Διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση
- Ανάπτυξη εκπαιδευτικού υλικού
Ποικίλο υλικό έντυπο και ηλεκτρονικό που βοηθάει στην εξοικείωση των παιδιών με ποικίλα γνωστικά αντικείμενα, ο γλωσσικός εγγραμματισμός, η καλλιέργεια διαφόρων δεξιοτήτων, η δημιουργικότητα και η έκφραση (βλ. ατομικά αρχεία των εκπαιδευτικών και padlet).
2. Εφαρμογή καινοτόμων διδακτικών πρακτικών
2Α)Εφαρμόζονται ποικίλα οργανωτικά σχήματα διδασκαλίας:
α)διδασκαλία στο σύνολο της τάξης ως ομάδας (π.χ. https://blogs.sch.gr/3nipmetam/ergastiria-dexiotiton-2022-2023/#prettyPhoto[741]/50/)
β)εξατομικευμένη διδασκαλία, κυρίως μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες αλλά όχι μόνο και
γ) ομάδες εργασίας (https://blogs.sch.gr/3nipmetam/arthra/#prettyPhoto[2349]/5/, https://blogs.sch.gr/3nipmetam/energoy-politi/#prettyPhoto[2472]/1/),
δ) ομάδες καθηκόντων (https://blogs.sch.gr/3nipmetam/arthra/#prettyPhoto[2349]/41/ και βλ. παρακατω στο ****),
ε)ομάδες συνεργασίας (π.χ. https://blogs.sch.gr/3nipmetam/2025/05/28/2441/ , https://blogs.sch.gr/3nipmetam/2025/05/29/schedio-drasis-paizo-stin-ayli-eimai-charoymeno-paidi/ )
στ) ομάδες παιχνιδιού (https://blogs.sch.gr/3nipmetam/2025/05/28/2441/).
2Β) Λειτουργούν ποικίλα μαθησιακά πλαίσια (π.χ.
- διερευνήσεις (βλ. https://blogs.sch.gr/3nipmetam/energoy-politi/#prettyPhoto , https://blogs.sch.gr/3nipmetam/ergastiria-dexiotiton-2022-2023/ και στο *)
- παιχνίδι https://blogs.sch.gr/3nipmetam/2024/12/07/mathame-kai-paixame-me-ta-schimata/, https://blogs.sch.gr/3nipmetam/programmata/
- καθημερινές και ευκαιριακές καταστάσεις https://blogs.sch.gr/3nipmetam/arthra/#prettyPhoto[2349]/45/,
- υποστηρικτικές δραστηριότητες (ομάδες παιχνιδιού https://blogs.sch.gr/3nipmetam/2025/05/28/2441/, εξατομικευμένα προγράμματα, δανειστική βιβλιοθήκη, εργαστήρια δεξιοτήτων),
- ρουτίνες της τάξης (βλ. παρακάτω στο ****),
- διάλειμμα -(βλ. παρακάτω στο***- και μεταβάσεις).
2Γ) Επίσης, χρησιμοποιούνται καινοτόμες διδακτικές πρακτικές (π.χ. ομαδοσυνεργατικές τεχνικές, διερευνητική μάθηση, εργασίες – projects, εννοιολογικούς χάρτες, Κ-W-L, 5Ε, χρήση σύγχρονων διαδικτυακών λογισμικών, χρήση διεπιστημονικών εκπαιδευτικών υλικών κ.ά. -βλ. παρακάτω**) ανάλογα με τους διδακτικούς στόχους και τις ανάγκες των μαθητών.
2Δ) Χρησιμοποιούμε διάφορους τρόπους και μεθόδους αξιολόγησης ως μέρος της διδασκαλίας, με βάση τα χαρακτηριστικά των μαθητών (π.χ. ζωγραφική, αφίσα, δημιουργία παιχνιδιού, δημιουργία ιστορίας-βιβλίου, δημιουργία τραγουδιού , βίντεο, ερωτηματολόγιο, συζήτηση, συνέντευξη, παρατήρηση και καταγραφή στο ημερολόγιο της νηπιαγωγού ή σε φόρμες παρατήρησης) (βλ. https://blogs.sch.gr/3nipmetam/ergastiria-dexiotiton-2022-2023/ , https://blogs.sch.gr/3nipmetam/2025/05/29/schedio-drasis-paizo-stin-ayli-eimai-charoymeno-paidi/ , https://blogs.sch.gr/3nipmetam/2025/05/26/episkepsi-sto-3o-dimotiko-scholeio-2/ , https://blogs.sch.gr/3nipmetam/energoy-politi/#prettyPhoto[2472]/28/ κ.α.)
