με υγεία, αγάπη και ευτυχία σε όλους σας!
Το θέμα μας: Έρχονται Χριστούγεννα…τι γιορτάζουμε;
Το θέμα μας: Πρωτοχρονιά– Προετοιμασία για τη γιορτή μας: “Χάθηκε ο σάκος του Αι Βασίλη;”

με υγεία, αγάπη και ευτυχία σε όλους σας!
Το θέμα μας: Έρχονται Χριστούγεννα…τι γιορτάζουμε;
Το θέμα μας: Πρωτοχρονιά– Προετοιμασία για τη γιορτή μας: “Χάθηκε ο σάκος του Αι Βασίλη;”

Το «Κι αν ήσουν εσύ;» είναι ένα εργαστήριο ευαισθητοποίησης των παιδιών πάνω στα ανθρώπινα δικαιώματα και σε θέματα προσφύγων με βιωματικές δραστηριότητες, και τεχνικές θεάτρου και εκπαιδευτικού δράματος.
Δεξιότητες στόχευσης του συγκεκριμένου εργαστηρίου είναι: Δεξιότητες αναλυτικής κριτικής σκέψης, ευελιξίας και προσαρμοστικότητας, αυτοεξυπηρέτησης, ανεξαρτητοποίησης, γνώση και κριτική κατανόηση γλώσσας και επικοινωνίας, κατανόηση του κόσμου, γνώση κριτικής σκέψης, δεξιότητες ζωής, ψηφιακές δεξιότητες. Το έναυσμα μας δόθηκε μέσα από την ανάγνωση του παραμυθιού: «Τι θα πει παιδί»
Οι πρόσφυγες και η ειρήνη (εκπαιδευτικά εργαλεία, όπως το «Ειρήνη» που αναφέρεται στο ένα
άρθρο του WordPress.com, βοηθούν τα παιδιά να κατανοήσουν τις εμπειρίες των προσφύγων και να υιοθετήσουν στάσεις αλληλεγγύης και ειρήνης) συνδέονται στενά, καθώς οι πρόσφυγες συχνά αναγκάζονται να εγκαταλείψουν τις πατρίδες τους λόγω πολέμων και συγκρούσεων, αναζητώντας ασφάλεια, ενώ η ειρήνη είναι ο θεμέλιος λίθος για την επιστροφή τους, την ενσωμάτωση και τη βιώσιμη συνύπαρξη, με οργανισμούς όπως η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ να δουλεύουν για την προστασία τους και την προώθηση της κατανόησης.
Η Σχέση Μεταξύ Προσφύγων και Ειρήνης:
Αιτίες Φυγής: Οι πόλεμοι, οι διώξεις και οι βίαιες συγκρούσεις είναι οι κύριες αιτίες που αναγκάζουν
ανθρώπους να γίνουν πρόσφυγες, διαταράσσοντας την ειρήνη στις χώρες τους.
Αναζήτηση Ειρήνης: Οι πρόσφυγες, στην ουσία, αναζητούν ειρήνη και ασφάλεια, μακριά από τη βία και την ανασφάλεια.
Ενσωμάτωση και Αποκατάσταση: Η ειρήνη στις χώρες υποδοχής είναι κρίσιμη για την ομαλή ενσωμάτωση των προσφύγων και την αποκατάσταση της ζωής τους.
Προκλήσεις: Η παρουσία προσφύγων μπορεί να δημιουργήσει εντάσεις σε μια κοινωνία, οπότε η διασφάλιση της ειρήνης και της αρμονικής συνύπαρξης απαιτεί πολιτικές ένταξης και αλληλοκατανόηση.
Ρόλος Διεθνών Οργανισμών: Ο ΟΗΕ, μέσω της Ύπατης Αρμοστείας (UNHCR), διαδραματίζει κεντρικό ρόλο στην προστασία των προσφύγων, την παροχή βοήθειας και την προώθηση λύσεων που συνδέονται με την ειρήνη.

