
Γνωρίζω το ηλιακό σύστημα και τους πλανήτες…
Γλώσσα και επικοινωνία: Το ταξίδι μας στο Διάστημα μόλις ξεκινά! Τι υπάρχει στο διάστημα; Πόσοι πλανήτες υπάρχουν και ποιοι είναι αυτοί; Μπορούμε να τους δούμε; Πώς; Οι άνθρωποι σε ποιον πλανήτη ζουν; Υπάρχει ζωή στο διάστημα ή μόνο εξωγήινοι; Μπορούμε να πάμε στο Φεγγάρι και πώς; Ο Ήλιος είναι πλανήτης;
Αυτές είναι μερικές από τις ερωτήσεις που έθεσαν οι μικροί καθημερινοί πρωταγωνιστές του Νηπιαγωγείου μας! Για πάμε λοιπόν να εξερευνήσουμε μαζί το Διάστημα…(Ιστόγραμμα ιδεών των παιδιών, τι γνωρίζουν, τι θέλουν να μάθουν;)
(Τα νήπια συλλέγουν πληροφορίες , εικόνες , αντικείμενα , παιχνίδια σχετικά με το θέμα μας και τα επεξεργάζονται στην τάξη. Παρακολουθούν το βίντεο ενώ παράλληλα ακούν το τραγούδι για το ηλιακό σύστημα. Αφού το ακούσουν μπορούν να απαντήσουν στις ερωτήσεις του διαδραστικού βίντεο. Επεξεργάζονται την εικόνα με τα διαδραστικά σημεία και μετά παίζουν το παιχνίδι μνήμης με τους πλανήτες.
Για περισσότερη εμπέδωση συμπληρώνουν το φύλλο εργασίας με τους πλανήτες.)Κέντρο ενδιαφέροντος για τους πλανήτες…δημιουργώντας τον πίνακα αλληλεπίδρασης και με τους γονείς νηπίων, με τη συμμετοχή τους με κατάλληλο υλικό στο κέντρο ενδιαφέροντος.(π.χ. Βιβλία,παιχνίδια,παζλ κ.ά)
Παραμύθι: Ξεκινήσαμε με τα παραμύθια: “Ένα ταξίδι στο Διάστημα” και ” Ένα γλυκό ταξίδι στο διάστημα” και συνεχίσαμε την εξερεύνηση με το βιβλίο γνώσεων: “Ηλιακό Σύστημα και Σύμπαν”,με το τραγούδι: ” είμαι ο ήλιος…”
Παρακολουθήσαμε το εκπαιδευτικό βιντεάκι για το Ηλιακό Σύστημα – Διάστημα με τον φίλο μας Picou Picou,και φυσικά ακούσαμε και το γνωστό τραγουδάκι: “Η Γη και οι Πλανήτες” καθώς και το τραγούδι “Η γη μας “της Ελένη Τσαλιγοπούλου
Μιλάμε για τη Γη μας βλέπουμε την μορφολογία της και τα χρώματα της,που έχει νερό,που είναι στεριά,βουνά,έρημος και την συγκρίνουμε με τους άλλους πλανήτες διαπιστώνουμε για ποιους λόγους οι άλλοι πλανήτες δεν κατοικούνται.
Τραγούδι: “Ο Αστροναύτης “
- Ζωγραφίζουμε το τραγούδι
Τραγούδι: «Μια γιορτή στη γειτονιά του ήλιου»,ντυνόμαστε πλανήτες και δραματοποιούμε το τραγούδι
Ημέρα ή νύχτα; Πραγματοποιήσαμε το πείραμα με το φακό για τη “Μέρα
– Νύχτα” Λύσαμε και ζωγραφίσαμε το γρίφο για τη “Μέρα – Νύχτα”: “Είναι δύο αδερφές, που χωρίς να’ ναι εχθρές, μέρα – νύχτα κυνηγούνται και ποτέ δε συναντιούνται”, Τι είναι;
Είδαμε βιντεάκι και τραγουδήσαμε για τη «μέρα – νύχτα».