2Ε) Σχεδιάστηκαν και υλοποιήθηκαν διδασκαλίες όλων των επιμέρους ενοτήτων του Αναλυτικού Προγράμματος:
- Γλώσσα (https://blogs.sch.gr/3nipmetam/2024/09/26/to-archiko-gramma-toy-onomatos-moy/, https://blogs.sch.gr/3nipmetam/2024/11/20/eycharistoyme-gia-ta-paichnidia/ , https://blogs.sch.gr/3nipmetam/e-twinning/ κ.ά.),
- ΤΠΕ (βλ. παρακάτω στο “Ενίσχυση ήπιων και ψηφιακών δεξιοτήτων μαθητών/-τριών”),
- Προσωπική και Κοινωνικοσυναισθηματικη Ανάπτυξη (https://blogs.sch.gr/3nipmetam/2025/05/28/2441/, https://blogs.sch.gr/3nipmetam/ergastiria-dexiotiton-2022-2023/ κ.ά.),
- Κοινωνικές επιστήμες (π.χ. https://blogs.sch.gr/3nipmetam/ergastiria-dexiotiton-2022-2023/ , https://blogs.sch.gr/3nipmetam/2025/06/06/paralavi-neon-kadon-dialogis-anakyklosimon-ylikon-kai-enimerosi/ κ.ά. ),
- Μαθηματικά (παρουσίες-απουσίες, ψηφοφορίες, πίνακες διπλής εισόδου, μετρήσεις, συμμετρίες, ομαδοποιήσεις, κατηγοριοποιήσεις, σειροθετήσεις, συγκρίσεις αλμάτων, ΤΠΕ και πολλά άλλα π.χ. https://blogs.sch.gr/3nipmetam/arthra/page/2/#prettyPhoto[1872]/0/ https://blogs.sch.gr/3nipmetam/2025/05/29/schedio-drasis-paizo-stin-ayli-eimai-charoymeno-paidi/#prettyPhoto[2349]/10/ https://blogs.sch.gr/3nipmetam/arthra/page/3/#prettyPhoto[1693]/5/ https://blogs.sch.gr/3nipmetam/arthra/page/2/#prettyPhoto[2530]/13/)
- Φυσικές επιστήμες (π.χ. πλανήτες , ανακύκλωση, ζώα σε κίνδυνο ή αδέσποτα, ανθόκηπος, εθελοντικές δράσεις, φυσική κατάσταση υλικών πλεύση-βύθιση, πήξη – τήξη https://blogs.sch.gr/3nipmetam/ergastiria-dexiotiton-2022-2023/ https://blogs.sch.gr/3nipmetam/programmata/ ),
- Τεχνολογία κατασκευών (π.χ. αυτοκινητόδρομος βλ. παρακάτω στο ******),
- Κινητική αγωγή (https://blogs.sch.gr/3nipmetam/2024/09/27/panellinia-imera-scholikoy-athlitismoy-3/ ),
- Τέχνες (https://blogs.sch.gr/3nipmetam/2025/03/22/gramma-ston-oyrano-kai-psifiakes-istories/ , https://blogs.sch.gr/3nipmetam/2025/02/27/apokria/ , https://blogs.sch.gr/3nipmetam/2024/12/01/drasi-eyaisthitopoiisis-gia-ta-zoa-syntrofias/ ).
2ΣΤ) Έγιναν πολλά προγράμματα που ευαισθητοποίησαν τους μαθητές σχετικά με θέματα του περιβάλλοντος – αειφορίας, υποστηρίζοντας την ανάπτυξη αξιών, στάσεων και δεξιοτήτων για τη λήψη αποφάσεων που θεωρούνται βασικές για την επιτυχημένη και δυναμική συμμετοχή του παιδιού στη σύγχρονη κοινωνική ζωή ως ενεργού πολίτη. Υπήρξε υποστήριξη εθελοντικών οργανισμών Make a wish, Χαμόγελο του παιδιού, ΑΡΧΕΛΩΝ, https://blogs.sch.gr/3nipmetam/2025/01/23/epainos-apo-to-chamogelo-toy-paidioy/ https://blogs.sch.gr/3nipmetam/2025/01/23/kane-mia-eychi-ellados-pistopoiitiko-yiothesias/ https://blogs.sch.gr/3nipmetam/energoy-politi/#prettyPhoto[2472]/0/ και *****.
Εργαστήριο δεξιοτήτων («Steam και η Γη γυρίζει»), περιβαλλοντικό πρόγραμμα (https://blogs.sch.gr/3nipmetam/programmata/) και πρόγραμμα ενεργού πολίτη (https://blogs.sch.gr/3nipmetam/energoy-politi/#prettyPhoto )
Συμμετείχαμε σε δράση ευαισθητοποίησης για τα ζώα συντροφιάς https://blogs.sch.gr/3nipmetam/2024/12/01/drasi-eyaisthitopoiisis-gia-ta-zoa-syntrofias/
Έγινε εκπαιδευτική επίσκεψη με θέμα οικολογικό https://blogs.sch.gr/3nipmetam/2025/05/16/ekpaideytiki-ekdromi/ .
