Η σχολική χρονιά έφτασε στο τέλος της, και μαζί της κλείνει ένας κύκλος γεμάτος εμπειρίες, στιγμές, προκλήσεις και όμορφες αναμνήσεις. Σε αυτή τη διαδρομή, δεν ήμασταν μόνοι. Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων στάθηκε δίπλα μας με αμέριστη υποστήριξη, διάθεση προσφοράς και πραγματικό ενδιαφέρον για τα παιδιά και το σχολείο μας.
Θα θέλαμε να εκφράσουμε τις πιο θερμές μας ευχαριστίες για την πολύτιμη συμβολή σας καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς. Η ενεργή συμμετοχή σας σε δράσεις, η οργάνωση εκδηλώσεων, η υλική και ηθική ενίσχυση, καθώς και η άριστη συνεργασία με το εκπαιδευτικό προσωπικό, συνέβαλαν ουσιαστικά στο να προσφέρουμε στα παιδιά μας ένα περιβάλλον χαράς, ασφάλειας και δημιουργίας.
Η παρουσία σας έκανε πραγματικά τη διαφορά και αποτέλεσε στήριγμα για όλους μας.
Σας ευχαριστούμε από καρδιάς και ευχόμαστε σε όλους ένα όμορφο και ξεκούραστο καλοκαίρι!
Η καλοκαιρινη γιορτή του 3ου Πειραματικού Νηπιαγωγείου Χίου είναι εμπνευσμένη από την ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη.
Ο τίτλος της: Το καλοκαίρι του ποιητή.
Η ποίηση του Ελύτη, με την έντονη εικονιστική γλώσσα, τον λυρισμό και την αγάπη για τη φύση και το ελληνικό φως, προσφέρεται για μουσική επένδυση και χορευτική έκφραση μέσα από τους ονειρικούς και παιχνιδιάρικους στίχους της. Ταξιδέψαμε με το τρελοβάπορο, τον ήλιο, τους γλάρους και τον ποιητή, τραγουδήσαμε και χορέψαμε, με το δελφινοκόριτσο, το θαλασσινό τριφύλλι και τον κύριο μενεξέ. Σας παρουσιάζουμε στιγμιότυπα της καλοκαιρινής μας γιορτής.
Τοσκηνικό της γιορτής μας, με τον ποιητή να ανατενίζει τη θάλασσα.
Αξεσουάρ που δημιουργήσαμε για να συνοδεύσουν τα θεατρικά και τα χορευτικά των παιδιών.
Τα παιδιά του 3ου Πειραματικού Νηπιαγωγείου Χίου συμμετείχαν στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Ε-Τwinning: Follow the water μαζί με συνεργάτες από Λετονία, Ρουμανία, Ελλάδα, Πολωνία.
Λίγα λόγια για το έργο
Το νερό ως σημαντικό στοιχείο της ζωής μας. Εμφανίζεται παντού. Ας προσπαθήσουμε να βρούμε την ύπαρξή του στην τέχνη, τους πίνακες ζωγραφικής, τη μουσική και τους ήχους, τα παραμύθια, τους μύθους, την κίνηση και το χορό, καθώς και στην παράδοση.
Στα πλαίσιο του Ομίλου STEAM (Science – Technology – Engineering – Art – Mathematics) , τα παιδιά προσέγγισαν τον κόσμο της Άνοιξης μέσα από ένα πλήθος διαθεματικών δραστηριοτήτων, δίνοντας έμφαση στη μελέτη των λουλουδιών και της ζωής που γεννιέται.
🌸 Μελέτη των λουλουδιών της Άνοιξης
Παρατηρήσαμε και γνωρίσαμε λουλούδια που ανθίζουν την Άνοιξη μέσα από εικόνες, φυσικά δείγματα και μεγεθυντικό φακό. Τα παιδιά αναγνώρισαν τα μέρη ενός λουλουδιού, συζήτησαν τα χρώματα, τα αρώματα και τους τρόπους που τα φυτά πολλαπλασιάζονται.
🎲 Μαθηματικά παιχνίδια με λουλούδια
Σε ατομικές και ομαδικές δραστηριότητες, τα παιδιά έριχναν το ζάρι και έβαλαν σε βάζα τόσα λουλούδια όσα έδειχνε ο αριθμός. Μέτρησαν, σύγκριναν και έκαναν προσθέσεις και αφαιρέσεις με φυσικό και βιωματικό τρόπο.📏 Μέτρηση κοτσανιών με χάρακα
Σε ομάδες, μέτρησαν με χάρακες το μήκος από τα κοτσάνια λουλουδιών, τα κατέγραψαν και συνέκριναν. Έκαναν προβλέψεις: «Ποιο λουλούδι έχει το πιο ψηλό κοτσάνι;» και επαλήθευσαν τις υποθέσεις τους.
🌼 Επιτραπέζιο παιχνίδι με μαργαρίτες
Τα παιδιά έπαιξαν ένα επιτραπέζιο παιχνίδι με μαργαρίτες. Μέσα από τη συνεργασία και τη στρατηγική, προσπάθησαν να φτάσουν πρώτα στο τέρμα, ενισχύοντας τη μαθηματική σκέψη και την κοινωνική αλληλεπίδραση.
🧪 Πειράματα με λουλούδια
Πραγματοποιήσαμε δύο εντυπωσιακά πειράματα:
Πώς ανοίγουν τα πέταλα των λουλουδιών; (με χάρτινα λουλούδια και νερό)
Τι συμβαίνει όταν βάλουμε λουλούδια σε νερό με χρώμα ζαχαροπλαστικής;
Πριν από κάθε πείραμα, τα παιδιά διατύπωσαν τις υποθέσεις τους εικαστικά: «Τι νομίζεις ότι θα συμβεί;». Στη συνέχεια παρατήρησαν και συζήτησαν τα αποτελέσματα.
🌱 Φύτεμα καρδάμου σε αυγοθήκες
Με σπορά σε μικρές αυγοθήκες, τα παιδιά φρόντισαν καθημερινά τους σπόρους, κατέγραψαν την εξέλιξή τους και έμαθαν για τις ανάγκες των φυτών. Το βιωματικό αυτό εργαστήριο έδωσε έμφαση στην έννοια της υπευθυνότητας και της οικολογικής συνείδησης.