σε γιορτές! Καλό μήνα!Δεκέμβρης μήνας,γιος του Χειμώνα,φέρνει κοντά μας, τρανή γιορτή!(Τραγούδι)
Χειμώνας: Τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα της εποχής και των μηνών της. Εικόνες και εμπειρίες των παιδιών στην εποχή του Χειμώνα.Ο χειμώνας είναι μια εποχή με διακριτά χαρακτηριστικά που επηρεάζουν το φυσικό περιβάλλον, τα ζώα και τις ανθρώπινες δραστηριότητες. Φυσικά Χαρακτηριστικά και Καιρός:

σε ηπειρωτικές και ορεινές περιοχές.2/12/2025 : 1η Άσκηση αντισεισμικού κινδύνου-Φυσικές καταστροφές-σεισμοί
Η πρώτη άσκηση αντισεισμικού κινδύνου στο νηπιαγωγείο έχει ως στόχο την εξοικείωση των παιδιών με τις βασικές ενέργειες προστασίας με τρόπο παιγνιώδη και ψύχραιμο, ώστε να αποκτήσουν τη σωστή συμπεριφορά σε περίπτωση πραγματικού σεισμού. Βασίζεται στις οδηγίες του Οργανισμού Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας (ΟΑΣΠ) και αποτελεί μέρος του ετήσιου σχολικού σχεδιασμού.
Στάδια 1ης Άσκησης Αντισεισμικού Κινδύνου στο Νηπιαγωγείο:
Η άσκηση περιλαμβάνει τρία βασικά στάδια: πριν, κατά τη διάρκεια και μετά τον σεισμό.
1. Πριν την Άσκηση (Προετοιμασία)
2. Κατά τη Διάρκεια της Άσκησης (Εφαρμογή)
Ηχείο Συναγερμού: Με την ενεργοποίηση του σήματος, τα παιδιά καθοδηγούνται να εφαρμόσουν άμεσα τον κανόνα: “Καλύπτομαι, Στηρίζομαι, Περιμένω” (Drop, Cover, and Hold On).
Ενέργειες Προστασίας:
Καλύπτουν το κεφάλι και τον αυχένα τους με τα χέρια.
Μπαίνουν κάτω από ένα γερό τραπέζι ή κάθονται δίπλα σε έναν εσωτερικό τοίχο, μακριά από παράθυρα και βαριά αντικείμενα.
Παραμένουν εκεί μέχρι να σταματήσει το σήμα ή δοθεί η οδηγία για εκκένωση.
Ψυχραιμία Εκπαιδευτικών: Οι εκπαιδευτικοί παραμένουν ψύχραιμοι, καθοδηγούν τα παιδιά με ήρεμο τόνο και επιβλέπουν την ορθή εφαρμογή των μέτρων.
3. Μετά την Άσκηση (Εκκένωση και Αξιολόγηση)
3 Δεκεμβρίου, είναι η Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία—μια ημέρα υπενθύμισης και δράσης για την προώθηση των δικαιωμάτων, της αξιοπρέπειας και της ευημερίας των ατόμων με αναπηρία σε κάθε πτυχή της ζωής.

“Φλόγα” και “Make A Wish ! Φλόγα: η ομάδα “Χαμόγελα” μαζί σας ως υποστηρικτές για την αντιμετώπιση του καρκίνου της παιδικής ηλικίας. Μια σχολική δράση με τη συνεργασία γονέων /κηδεμόνων νηπίων, που θα πραγματοποιηθεί την επόμενη εβδομάδα στο Πάνθεον της πόλης μας για καλό σκοπό.
Αποκτήστε ένα Αστέρι της Ευχής! ” Πίστεψέ το ΜΠΟΡΕΙΣ!”-Δώστε δύναμη στην ευχή με μια δωρεά!
«Δεν είναι απλά μια ευχή. Είναι πολλά παραπάνω. Είναι φως στο σκοτάδι. Είναι δύναμη. Είναι ελπίδα. Είναι ζωή. Ας δώσουμε όλοι μαζί δύναμη στην ευχή. Γιατί είναι ο λόγος να πιστέψει ένα παιδί ότι όλα μπορούν να συμβούν. Ακόμα και το πιο σπουδαίο. Να γίνει καλά.»
Δεν είναι απλά μια ευχή. Είναι πολλά παραπάνω. Είναι o τρόπος να ξαναγίνει ένα παιδί, παιδί. Ξαναβρίσκοντας την παιδικότητα και την αθωότητα που χάθηκαν βίαια λόγω της ασθένειας. Για 27η χρονιά, με μία συμβολική δωρεά των 2€, βοήθεια για την εκπλήρωση και άλλων ευχών, λαμβάνοντας ως αναμνηστικό το χάρτινο Αστέρι της Ευχής ώστε να μας υπενθυμίζει την προσφορά.
Γράφοντας τις ευχές στο αστεράκι και στέλνοντας πίσω μηνύματα αγάπης και αισιοδοξίας, τα οποία στη συνέχεια χαρίζονται στα παιδιά ευχής.
Tα αστέρια του Make a wish θα φτάσουν και φέτος στο Νηπιαγωγείο μας. Γιατί θέλουμε να είμαστε και εμείς κοινωνοί στην προσπάθεια του make a wish, ένα παιδί να αγκαλιάσει το όνειρο! Το παιδί σκέφτεται για το παιδί
– Γίνε ο εθελοντής ήρωας του MAKE A WISH”

