιοθήκης μας με χριστουγεννιάτικα παραμύθια και βιβλία. Μάλιστα παίξαμε και κυνήγι χαμένου θησαυρού με τα βιβλία μας. Μια ομάδα έκλεινε τα μάτια και οι υπόλοιποι αποφάσιζαν πού θα κρύψουν το βιβλίο και καθοδηγούσαν την ομάδα με εντολές λέξεις , όπως “κρύο-ζέστη”. Το διασκεδάσαμε και χειροκροτούσαμε την ομάδα που έβρισκε τα κρυμμένα βιβλία.

462551778 1305892330600048 4268002114419829285 n20241220 160818Οι κάρτες ευχών και τα ημερολόγια:Σειρά είχε η κατασκευή της χριστουγεννιάτικης κάρτας… Σχεδιάσαμε μόνοι μας  και μολύβι κύκλους από χρωματιστά χαρτόνια και τα κόψαμε. Τα κολλήσαμε σε ένα μπλέ χαρτόνι και στο τέλος τα στολίσαμε , φτιάχνοντας χιονονιφάδες με χρυσή και άσπρη τέμπερα. Γράψαμε μέσα την ευχή ”ΚΑΛΕΣ ΓΙΟΡΤΕΣ” μαζί με μια χριστουγεννιάτικη ζωγραφιά!

Πανέμορφες οι φετινές κάρτες μας και όλες μοναδικές!

Χωρίς τίτλοΗ Χριστουγεννιάτικη γιορτή μας: Φορέσαμε τα καλά μας και την τελευταία ημέρα το πρωί 23/12 Δευτέρα πραγματοποιήθηκε η γιορτούλα μας με μεγάλη επιτυχία! Τα νήπια τραγούδησαν, ζήσανε το ρόλο τους και  μαζί με τους γονείς  κεραστήκαμε τον εξαιρετικό μπουφέ που με πολύ αγάπη, ετοίμασαν οι γονείς/κηδεμόνες! Περάσαμε ένα υπέροχο πρωινό στο Νηπιαγωγείο και το χαρήκαμε όλοι, μεγάλοι και μικροί! Και του χρόνου!

Χαρούμενα Χριστούγεννα

                                                       κι ευτυχισμένος και φωτεινός για όλους ο νέος χρόνος 2025!

Χωρίς τίτλο3 1

Τι κι αν είμαι παιδί, έχω δικαιώματα κι εγώ!

123ος  Θεματικός κύκλος-Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Τίτλος: “Τι κι αν είμαι παιδί έχω δικαιώματα κι εγώ!”

Με αφορμή και σύνδεση με το προηγούμενο Ε.Δ. με θέμα τα ζώα, με βιωματικό και ευχάριστο τρόπο, τα παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας μαθαίνουν τα δικαιώματα του παιδιού, όπως έχουν κατοχυρωθεί στη Διεθνή Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού (ν. 2101/1992).

Στιγμιότυπο 25 11 2024 111214 Τα ζωάκια που εκπροσωπούν σημαντικά δικαιώματα των παιδιών και τα οποία συνοδεύονται από μικρές ιστορίες και απλά τραγουδάκια, όπως και προτάσεις για παιδαγωγικές δραστηριότητες και διεξαγωγή συνελεύσεων με θεματικές συναφείς με τα δικαιώματα. Με αυτό τον τρόπο επιχειρείται να συνδυαστεί η καλύτερη κατανόηση της έννοιας των δικαιωμάτων και η προαγωγή της συμμετοχής των παιδιών σε διεργασίες διαλόγου και λήψης αποφάσεων, για θέματα που σχετίζονται με τη συνύπαρξη τους και μέσω αυτών η ανάπτυξη των δεξιοτήτων επικοινωνίας, συνεργασίας και υπευθυνότητας των παιδιών. Προάγεται δηλαδή στα παιδιά από την ηλικία φοίτησης στο νηπιαγωγείο και μετά η ιδιότητα των δημοκρατικών ενεργών πολιτών.

Για κάθε ζωάκι, που αντιστοιχεί σε κάποιο δικαίωμα, υπάρχει μία καρτέλα που μπορεί να αναρτάται στην τάξη, ύστερα από τη διεξαγωγή σχετικής δραστηριότητας. Στην μπροστινή σελίδα της καρτέλας περιλαμβάνεται ένα σκίτσο, η αναφορά στο δικαίωμα, ένα μικρό τραγούδι που μπορούν να μαθαίνουν τΣτιγμιότυπο 25 11 2024 111243α παιδιά, ακούγοντας και το ηχογραφημένο υλικό. Υπάρχει επίσης χώρος για να αναγράφεται η απόφαση που λαμβάνεται στη συνέλευση της τάξης σε σχέση με το δικαίωμα αυτό. Στην πίσω σελίδα της καρτέλας υπάρχει μια μικρή ιστορία για το κάθε ζώο, που νοηματοδοτεί το δικαίωμα – διατίθεται και ηχογραφημένη μαζί με το αντίστοιχο τραγούδι.