🌞 Κατασκευή θερμοκηπίου
Φτιάξαμε αυτοσχέδια θερμοκήπια από χάρτινα πιάτα και διάφανες μεμβράνες. Τα παιδιά έμαθαν πώς δημιουργούνται οι κατάλληλες συνθήκες για την ανάπτυξη των φυτών και παρακολούθησαν την εξέλιξη των σπόρων στο εσωτερικό.
🐛 Ο μεταξοσκώληκας στην τάξη
Μία ξεχωριστή εμπειρία ήταν η φιλοξενία ενός μεταξοσκώληκα στην τάξη. Τα παιδιά τον παρατήρησαν με μεγεθυντικό φακό, κατέγραψαν το στάδιο ανάπτυξής του και παρακολούθησαν βίντεο με τον κύκλο ζωής του. Δημιουργήσαμε και δικούς μας “μεταξοσκώληκες” από χαρτί, τους οποίους “ζωντανέψαμε” με νερό, παρατηρώντας με ενθουσιασμό την αντίδραση του υλικού.
⚡ Πείραμα στατικού ηλεκτρισμού: Πώς πετάει η πεταλούδα;
Με απλά υλικά, πραγματοποιήσαμε ένα πείραμα ηλεκτρισμού: τρίβοντας ένα μπαλόνι και πλησιάζοντάς το σε μια χάρτινη πεταλούδα, παρατηρήσαμε την κίνησή της. Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν και έμαθαν πώς δημιουργείται και λειτουργεί ο στατικός ηλεκτρισμός.
Παρατηρούμε τη μόνα Λίζα. Λέμε τι είναι ένα πορτραίτο και βλέπουμε βίντεο για το Λεονάρντο ντα Βίντσι. Σχολιάζουμε τα πολλαπλά ταλέντα του. Φτιάχνουμε τη δική μας Μόνα Λίζα. Ψάχνουμε να βρούμε τις κρυμμένες μόνα Λίζα στο σχολείο.
17 Ιανουαρίου
Πως θα ήταν η μόνα Λίζα ζωγραφισμένη από τον Βαν Γκογκ .
Παρατηρούμε πίνακες του Βίνσεντ Βαν Γκογκ και παρακολουθούμε βίντεο για το εργο του. Εστιάζουμε στο ιδιαίτερα στιλ του κ φτιάχνουμε μόνα Λίζα με φόντο τον έναστρο ουρανό του βαν Γκογκ.
24 Ιανουαρίου
Πως θα ήταν η μόνα Λίζα ζωγραφισμένη από το Μοντιλιανι .
Βλέπουμε βίντεο για τα εργα του και τη ζωή του και πίνακες του, παρατηρούμε τους μακριους λαιμους και τα μάτια χωρίς κόρες. Ανάμεσα σε άλλους πίνακες προσπαθούμε να ξεχωρίσουμε αυτούς του Μοντιλιανι.
Με λαδοπαστελ και νερομπογιές φτιάχνουμε τη μόνα Λίζα αλα Μοντιλιανι.
31 Ιανουαρίου
Πως θα ήταν η μόνα Λίζα ζωγραφισμένη από τον Γκουσταβ Κλιμτ .
Παρατηρούμε έργα και βίντεο για το Γκουσταβ Κλιμτ.
Βλέπουμε τα μοτίβα με τα σχήματα ,τις σπειρες ,τα λουλούδια, την επιλογή των χρυσών και κίτρινων τόνων και φτιάχνουμε τη μόνα Λίζα αλα Κλιμτ.
Φεβρουάριος
7 Φεβρουαρίου
Οι αρλεκίνοι του Πικάσο
Παρουσιάζουμε στα παιδιά πίνακες του Πικάσο με θέμα τους αρλεκίνους.
Ξεχωρίζουμε τους κυβιστικους από τους ρεαλιστικους. Δίνουμε ορισμένες πληροφορίες και τα παιδιά πρέπει να βρούνε τον σωστό πίνακα. Παίζουμε το παιχνίδι:”στο κεφάλι το έχω” με τους πίνακες. Προσπαθούμε να τους αναπαραστησουμε.
Αναφερόμαστε στο σχήμα του ρόμβου που επικρατεί στις στολές τους. Φτιάχνουμε όλοι μαζι έναν αρλεκίνο σε χαρτί του μέτρου.
14 Φεβρουαρίου
Ο Πωλ ως αρλεκινος.
Επεξεργαζομαστε τον πίνακα που απεικονίζει το γιο του καλλιτέχνη ντυμένο αρλεκίνο. Τα παιδιά κόβουν τη στολή του αρλεκινου, τα αξεσουάρ του και μια φωτογραφία του προσώπου τους .
Με τη βοήθεια ενός χάρακα τραβούν πλαγιές γραμμές από τη μια και την άλλη πλευρά δημιουργώντας έτσι ρομβους. Βάφουν τους ρομβους με κίτρινο και γαλάζιο εναλλαξ και συνθέτουν τον αρλεκίνο τους κολλωντας τα υπόλοιπα κομμάτια και τη φωτογραφία τους.
21 Φεβρουαρίου
Ο κιθαρίστας του Πικάσο
Παρατηρούμε πίνακες από τη μπλε περίοδο του Πικάσο. Αναφερόμαστε στα συναισθήματα που μας προκαλούν και σχολιάζουμε τα θέματα των πινάκων της μπλε περιόδου.
Δίνεται στο καθε παιδι μια παλετα με αποχρώσεις του μπλε, άσπρου και μαύρου ώστε να πειραματιστουν με τη μείξη χρωμάτων,να φτιάξουν διάφορες αποχρώσεις του μπλε και με αυτες να βάψει το καθένα τη δική του κιθάρα.
Μάρτιος
Προσωπογραφιες μεγάλων ζωγράφων
7 Μαρτίου
Το κορίτσι με το μαργαριταρενιο σκουλαρίκι του Βερμεερ
Παρατηρούμε το πορτραίτο και προσπαθούμε να το αναλύσουμε. Με τη βοήθεια υφασμάτων τα αγόρια επιχειρούν να ντυσουν τα κοριτσια όπως τη φιγούρα του πίνακα και έπειτα τα φωτογραφιζουν.