Με τραγούδια, παραμύθια και συνθήματα τα παιδιά προσεγγίζουν τη μνήμη του Πολυτεχνείου 1973.
Τι είναι το πολυτεχνείο; Ποιες είναι οι βαθμίδες της εκπαίδευσης, ο δρόμος για τις σπουδές και την εργασία σαν μεγαλώνουμε;
Για εκείνες τις μέρες που οι φοιτητές φώναξαν για ελευθερία και ειρήνη. Με απλά λόγια, όταν σφίγγουν το χέρι...για να μάθουν τα παιδιά χωρίς να βαραίνει η καρδιά, μα να γεμίζει φως ![]()
Τα παιδιά ζωγραφίζουν, κάνουν κατασκευές χτίζοντας με τουβλάκια το Πολυτεχνείο και συνθέτοντας την εικόνα και όσα έμαθαν γι’ αυτό, παίζουν κουκλοθέατρο προσεγγίζοντας τις έννοιες της Ελευθερίας, της Δημοκρατίας και της φωνής όλων ενάντια στη Δικτατορία.
Τα συνθήματά μας: Όλοι μαζί, όλοι μαζί ,είμαστε πάντα πιο δυνατοί! Ψωμί(εργασία), Παιδεία(μόρφωση),Ελευθερία(ελεύθερη γνώμη)!
και για την ομάδα μας: Γέλια, Τραγούδια, Δημοκρατία!
(Ομαδική εργασία) Τα παιδιά κατασκευάζουν πανό με τα συνθήματα και γράφουν τις λέξεις για την εκδήλωσή μας στις 17 Νοέμβρη στο Νηπιαγωγείο.

31/10/2025-Παρασκευή: Επίσκεψη στον ποδηλατόδρομο…
Σχολική δράση με επίσκεψη στον ποδηλατόδρομο της πόλης μας…
Πως είναι η πόλη μας το Φθινόπωρο; Ευκαιρία λοιπόν ο καλός καιρός για πολλές αξέχαστες εκπαιδευτικές δραστηριότητες στη φύση… Με καλή διάθεση και πολλά τραγούδια τα παιδιά παρατήρησαν τη φύση το Φθινόπωρο, άκουσαν τους ήχους της, είδαν την πόλη που μένουν σαν πίνακα ζωγραφικής, το λιμάνι, τα πλοία, το δάσος.

