
Έχουμε ένα βουνό σκουπίδια… Φροντίζουμε το περιβάλλον – Ανακύκλωση τώρα!
(Σχεδιασμός για τα εργαστήρια δεξιοτήτων–Θεματική ενότητα:Φροντίζω το περιβάλλον-Υποθεματική: Οικολογία – Παγκόσμια και τοπική κληρονομιά-Θέμα: ανακύκλωση).
Α΄Ενότητα: Οι μαθητές/τριες διερευνούν ερωτήματα σχετικά με το θέμα της διαχείρισης των άχρηστων αντικειμένων και αναφέρουν τις γνώσεις και τις εμπειρίες τους σχετικά με τα απορρίμματα.
- Σχεδιάζουν ό,τι γνωρίζουν για τη διαχείριση των άχρηστων αντικειμένων.
- Εστιάζουν στο θέμα των απορριμμάτων και παράλληλα ενεργοποιείται η φαντασία τους π.χ. από που προέρχεται μια δυσάρεστη μυρουδιά ή τα σκουπίδια μας λένε την ιστορία τους
- Εννοιολογικός χάρτης – Ερωτήσεις για τα παιδιά:
Τι είναι σκουπίδια; Που έχετε δει σκουπίδια;
Πώς δημιουργούνται καθημερινά τα σκουπίδια;
Εμείς τι σκουπίδια δημιουργούμε στο σχολείο και στο σπίτι;
Πού πετάμε τα σκουπίδια μας; Τι είναι οι χωματερές;
Πώς μπορούμε να μειώσουμε τα σκουπίδια; Ποια είναι η λύση;
Τι θα είχε ενδιαφέρον να ψάξουμε σε σχέση με τα αντικείμενα που δεν χρειαζόμαστε πια;
Β΄Ενότητα: -Το περιβάλλον… καλεί βοήθεια
Οι μαθητές/τριες παρακολουθούν το βίντεο ( Ο Πέρι Πολ) και καλούνται να παρατηρήσουν, να συγκρίνουν και να διαχειριστούν κριτικά τις πληροφορίες. Σχετικά βίντεο παρακολούθησης: για το περιβάλλον- κλιματική αλλαγή ,ο Bozzetto για τον πλανήτη που συνεχίζουμε να καταστρέφουμε, σκουπίδια στο βυθό της θάλασσας.
Ερωτήσεις για τα παιδιά:(Τι συμβαίνει στο περιβάλλον γύρω μας;)
- Ποια είναι τα συναισθήματα που σου δημιουργούνται βλέποντας τα βίντεο;
- Πιστεύεις πως θα μπορούσαν να αλλάξουν όλα αυτά;
- Τι θα μπορούσες να κάνεις εσύ, για να αλλάξεις αυτή την κατάσταση;
- Πως πιστεύεις πως νιώθει ο πλανήτης μας για όλα αυτά;
– Οργανώνεται ένας μικρός περίπατος γύρω από το σχολικό κτίριο:
Πως θα ήταν ο τόπος με καλή διαχείριση απορριμμάτων και πως με κακή διαχείριση. Οργανώνεται η διαχείριση των σκουπιδιών στην τάξη.
– Αφήγηση παραμυθιού: Το Βρωμοχώρι.
– Φύλλο εργασίας σχετικό με την αρχή και το τέλος του παραμυθιού.
Γ΄Ενότητα: Η Γη, το περιβάλλον, τα στοιχεία της φύσης και η προέλευση των υλικών. Τα παιδιά παρακολουθούν σχετικό βίντεο για τη φύση, το περιβάλλον γύρω μας, στον πλανήτη μας.
Σχετικά βίντεο: Προέλευση των υλικών.
- Τι χρώμα έχει το χώμα; Πώς μυρίζει; Είναι βαρύ ή ελαφρύ;
- Υπάρχει μόνο στη στεριά; Τι μπορεί να κρύβει;
Ερωτήσεις για το νερό:
- Που υπάρχει το νερό; Από που έρχεται;
- Μπορεί κάποια στιγμή το νερό να τελειώσει;
Ερωτήσεις για τον αέρα:
- Μπορούμε να δούμε τον αέρα; Μπορούμε να τον νιώσουμε; να τον ακούσουμε;
- Πού υπάρχει αέρας; Πως καταλαβαίνουμε τον αέρα; Υπάρχει αέρας στο διάστημα;
- Ο αέρας είναι πάντα καθαρός;
- Ποια είναι η συμβολή της φωτιάς για τον άνθρωπο; Πως την χρησιμοποιεί;
- Πως συμβάλλει η φωτιά στο περιβάλλον;
- Από πότε υπάρχει; Ποιος την ανακάλυψε;
- Υπάρχει μόνο στον πλανήτη μας ή ίσως υπάρχει και στους υπόλοιπους; Είναι χρήσιμη; Είναι επικίνδυνη;
Δ΄Ενότητα: Ο Πέρι και τα προβλήματα του!