Βλέπουμε βίντεο για τα έργα του Βερμεερ. Με την τεχνική του κολάζ φτιαχνει ο καθένας τον πίνακα του.
14 Μαρτίου
Το πορτραίτο του Οδυσσέα Ανδρούτσου από το Θεόφιλο
Βλέπουμε βίντεο για τη ζωή του σπουδαίου Θεοφίλου
Εστιάζουμε στην ευαισθησία του και τη σκληρότητα των γύρω του. Αντιλαμβάνομαστε την αγάπη του για τους ήρωες του 1821 μελετώντας τους πίνακες του. Μελετούμε τις φορεσιές των ηρώων του 1821 που αγαπούσε να φοράει και ο ίδιος. Φιλοτεχνουμε το πορτραίτο του Οδυσσέα Ανδρούτσου με τεμπερες και πινέλα.
Απρίλιος
4 Απριλίου
Τα λαγουδάκια του Ανρί Ματίς.
Διαβάζουμε το βιβλίο:Ο κήπος του Ματίς. Συζητάμε για την περιπέτεια υγείας που τον καθήλωσε στο αναπηρικό αμαξιδιο και πως παρόλα αυτά δεν παρατησε την τέχνη του. Εφόσον του ήταν δύσκολο πια να ζωγραφισει, επικεντρωθηκε στην τεχνική του κολάζ. Παρακολουθούμε βίντεο του επί το έργο.
Εφοσον πλησιάζει η γιορτή του Πάσχα , συμφωνούμε να φτιάξουμε πασχαλινά λαγουδάκια στολισμένα με τα χαρακτηριστικά φυλλα του Ματίς. Το κάθε παιδί κόβει τα δικά του και τα τοποθετεί όπως επιθυμεί στο λαγουδάκι του.
11 Απριλίου
Τα πουλιά του matisse
Εμπνευσμένοι από έναν πίνακα με πουλιά του Ματίς δημιουργούμε με κολάζ το δικό μας πίνακα. Με τα περιγραμματα των σχημάτων που κόψαμε, φτιάχνουμε στενσιλ με τα οποία πειραματιζομαστε ελεύθερα.
Παίζουμε μαθηματικά παιχνίδια με πίνακες που έχουν θεμα τα πουλιά
Μάιος
2 Μαΐου
Τα ηλιοτρόπια του βαν Γκογκ
Διαβάζουμε το βιβλίο:Βίνσεντ βαν Γκογκ. Ακολουθεί συζήτηση για τη ζωή και το έργο του. Παρατηρούμε τις επιλογές χρωμάτων και το ζωγραφικό του στυλ. Τα ηλιοτρόπια είναι ένα αγαπημένο του θέμα. Παρατηρούμε και συγκρίνουμε μεταξύ τους τους πίνακες με τα ηλιοτρόπια. Βρίσκουμε ομοιότητες και διαφορες . Μετράμε τα ηλιοτρόπια σε κάθε πίνακα. Βρίσκουμε τα περισσότερα και τα λιγότερα.
Φτιάχνουμε πίνακες με τα ηλιοτρόπια όπως ο Βίνσεντ. Μέσα σε ένα κουτί όπου έχουμε τοποθετήσει ένα λευκό χαρτονι όπου έχει πάνω ζωγραφισμένο ένα ηλιοτρόπια, βάζουμε πάνω πλαστικές μικρες μπαλες και σταγόνες κίτρινης και πορτοκαλι μπογιας. Κουνώντας το κουτί και μετακινωντας έτσι τις μπαλες, βάφονται τα ηλιοτρόπια. Αφού στεγνώσουν κολλάμε στο κέντρο τους ηλιοσπορους.
9 Μαΐου
Αυτοπροσωπογραφια της Φρίντα Κάλο
Δίνουμε στα παιδιά ένα φύλλο για να χρωματισουν που αποτελεί κομμάτι από ένα μεγάλο παζλ με το πορτραίτο της Φρίντα Κάλο. Αφού τα ολοκληρώσουν προσπαθουν να συνθεσουν το παζλ για να αποκαλυφθεί η ταυτότητα της ζωγραφου με την οποία θα ασχοληθούμε. Τα παιδιά αναγνωρίζουν τη Φρίντα Κάλο. Παρακολουθούμε βίντεο που αναφέρεται μεταξύ άλλων και στο ατύχημα που την ταλαιπωρούσε σε όλη της τη ζωή.
Ξαπλωσαμε στα κρεβατάκια του ολοήμερου και προσπαθήσαμε να ζωγραφίσουμε στο κρεβάτι. Διαπιστώσαμε πως δεν ήταν εύκολο.
Φτιάξαμε πορταιτα της Φρίντα με μεικτή τεχνική και σε ένα μεγάλο πορτραίτο της Φρίντα, που είχε φτιάξει η μαμά μιας μαθήτριας που ήταν καλεσμένη στην τάξη εκείνη την ημέρα ,τα παιδιά βάλανε λουλούδια με τυπωματα. Στο τέλος η καλεσμενη ζωγράφισε έναν πίνακα μπροστά στα παιδιά με θέμα μια καρδια που άρεσε σαν θέμα και στη Φρίντα και το κάθε παιδί ζωγράφισε μια μικρότερη καρδια και την πρόσθεσε στον πίνακα.
Σχέδιο Δράσης σχολικής μονάδας 3ο Πειραματικό Νηπιαγωγείο Χίου “Δανειστική βιβλιοθήκη για μικρούς και μεγάλους”
Οι στόχοι του σχεδίου Δράσης είναι πολλαπλοί και προσαρμοσμένοι στην ηλικία και το αναπτυξιακό επίπεδο των παιδιών. Παρακάτω παρουσιάζονται οι βασικοί παιδαγωγικοί και συναισθηματικοί στόχοι:
Γενικοί στόχοι:
Καλλιέργεια της αγάπης για το βιβλίο και την ανάγνωση.
Να συνδέσουν τα παιδιά το βιβλίο με τη χαρά, τη φαντασία και τη δημιουργικότητα.
Ανάπτυξη φωνολογικής και γλωσσικής επίγνωσης.
