Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Συναίσθηση και Ευθύνη: “Και αν ήμουν Εγώ;”
3ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων
Θεματική Ενότητα Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Συναίσθηση και Ευθύνη: “Και αν ήμουν Εγώ;”
Στο πλαίσιο της καλλιέργειας κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων, το σχολείο μας υλοποίησε το εργαστήριο δεξιοτήτων «Κι αν ήμουν Εγώ;». Μέσα από βιωματικές δραστηριότητες και δημιουργικές προσεγγίσεις, τα παιδιά ευαισθητοποιήθηκαν γύρω από θέματα όπως: Η ενσυναίσθηση και η κατανόηση του άλλου, η διαφορετικότητα και ο σεβασμός, η ισότητα και η δικαιοσύνη, τα δικαιώματα όλων των παιδιών, όπως κατοχυρώνονται από τη Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού.
Μέσα από ερωτήματα όπως “Πώς θα ένιωθα αν ήμουν στη θέση του άλλου;” ή “Τι θα ήθελα να κάνουν οι άλλοι για μένα;”, “Τι είναι ανάγκη και τι επιθυμία;” τα παιδιά οδηγούνται στην αναγνώριση της αξίας κάθε ανθρώπου, αναπτύσσοντας παράλληλα την αίσθηση ευθύνης και συμμετοχής σε μια πιο δίκαιη κοινωνία.
Στόχοι του Εργαστηρίου:
- Να κατανοήσουν τα παιδιά την έννοια της ενσυναίσθησης και να την εξασκήσουν.
- Να γνωρίσουν και να συζητήσουν τα δικαιώματά τους (όπως το δικαίωμα στην ασφάλεια, στην έκφραση, στο παιχνίδι, στη διαφορετικότητα).
- Να μάθουν να σέβονται τον εαυτό τους και τους άλλους, ανεξαρτήτως φύλου, εθνικότητας ή ιδιαιτεροτήτων.
- Να ευαισθητοποιηθούν απέναντι σε φαινόμενα κοινωνικού αποκλεισμού, ρατσισμού ή αδικίας.
- Να ενισχύσουν την αυτοεκτίμηση και την ικανότητά τους να συνεργάζονται με ισοτιμία.Να δημιουργήσουν μια μικρή κοινότητα με αρχές
- σεβασμού, ισότητας και αποδοχής.
Εργαστήριο:
Ξεκινήσαμε το εργαστήριο ζωγραφίζοντας τον ξεχωριστό, υπέροχο εαυτό μας! Στη συνέχεια, παρατηρήσαμε εικόνες παιδιών από διαφορετικά περιβάλλοντα, συγκρίναμε, συζητήσαμε για τις ανάγκες τους…
και τις αποτυπώσαμε στο χαρτί…
Παρακολουθήσαμε το βίντεο “Ειρήνη – Η Ιστορία ενός παιδιού πρόσφυγα” (https://www.youtube.com/watch?v=WQJhuAfVTqo). Το βίντεο μας έδωσε αφορμή για συζήτηση γύρω από την πολιτισμική διαφορετικότητα, την ανοχή και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν πολλά παιδιά στον κόσμο. Μας έβαλε σε σκέψεις και μας ώθησε να βρούμε λύσεις σε διάφορα προβλήματα…
Μάθαμε το τραγούδι: ” Τα δικαιώματα των παιδιών – Όλα τα παιδιά έχουν δικαιώματα” (https://youtube.com/watch?v=1WhcIhsqDfw&si=Nb95sS1zZryOS1Ct).
Διαβάσαμε τα παραμύθια “Η βαλίτσα” και “Το Κάτι άλλο”, τα δραματοποιήσαμε και μπήκαμε στη θέση των ηρώων. Μέσα από τη συζήτηση, τα παιδιά εντόπισαν τι έκανε τους υπόλοιπους χαρακτήρες να αλλάξουν στάση απέναντι στον διαφορετικό ήρωα…
Δημιουργήσαμε ένα Συννεφόλεξο σε σχήμα καρδιάς, με λέξεις που εκφράζουν όλα όσα πιστεύουμε πως χρειάζονται όλα τα παιδιά του κόσμου.
Διαβάσαμε το βιβλίο “Που κρύβονται τα δικαιώματα;” της Μαρίζας Ντεκάστρο. Μιλήσαμε για την έννοια του δικαιώματος, τη διαφορά ανάμεσα στο «έχω ανάγκη» και στο «επιθυμώ», και κατανοήσαμε πώς κατοχυρώνονται τα δικαιώματα των παιδιών.
Αφορμώμενοι από τη λέξη “Δικαιώματα”, προσπαθήσαμε να τη συνθέσουμε δημιουργικά…
Παρακολουθήσαμε στο youtube παιδικά βιντεάκια μικρού μήκους που έχει ανεβάσει η Unicef (https://www.youtube.com/watch?v=nyJ5qwOoWbA&list=PLB5401BDACBDEF6D0, ,https://www.youtube.com/watch?v=nEzLyfIe69w&list=PLB5401BDACBDEF6D0&index=3, https://www.youtube.com/watch?v=PqMSolgrYtg). Μιλήσαμε για τα δικαιώματα που εμείς έχουμε, αλλά που πολλά παιδιά σε άλλες χώρες δεν απολαμβάνουν. Εστιάσαμε στο παραμύθι «Το Μαγικό Μολύβι της Μαλάλα» …
και είδαμε με ποιον τρόπο παραβιάζονται τα δικαιώματα παιδιών σε διαφορετικά μέρη του κόσμου, καθώς και τι μπορούμε να κάνουμε για να τα προστατεύσουμε…
Παίξαμε με τις συλλαβές λέξεων που σχετίζονται με δικαιώματα…
και κάναμε τον αριθμό 9…
Επιπλέον, ζωγραφίσαμε τα δικαιώματα που εμείς θεωρούμε πιο σημαντικά…
και με αφορμή το δικαίωμα στο παιχνίδι, παίξαμε messy play, δίνοντας έμφαση στο ελεύθερο παιχνίδι, που τα ίδια τα παιδιά επέλεξαν ως το πιο σημαντικό!
Ευχαριστούμε πολύ τη μαμά του Νικόλα για την όμορφη δράση που υλοποίησε μαζί μας!
Τέλος, κλείσαμε το εργαστήριο με μια ραδιοφωνική παρουσίαση στον σταθμό «Αλήθεια», όπου τα παιδιά μίλησαν για τα δικαιώματά τους με ενθουσιασμό και αυτοπεποίθηση.
Μέσα από αυτό το εργαστήριο, τα παιδιά όχι μόνο γνώρισαν τα δικαιώματά τους, αλλά έμαθαν να τα υπερασπίζονται, να αναγνωρίζουν την αξία τους και να βλέπουν τον κόσμο με μια πιο δίκαιη, ανθρώπινη ματιά.