
Γλώσσα: Χειμώνας–Δεκέμβρης:Τι βλέπω το Χειμώνα;(τοπίο – φύση) Τι ακούω; (βροχές, καταιγίδες, κάλαντα κλπ) Πώς αισθάνομαι το σώμα μου; (κρύο ή ζεστό μέσα στα χειμωνιάτικα ρούχα) Τι μπορώ να γευτώ; (ζεστά κάστανα, πορτοκάλια, μήλα, μανταρίνια, χριστουγεννιάτικα γλυκά κλπ) Τι μυρίζω ;(Χρυσάνθεμα, ).Ιδεοθύελλα
Οι αισθήσεις μας το χειμώνα οξύνονται… Ποιες είναι άραγε οι μυρωδιές, οι εικόνες, οι ήχοι, οι γεύσεις και οι υφές του χειμώνα; Τι διαφορετικό μπορεί να αισθανόμαστε αυτήν την εποχή και γιατί; Μέσα από σύντομες δραστηριότητες μπορούμε να μιλήσουμε για τις αισθήσεις ή να τις επαναλάβουμε για την εποχή του χειμώνα. Παρόμοιες δράσεις μπορούμε να πραγματοποιήσουμε κάθε εποχή και το τέλος της σχολικής χρονιάς να δούμε τις διαφορές και τις ομοιότητες… Τα παιδιά μαθαίνουν μέσα από τις αισθήσεις και οι έννοιες γίνονται πιο κατανοητές.
- Να δούμε το χιόνι που πέφτει
- Να δούμε τον αέρα να κουνάει τα κλαδιά των δέντρων
- Να δούμε ανθρώπους που φοράνε σκουφιά και κασκόλ
- Να δούμε τον καπνό από τις καμινάδες
Ακοή:
- Να ακούσουμε τον δυνατό αέρα
- Να ακούσουμε την ησυχία αν έξω έχει πέσει χιόνι
- Να ακούσουμε τα πουλιά
- Να ακούσουμε να φτυαρίζουν το χιόνι
- Να φτιάξουμε στο νηπιαγωγείο ζεστή σοκολάτα και να τη γευτούμε
- Να φτιάξουμε τσάι στο νηπιαγωγείο και να το γευτούμε
- Να γευτούμε ένα χειμωνιάτικο φρούτο πχ πορτοκάλι, μανταρίνι
- Να μαγειρέψουμε ένα χειμωνιάτικο γλυκό και να το γευτούμε
- Να γευτούμε ένα παγάκι
Όσφρηση:
- Να μυρίσουμε τον καπνό από κάποια καμινάδα – το καμμένο ξύλο στον αέρα
- Να μυρίσουμε τη ζεστή σοκολάτα
- Να μυρίσουμε τη φρεσκάδα στον αέρα μια πολύ κρύα μέρα
- Να μυρίσουμε τα ρούχα μας μπαίνοντας μέσα από την αυλή μια μέρα με αέρα
- Να αγγίξουμε το χιόνι ή ένα παγάκι
- Να αγγίξουμε ένα δέντρο που είναι ξερό και παγωμένο
- Να αγγίξουμε τα χειμωνιάτικα υφάσματα (φλις, μάλλινο κλπ)
- Να αισθανθούμε τον κρύο αέρα στο πρόσωπό μας και να προσπαθήσουμε να τον “πιάσουμε”
- Να βάλουμε το χέρι μας κάτω από το κρύο νερό να προσπαθήσουμε να το πιάσουμε
Οι αισθήσεις το Χειμώνα-Καρτέλες παιχνιδιού:
Κόβουμε τις καρτέλες και προτρέπουμε κάθε παιδί να επιλέξει τυχαία μια καρτέλα (τις έχουμε τοποθετήσει ανάποδα) και να μας πει αυτό που του ζητάει η καρτέλα. Καταγράφουμε τις απαντήσεις. Αφού μιλήσουμε και περιγράψει το κάθε παιδί τις δικές του εμπειρίες μπορούμε να τους δίνουμε και το ανάλογο φύλλο εργασίας στο οποίο αρχικά ζωγραφίζουν και στη συνέχεια γράφουν τη λέξη που χαρακτηρίζει τη ζωγραφιά τους. Πχ το χειμώνα μυρίζω τον καπνό από τα τζάκια – ζωγραφίζουν ένα τζάκι ή ξύλα και γράφουν από κάτω ξύλα ή καπνός.
Ας φτιάξουμε μια ιστορία…
Μαζί με τα παιδιά φτιάχνουμε μια χειμωνιάτικη ιστορία. Τα ενθαρρύνουμε να φτιάξουν όλα μαζί μια ιστορία με πρωταγωνιστή ένα χιονάνθρωπο, ένα σκιέρ, μια χιονονιφάδα, ένα σπουργίτι ή ό,τι άλλο επιλέξουν αυτά. Μπορεί το τέλος της ιστορίας να είναι ατομικό ή να επιλέξουν από διαφορετικές προτάσεις παιδιών. Στο τέλος γράφουμε και εικονογραφούμε την ιστορία και την τοποθετούμε στη βιβλιοθήκη της τάξης. Το κάθε παιδί φτιάχνει τη δική του χειμωνιάτικη ιστορία από μια εικόνα με σχετικό θέμα που επιλέγει. Του δίνουμε δέκα λέξεις “χειμωνιάτικες” πχ, χιονάνθρωπος, κάστανα, Χριστούγεννα, αμυγδαλιά, κοκ και καλείται στην ιστορία που θα μας διηγηθεί να χρησιμοποιήσει όσες περισσότερες από αυτές μπορεί.
Παραμύθι: “Ένα πουλάκι το Χειμώνα”