Μέσω της ανάγνωσης ιστοριών να εμπλουτίζεται το λεξιλόγιο και να ενισχύεται η κατανόηση του προφορικού λόγου.
Καλλιέργεια της φαντασίας και της δημιουργικής σκέψης.
Μέσα από παραμύθια και αφηγήσεις να ενισχύεται η φαντασία και να ενθαρρύνεται η δημιουργική έκφραση.
Ανάπτυξη δεξιοτήτων ακρόασης και προσοχής.
Τα παιδιά να μάθουν να ακούν με προσοχή, να παρακολουθούν και να συμμετέχουν ενεργά.
Εξοικείωση με τη δομή και τα στοιχεία ενός βιβλίου. τίτλος, συγγραφέας, εικονογράφος, αρχή–μέση–τέλος ιστορίας).
Ενίσχυση της συναισθηματικής ανάπτυξης.
Μέσω της ταύτισης με χαρακτήρες και καταστάσεις, ενισχύεται η ενσυναίσθηση και η κατανόηση συναισθημάτων.
Ειδικοί στόχοι:
Να αναγνωρίζουν τα παιδιά διαφορετικά είδη βιβλίων (παραμύθια, ποιήματα, επιστημονικά, αστεία κ.λπ.).
Να συμμετέχουν ενεργά σε δραστηριότητες φιλαναγνωσίας (θεατρικό παιχνίδι, ζωγραφική, δραματοποίηση).
Να δημιουργούν δικές τους ιστορίες προφορικά ή μέσω εικαστικής έκφρασης.
Να αναπτύξουν θετική στάση προς τη συνεργασία, την ανταλλαγή απόψεων και την ομαδική εργασία.
Να χρησιμοποιούν βιβλία ως πηγή γνώσης και απόλαυσης.
Η αρχή του σχεδίου Δράσης για τη Δανειστική βιβλιοθήκη έγινε τον Ιανουάριο, όπου τα παιδιά γνώρισαν τη γωνιά της βιβλιοθήκης και πραγματοποιήθηκαν διάφορες δραστηριότητες μέσα στην τάξη.
Η έναρξη του σχεδίου δράσης πραγματοποιήθηκε με την αφήγηση του παιδικού βιβλίου «Η Κρυψώνα» της Γιολάντας Τσορώνη. Το εν λόγω παραμύθι αποτέλεσε αφορμή για προβληματισμό και συζήτηση γύρω από την αξία των βιβλίων, αλλά και κινητήριο δύναμη για την οργάνωση της δανειστικής μας βιβλιοθήκης.
Ζωγραφίσαμε τις τσάντες της βιβλιοθήκης, προσδίδοντας στην όλη διαδικασία προσωπικό χαρακτήρα και ενισχύοντας το αίσθημα υπευθυνότητας των παιδιών απέναντι στο υλικό.
Η Δευτέρα ορίστηκε ως ημέρα επιστροφής των βιβλίων. Κάθε εβδομάδα αφιερώναμε χρόνο στην παρουσίαση των βιβλίων που διάβασαν τα παιδιά στο σπίτι, καθώς και των συνοδευτικών εργασιών τους (ζωγραφιές, σύντομες αφηγήσεις, δραματοποιήσεις), δίνοντας έμφαση στην προφορική έκφραση, την αναδιήγηση και την ενίσχυση της αυτοπεποίθησης των νηπίων.
Παράλληλα, οι εκπαιδευτικοί του τμήματος συμμετείχαμε σε επιμορφωτική ημερίδα με τίτλο: «Η δημιουργική γραφή στο νηπιαγωγείο», με εισηγήτρια τη Δέσποινα Γεμέλου, αποκομίζοντας πολύτιμες γνώσεις και ιδέες για ενίσχυση της γλωσσικής δημιουργικότητας των παιδιών.
Για την ενίσχυση της επαφής των παιδιών με το περιεχόμενο και τους ήρωες των βιβλίων, οργανώθηκε δράση κατά την οποία τα παιδιά ντύθηκαν ως οι αγαπημένοι τους ήρωες. Παρουσίασαν στην ολομέλεια της τάξης το βιβλίο από το οποίο προέρχεται ο ήρωάς τους, μιλώντας για την ιστορία, τα χαρακτηριστικά του ήρωα και το μήνυμα του παραμυθιού.
Στη συνέχεια, πραγματοποιήθηκε Φεστιβάλ Παιδικού Βιβλίου, όπου κάθε παιδί έφερε από το σπίτι του ένα αγαπημένο του βιβλίο, το οποίο τοποθέτησε σε έναν μεγάλο πάγκο, συνοδευόμενο από ειδική κάρτα-ετικέτα με τον τίτλο και τον συγγραφέα. Όλα τα παιδιά συνεργάστηκαν για να φιλοτεχνήσουν την αφίσα του φεστιβάλ, ενώ τους δόθηκε η ευκαιρία να ξεφυλλίσουν και να παρατηρήσουν τα βιβλία των συμμαθητών τους, αναπτύσσοντας έτσι την αισθητική, την παρατηρητικότητα και την περιέργεια.
Σε συνεργασία με το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων, αφού πρώτα τους παρουσιάσαμε το σχέδιο δράσης και τους παιδαγωγικούς του στόχους, καταρτίστηκε λίστα με επιλεγμένους τίτλους βιβλίων. Ο σύλλογος ανταποκρίθηκε θερμά, ενισχύοντας τη δανειστική βιβλιοθήκη με βιβλία ποιοτικής παιδικής λογοτεχνίας, εγκυκλοπαιδικού και πληροφοριακού περιεχομένου, αλλά και με βιβλία σχετικών με τις τέχνες, συμβάλλοντας έτσι καθοριστικά στον εμπλουτισμό του υλικού μας.
Πραγματοποιήθηκε επίσης συνεργασία με την Πέμπτη τάξη του 3ου Δημοτικού Σχολείου Χίου. Οι μαθητές του δημοτικού μας υποδέχθηκαν στη σχολική βιβλιοθήκη και μας διάβασαν πασχαλινά παραμύθια ανά ομάδες, σε μια ζεστή και δημιουργική ατμόσφαιρα. Η δράση έκλεισε με ένα διασκεδαστικό κυνήγι πασχαλινών αυγών στην αυλή του σχολείου, ενισχύοντας τις διασχολικές σχέσεις και την κοινωνική αλληλεπίδραση των παιδιών.
