Αγαπητοί γονείς
Σε συνέχεια των δράσεων ευαισθητοποίησης των μαθητών μας σε θέματα διαφορετικότητας και συμπερίληψης διοργανώθηκε την Τετάρτη 18 Ιανουαρίου 2023 από κοινού με τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων του σχολείου μας ενημέρωση των μαθητών όλων των τάξεων του σχολείου μας από τον κ. Αμπατζή Δημήτριο (της ΑΜΚΕ Δες τη ζωή με άλλα μάτια) για θέματα αναπηρίας των συνανθρώπων μας και συγκεκριμένα για τους ανθρώπους με προβλήματα όρασης.
Ο κ. Αμπατζής παρουσίασε με απλό, μεστό και κατανοητό τρόπο την «καθημερινότητα» ενός τυφλού ατόμου, τα προβλήματα που αντιμετωπίζει, τους περιορισμούς, αλλά και τι «προσφέρει» η πολιτεία σε αυτούς τους ανθρώπους. Στη συνέχει απάντησε στις καταιγιστικές, είναι η αλήθεια, ερωτήσεις και απορίες των μαθητών μας. Με τον τρόπο αυτό μαζί, εισηγητής και μαθητές θεωρούμε ότι προσεγγίζουν βιωματικά την πραγματικότητα της αναπηρίας, της προσβασιμότητας και της μοναδικότητας του κάθε ατόμου. Τα παιδιά, ως οι ενεργοί αυριανοί πολίτες, αφυπνίζονται και συνειδητοποιούν την αξία της αλληλοαποδοχής και της αλληλεγγύης.
Αναλυτικότερα το πρόγραμμα ξεκίνησες με τον ομιλητή να περιγράφει την καθημερινότητά του. Στη συνέχεια οι μαθητές/τριες καλούνται να συζητήσουν τις καθημερινές συνθήκες διαβίωσης των εμποδιζόμενων ατόμων και πώς μπορούμε συλλογικά να κάνουμε τη διαφορά! Το πρόγραμμα καλύπτει τη σύγχρονη ανάγκη δημιουργίας μιας συμπεριληπτικής κοινωνίας ήδη από το σχολείο. Όντας ένα πρόγραμμα αμιγώς παιδοκεντρικό, δίνεται η ευκαιρία στους συμμετέχοντες να ορίσουν το πεδίο της συζήτησης, να τοποθετηθούν με σκέψεις, να καταθέσουν συναισθήματα και εμπειρίες και να γίνουν συν-συντονιστές.
Αυτή η αλληλεπίδραση και αλληλοκατανόηση είναι βασικές προϋποθέσεις για την αλλαγή στάσης και νοοτροπίας σχετικά με τη διαφορετικότητα, την αναπηρία και τον κοινωνικό αποκλεισμό.
Στο τέλος της εκδήλωσης μοιράστηκε έντυπο ενημερωτικό υλικό σε όλα τα παιδιά με προτροπές προς αυτά όπως…
Δεν βλέπω, βλέπεις όμως εσύ: Θέλεις να με βοηθήσεις; Όταν με συναντήσεις, μπορείς να το κάνεις ανθρώπινα και αποτελεσματικά, αν θυμηθείς ότι :
- Μόνο εμείς οι τυφλοί κρατάμε λευκό μπαστούνι και αυτό για να περπατάμε με ασφάλεια, όχι για να διαφημίζουμε την αναπηρία μας, να παίζουμε ή να ζητιανεύουμε.
- Είμαστε συνηθισμένοι άνθρωποι, σαν κι εσάς. Απλά, δεν βλέπουμε. Μη μας υποτιμάτε. Μεγαλώνουμε, παίζουμε, τρέχουμε, διαβάζουμε, γράφουμε, σπουδάζουμε, δουλεύουμε, κλαίμε, γελάμε, ερωτευόμαστε, δημιουργούμε, «σερφάρουμε», κάνουμε chat, … ,όπως ΕΣΥ!