Παρακολουθήσαμε θεατρικές παραστάσεις με θέμα την κυκλική οικονομία και ανακύκλωση και τον κύκλο του νερού https://blogs.sch.gr/3nipmetam/2025/05/16/ekpaideytiki-ekdromi/, https://blogs.sch.gr/3nipmetam/2025/06/03/ekdilosi-gia-ti-lixi-tis-scholikis-chronias/ .
Έγινε επίσκεψη από ειδικό του Δήμου για να μας ενημερώσει για την ανακύκλωση https://blogs.sch.gr/3nipmetam/2025/06/06/paralavi-neon-kadon-dialogis-anakyklosimon-ylikon-kai-enimerosi/ https://blogs.sch.gr/3nipmetam/programmata/)
2Ζ) Κατ’ ευκαιρία γίνονταν ετεροπαρατήρηση και συζητήσεις μεταξύ των εκπαιδευτικών (γενικής και ειδικής αγωγής, υποχρεωτικού και ολοήμερου τμήματος, όλων των εκπαιδευτικών του υποχρεωτικού προγράμματος και όλων των τμημάτων του ολοήμερου) με σκοπό τον αναστοχασμό και την ανατροφοδότηση των διδακτικών πρακτικών.
2Η) Έγινε αξιοποίηση του υπάρχοντα τεχνολογικού εξοπλισμού (υπολογιστές-τάμπλετ-Beebot) για την ενίσχυσης των ψηφιακών δεξιοτήτων των παιδιών, την ενσωμάτωση των ΤΠΕ στην καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία για την υποστήριξη και βελτίωση της επικοινωνίας και συνεργασίας με άλλους με σκοπό τη μάθηση. Κάναμε φωτογραφίσεις, ηχογραφήσεις για παρουσίαση της δουλειάς μας σε γονείς αλλά και αποστολή της για παρουσίαση π.χ στην τελετή απονομή του βραβείου μας στον 8ο Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό Παραμυθιού, στους γονείς σε μια μικρή τελετή https://blogs.sch.gr/3nipmetam/2025/05/15/1o-vraveio-ston-8o-panellinio-mathitikos-diagonismos-syggrafis-paramythioy/ , στα ΧΕΛΙΔΟΝΙΣΜΑΤΑ 2025 https://blogs.sch.gr/3nipmetam/2025/03/21/chelidonismata-2/ , στους φίλους μας από Γαλλία και Ιταλία στο e-twinning https://blogs.sch.gr/3nipmetam/e-twinning/ κ.ά. , κάναμε βιντεοκλίσεις για επικοινωνία με φορείς Αρκτούρο, Ο.ΦΥ.ΠΕ.ΚΑ., Αρχέλων https://blogs.sch.gr/3nipmetam/programmata/, χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή, τάμπλετ και beebot για εκπαιδευτικά παιχνίδι https://blogs.sch.gr/3nipmetam/ergastiria-dexiotiton-2022-2023/#prettyPhoto[741]/58/ https://blogs.sch.gr/3nipmetam/ergastiria-dexiotiton-2022-2023/#prettyPhoto[741]/56/ https://blogs.sch.gr/3nipmetam/energoy-politi/#prettyPhoto[2472]/24/, ανάγνωση QRcode στο EU code week https://blogs.sch.gr/3nipmetam/codeweek/ για παρακολούθηση επιλεγμένου υλικού, για συγγραφή μηνυμάτων, στα εργαστήρια δεξιοτήτων https://blogs.sch.gr/3nipmetam/ergastiria-dexiotiton-2022-2023/ , στο σχέδιο δράσης https://blogs.sch.gr/3nipmetam/2025/05/29/schedio-drasis-paizo-stin-ayli-eimai-charoymeno-paidi/#prettyPhoto[2349]/7/ https://blogs.sch.gr/3nipmetam/2025/05/29/schedio-drasis-paizo-stin-ayli-eimai-charoymeno-paidi/#prettyPhoto[2349]/6/ κ.ά.
Τέλος, υπήρχαν και paddlet για την ανάρτηση υλικού και την συνεργασία με τις οικογένειες.