Επιπλέον, συμμετείχαμε σε διαδικτυακή αφήγηση παραμυθιού από τη συγγραφέα Σταυρούλα Βενιέρη, μια εμπειρία που ενθουσίασε τα παιδιά και επιβραβεύθηκε με σχετική βεβαίωση συμμετοχής.
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου, αναλύσαμε μαζί με τα παιδιά τα μέρη ενός βιβλίου (εξώφυλλο, τίτλος, συγγραφέας, εικονογράφος, εκδότης) και μιλήσαμε για όλα τα επαγγέλματα που συντελούν στη δημιουργία ενός βιβλίου, προσφέροντας μια ολοκληρωμένη εικόνα της εκδοτικής διαδικασίας.
Στο πλαίσιο της δημιουργικής γραφής, τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να δημιουργήσουν το δικό τους παραμύθι. Σχεδιάσαμε μαζί την πλοκή, τους ήρωες, τον χρόνο και τον τόπο δράσης, και έπειτα τα παιδιά εικονογράφησαν τις σελίδες. Το παραμύθι εκδόθηκε σε μορφή εντύπου και αποτέλεσε πηγή υπερηφάνειας και χαράς για όλα τα παιδιά.
Τέλος, επισκεφθήκαμε τη Δημοτική Βιβλιοθήκη Κοραή, όπου συμμετείχαμε σε οργανωμένο πρόγραμμα φιλαναγνωσίας με επίκεντρο τον γνωστό ελέφαντα Έλμερ και το θέμα της διαφορετικότητας. Το πρόγραμμα περιελάμβανε αφηγήσεις, συζητήσεις και δημιουργικές δραστηριότητες, δίνοντας στα παιδιά την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με θεμελιώδεις αξίες όπως ο σεβασμός και η αποδοχή.
Το σχέδιο Δράσης θα συνεχιστεί και του χρόνου με την ενίσχυση της Δανειστικής Βιβλιοθήκης, και τον εμπλουτισμό της με βιβλία Ενηλίκων, για τη λειτουργία Δανειστικής Βιβλιοθήκης Ενηλίκων.
1. Αύξηση του φαινομένου του εκφοβισμού:Ο εκφοβισμός (bullying) στις σχολικές κοινότητες αποτελεί ένα διαρκώς αυξανόμενο πρόβλημα που επηρεάζει την ψυχική υγεία και την ευημερία των θυμάτων.
2. Προστασία της ψυχικής και συναισθηματικής υγείας
3. Ανάγκη για πρόληψη και παρέμβαση:
4. Προώθηση της ενσυναίσθησης και της κοινωνικής αλληλεγγύης
ΣΤΟΧΟΙ
1. Ανάπτυξη δεξιοτήτων ενσυναίσθησης και κατανόησης της διαφορετικότητας.
2. Καλλιέργεια συνεργατικότητας και φιλικών σχέσεων.
3. Δημιουργία ενός ασφαλούς και υποστηρικτικού περιβάλλοντος.
4. Ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των γονέων και των εκπαιδευτικών.
Το σχέδιο δράσης υλοποιήθηκε από Γενάρη του 2025 και ολοκληρώθηκε τον Μάιο του 2025.
Πόροι
Εκπαιδευτικό υλικό: Σχετικά παραμύθια : Ο Σεβαστιανός ο Τρομερός (Λητώ Τσακίρη-Παπαθανασίου), Ένας Νταής στο σχολείο μας (Αναστασία Χριστοπούλου, εκδ. Ψυχογιός), Τα χέρια δε χτυπάνε, τα χέρια αγαπάνε (Βιργινία Αρβανιτίδου, ΒΑΡΦΗ ΕΚΔΟΤΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ), Ένας Νταής στο σχολείο μας, Η Τσιμπηματού( Μαρία Ρουσάκη, εκδ. Ψυχογιός)., Ένα φαντασματάκι στην τάξη (ΜΑ ΒU, εκδ. Διόπτρα) , Μήλα γύρω-γύρω στη μέση πορτοκάλι (Γιώργος Σακελαρίδης), Η μέρα που έγινα κι εγώ λύκος (JAVAUX AMELIE).
Αρχικά δημιουργήθηκαν ερωτηματολόγια μέσω της google forms για παιδιά, εκπαιδευτικούς και γονείς με στόχο να καταγραφεί το επίπεδο κατανόησης του εκφοβισμού, να εντοπιστούν πιθανές ανησυχητικές συμπεριφορές και να ενισχυθεί η ευαισθητοποίηση όλων των εμπλεκόμενων μερών.
Ακολούθησε σεμινάριο επιμορφωτικό από την ΕΔΥ του σχολείου με θέμα: “Ο εκφοβισμός στην προσχολική ηλικία-φαντασία ή πραγματικότητα”, εστιάζοντας σε τι είναι και τι όχι εκφοβισμός και αν από τόσο μικρή ηλικία παρουσιάζονται τέτοια περιστατικά αναλύοντας τις οριοθετήσεις μεταξύ φυσιολογικής σύγκρουσης και εκφοβιστικής συμπεριφοράς και την παρουσία ή μη φαινομένων εκφοβισμού στην τόσο μικρή ηλικία.
Eπιμορφωτική συνάντηση με θέμα:
Σε αυτή την τρυφερή ηλικία, όπου τα παιδιά μας κάνουν τα πρώτα τους βήματα στην κοινωνικοποίηση, είναι φυσικό να εμφανίζονται κάποιες φορές συμπεριφορές που μας προβληματίζουν. Η επιθετικότητα και ο εκφοβισμός, όμως, είναι φαινόμενα που δεν πρέπει να αγνοούμε. Έχουν τη δύναμη να επηρεάσουν αρνητικά την ψυχολογία, την αυτοπεποίθηση και την κοινωνική εξέλιξη των παιδιών μας, τόσο αυτών που βιώνουν τέτοιες συμπεριφορές όσο και αυτών που τις ασκούν.