– Εκπαιδευτικό video για το περιβάλλον: “Ο Πέρι το περιβάλλον”
– Συζητάμε με τα παιδιά και δημιουργούμε ομαδικές εργασίες(κολλάζ ζωγραφικής των νηπίων: Α) Αγαπώ το περιβάλλον– Δεν προσέχω το περιβάλλον, μέσα από την αντίθεση των εικόνων, μετά από την επίσκεψη στη γειτονιά μας…Ερωτήματα και οι απαντήσεις των παιδιών με τη ζωγραφική τους… Τι συμβαίνει στη γειτονιά μας;Υπάρχουν σκουπίδια; Ποιες είναι οι ελλείψεις που διαπιστώνουμε;
Β) Ο πλανήτης γη κινδυνεύει από την αδιαφορία μας… ” Η Γη το μέλλον μας” ομαδικό κολλάζ
-Τι είναι η ανακύκλωση;(Τραγούδι) Ανακύκλωση είναι η διαδικασία διαχωρισμού, συλλογής και στην συνέχεια ανακατασκευής, αλλά και μετατροπής, μεταχειρισμένων υλικών η απόβλητων σε προϊόντα, για να ξαναέρθουν στα χέρια των καταναλωτών.
Όσα πράγματα βρίσκονται γύρω μας μπορούν όλα να ανακυκλωθούν! Ρούχα, πλαστικά, φιάλες, ηλεκτρικές συσκευές, χαλασμένα τρόφιμα, αποφάγια, αυτοκίνητα, ακόμα και τα ξυραφάκια που ξυριζόμαστε! Εάν καταλάβουμε ότι τα σκουπίδια δεν είναι άχρηστα υλικά, αλλά χρήσιμες πρώτες ύλες για τις κατάλληλες βιομηχανίες, τότε θα συνειδητοποιήσουμε πόσο λάθος είναι η κατάληξη αυτών των υλικών στις χωματερές, µε τεράστιο περιβαλλοντικό αλλά και οικονομικό κόστος.Αν η φύση δεν έκανε ανακύκλωση και παρήγαγε σκουπίδια όπως παράγει ο άνθρωπος, δε θα υπήρχε σήμερα ζωή στον πλανήτη.
– Παρακολούθηση video για την ανακύκλωση…
To ξέρατε ότι:
- Ετησίως στην Ελλάδα πετιούνται 300.000 τόνοι χαρτιού;
- Με κάθε τόνο χαρτιού σώζεται η ζωή 17 δέντρων.
- Για κάθε τόνο ανακυκλωμένο χαρτί, εξοικονομούμε ενέργεια αντίστοιχη με 135 λίτρα πετρελαίου.
- Τα οργανικά σκουπίδια (απομεινάρια τροφίμων) αν χρησιμοποιηθούν σωστά, δίνουν το καλύτερο είδος λιπάσματος για τα χωράφια σε σχέση με τα χημικά λιπάσματα που παράγουν οι βιομηχανίες.
Με λίγα λόγια: Ένας θησαυρός στα σκουπίδια
Ορισμένα αντικείμενα συλλέγονται σε καταστήματα , όπως η ανακύκλωση ηλεκτρικών συσκευών και κινητών τηλεφώνων . Ακόμη , οι μπαταρίες τοποθετούνται σε διαφορετικούς κάδους ανακύκλωσης . Υπάρχουν και σε σχολεία , καθώς τα μικρά παιδιά έχουν αρκετά παιχνίδια που χρειάζονται μπαταρίες .
– Ο χορός της ανακύκλωσης (Τραγούδι)
– Ανακυκλώνουμε το χαρτί . Μα ποιο χαρτί ; Χαρτί , οι τσαλακωμένες ζωγραφιές των παιδιών , άδειες συσκευασίες από γάλα , χυμό , χαρτομάντιλα , χαρτόνια , ρολά από χαρτί κουζίνας και υγείας , εφημερίδες , περιοδικά , διαφημιστικά φυλλάδια , χαρτοσακούλες , χαρτοκιβώτια , φάκελοι αλληλογραφίας , βιβλία και τετράδια που έχουμε αφαιρέσει το πλαστικοποιημένο εξώφυλλο και τόσα άλλα .