1ο Ε.Δ. ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥΖΗΝ: “Συναισθήματα πολλά… απλώνω μια αγκαλιά”
Η ΕΙΡΗΝΗ έρχεται στην παρεούλα συστήνεται στα παιδιά και με το ζάρι της παρουσιάζει τα συναισθήματά, ως δώρο στην ομάδα.
1ο Εργαστήριο: “Ψάχνω, ψάχνω συναισθήματα, τη χαρά να βρω-δημιουργία ομάδων”
Ο προβληματισμός και ο ορισμός του θέματος, συζητήσεις, ανταλλαγή πληροφοριών ,ανάπτυξη ερωτήσεων από τα παιδιά αλλά και από εμάς ώστε να βοηθηθούν στην κατανόηση και περαιτέρω επεξεργασία του
θέματος.:“Είμαι χαρούμενος/η όταν…“ Γίνεται ο χωρισμός σε ομάδες και θέτουμε τους στόχους. Συνεργαζόμαστε με τους γονείς νηπίων ώστε να μεταφέρουν σκηνές από την οικογένεια που τους κάνει χαρούμενους/νες και τις παρουσιάζουν στην ομάδα. Ενημερώνουμε τους γονείς και ζητάμε τη συνεργασία και τη βοήθειά τους. Γίνεται καταγραφή των προβληματισμών των παιδιών και των ερωτήσεων τους σε ένα ιστόγραμμα (ιστόγραμμα 1).
Στη συνέχεια ακούμε τις προτάσεις τον παιδιών για το τι δραστηριότητες μπορούμε να κάνουμε ώστε να μάθουμε όλα όσα θέλουμε για τα συναισθήματα. Παροτρύνουμε τα παιδιά να καταθέσουν τις προτάσεις τους ,και στη συνέχεια κάνουμε ένα πλάνο εργασίας (ιστόγραμμα 2) με το οποίο πιθανολογούμε ότι θα απαντηθούν οι ερωτήσεις και θα ικανοποιηθούν τα ενδιαφέροντα των παιδιών.
Επιδιώκουμε να προκύψει μια «ιδεοθύελλα» αξιοποιώντας κάθε πρόταση των παιδιών, δίνοντας ερεθίσματα να σκεφτούν πρωτότυπες δραστηριότητες ,προτείνοντας και εμείς ,ως ισότιμα μέλη της ομάδας ,δραστηριότητες που πιστεύουμε ότι θα συμβάλλουν ουσιαστικά στην επίτευξη των στόχων μας. Το ιστόγραμμα αυτό το αναρτούμε στην παρεούλα ώστε να ελέγχουμε ποιες δραστηριότητες έχουν γίνει και να προσθέτουμε -αν προκύψουν- καινούριες προτάσεις.
2ο Εργαστήριο: “Χρώματα και συναισθήματα” Κάθε συναίσθημα μπορούμε να το αποδώσουμε με χρώματα ανάλογα, σκούρα ή φωτεινά.
Παιχνίδι: Έχουμε φτιάξει 4 κάρτες με διάφορα συναισθήματα και ανάλογα χρώματα και βάζουμε μια κάρτα μέσα σε ένα στεφάνι. Συνολικά 4 στεφάνια με κάρτες ( χαρά, λύπη, θυμός, φόβος). Στη συνέχεια δείχνουμε ένα προσωπάκι δικό μας και ζητάμε το κάθε παιδί να πάει στο αντίστοιχο στεφάνι και προσωπάκι. Τέλος το στεφάνι της χαράς πάει στα άλλα στεφάνια και φέρνει τη χαρά σε όλους.
Φύλλο εργασίας: Ζωγραφίζω 4 προσωπάκια με το ανάλογο χρώμα . & Φύλλο εργασίας: Αντιστοίχιση εικόνων και συναισθημάτων
3ο Εργαστήριο: “Παρέα με την Ειρήνη μοιραζόμαστε την αντιμετώπιση των φόβων μας” Η Ειρήνη, η κούκλα μας, μας είπε ότι το βράδυ που λείπαμε, φοβήθηκε μόνη. Έτσι μιλήσαμε για τον φόβο. Διαβάσαμε βιβλίο , είδαμε εικόνες και τον πίνακα του ΜΟΝΚ , ο φόβος. Ο καθένας είπε τους φόβους του. Φύλλο εργασίας: Φοβάμαι όταν… και Φύλλο εργασίας: Βάζω τους φόβους μου όλους στον φούρνο να καούν.
4ο Εργαστήριο: “Μοιράζοντας τη λύπη, η λύπη μας μικραίνει” Μιλήσαμε για τη λύπη και τι μας κάνει εμάς λυπημένους. Φύλλο εργασίας: Λυπάμαι όταν… και Φύλλο εργασίας: Το σιρόπι της λύπης
5ο Εργαστήριο: “Τι είναι ο Θυμός;” με αφορμή ένα παιδί που θύμωσε για ένα παιχνίδι .Είδαμε εικόνες, διαβάσαμε για τον θυμό. Φύλλο εργασίας: Θυμώνω όταν…
Τέχνη και συναισθήματα: Είδαμε πίνακες γνωστών ζωγράφων και μιλήσαμε για τα πρόσωπα και τα συναισθήματα που βλέπουμε. Φύλλο εργασίας: Η χαρά και ο θυμός, με πίνακες γνωστούς ,να τους αναπαράγουν και αυτοί. Μουσική και συναισθήματα. Ακούμε μουσικές που νιώθουμε χαρά, άλλες λύπη, άλλες θυμό και φόβο. Χορεύουμε κίνηση και έκφραση ανάλογα το συναίσθημα… Κατασκευή δαχτυλόκουκλας για όλα τα παιδιά και παιχνίδι στο κουκλοθέατρο.
6ο Εργαστήριο: “Νιώθω ντροπή” παραμύθι με θεατροποιημένη αφήγηση.