Για τον λόγο αυτό, η ΕΔΥ του σχολείου μας, η ψυχολόγος μας κυρία Γιάννα Κουμή και η κοινωνική λειτουργός μας κυρία Χριστίνα Ματθαίου, με την εξειδικευμένη τους γνώση και εμπειρία, οργάνωσαν αυτή την ενημερωτική συνάντηση. Στόχος μας είναι να προσφέρουμε χρήσιμες πληροφορίες, εργαλεία και στρατηγικές για την πρόληψη και την αποτελεσματική αντιμετώπιση αυτών των φαινομένων. Θα συζητήσουμε πώς μπορούμε να αναγνωρίσουμε τα σημάδια, πώς να ενισχύσουμε την ενσυναίσθηση και τον σεβασμό στα παιδιά μας, και πώς να δημιουργήσουμε ένα ασφαλές και υποστηρικτικό περιβάλλον στο νηπιαγωγείο και στο σπίτι.
Ο Σεβαστιανός ο Φοβερός, ο πρώτος ήρωας του σχέδιου δράσης, που είχε συμπεριφορά απαράδεκτη απέναντι στους συμμαθητές του χωρίς να μετανιώει για την στενοχώρια που τους δημιουργούσε. Μέχρι που ο ίδιος πέρασε μια περιπέτεια με την υγεία του αλλά οι συμμαθητές του τον στήριξαν παρόλα όσα τους είχε κάνει και κατάλαβε πόσο λάθος έκανε απέναντί τους και προσπάθησε να επανορθώσει με κάθε τρόπο.
Διαβάζουμε ‘ΤΟ ΚΑΤΙ ΑΛΛΟ” και μιλάμε στα παιδιά για τις μορφές που μπορεί να έχει ο εκφοβισμός. Στη συνέχεια κατηγοριοποιούμε συμπεριφορές ανάλογα με το πού εντάσσονται.
Ένας Νταής στο σχολείο μας. Πώς συμπεριφερόταν ο Νταής στους συμμαθητές του, πώς ένιωθαν τα παιδιά με την συμπεριφορά του; Τι θα μπορούσαμε να πούμε στον Νταή;
Δημιουργούμε τις δικές μας ασπίδες απέναντι στον εκφοβισμό.
Και ο αγαπημένος μας Τριγονοψαρούλης μας μίλησε για τον τρόπο που του συμπεριφέρονταν οι συμμαθητές του και πόσο πληγώνονταν από την στάση τους. Τα παιδιά μας τότε αποφάσισαν να του γράψουν λόγια συμπαράστασης, που θα τον γλυκάνουν και θα του δώσουν θάρρος να συνεχίσει να προσπαθεί για το καλύτερο..
Η Τσιμπηματού μας έμαθε πόσο ενοχλητική γίνεται μια φήμη ιδιαίτερα όταν αυτή μας ακολουθεί για όλη τη ζωή μας. Αυτό συνέβη και στην Τσιμπηματού που το αληθινό της όνομα είναι Κατερίνα. Όταν ήταν μικρή όποιος την ενοχλούσε τουν Τσιμπούσε και την φοβόταν τα παιδιά. Τώρα τσιμπάει τρυφερά τα μαγουλάκια της εγγονής της κι εκείνη προσπαθεί να πείσει τους φίλους της ότι έχει την καλύτερη γιαγιά του κόσμου και δεν πρέπει να την φοβούνται.
Και το παραμύθι του Σακελαρίδη ήρθε για να μας παρουσιάσει έναν εκφοβισμό μέσα σε μια φρουτιέρα που σε μια μηλοπαρέα βρέθηκε ανάμεσά τους ένα πορτοκάλι. Τα μήλα προσπαθούσαν με κάθε τρόπο να μειώσουν το πορτοκάλι, να το γεμίσουν με τύψεις ότι φταίει που κανένας δεν του συμπεριφέρεται με σεβασμό. Μέχρι τη στιγμή που βρέθηκε ένα σοφό μήλο που εκτιμώντας την κατάσταση πλησίασε το πορτοκάλι και ανέδειξε όλα τα καλά του γεμίζοντάς το με αυτοπεποίθηση κάνοντας και τα άλλα μήλα να μιμηθούν το παράδειγμά του και να γίνουν μια όμορφη παρέα!! Τα παιδιά χωρίστηκαν σε δυο ομάδες, η μία ομάδα έγραφε μηνύματα εκφοβισμού και η άλλη μηνύματα συμπαράστασης. Τα παιδιά δραματοποίησαν το παραμύθι με μεγάλη επιτυχία.
Τα παιδιά δραματοποιούν την ιστορία και δημιουργείται ένα βίντεο το οποίο και στείλαμε στο φεστιβάλ της Δράμας για τον σχολικό εκφοβισμό, το οποίο είχαμε την τιμή να παρουσιαστεί κατά τη διάρκεια της ημερίδας.
Δημιουργήσαμε σελιδοδείκτες με μηνύματα ενάντια στον εκφοβισμό
.
Συνεχίσαμε με το υπέροχο παραμύθι: “Την μέρα που έγινα κι εγώ λύκος” με την ηρωίδα την Σάρλοτ να γίνεται θύμα εκφοβισμού από την συμμαθήτριά της και την παρέα της αλλά και ως παρατηρητής να βλέπει τα ίδια τα άτομα που έκαναν τη δική της ζωή δύσκολη να βασανίζουν και άλλα αδύναμα παιδιά του σχολείου.Τ α παιδιά είχαν την ευκαιρία να δουν πώς μετετρέπεται το θύμα σε θύτη, την κλιμάκωση των συναισθημάτων , τον αναστοχασμό και την τελική λύτρωση. Με αφόρμηση το παραμύθι δημιουργήσαμε την δική μας αφίσα.
Παρατηρήσαμε το έργο του Mahurin, σε τρία ξεχωριστά κομμάτια θύτης, θύμα και παρατηρητής και μετά ως σύνολο. Τα παιδιά εκφράζουν σκέψεις και συναισθήματα.
Πώς μπορεί μια καρδιά να χαρεί και πώς να πληγωθεί; Γράψαμε λέξεις που ραγίζουν καρδιές και λέξεις που τις κάνουν χαρούμενες και τις επουλώνουν. Τις κατηγοριοποιούμε ανάλογα με το περιεχόμενο.
