Αρχική » 2021 » Μάρτιος

Αρχείο μηνός Μάρτιος 2021

Translate

Kατηγορίες

Μάρτιος 2021
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

O καιρός στον Πειραιά

O καιρός στον Πειραιά

Σαν σήμερα

29/3/1896: Ο Σπύρος Λούης ο πρώτος Έλληνας Ολυμπιονίκης στο μαραθώνιο των πρώτων σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων.
Ο Λούης έτρεξε τον μαραθώνιο σε χρόνο 2 ώρες, 58 λεπτά και 50 δεύτερα.
   - Σχετικές αναρτήσεις

Ψηφιακός παιδότοπος

Ψηφιακός παιδότοπος

Λογισμικό Ζωγραφικής

Λογισμικό Ζωγραφικής

Ώρα για παραμύθι

Ώρα για παραμύθι

Γνωρίστε το νέο κόμβο του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου για παιδιά

European Radio Logo

Σελίδες

“Η Επανάσταση του 1821 μέσα από την Τέχνη”

Τα δημοτικά τραγούδια του ’21 by Γυμνάσιο Αμαρουσίου “Η Ελληνική Παιδεία”

 

Ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου

Ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου είναι μια από τις θεομητορικές εορτές της Χριστιανοσύνης, σε ανάμνηση της χαρμόσυνης αναγγελίας από τον αρχάγγελο Γαβριήλ προς την Παρθένο Μαρία ότι πρόκειται να γεννήσει τον Υιό του Θεού. Τιμάται από την Εκκλησία στις 25 Μαρτίου, και στον ελληνικό χώρο συμπίπτει με τον εορτασμό της Εθνικής Παλιγγενεσίας. Την αυτή ημέρα γιορτάζουν όσοι και όσες φέρουν τα ονόματα Ευάγγελος και Ευαγγελία.

Σύμφωνα με τον ευαγγελιστή Λουκά (α’ 26-38), ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου συνέβη έξι μήνες μετά τη θαυμαστή σύλληψη του Ιωάννη του Προδρόμου από την Ελισάβετ, τη γυναίκα του Ζαχαρία, όταν ο αρχάγγελος Γαβριήλ στάλθηκε από τον Θεό προς την Παρθένο Μαριάμ (Μαρία) για να της ανακοινώσει ότι θα φέρει στον κόσμο τον Υιό του Θεού. Εκείνη την περίοδο, η Μαρία ζούσε στη Ναζαρέτ της Γαλιλαίας και ήταν μνηστευμένη με τον ξυλουργό Ιωσήφ. Ο Γαβριήλ εμφανίσθηκε ξαφνικά μπροστά στη Μαρία και της απηύθυνε τον χαιρετισμό: «Χαίρε κεχαριτωμένη, ο κύριος μετά σου». Η νεαρή γυναίκα ήταν λογικό να πανικοβληθεί, αλλά ο αρχάγγελος την καθησύχασε: «Μη φοβού Μαριάμ, εύρες γαρ χάριν παρά τω Θεώ. Και ιδού συλλήψη εν γαστρί και τέξη υιόν και καλέσεις το όνομα αυτού Ιησούν».

Μόλις συνήλθε από την ταραχή, η Μαρία γεμάτη απορία ρώτησε τον αρχάγγελο πώς θα συλλάβει, αφού δεν γνωρίζει τον άνδρα. Ο Γαβριήλ της αποκρίθηκε ότι το Άγιο Πνεύμα θα την καλύψει σαν σύννεφο και θα ενεργήσει αφανώς και μυστηριωδώς τη σύλληψη του Υιού του Θεού. Και για να γίνει πιο πιστευτός επικαλέστηκε τη θαυμαστή σύλληψη του Ιωάννου του Προδρόμου από την Ελισάβετ. Η Μαρία πείστηκε από τα λόγια του Γαβριήλ («Ιδού η δούλη Κυρίου, γένοιτο μοι κατά το ρήμα σου») και ο αρχάγγελος Γαβριήλ «απήλθε».

Η εορτή του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου καθιερώθηκε γύρω στον 4ο αιώνα και μετά τον ορισμό της εορτής των Χριστουγέννων στις 25 Δεκεμβρίου. Ως είναι ευνόητο, μεταξύ των δύο αυτών εορτών υπάρχει στενή σχέση και έπρεπε ο εορτασμός του Ευαγγελισμού να τοποθετηθεί 9 μήνες πριν από τη Γέννηση του Χριστού, ήτοι στις 25 Μαρτίου.

Το εκκλησιαστικό γεγονός του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου αναφέρεται και στο Κοράνιο, το ιερό βιβλίο των Μουσουλμάνων (19:16-22), μία ακόμη απόδειξη της βαθιάς επιρροής του Μωάμεθ από τη χριστιανική διδασκαλία.

Το απολυτίκιο του Ευαγγελισμού

Σήμερον της σωτηρίας ημών το κεφάλαιον
και του απ’ αιώνος μυστηρίου η φανέρωσις.
Ο υιός του Θεού υιός της Παρθένου γίνεται
και Γαβριήλ την χάριν ευαγγελίζεται.
Διό και ημείς συν αυτώ τη Θεοτόκω βοήσωμεν:
Χαίρε κεχαριτωμένη, ο Κύριος μετά σου.

Ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου έχει επηρεάσει πολλούς και σημαντικούς εικαστικούς καλλιτέχνες, όπως οι Ντούτσιο, Λεονάρντο Ντα Βίντσι, Πάολο Ντε Ματέις, Καραβάτζιο, Μποτιτσέλι, Τζιότο, Ρούμπενς, Ελ Γκρέκο (Δομήνικος Θεοτοκόπουλος) και Ντονατέλο.

Λαογραφικά
Την ημέρα του Ευαγγελισμού παραμένει η νηστεία της Μεγάλης Τεσσαρακοστής,με μία εξαίρεση. Η Εκκλησία επιτρέπει την ψαροφαγία («κατάλυσις ιχθύος», σύμφωνα με την εκκλησιαστική ορολογία), όπως και την Κυριακή των Βαΐων, λόγω της σπουδαιότητας της γιορτής. «Αν δεν έχεις να φας ψάρι, να γλείψεις ψαροκόκκαλο» λένε σε πολλά μέρη της Ελλάδας, ενώ σχετικό είναι και το παιδικό τραγουδάκι: «Του Ευαγγελισμού και των Βαγιώ,/τρώνε ψάρι και κολιό…».

Το έδεσμα της ημέρας είναι ο μπακαλιάρος (βακαλάος) με ή χωρίς σκορδαλιά. Ο παστός μπακαλιάρος που καταναλώνουμε, εμφανίστηκε στο ελληνικό τραπέζι περί τον 15ο αιώνα και με την πάροδο του χρόνου καθιερώθηκε ως το πιάτο της εορτής του Ευαγγελισμού. Με εξαίρεση τα νησιά, όπου υπήρχε πάντα φρέσκο ψάρι, στην υπόλοιπη Ελλάδα ο παστός μπακαλιάρος ήταν η φθηνή και εύκολη λύση. Ιστορικά, εκείνοι που έστελναν στην Ελλάδα μεγάλες ποσότητες μπακαλιάρου ήταν οι Άγγλοι, οι οποίοι τον αντάλλασσαν με σταφίδα.

Παλαιότερα πιστευόταν ότι το βράδυ της παραμονής του Ευαγγελισμού ανοίγουν οι ουρανοί και ό,τι προλάβεις να ζητήσεις την στιγμή εκείνη θα το αποκτήσεις. Γι’ αυτό έλεγαν ότι όποιος γεννιέται την ημέρα αυτή είναι τυχερός σε όλη την ζωή. Την ίδια επίσης βραδιά τα δέντρα χαμηλώνουν και προσκυνούν την γη, το φαινόμενο όμως τό βλέπουν μόνο οι δίκαιοι.

Του Ευαγγελισμού θεωρείται μια από τις μεγαλύτερες γιορτές, γι’ αυτό επιβάλλεται αποχή από κάθε δουλειά. Λέγουν χαρακτηριστικά ότι ακόμη και τα χελιδόνια, που τότε αρχίζουν να επιστρέφουν, αυτήν την ημέρα σταματούν να χτίζουν την φωλιά τους.

Το διώξιμο των φιδιών και των άλλων ερπετών αποτελούσε μεγάλη έγνοια για τον χωρικό αυτή την περίοδο. Σε πολλά μέρη απέφευγαν το σκούπισμα για να μην παρουσιαστούν στο σπίτι φίδια, μυρμήγκια και άλλα ζωύφια. Απαγορευόταν επίσης να φέρουν στο σπίτι χλωρά χόρτα γιατί γίνονται και αυτά φίδια ή ποντίκια. Ούτε νερό επιτρεπόταν να φέρουν γιατί μπορεί να βγει φίδι στο σπίτι ή μπορεί να μπει στο σταμνί ο διάβολος με την μορφή φιδιού.

Στην Ήπειρο το βράδυ της παραμονής του Ευαγγελισμού ή ανήμερα της γιορτής τα παιδιά γύριζαν στις αυλές και στους κήπους, χτυπούσαν κουδούνια και μαγειρικά σκεύη και φώναζαν ρυθμικά: «Βγάτε φίδια και γουστέρες/γιατί έρχεται ο Βαγγελισμός/θα σας κόψει το κεφάλι/θα σας ρίξει στο ποτάμι». Για την εξουδετέρωση των φιδιών ανάβονταν επίσης μεγάλες φωτιές.

Πηγή: https://www.sansimera.gr/articles/611

Ερμηνεία της εικόνας του Ευαγγελισμού:

Η Εικόνα 

Η εικόνα της εορτής του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου έχει συνήθως πολύ φωτεινά χρώματα για να δείξει πόσο λαμπρό είναι αυτό το γεγονός. Στην κορυφή της εικόνας υπάρχει κάποιες φορές ένα ημικύκλιο με τρεις ακτίνες που βγαίνουν από αυτό και κατευθύνονται προς την Παρθένο Μαρία. Αυτές συμβολίζουν το Άγιο Πνεύμα που κατεβαίνει
επάνω της.