28η Οκτωβρίου 1940
-Τι είναι ΕΙΡΗΝΗ και τι ΠΟΛΕΜΟΣ –για τα παιδιά;Εκφράζονται με λέξεις και ζωγραφίζουν ανάλογες εικόνες (ομαδική εργασία) Παραμύθι: “Ο σπόρος της ειρήνης”
Θέατρο-Συμβολικό παιχνίδι:Τα παιδιά με βιωματικό τρόπο αναπαρέστησαν τις λέξεις με σκηνές ειρήνης και πολέμου σε ομάδες.
Η γιορτή της σημαίας–Η χώρα μας Ελλάδα: “Δεν χορταίνω να βλέπω τον ήλιο, που το φως του σκορπάει στην πλάση…”, Τραγούδι: “Της πατρίδας μου η σημαία…”
–Εξιστόρηση του πολέμου Ελλάδας, Ιταλίας και Γερμανίας :Τραγούδι- “Βάζει ο Ντούτσε τη στολή του…”, μέσα από εικόνες και τραγούδια εξιστορούμε τα γεγονότα και τα παιδιά περιγράφουν εικόνες εκείνης της εποχής…(ασπρόμαυρες φωτογραφίες οικογένειας, γεγονότων του πολέμου,κατοχή, γυναίκες Ηπειρώτισσες κ.α.)

Ζωγραφίζοντας τον Έλμερ βήμα βήμα
Αυτή η δραστηριότητα είναι εμπνευσμένη από το πνεύμα της Εβδομάδας Κώδικα και συνδέει την τέχνη με τις πρώτες εμπειρίες προγραμματισμού και αλγοριθμικής σκέψης. Τα παιδιά θα ζωγραφίσουν τον Έλμερ, τον Ελέφαντα Patchwork, ακολουθώντας προσεκτικά μια σειρά από απλά, σαφή βήματα — έναν αλγόριθμο. Κάθε οδηγία τα καθοδηγεί στη διαδικασία (για παράδειγμα: σχεδιάστε ένα μεγάλο ορθογώνιο, προσθέστε τα αυτιά, χρωματίστε τα τετράγωνα σε διαφορετικά χρώματα).
Ακολουθώντας αυτές τις οδηγίες, τα παιδιά μαθαίνουν πώς να κατανοούν και να εκτελούν οδηγίες με τη σωστή σειρά, να παρατηρούν και να διορθώνουν λάθη και να συνεργάζονται ως ομάδα. Η δραστηριότητα συνδυάζει τη δημιουργικότητα, τη λογική και τις επικοινωνιακές δεξιότητες με έναν διασκεδαστικό και παιχνιδιάρικο τρόπο, βοηθώντας τα παιδιά να βιώσουν τον προγραμματισμό μέσω της τέχνης.
Στόχοι
* Να κατανοήσουν τι είναι ένας αλγόριθμος — μια ακολουθία σαφών, απλών βημάτων.
* Να ακολουθήσουν οπτικές ή λεκτικές οδηγίες βήμα προς βήμα
* Να αναλύσουν ένα σύνθετο σχέδιο σε μικρότερα μέρη (αποσύνθεση).
* Να εξασκηθούν στην αλληλουχία και να κατανοήσουν τη σημασία της τάξης.
* Να μάθουν πώς να βρίσκουν και να διορθώνουν λάθη
* Να βελτιώσουν τις λεπτές κινητικές δεξιότητες και τον συντονισμό χεριού-ματιού μέσω του σχεδίου. Να αναπτύξουν ομαδική εργασία, δεξιότητες ακρόασης και επικοινωνίας.
* Να εκφράσουν τη δημιουργικότητα ενώ σκέφτονται με λογικό και δομημένο τρόπο.
* Να εξοικειωθούν με βασικές λέξεις υπολογιστικής σκέψης όπως αλγόριθμος, ακολουθία, βήμα, επανάληψη και διόρθωση.
ΠΟΡΕΙΑ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ
Δόθηκε στα παιδιά ένας προκατασκευασμένος αλγόριθμος (σειρά οδηγιών) που περιέγραφε βήμα-βήμα πώς να ζωγραφίσουν τον Elmer. Κάθε βήμα ήταν σαφές και συγκεκριμένο (π.χ. «σχεδίασε το σώμα», «πρόσθεσε δύο αυτιά», «διακόσμησε με τετράγωνα»).
Τα παιδιά δούλεψαν ατομικά ή σε μικρές ομάδες και εκτέλεσαν τις οδηγίες με ακρίβεια, παρατηρώντας τη σημασία της σωστής ακολουθίας.
Στο τέλος παρουσίασαν τις ζωγραφιές τους, σύγκριναν τα αποτελέσματα και συζήτησαν πώς η σειρά των βημάτων επηρέασε το αποτέλεσμα.
Η δραστηριότητα συνδέει την καλλιτεχνική έκφραση με βασικές έννοιες του προγραμματισμού — αλγοριθμική σκέψη, αλληλουχία και «debugging» (διόρθωση οδηγιών).Συμμετέχουμε σε μια ομάδα σχολείων στην Εβδομάδα Κώδικα 2025.