– Ανακυκλώνουμε γυαλί ... Ανακυκλώνουμε γυάλινα ποτήρια , μπουκάλια , χωρίς τους φελλούς και τα μεταλλικά καπάκια , κανάτες , γυάλες , διακοσμητικά που δε χρειαζόμαστε πια … –Ανακύκλωση αλουμινίου... Κουτάκια από αναψυκτικά , ταψάκια , εξαρτήματα αλουμινίου , κονσερβοκούτια . –Ανακύκλωση πλαστικού… Λεκάνες πλαστικές , γάντια πλαστικά , άδειες συσκευασίες από καθαριστικά , σαμπουάν ,αφρόλουτρα , κρέμες , αντηλιακό , παιδικά παιχνίδια , το παλιό πιατάκι του μωρού , μαζί με μπιμπερό και την πιπίλα , πλαστικά ποτήρια , σακούλες , συσκευασίες τροφίμων .
–
Τους μπλε κάδους τους συναντάμε παντού και δεν είναι τυχαίο αφού υπάρχουν 165.000 μπλε κάδοι και μπλε κώδωνες σε όλη την Ελλάδα. Όμως η παρουσία τους δεν είναι αρκετή, αν δε συνοδεύεται από την κατάλληλη χρήση που πρέπει να εφαρμόζεται από όλους.
Υλικά, που δεν ανακυκλώνονται:
Λίγο – πολύ, γνωρίζουμε ποια είναι τα υλικά τα οποία μπορούμε να ανακυκλώσουμε. Υπάρχουν, όμως, αντικείμενα, τα οποία αν και φαινομενικά προέρχονται από ανακυκλώσιμα υλικά δεν ανακυκλώνονται και πρέπει να τοποθετούνται στους συμβατικούς κάδους σκουπιδιών. Τοποθετώντας τα, αντίθετα, στους μπλε κάδους προκαλούν μεγαλύτερο κακό από το να μην ανακυκλωθούν καθόλου. Ας δούμε ποια είναι τα υλικά αυτά.
Σιδερένιες κρεμάστρες. Έντονα βαμμένα χαρτιά. Κεραμικά.Χαρτοπετσέτες.Αφρολέξ – Φελιζόλ.Κουτιά από πίτσα. Κουτιά χυμών. Ελέγξτε αν το κουτί από το χυμό σας έχει υποστεί ειδική επεξεργασία για ανακύκλωση. Εάν όχι, πρέπει να το ρίξετε σε συμβατικό κάδο. Η πλαστική επικάλυψη για ένα μεγάλο μέρος του χαρτονιού τα καθιστά ακατάλληλα για ανακύκλωση.Βρεγμένο χαρτί.
Στάδια ανακύκλωσης:
Ας δούμε τώρα από ποια στάδια αποτελείται η διαδικασία της ανακύκλωσης. Αποτελείται λοιπόν από τρία στάδια:
1) τη διαλογή – το διαχωρισμό,
2) το στάδιο κατασκευής – αποκομιδής,
3) και τέλος η διάθεση στο εμπόριο και τους καταναλωτές.
Στο πρώτο στάδιο τα υλικά χωρίζονται σε κατηγορίες.
Πλαστικά, χαρτί, γυαλί, απόβλητα.
Αφού χωριστούν σε κατηγορίες, γίνεται η επεξεργασία τους. Έπειτα μετατρέπονται σε διάφορα προϊόντα, και αυτό ήταν! Σαν καινούρια!
– Κομποστοποίηση:Ένας πολύ καλός τρόπος για να βοηθήσετε εσάς και τον κήπο σας, είναι ότι περισσεύει από φαγητό, φλούδια από φρούτα και λαχανικά, μπορείτε απλά να σκάψετε μερικές τρυπούλες στο έδαφος, δίπλα από τα φυτά σας και να τα θάψετε εκεί.Το αποτέλεσμα θα είναι το τέλειο λίπασμα!
-Παραμύθι:“Ο κύριος Μπεν , η Μου και τα σκουπίδια”
– Παίξε ένα παιχνίδι ΕΔΩ ! Θα καταλάβεις αν έκανες λάθος επιλογή από τη… φάτσα !
– Δες τι έχει ο κάθε κάδος πατώντας πάνω του και τι μπορεί να πάρουμε από την ανακύκλωση! Παίξε ΕΔΩ !
–Δες τι έχει ο κάθε κάδος πατώντας πάνω του και τι μπορεί να πάρουμε από την ανακύκλωση! Παίξε ΕΔΩ !
-Πέτα τα παιχνίδια στο σωστό κάδο ΕΔΩ !