Η προτεινόμενη συνέλευση ύστερα από κάθε συζήτηση για ένα δικαίωμα, είναι μια διαδικασία μέσα από την οποία τα παιδιά εκπαιδεύονται να συζητούν και να «αποφασίζουν» μαζί. Το σημαντικό για τον/την παιδαγωγό είναι να βοηθήσει τα παιδιά να εκφράζουν ελεύθερα τη γνώμη τους, να ακούν τη γνώμη των άλλων και να μπορούν, ύστερα από συζήτηση, να καταλήγουν σε αποφάσεις στις Στιγμιότυπο 25 11 2024 1113620250113 135619οποίες συμφωνεί ολόκληρη η τάξη.

Οι αποφάσεις αυτές όταν συνδέονται με την καθημερινότητα των παιδιών, χρειάζονται τακτική υπενθύμιση και επανεκτίμηση για τον τρόπο με τον οποίο υλοποιούνται.

1ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων: Τίτλος: “Ας γνωριστούμε ξανά”, όπου ο ήρωας μας παρουσιάζει το όνομά του, το αγαπημένο του ζώο και τις επιθυμίες του. Στη συνέχεια μας παρουσιάζει τις ανάγκες του και τις ελευθερίες του, τι είναι και ποια είναι τα δικαιώματα των παιδιών;

20241210 16011220250108 164325Η “Ειρήνη” παρουσιάζει στα παιδιά τον φίλο της που τον λένε: “Ετσιμελέν”, ένα μικρό γαϊδουράκι που παρουσιάζει στα παιδιά ποιες είναι οι επιθυμίες του και ποιες οι ανάγκες τουΤα παιδιά συνθέτουν ομαδική εργασία με τα αγαπημένα τους ζωάκια… –Μαθαίνουν τι είναι το «δικαίωμα στο όνομα και στην ταυτότητα». Τα στοιχεία κάθε παιδιού, όπως το όνομά του, των γονιών του, της χώρας του, γράφονται σε ένα βιβλίο που υπάρχει στον δήμο του, σε ένα γραφείο που λέγεται «ληξιαρχείο». 

20250114 16044120250108 164338 2ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων: Τίτλος:”Επιθυμίες-Δικαιώματα “

Τα ζωάκια των δικαιωμάτων των παιδιών παρουσιάζουν τα δικαιώματα… Είναι ανάγκες και ελευθερίες των ανθρώπων που η κοινωνία έχει συμφωνήσει ότι πρέπει να προστατεύονται. Τα παιδιά είναι άνθρωποι και έχουν δικαιώματα, όπως οι μεγάλοι. Μάλιστα επειδή τα παιδιά είναι πιο αδύναμα, χρειάζονται καλύτερη προστασία. Το κάθε ζωάκι  μιλάει για ένα διαφορετικό δικαίωμα. Θα γνωρίσουμε τα ζωάκια και θα συζητάμε για τα δικαιώματα, για το πώς μπορούμε να τα σεβόμαστε και να τα προστατεύουμε.

46b1fc6983302929217a2e16697cdfa920250113 135645Το δικαίωμα των παιδιών να έχουν σπίτι, ρούχα και φαγητό είναι από τα βασικά τους δικαιώματα, που δυστυχώς αρκετά παιδιά στον κόσμο δεν το απολαμβάνουν. Δεν έχουν δηλαδή αυτά που χρειάζονται οπωσδήποτε για να μεγαλώσουν, τα «αναγκαία» στη ζωή τους. Η προστασία αυτού του δικαιώματος δεν εξαρτάται από τα παιδιά, μερικές φορές ούτε και από τους γονείς τους, αλλά χρειάζεται το κράτος / η πολιτεία να βοηθάει αυτούς που δεν έχουν όσα χρειάζονται. Εξηγούμε ότι υπάρχουν πλουσιότερες και φτωχότερες χώρες. Σε κάποιες χώρες πολλά παιδιά ζουν χωρίς να έχουν όλα αυτά που χρειάζονται, δηλαδή πεινάνε, δεν έχουν καθαρό νερό, ζουν σε καλύβια ή στον δρόμο ή φοράνε μόνο παλιά ρούχα. 

