Γ΄-Δ΄ Τάξη
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Γνωρίζω και χειρίζομαι τον υπολογιστή
Ο μαθητής/τρια πρέπει να είναι ικανός/ή
- να κατονομάζει τις βασικές μονάδες του υπολογιστικού συστήματος και να περιγράφει τη λειτουργία τους
- να διακρίνει τα βασικά αποθηκευτικά μέσα με βάση τα χαρακτηριστικά τους
- να αναγνωρίζει και να χρησιμοποιεί διάφορους τύπους περιφερειακών συσκευών (π.χ. εκτυπωτής, σαρωτής, ψηφιακή φωτογραφική μηχανή)
- να χειρίζεται βασικά στοιχεία του γραφικού περιβάλλοντος εργασίας (εικονίδια, παράθυρα, φάκελοι, φάκελος διαγραμμένων αρχείων)
- να χρησιμοποιεί απλές εφαρμογές, όπως ημερολόγιο, αριθμομηχανή, ζωγραφική, κειμενογράφος
- να αποθηκεύει στο δίσκο του τα αρχεία που δημιουργεί δίνοντας κατάλληλα ονόματα
- να οργανώνει το χώρο αποθήκευσης που χρησιμοποιεί και να διαχειρίζεται φακέλους
- να είναι ενήμερος και ευαισθητοποιημένος σε θέματα υγείας, εργονομίας και καλών πρακτικών χρήσης των ΤΠΕ
Δημιουργώ και εκφράζομαι με παρουσιάσεις και πολυμέσα
Ο μαθητής/τρια πρέπει να είναι ικανός/ή
- να δημιουργεί και να τροποποιεί παρουσιάσεις
- να εισάγει διαφάνειες κειμένου στην παρουσίασή του
- να εισάγει πληροφορίες πολυμεσικής μορφής σε παρουσιάσεις που δημιουργεί (κείμενο, εικόνα, κινούμενο σχέδιο, βίντεο, ήχο)
- να διαγράφει διαφάνειες από την παρουσίασή του
- να μορφοποιεί κατάλληλα τις διαφάνειες μιας παρουσίασης
- να καθορίζει τη διάταξη των διαφανειών μιας παρουσίασης
- να καθορίζει εφέ εμφάνισης στα στοιχεία μιας διαφάνειας
- να καθορίζει την εναλλαγή των διαφανειών της παρουσίασης που δημιουργεί
Δημιουργώ με τον κειμενογράφο
Ο μαθητής/τρια πρέπει να είναι ικανός/ή
- να αποθηκεύει τα κείμενα που δημιουργεί δίνοντας κατάλληλα ονόματα
- να χρησιμοποιεί σύμβολα και ειδικά πλήκτρα στο πληκτρολόγιο
- να μορφοποιεί ένα κείμενο με βάση συγκεκριμένα χαρακτηριστικά (μέγεθος, χρώμα, τύπος γραμματοσειράς, στοίχιση κ.λπ.)
- να εισάγει εικόνες, έτοιμα σχήματα και αντικείμενα (π.χ. WordΑrt) σε ένα έγγραφο
- να χρησιμοποιεί το σχεδιαστικό εργαλείο του κειμενογράφου για να δημιουργήσει κατάλληλα αντικείμενα
- να χρησιμοποιεί αποτελεσματικά τεχνικές αντιγραφής/μετακίνησης τμήματος κειμένου, αντικειμένων σε ένα έγγραφο
- να αλλάζει το μέγεθος και τη θέση μια εικόνας σε ένα έγγραφο
- να χρησιμοποιεί αποτελεσματικά τον ορθογραφικό-γραμματικό έλεγχο σε ένα έγγραφο
- να ορίζει τις βασικές ρυθμίσεις εκτύπωσης σε ένα έγγραφο και να χρησιμοποιεί την προεπισκόπηση εγγράφου
- να αναπτύσσει και να εκφράζει τις ιδέες του δημιουργώντας ψηφιακά κείμενα
Γνωρίζω το Διαδίκτυο – Επικοινωνώ και συνεργάζομαι
Ο μαθητής/τρια πρέπει να είναι ικανός/ή
- να χρησιμοποιεί φυλλομετρητές για την πλοήγηση στο Διαδίκτυο
- να διακρίνει τον Παγκόσμιο Ιστό ως χώρο παρουσίασης και αναζήτησης πληροφοριών
- να αναζητά και να βρίσκει πληροφορίες για ένα συγκεκριμένο σκοπό
- να χρησιμοποιεί μηχανές αναζήτησης για την ανεύρεση πηγών για ένα συγκεκριμένο σκοπό
- να εξοικειωθεί και να χρησιμοποιεί υπηρεσίες, όπως ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, ιστολόγια, wikis κ.λπ.