Ολοκληρώσαμε τον κύκλο των παραμυθιών ευαισθητοποίησης με το παραμύθι της Γιάννας Κουμή, “Το δέντρο στην άκρη του δάσους” όπου σε μια κοινωνία πουλιών και άλλων ζώων σε μια περιοχή του δάσους, την φιλήσυχη κοινωνία τάραξε το μοχθηρό καρακάλ. Με δόλιους τρόπους κατάφερε να αναδειχτεί σε αρχηγό της κοινότητας ασκώντας κλίμα τρομοκρατίας και αδικίας στα άλλα ζώα που αναγκάστηκαν σιγά σιγά να εγκαταλείψουν το αγαπημένο τους δέντρο για να απαλλαγούν από τη βάναυση και εκφοβιστική συμπεριφορά του Καρακάλ.
Τα παιδιά απέδωσαν εικαστικά την ιστορία .
Και την δραματοποήσαν με μεγάλη επιτυχία.
Εκτυπώσαμε καρτέλες σωστής και λανθασμένης συμπεριφοράς και τα παιδιά τις κατηγοριοποιούσαν εξηγώντας το σκεπτικό τους στην ομάδα.
Αξιολογήσαμε τα παιδιά και με αντίστοιχο φύλλο εργασίας.
Το σχέδιο δράσης έκλεισε με μια ιδιαίτερη εκδήλωση , με σύνθημα: η αγάπη είναι δύναμη ετοιμάζουμε με την βοήθεια της ΕΔΥ και των Ομίλων του σχολείου μας μια ανοικτή εκδήλωση και bazaar για να ενισχύσουμε τον τοπικό σύλλογο γονέων και κηδεμόνων παιδιών με αυτισμό.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ: Το σχέδιο δράσης του σχολείου μας: “Ενωμένοι ενάντια στον εκφοβισμό. Κανείς πια μόνος”, στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία, επιβεβαιώνοντας την αποτελεσματικότητα της έγκαιρης και συστηματικής παρέμβασης. Μέσα από διαδραστικές δραστηριότητες, παιχνίδια ρόλων, και συζητήσεις προσαρμοσμένες στην ηλικία των νηπίων, παρατηρήθηκε σημαντική αύξηση της ενσυναίσθησης και της αλληλεγγύης μεταξύ των παιδιών. Οι μαθητές ανέπτυξαν την ικανότητα να αναγνωρίζουν συμπεριφορές εκφοβισμού, να εκφράζουν τα συναισθήματά τους και να ζητούν βοήθεια, ενώ παράλληλα ενισχύθηκαν οι δεξιότητες επίλυσης συγκρούσεων με ειρηνικό τρόπο. Η ενεργός συμμετοχή των νηπιαγωγών και η συνεργασία με τους γονείς συνέβαλαν καθοριστικά στη δημιουργία ενός ασφαλούς, υποστηρικτικού και χωρίς αποκλεισμούς σχολικού περιβάλλοντος, όπου κάθε παιδί νιώθει αποδεκτό και προστατευμένο, θέτοντας έτσι τις βάσεις για υγιείς κοινωνικές σχέσεις στο μέλλον.
Στο πλαίσιο του Ομίλου Καινοτομίας STEAM στο Νηπιαγωγείο μας, τα παιδιά εξερεύνησαν με βιωματικό και παιγνιώδη τρόπο το στοιχείο του αέρα. Μέσα από επιστημονικές παρατηρήσεις, πειράματα, κατασκευές και διαθεματικές δραστηριότητες, μικροί ερευνητές και ερευνήτριες γνώρισαν φαινόμενα που σχετίζονται με τον αέρα, τη δύναμη και τις ιδιότητές του.
Δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν:
🪟 Παρατήρηση του εξωτερικού χώρου Από το παράθυρο της τάξης, παρατηρήσαμε πώς ο αέρας επηρεάζει τα στοιχεία της φύσης: τα φύλλα, τα δέντρα, τα σύννεφα, τις κουρτίνες. Καταγράψαμε τι κινείται και πώς, όταν φυσάει.
🎨 Art: Πώς φαντάζομαι τον αέρα Αφού συζητήσαμε τι είναι ο αέρας και πώς τον αντιλαμβανόμαστε, ζωγραφίσαμε τη δική μας φανταστική εικόνα για αυτό το “αόρατο” αλλά πανταχού παρόν στοιχείο.
🎏 Κατασκευή ανεμοκάλτσας” ουράνιου τόξου” Δημιουργήσαμε πολύχρωμες ανεμοκάλτσες, παρατηρώντας πώς κινούνται όταν φυσάει και τι μας δείχνουν για την κατεύθυνση και την ένταση του ανέμου.
🧪 Πειράματα στην τάξη για την ύπαρξη του αέρα
Ποτήρι με βαμβάκι και νερό: το βαμβάκι δεν βράχηκε γιατί ο αέρας πήρε τη θέση του.
Βάζο και κερί: διαπιστώσαμε πώς ο αέρας είναι απαραίτητος για τη φλόγα.
Ανεμόμετρο και παρατήρηση από το παράθυρο: υπολογίσαμε την ένταση του αέρα με βάση την κλίμακα Μποφόρ.
🧭 Γνωριμία με τα σημεία του ορίζοντα Μάθαμε τα βασικά σημεία του ορίζοντα (Βορράς, Νότος, Ανατολή, Δύση) και πώς μας βοηθούν να προσανατολιστούμε.
🧭 Κατασκευή ανεμοδείκτη & παρατήρηση ανέμων Κατασκευάσαμε απλούς ανεμοδείκτες και παρατηρήσαμε προς ποια κατεύθυνση φυσάει ο άνεμος στην αυλή μας.
🌪️ Πείραμα: Ανεμοστρόβιλος σε μπουκάλι Δημιουργήσαμε έναν μικρό ανεμοστρόβιλο σε γυάλινο βάζο, παρατηρώντας την κυκλική κίνηση του αέρα.
🐝 Πλοήγηση με το Bee-Bot Ο καπετάνιος Bee-Bot έπρεπε να οδηγήσει το πλοίο στο λιμάνι αποφεύγοντας περιοχές με ισχυρούς ανέμους. Τα παιδιά έδωσαν εντολές, σχεδίασαν τη διαδρομή και αποτύπωσαν την πορεία του ρομπότ στο χαρτί.