Πίνακας αναφοράς

Γνωρίζω το Χειμώνα… με τις αισθήσεις!

Χωρίς τίτλο3Γλώσσα: ΧειμώναςΔεκέμβρης:Τι βλέπω το Χειμώνα;(τοπίο – φύση) Τι ακούω; (βροχές, καταιγίδες, κάλαντα κλπ) Πώς αισθάνομαι το σώμα μου; (κρύο ή ζεστό μέσα στα χειμωνιάτικα ρούχα) Τι μπορώ να γευτώ; (ζεστά κάστανα, πορτοκάλια, μήλα, μανταρίνια, χριστουγεννιάτικα γλυκά κλπ) Τι μυρίζω ;(Χρυσάνθεμα,  ).Ιδεοθύελλα

Οι αισθήσεις μας το χειμώνα οξύνονται… Ποιες είναι άραγε οι μυρωδιές, οι εικόνες, οι ήχοι, οι γεύσεις και οι υφές του χειμώνα; Τι διαφορετικό μπορεί να αισθανόμαστε αυτήν την εποχή και γιατί; Μέσα από σύντομες δραστηριότητες μπορούμε να μιλήσουμε για τις αισθήσεις ή να τις επαναλάβουμε για την εποχή του χειμώνα. Παρόμοιες δράσεις μπορούμε να πραγματοποιήσουμε κάθε εποχή και το τέλος της σχολικής χρονιάς να δούμε τις διαφορές και τις ομοιότητες… Τα παιδιά μαθαίνουν μέσα από τις αισθήσεις και οι έννοιες γίνονται πιο κατανοητές.

aisthiseis xeimwnas karteles2Όραση:

  • Να δούμε το χιόνι που πέφτει
  • Να δούμε τον αέρα να κουνάει τα κλαδιά των δέντρων
  • Να δούμε ανθρώπους που φοράνε σκουφιά και κασκόλ
  • Να δούμε τον καπνό από τις καμινάδες

Ακοή:

  • Να ακούσουμε τον δυνατό αέρα
  • Να ακούσουμε την ησυχία αν έξω έχει πέσει χιόνι
  • Να ακούσουμε τα πουλιά
  • Να ακούσουμε να φτυαρίζουν το χιόνι

Χωρίς τίτλο12images14Γεύση:

  • Να φτιάξουμε στο νηπιαγωγείο ζεστή σοκολάτα και να τη γευτούμε
  • Να φτιάξουμε τσάι στο νηπιαγωγείο και να το γευτούμε
  • Να γευτούμε ένα χειμωνιάτικο φρούτο πχ πορτοκάλι, μανταρίνι
  • Να μαγειρέψουμε ένα χειμωνιάτικο γλυκό και να το γευτούμε
  • Να γευτούμε ένα παγάκι

Όσφρηση:

  • Να μυρίσουμε τον καπνό από κάποια καμινάδα – το καμμένο ξύλο στον αέρα
  • Να μυρίσουμε τη ζεστή σοκολάτα
  • Να μυρίσουμε τη φρεσκάδα στον αέρα μια πολύ κρύα μέρα
  • Να μυρίσουμε τα ρούχα μας μπαίνοντας μέσα από την αυλή μια μέρα με αέρα

images15Αφή:

  • Να αγγίξουμε το χιόνι ή ένα παγάκι
  • Να αγγίξουμε ένα δέντρο που είναι ξερό και παγωμένο
  • Να αγγίξουμε τα χειμωνιάτικα υφάσματα (φλις, μάλλινο κλπ)
  • Να αισθανθούμε τον κρύο αέρα στο πρόσωπό μας και να προσπαθήσουμε να τον “πιάσουμε”
  • Να βάλουμε το χέρι μας κάτω από το κρύο νερό να προσπαθήσουμε να το πιάσουμε

winterwindowΟι αισθήσεις το Χειμώνα-Καρτέλες παιχνιδιού:

Κόβουμε τις καρτέλες και προτρέπουμε κάθε παιδί να επιλέξει τυχαία μια καρτέλα (τις έχουμε τοποθετήσει ανάποδα) και να μας πει αυτό που του ζητάει η καρτέλα. Καταγράφουμε τις απαντήσεις. Αφού μιλήσουμε και περιγράψει το κάθε παιδί τις δικές του εμπειρίες μπορούμε να τους δίνουμε και το ανάλογο φύλλο εργασίας στο οποίο αρχικά ζωγραφίζουν και στη συνέχεια γράφουν τη λέξη που χαρακτηρίζει τη ζωγραφιά τους. Πχ το χειμώνα μυρίζω τον καπνό από τα τζάκια – ζωγραφίζουν ένα τζάκι ή ξύλα και γράφουν από κάτω ξύλα ή καπνός.