3. Ενίσχυση ήπιων και ψηφιακών δεξιοτήτων μαθητών/-τριών
1.Απασχόληση σε κέντρο μάθησης Η/Υ, 2. Χρήση ταμπλετ, 3. Οι φωτογραφίες που τραβιξαν τα παιδιά, 4. Ερωτηματολόγιο παιδιών
5. Χρήση Beebot, 6. Χρήση padlet 7. Χρήση Η/Υ
4. Υποστήριξη ένταξης ευάλωτων ομάδων μαθητών/-τριών και μαθητών/-τριών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
Εξατομικευμένα προγράμματα από ειδικούς παιδαγωγούς
Βραχυχρόνια προγράμματα εκπαιδευτικής παρέμβασης σε συνεργασία με τις οικογένειες
Τετράδιο επικοινωνίας όπου χρειάζεται
Ομάδες παιχνιδιού https://blogs.sch.gr/3nipmetam/2025/05/28/2441/
Διαδραστική παράσταση για το σχολικό εκφοβισμό https://blogs.sch.gr/3nipmetam/2024/10/31/1761/
Τέλος, στα πλαίσια της ευαισθητοποίησης των μαθητών στις ανάγκες κάποιων ανθρώπων με προβλήματα όρασης καναμε σχετικές δραστηριότητες
και με προβλήματα ακοής στην καλοκαιρινή μας γιορτή είπαμε και ένα τραγούδι στη νοηματική
5. Ενασχόληση με ομίλους, σχολικές δραστηριότητες, προγράμματα
Στο σχολείο μας πραγματοποιήθηκαν 5 προγράμματα. Ένα πολιτιστικό με τίτλο «Οι 12 Θεοί του Ολύμπου και οι αγαπημένοι μου Ήρωες της Μυθολογίας», ένα περιβαλλοντικό με τίτλο «S.O.S 3 Ζωάκια κινδυνεύουν», ένα e-twinning με τίτλο «Christmas card exchange», ένα EU code week («Ο Τσέστερ, το ρακούν, χρειάζεται βοήθεια»)και ένα πρόγραμμα ενεργού πολίτη (βλέπετε https://blogs.sch.gr/3nipmetam/programmata-2/ )
6. Προετοιμασία για συμμετοχή σε σχολικούς διαγωνισμούς, σε πολιτιστικές, καλλιτεχνικές και αθλητικές δράσεις
Πήραμε το πρώτο βραβείο στον 8ο Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό Συγγραφής Παραμυθιού 2023-24 με τίτλο: «Ένα ουράνιο τόξο στην αυλή μου!» ( https://blogs.sch.gr/3nipmetam/2025/05/15/1o-vraveio-ston-8o-panellinio-mathitikos-diagonismos-syggrafis-paramythioy/ )
Συμμετείχαμε σε 2 καλλιτεχνικούς διαγωνισμούς που πραγματοποιήθηκαν στα πλαίσια του διεθνούς συνεδρίου με τίτλο «Nurturing active global citizens for a world on the move» https://blogs.sch.gr/3nipmetam/2025/03/22/gramma-ston-oyrano-kai-psifiakes-istories/, https://blogs.sch.gr/3nipmetam/2025/06/09/eycharistirio-gia-ti-symmetochi-sto-039-039-gramma-ston-oyrano-quot/
Συμμετείχαμε στην πολιτιστική δράση “ΧΕΛΙΔΟΝΙΣΜΑΤΑ 2025” που διοργάνωσε η Περιφερειακή Διεύθυνση Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης σε συνεργασία με άλλους φορείςhttps://blogs.sch.gr/3nipmetam/2025/03/21/chelidonismata-2/
Συμμετείχαμε σε δράση ευαισθητοποίησης για τα ζώα συντροφιάς που διοργάνωσε ο Δήμος Μεταμόρφωσης https://blogs.sch.gr/3nipmetam/2024/12/01/drasi-eyaisthitopoiisis-gia-ta-zoa-syntrofias/
Συμμετείχαμε με σχετικές αθλητικές δράσης στην Πανελλήνια ημέρα σχολικού αθλητισμού https://blogs.sch.gr/3nipmetam/2024/09/27/panellinia-imera-scholikoy-athlitismoy-3/
………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………….
*
**
«Τι γνωρίζω; Τι θέλω να μάθω; Τι έμαθα; »
Εννοιολογικός χάρτης και Ιδεοθύελλα
***
παιχνίδια στην αυλή
****
ομάδες καθηκόντων και οπτικοποιημένο πρόγραμμα
*****
Συμμετοχή σε πρόγραμμα αγοράς αναπηρικού αμαξιδίου συλλέγοντας καπάκια
******
Σχέδια εργασίας
Ζώα σε κίνδυνο https://blogs.sch.gr/3nipmetam/programmata/
Διερεύνηση για επίλυση προβλημάτων
Αυλή https://blogs.sch.gr/3nipmetam/2025/05/29/schedio-drasis-paizo-stin-ayli-eimai-charoymeno-paidi/
Δανειστική βιβλιοθήκη

3.
4.






















