Στα πλαίσια του προγράμματος “Eνίσχυση και ενδυνάμωση της κοινωνικοσυναισθηματικής ανάπτυξης και ανθεκτικότητας των μαθητών μέσω του θεσμού Ψυχολόγου και του Κοινωνικού Λειτουργού” τοποθετήθηκε από τις 20/11/2023 στο Νηπιαγωγείο μας Κοινωνική Λειτουργός. η κα. Ιωάννα Μαρία Σταυρουλάκη.
Ο θεσμός του ψυχολόγου και του κοινωνικού λειτουργού στην εκπαίδευση τα τελευταία χρόνια είναι ιδιαίτερα σημαντικός και καταλυτικός για τον εντοπισμό και την επίλυση κοινωνικών συμπεριφορικών και μαθησιακών δυσκολιών. Τα τελευταία χρόνια, παρόλη την τεχνολογική ανάπτυξη και τον εκσυγχρονισμό των οικογενειών τα προβλήματα όλο και μεγεθύνονται. Ο κοινωνικός λειτουργός στα σχολεία ξεκινά με παρατήρηση. Σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς της κάθε τάξης ιεραρχούνται οι δυσκολίες και η σημαντικότητα τους. Ωστόσο βρίσκεται μέσα στην τάξη και μπορεί ο ρόλος του να είναι και ενημερωτικός απέναντι στα παιδιά σε θέματα υγιεινής, διατροφής, ελέγχου συναισθημάτων, αλλά και σε καθετί που τα ενδιαφέρει και τα προβληματίζει. Πέρα από τα παιδιά όμως, ο κοινωνικός λειτουργός αποτελεί τον συνδετικό κρίκο ανάμεσα στην οικογένεια και το σχολικό περιβάλλον, πέρα από την παρατήρηση και την συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς παρέχει και συμβουλευτική υποστήριξη γονέων. Με βάση την εχεμύθεια και το απόρρητο του επαγγέλματος γίνεται η λήψη του κοινωνικού ιστορικού, εστιάζοντας στις δυνατότητες και τις ανάγκες της οικογένειας ξεκινάει μια από κοινού συνεργασία που εστιάζουμε στο προβλήματα, στις δυνατότητες, σε επικείμενες απειλές αλλά και στις ευκαιρίες που μπορεί να προκύψουν, ενδυναμώνουμε τους γονείς να μπορούν να ανταπεξέλθουν σε ξαφνικές αλλαγές και η σχέση μας είναι αμφίδρομη και ανατροφοδοτική, δίνοντας έτσι ευελιξία και δυνατότητες προσαρμογής σε κάθε κατάσταση. Επίσης, μπορεί να παραπέμψει δεδομένης της κατάστασης παιδιά με ιδιαιτερότητες στην μάθηση για ενίσχυση γνωστικών ικανοτήτων και ταυτόχρονη βελτίωση συμπεριφορικών καταστάσεων. Βοηθά στο πρόγραμμα και στην ρουτίνα των οικογενειών και είναι ένας πρακτικός σύμβουλος δίπλα στο παιδί –την οικογένεια και στο σχολείο ακόμη και στην στήριξη και την συμβουλευτική απέναντι στον ίδιο τον εκπαιδευτικό.
Ταυτόχρονα, είναι εκεί και για γονείς που δεν δύνανται λόγω δυσκολίας στην γλώσσα αλλά και άλλων δυσκολιών να τους συνοδεύσει σε υπηρεσίες, να τους ενημερώσει για βοηθήματα ακόμη και να τους παραπέμψει σε βοηθητικές για αυτούς κοινωνικές δομές. Τέλος, ως μέλος του συλλόγου διδασκόντων στην εκάστοτε σχολική μονάδα μπορεί να συνεργαστεί και ατομικά με κάθε παιδί που χρειάζεται την βοήθεια και την ενδυνάμωση του ειδικού. Επίσης, ο κοινωνικός λειτουργός είναι σε θέση μαζί και με τους εκπαιδευτικούς να εξαλείψει και να βοηθήσει παιδιά τα οποία μένουν πίσω εξαιτίας παραμέλησης από την πλευρά της οικογένειας σε κομμάτια της φροντίδας και της σίτισης και ενδοοικογενειακής βίας, βγάζοντας τα παιδιά από προβληματικές καταστάσεις βελτιώνοντας την ποιότητα ζωής τους αλλά και της ίδιας της οικογένειας κάνοντας παραπομπές σε ανάλογες δομές βοηθητικές σε κάθε κατάσταση.
Στα πλαίσια του ρόλου της Κοινωνικής Λειτουργού και σύμφωνα με το καθηκοντολόγιό της υλοποιήθηκαν δράσεις σε συνεργασία με τις εκπαιδευτικούς και τη Διευθύντρια, με όλους τους μαθητές/τριες του Νηπιαγωγείου, όπως και δράσεις σε συνεργασία με την Α΄ τάξη του 4ου Δημοτικού Σχολείου Βέροιας, με θέμα τη συνεργασία, την αποδοχή της διαφορετικότητας, θέματα διατροφής, συναισθήματα κά.