Ας φτιάξουμε μια ιστορία…

Μαζί με τα παιδιά φτιάχνουμε μια χειμωνιάτικη ιστορία. Τα ενθαρρύνουμε να φτιάξουν όλα μαζί μια ιστορία με πρωταγωνιστή ένα χιονάνθρωπο, ένα imagesσκιέρ, μια χιονονιφάδα, ένα σπουργίτι ή ό,τι άλλο επιλέξουν αυτά. Μπορεί το τέλος της ιστορίας να είναι ατομικό ή να επιλέξουν από διαφορετικές προτάσεις παιδιών. Στο τέλος γράφουμε και εικονογραφούμε την ιστορία και την τοποθετούμε στη βιβλιοθήκη της τάξης. Το κάθε παιδί φτιάχνει τη δική του χειμωνιάτικη ιστορία από μια εικόνα με σχετικό θέμα που επιλέγει. Του δίνουμε δέκα λέξεις “χειμωνιάτικες” πχ, χιονάνθρωπος, κάστανα, Χριστούγεννα, αμυγδαλιά, κοκ και καλείται στην ιστορία που θα μας διηγηθεί να χρησιμοποιήσει όσες περισσότερες από αυτές μπορεί.

Παραμύθι: “Ένα πουλάκι το Χειμώνα”

Χωρίς τίτλο

Σεισμός… τώρα τι κάνω;

20241128 123739462574909 1259501861961587 1167425872924310717 nΠροστατεύομαι από το σεισμό… μαθαίνοντας: Η Ελλάδα είναι μια χώρα με μεγάλη σεισμικότητα. Κάθε χρόνο γίνονται αρκετοί σεισμοί, κάποιοι από τους οποίους μπορεί να πλήξουν την περιοχή στην οποία κατοικείς. Ο σεισμός δεν πρέπει να σε φοβίζει. Είναι ένα φυσικό φαινόμενο, όπως ο αέρας και η βροχή. Είναι το κούνημα του εδάφους, εξαιτίας της κίνησης των πλακών, που πάνω τους βρίσκονται οι ήπειροι της γης.Αυτό που πρέπει να κάνεις εσύ κι η οικογένειά σου, είναι να ενημερωθείτε για το πώς θα τον αντιμετωπίσετε.

Σχέδιο δράσης: Σκοπός του συγκεκριμένου προγράμματος είναι να αποκτήσουν τα νήπια  γνώσεις προετοιμασίας πριν την εκδήλωση ενός σεισμού, κατά τη διάρκεια και μετά την εκδήλωσή του. ΟΑΣΠ (Οργανισμός Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας)

Πριν τον σεισμό:
Μαθαίνουμε για τον σεισμό και τα μέτρα προστασίας στο σχολείο μας: μελετώντας αφίσες ή φυλλάδια του Ο.Α.Σ.Π.,συζητώντας με την κυρία μας, συμμετέχοντας σε ασκήσεις ετοιμότητας. Επίσης συζητάμε για τα μέτρα προστασίας και με την οικογένεια μας στο σπίτι. Ακούμε το τραγούδι 20241127 140433 20241128 122716 20241128 123005“Σεισμός,σεισμός”.

Κατά τη διάρκεια του σεισμού: Αν είμαστε σε εξωτερικό χώρο: μένουμε έξω, απομακρυνόμαστε από κτίρια ή άλλα επικίνδυνα σημεία.

Μετά τον σεισμό:   Μετά το τέλος του σεισμού και πριν φύγουμε από το σπίτι: φοράμε παπούτσια και κατάλληλα για την εποχή ρούχα, παίρνουμε τα εφόδια που έχουμε ετοιμάσει (ραδιόφωνο με μπαταρίες, φακό, κλειδιά και ότι άλλο θεωρούμε απαραίτητο). Φεύγοντας από το σπίτι, κατεβαίνουμε emergency numbers 640 Χωρίς τίτλο2 1από τις σκάλες προσεκτικά. Δεν χρησιμοποιούμε ασανσέρ.Δεν τρέχουμε, πηγαίνουμε στον κοντινό, ανοιχτό, ασφαλή χώρο (πάρκο, πλατεία κ.ά.) που έχουμε προκαθορίσει μαζί με τους γονείς μας ή τους δασκάλους μας στο σχολείο. Ακολουθούμε τις οδηγίες: – των γονιών μας (εάν ο σεισμός γίνει όταν είμαστε στο  σπίτι) – των δασκάλων μας (εάν είμαστε στο σχολείο).