“Ο Υπέροχος Εαυτός Μου” εστιάζει στην ανακάλυψη και και ενδυνάμωση της αυτοεκτίμησης των παιδιών,(σώμα, σχέσεις, συναισθήματα)
ώστε να κάνουν θετικές επιλογές για τη σωματική, συναισθηματική και ψυχική τους υγεία.
Τι μας αρέσει περισσότερο σε αυτόν και πόσα πολλά πράγματα μπορούμε πλέον να κάνουμε μόνοι μας.
Το κάθε παιδί παρουσίασε τον εαυτό του στα υπόλοιπα παιδιά, μίλησε για τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και ικανότητες του κι ένιωσε μοναδικό!
Ανακαλύπτουμε τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των φίλων μας!
Δραστηριότητες:
Ανακάλυψη του εαυτού:Τα παιδιά μαθαίνουν να παρατηρούν και να περιγράφουν τον εαυτό τους, τι τους αρέσει και τι τους κάνει μοναδικούς, μέσα από το μαγικό καθρέφτη.
Κατασκευές πορτρέτων:Μπορεί να φτιάξουν τα δικά τους πορτρέτα χρησιμοποιώντας υλικά όπως χάρτινα πιάτα, χαρτιά και κηρομπογιές, εκφράζοντας έτσι τη δική τους εικόνα. Κοιτάμε τον εαυτό μας στον καθρέφτη και τον ζωγραφίζουμε
Ενδυνάμωση και αλληλογνωριμία:Μέσω ομαδικών παιχνιδιών, ( παιχνίδι στον υπολογιστή με ζάρι), τα παιδιά γνωρίζονται καλύτερα μεταξύ τους, ενδυναμώνοντας έτσι και την ομάδα.
Ομαδική εργασία: Κάθε παιδί αφού περιγράψει τον εαυτό του κρατώντας το μαγικό καθρέφτη, στην ομάδα, κατασκευάζει τον καθρέφτη του ζωγραφίζοντας τον εαυτό του. Όλοι μαζί συνθέτουμε την ομάδα μας, όπου ο κα
θένας είναι διαφορετικός.
Βιβλιοϊστορίες:Υπάρχουν βιβλία με παρόμοια θέματα, όπως το “Ο υπέροχος εαυτός μου” των Εκδόσεων Susaeta, καθώς
και “Εγώ ο Απίθανος” της Γιολάντα Τσορώνη Γεωργιάδη, που βοηθούν τα παιδιά να μεγαλώσουν με αγάπη και σεβασμό για τον εαυτό τους και τους γύρω τους.