- Στο αφιλόξενο μέρος που ζούμε, πιο εύκολα θα περπατήσω μαζί σου, παρά με το μπαστούνι ή με το Σκύλο Οδηγό μου. Όμως, μη με πιάνεις από τον ώμο ή απ’ το μπράτσο. Άσε με να πιάσω εγώ το δικό σου μπράτσο. Έτσι, θα καταλαβαίνω, θα το νιώθω, πότε σταματάς, πότε στρίβεις, πότε ανεβαίνεις ή κατεβαίνεις.
- Μη ρωτάς το άτομο που με συνοδεύει: : «Πώς τον λένε;», «Τι θέλει να ψωνίσει;», «Ποιο φαγητό του αρέσει;», «Πού θέλει να πάει;». Ρώτα απευθείας εμένα. Ξέρω να σου απαντήσω! Και μίλα μου κανονικά, μην αλλάζεις τον τόνο της φωνής σου χωρίς λόγο.
- Μην αποφεύγεις τις λέξεις «βλέπω», «κοιτάζω», «τυφλός». Τις μεταχειρίζομαι κι εγώ. Βλέπω με τις υπόλοιπες αισθήσεις μου: αγγίζω, ακούω, μυρίζω, γεύομαι, καταλαβαίνω, αισθάνομαι.
- Σύστησε με στο περιβάλλον μας. Θέλω να γνωρίσω ποιος είναι στην τάξη, στο τραπέζι ή στο δωμάτιο μαζί μου. Μίλησε μου όταν μπαίνεις. Πες μου ότι φεύγεις. Μη με αφήνεις να μιλάω μάταια σε κάποιον που δεν είναι κοντά μου.
- Οδήγησε το χέρι μου σε μια καρέκλα. Πες μου πού είναι η πόρτα, η τουαλέτα, το παράθυρο ή αν υπάρχουν εμπόδια στο πάτωμα. Δε θέλω να κάνω ζημιές, γιατί μπορώ να μην κάνω.
- Βοήθησε με διακριτικά στο τραπέζι και πες μου για το φαγητό στο πιάτο μου. Χρησιμοποίησε το πιάτο μου σαν «ρολόι» και εξήγησέ μου σε ποια «ώρα» είναι το κάθε είδος του φαγητού μου. Πες μου: «η σαλάτα σου είναι στις 6, οι πατάτες στις 12». Πες μου πού είναι το ποτήρι μου , για να το… «δω» και εγώ όταν το χρειαστώ.
- Μου αρέσουν οι αθλητικές εκδηλώσεις, το θέατρο και ο κινηματογράφος, φτάνει να με βοηθάς να καταλαβαίνω τι γίνεται, περιγράφοντας και διαβάζοντας μου όσα δεν μπορώ να δω.
Μου αρέσουν οι εκδρομές και τα πάρτι. Πάρε με στην παρέα σου και γνώρισε με στους καλεσμένους σου. Ξέρω να συμπεριφέρομαι. Αν υστερώ σε κάτι βοήθησε με. Δε θέλω τον οίκτο σου αλλά τη φιλία σου! Μη μιλάς για τη «θαυματουργή αντίληψη» των τυφλών. Μην ξεχνάς ότι όσα έμαθα είναι αποτέλεσμα σκληρής προσπάθειας και εργασίας…
- Αν έχεις περιέργεια, θα μιλήσω μαζί σου για το πρόβλημα μου αλλά όχι μόνο γι’ αυτό, γιατί για μένα είναι μια παλιά ιστορία! Έχω τόσα άλλα ενδιαφέροντα, χόμπι και απορίες όπως και εσύ!
Γίνε φίλος μου. Όχι παρατηρητής.
Δείτε σχετικό φωτογραφικό υλικό!
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΓΟΝΕΩΝ ΚΑΙ ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ – ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΩΝ 41ου ΔΗΜ. ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΟΥ
Μπράβο στο Σύλλογο γονέων για τη διοργάνωση τέτοιων ενημερωτικών δράσεων για τα παιδιά μας. Καλό θα ήταν να έρθουν κι άλλοι ειδικοί να μιλήσουν για διάφορα ευαίσθητα κοινωνικά θέματα διότι αποκομμίζουν πολλά τα παιδιά.