🚀 Πόσο μακριά φτάνει ο πύραυλος; Κατασκευάσαμε “πυραύλους” με καλαμάκι και χαρτί, τους φυσήξαμε και μετρήσαμε πόσο μακριά έφτασαν ανάλογα με τη δύναμη του αέρα.
🎈 Μπαλόνια σε δράση!
Πείραμα με μπαλόνι που ξεφουσκώνει: πώς κινείται με τη δύναμη του αέρα;
Ρουκέτες μπαλονιών: τα παιδιά κατασκεύασαν ρουκέτες με μπαλόνια και κορδόνια και παρατήρησαν πώς ο αέρας δημιουργεί κίνηση.
Παιχνίδι με καλαμάκι και αέρα: με τη χρήση καλαμακιού φυσούσαμε μικρά αντικείμενα σε διαδρομές, μαθαίνοντας για την κατεύθυνση και την ταχύτητα.
🌟 Συμπεράσματα
Τα παιδιά μέσα από το παιχνίδι, την παρατήρηση και την εμπειρία κατανόησαν ότι ο αέρας, παρόλο που δεν φαίνεται, υπάρχει, κινείται, έχει δύναμη και παίζει σημαντικό ρόλο στη ζωή μας. Οι δράσεις ενίσχυσαν τη συνεργασία, την επίλυση προβλημάτων, την υπομονή και κυρίως την αγάπη για τη μάθηση μέσα από τη χαρά της ανακάλυψης.
Θεματική Ενότητα Φροντίζω το περιβάλλον: “Μια μέλισσα στην τάξη μας”
Στο πλαίσιο της θεματικής «Φροντίζω το Περιβάλλον», υλοποιήσαμε το εργαστήριο «Μια μέλισσα στην τάξη μας», με σκοπό να ευαισθητοποιήσουμε τα νήπια γύρω από τη θαυμαστή ζωή της μέλισσας και τον κρίσιμο ρόλο της στη φύση. Μέσα από βιωματικές δραστηριότητες, αφήγηση παραμυθιού, πειράματα και δημιουργικές κατασκευές, τα παιδιά ανακάλυψαν πώς η μέλισσα βοηθάει στη γονιμοποίηση φυτών, γιατί προστατεύουμε τα έντομα και τι μπορούμε να κάνουμε εμείς για να στηρίξουμε τη βιοποικιλότητα και την περιβαλλοντική μας ευθύνη.
Στόχοι Εργαστηρίου:
Να μάθουν τα νήπια για τον βιολογικό ρόλο της μέλισσας ( γονιμοποίηση, παραγωγή μελιού, οικοσύστημα).
Να αναπτύξουν την ενσυναίσθηση προς τα έντομα και τη φύση, κατανοώντας τη σημασία τους.
Να ευαισθητοποιηθούν σχετικά με τις απειλές για τις μέλισσες (π.χ. αγροχημικά, υποβάθμιση περιβάλλοντος) και τους τρόπους προστασίας τους.
Να καλλιεργήσουν περιβαλλοντικές συμπεριφορές, όπως η φύτευση λουλουδιών, η κατασκευή “σπιτιών για ωφέλιμα έντομα” ή η περιορισμένη χρήση φυτοφαρμάκων στον κήπο.
Να ενισχύσουν τις δημιουργικές και συνεργατικές δεξιότητες τους μέσα από πειραματισμό, ζωγραφιές, θεατρικό παιχνίδι και κατασκευές.
Να συνδέσουν τη γνώση με την καθημερινή τους ζωή, παίρνοντας πρωτοβουλίες για τη φροντίδα του σχολικού ή γειτονικού φυσικού περιβάλλοντος.
Εργαστήριο:
Ξεκινήσαμε το εργαστήριο συζητώντας λίγο για την εποχή της Άνοιξης, τι συμβαίνει στην φύση, τι αλλάζει στα λουλούδια, τα ζώα και τα έντομα.
Παίξαμε λεξιλογικά παιχνίδια με λέξεις σχετικές με την Άνοιξη…
Αναγνωρίσαμε κάποια από έντομα που κρύβονταν σε ένα βάζο…
και κάναμε ταύτιση με τις σκιές τους.
Στη συνέχεια, εστιάσαμε στα χαρακτηριστικά των εντόμων και πιο συγκεκριμένα στην ανατομία της μέλισσας…
δουλέψαμε τη συμμετρία…
και εξασκήσαμε την λεπτή κινητικότητα, παίζοντας με μια μέλισσα…
Μιλήσαμε για την ζωή της μέλισσας, τα είδη που υπάρχουν μέσα σε μια κυψέλη και τα στάδια εξέλιξής της…
Συζητήσαμε για το σπίτι της, την κυψέλη,
παίξαμε παιχνίδια αριθμητικής και μαθηματικών
και δημιουργήσαμε μια όλοι μαζί μια μεγάλη κυψέλη για να στολίσει την τάξη μας…
Έπειτα, συζητήσαμε για την επικονίαση και υλοποιήσαμε σχετικά πειράματα…
Διαβάσαμε το παραμύθι “Δώσε λύση στο μελίσσι”…
φτιάξαμε μελισσούλες…
και με μια αριθμογραμμή, τις βοηθήσαμε να φτάσουν στην κυψέλη…
Ασχοληθήκαμε με τη φωνούλα “Μ, μ” της μέλισσας…
και μιλήσαμε για τα προϊόντα της, φτιάχνοντας το δικό μας μέλι…
Ααα, να μην ξεχάσουμε! Το σχολείο μας επισκέφθηκε και μελισσοκόμος που μας μίλησε για τη δουλειά του και μας ταξίδεψε στον κόσμο της μέλισσας. Δείτε εδώ: https://blogs.sch.gr/3nippeirchi/2025/06/03/enas-melissokomos-sto-scholeio-mas/
Τέλος, μας επισκέφθηκε και μια αληθινή μέλισσα και τη φροντίσαμε δίνοντάς της λίγο ζαχαρόνερο!
Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε τη σελίδα, θα υποθέσουμε πως είστε ικανοποιημένοι με αυτό.ΕντάξειΔιαβάστε περισσότεραΜη αποδοχή