- να αποθηκεύει ιστοσελίδες στο μέσο αποθήκευσης
- να αναγνωρίζει το Διαδίκτυο ως μέσο επικοινωνίας, πληροφόρησης, συνεργασίας, έκφρασης και ψυχαγωγίας
- να χρησιμοποιεί το Διαδίκτυο με ασφάλεια και να ακολουθεί κανόνες προστασίας
Μοντελοποιώ με εννοιολογικούς χάρτες
Ο μαθητής/τρια πρέπει να είναι ικανός/ή
- να ταξινομεί και να οργανώνει έννοιες
- να εντοπίζει σχέσεις μεταξύ εννοιών
- να οργανώνει και να αναπαριστά σύνθετες εννοιολογικές δομές με λογισμικό εννοιολογικής χαρτογράφησης
- να αναγνωρίζει τις γνωστικές αναπαραστάσεις που αποτυπώνονται σε ένα εννοιολογικό χάρτη
- να καταγράφει, να οργανώνει να ανακαλεί, να αναλύει και να μοντελοποιεί το υλικό που συλλέγει κατά τη διερεύνηση ενός θέματος με τη μορφή εννοιολογικών χαρτών
- να δημιουργεί πολυμεσικούς χάρτες εννοιών με εισαγωγή σύμβολων, εικόνων και συνδέσμων
- να χρησιμοποιεί εννοιολογικούς χάρτες για τη μοντελοποίηση
- διαδικασιών και συστημάτων
- να χρησιμοποιεί εννοιολογικούς χάρτες για την επίλυση προβλημάτων
- να παρουσιάζει και να εκφράζει τις αναπαραστάσεις του/της για σύνθετες έννοιες και διαδικασίες
- να αναλύει γνωστικές περιοχές, συστήματα και πρόβληματα σε απλούστερες δομές εννοιών και συσχετίσεων
- να τροποποιεί, να επεκτείνει και να μετασχηματίζει εννοιολογικούς χάρτες
Υλοποιώ σχέδια έρευνας με ΤΠΕ
Ο μαθητής/τρια πρέπει να είναι ικανός/ή
- να αναλύει σύνθετες εργασίες σε επιμέρους απλούστερα έργα
- να επιλέγει τα κατάλληλα εργαλεία ΤΠΕ για την υλοποίηση των εργασιών που αναλαμβάνει
- να χρησιμοποιεί αποτελεσματικά διάφορα εργαλεία ΤΠΕ για την ολοκλήρωση των έργων του
- να επιλέγει, να οργανώνει και να ταξινομεί πληροφορίες
- να συνθέτει, να δημιουργεί και να μετασχηματίζει πληροφορίες και υλικό
- να εφαρμόζει κριτήρια αξιολόγησης των πηγών και των πληροφοριών που χρησιμοποιεί
- να ολοκληρώσει τις γνώσεις και δεξιότητες που έχει αναπτύξει από τις άλλες θεματικές ενότητες
- να εφαρμόζει τεχνικές και μεθόδους οργάνωσης και χρονοπρογραμματισμού τωνεργασιών που αναλαμβάνει
- να αξιοποιεί προηγούμενα έργα και τις γνώσεις του για να βελτιώσει τις δημιουργίες του
- να παρουσιάζει και να επικοινωνεί τις ιδέες του
- να συνεργάζεται και να προσφέρει τις γνώσεις και τις ικανότητές του στην ομάδα για την υλοποίηση μιας δραστηριότητας-εργασίας
- να αναπτύσσει την αυτοεκτίμησή του μέσα από την ολοκλήρωση και την παρουσίαση των έργων του
- να αντιλαμβάνεται τη σπουδαιότητα και τις προεκτάσεις της χρήσης των ΤΠΕ στη ζωή του σημερινού ανθρώπου