- Αντιστοιχούμε τις εικόνες των πλανητών με τα ονόματα τους
Στη γωνιά της γραφής συνθέτουμε τα ονόματα των πλανητών
- Λέμε αινίγματα και προσπαθούμε να ανακαλύψουμε ποιος πλανήτης είναι
- Μετράμε τους πλανήτες και κάνουμε σειροθέτηση με βάση πόσο κοντά είναι στον Ήλιο
- Μιλάμε για την χρησιμότητα του Ήλιου και τον φτιάχνουμε με τέμπερες
Παιδί και υπολογιστής:
Στη γωνιά του υπολογιστή είδαμε την κίνηση των πλανητών, την εκτόξευση πυραύλων, διαστημοπλοίων και διαστημικών λεωφορείων, τη γη από ψηλά, τις ηπείρους, τους ωκεανούς. Τα βιντεάκια όμως που μάγεψαν τα παιδιά ήταν αυτά που παρουσίαζαν τη ζωή των κοσμοναυτών μέσα και έξω από το διαστημικό σταθμό.Μέσω του Google Earth περιηγούμαστε σε όλο τον κόσμο στις Πυραμίδες , στον Πύργο του Άιφελ,στην Ντισνευλαντ και στην πόλη μας την Ηγουμενίτσα όπου βρίσκουμε το νηπιαγωγείο μας.
Παρουσίαση και συζήτηση με τα νήπια: Τραγούδι:“Στη γειτονιά του ήλιου”, ζωγραφική: “Το ηλιακό σύστημα”,η ανεστραμμένη τάξη όπου τα παιδιά θα υλοποιήσουν ένα φύλλο εργασίας στο σπίτι έχοντας ως έναυσμα ένα τραγούδι όπου θα έχει αναρτηθεί από τον εκπαιδευτικό στο blog του σχολείου σε padlet και θα το ακούσουν με τους γονείς. Μέσω της συζήτησης, του διαλόγου, το παιχνίδι ρόλων (δραματοποίηση του τραγουδιού) θα υλοποιηθεί η δραστηριότητα ώστε να παιδιά με βιωματικό τρόπο να κατανοήσουν την θέση των πλανητών στο ηλιακό μας σύστημα. όπου το κάθε παιδί αναγνωρίζει τη ζωγραφιά του και απαντά σε ερωτήσεις αναγνώρισης των πλανητών.
Για αξιολόγηση-ανατροφοδότηση θα εφαρμοστεί η ομαδοσυνεργατική μέθοδος καθώς και στοιχεία της διαφοροποιημένης μάθησης σύμφωνα με τα ενδιαφέροντα και χαρακτηριστικά των παιδιών . Τα παιδιά θα εργαστούν σε ομάδες: η πρώτη ομάδα θα δημιουργήσουν με πλαστελίνη τους πλανήτες, η δεύτερη θα κολλήσει τους πλανήτες και τα ονόματα σε φύλλο Α3 και η τρίτη ομάδα θα παίξει ψηφιακά παιχνίδια στον υπολογιστή σειροθέτησης των πλανητών. Τέλος η κάθε ομάδα θα παρουσιάσει στην ολομέλεια τα δημιουργήματα της. Δραματοποίηση του τραγουδιού: Η νηπιαγωγός διαβάζει αινίγματα στα παιδιά σχετικά με τους 9 πλανήτες και τον Ήλιο. Στο πάτωμα έχει τις εικόνες από τους πλανήτες. Όποιο παιδί βρίσκει το αίνιγμα βρίσκει και την εικόνα του πλανήτη που ταιριάζει και κρεμάει τον πλανήτη στο λαιμό του. Μόλις βρουν τα παιδιά τα αινίγματα φοράνε και τις ανάλογες φόδρες που ταιριάζουν με τα χρώματα των πλανητών. Στη συνέχεια βάζουμε να παίζει το τραγούδι και τα παιδιά τραγουδούν και ταυτόχρονα δραματοποιούν το τραγούδι.
Στην συνέχεια τα παιδιά θα χωριστούν σε 3 ομάδες σύμφωνα με τα ενδιαφέροντα τους.
Η πρώτη ομάδα θα φτιάξει τους πλανήτες και τον Ήλιο με πλαστελίνη, με οδοντογλυφίδες θα βάλει και τα ονόματα τους πάνω. Θα τους τοποθετήσει πάνω σε μαύρο χαρτόνι σύμφωνα με το πως είναι στη σειρά στο ηλιακό σύστημα.
Η δεύτερη ομάδα θα κάνει ακριβώς το ίδιο μόνο που οι πλανήτες και τα ονόματα θα είναι εκτυπωμένες εικόνες και
η τρίτη ομάδα θα παίξει διαδραστικά παιχνίδια σειροθέτησης των πλανητών στον υπολογιστή.
Στην ολομέλεια η κάθε ομάδα θα παρουσιάσει τα δημιουργήματα της.