Ο Αρχάγγελος Γαβριήλ 

Ο Αρχάγγελος Γαβριήλ κρατά κάποιες φορές μια ράβδο στο αριστερό του χέρι για να δείξει ότι είναι αγγελιοφόρος. Στις εικόνες, το δεξί του χέρι είναι συνήθως τεντωμένο για να δείξει ότι μεταφέρει το μήνυμα του Θεού. Κάποιες φορές βλέπουμε το ένα από τα φτερά του πάνω και το άλλο κάτω, και αυτό σημαίνει ότι μόλις έφτασε για να δώσει στην Παρθένο Μαρία τα καλά νέα.

Η Παρθένος Μαρία

Στις εικόνες, η Παρθένος Μαρία κάποιες φορές εμφανίζεται να κρατάει ένα κύλινδρο στο αριστερό της χέρι, αλλά συνήθως κρατά ένα κομμάτι κόκκινο νήμα για να δείξει ότι έφτιαχνε ένα πέπλο για το Ναό. Το δεξί της χέρι είναι συνήθως πάνω για να δείξει ότι ζητά από τον άγγελο να της εξηγήσει τι της λέει. Το κεφάλι της έχει μια ελαφριά κλίση για να δείξει ότι αποδέχεται το θέλημα του Θεού. Ο μανδύας της έχει πάνω του τρία αστέρια.

πηγή: antexoume.wordpress.com

Ο Ευαγγελισμός στην τέχνη

Η περικοπή του κατά Λουκά Ευαγγελίου επηρέασε την χριστιανική τέχνη, τόσο την Δυτικοευρωπαϊκή, όσο και την βυζαντινή και μεταβυζαντινή αγιογραφία. Μεγάλοι ζωγράφοι έχουν παραστήσει την σκηνή του Ευαγελισμού της Θεοτόκου.

για να δείτε τους πίνακες πατήστε τον παρακάτω σύνδεσμο της πηγής

parallaximag.gr

 

 

ΥΛΙΚΟ ΓΙΑ ΤΗΝ 25Η ΜΑΡΤΙΟΥ (ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ 1821)

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΥΠΡΟΥ Επίκαιρα – Ελληνική Επανάσταση 1821
ΒΙΒΛΙΑ

11 δωρεάν βιβλία (e-books) σχετικά με το 1821 http://www.24grammata.com/?p=38341

Διαβάστε αυτά τα 25 βιβλία για την Επανάσταση του 1821 σε ψηφιακή μορφή

Βουλή των Ελλήνων Εκδόσεις  1821-2021: Κύκλος Δράσεων  Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων: 1821-2021: Κύκλος Δράσεων (parliament.gr)

ΑΓΩΝΙΣΤΕΣ ΤΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ

Οι αγωνιστές του 1821

Ας γνωρίσουμε τους πρωταγωνιστές της Επανάστασης του 1821!

ΝΤΥΣΙΜΟ ΚΑΙ ΟΠΛΙΣΜΟΣ

Ντύσιμο και οπλισμός την εποχή της Επανάστασης του 1821 …

Τα όπλα την εποχή της Επανάστασης του 1821

ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΕΠΟΧΗΣ

Παιχνιδι στην τουρκοκρατια – SlideShare

ΠΑΙΓΝΙΔΙΑ ΣΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ ΤΟΥ 1821

ΦΙΛΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ

Φιλική Εταιρεία – Βικιπαίδεια

ΥΛΙΚΟ ΓΙΑ ΤΗ ΦΙΛΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ

Ο ΟΡΚΟΣ ΤΗΣ ΦΙΛΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ http://www.youtube.com/watch?v=OI9XawqY49s&feature=player_embedded#

ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΕΠΟΧΗΣ

Κλέφτικα Δημοτικά Τραγούδια – Τραγούδια για την Ελληνική … – Ματιά

Ηρωικά τραγούδια για την επανάσταση του 1821 | Δόμνα Σαμίου

ΔΟΜΝΑ ΣΑΜΙΟΥ, αναφέρεται στα τραγούδια της Επανάστασης του 1821 που παρουσιάζονται εκτελεσμένα με τη χρήση μουσικών οργάνων της εποχήςΜΟΥΣΙΚΗ ΜΝΗΜΗ ΤΟΥ 21 – archive.ert.gr

Βουλή των ελλήνων: Τα κλέφτικα τραγούδια και οι φιλελληνικές διαδρομές τους  σε 5 ευρωπαικές γλώσσεςΒΟΥΛΗ Επί του … Περιστυλίου (hellenicparliament.gr) και

Κλέφτικα τραγούδια, εισαγωγή Αλέξης Πολίτης, επιμ. Παντελής Μπουκάλας

ΣΗΜΑΙΕΣ

ΛΑΒΑΡΑ ΚΑΙ ΣΗΜΑΙΕΣ (1821)

ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΣΤΗΝ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ

ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΚΑΙ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ 1821

Η γυναίκα στην Τουρκοκρατία και την Επανάσταση του 1821 – Χείλων (chilonas.com)

Η συμβολή της γυναίκας στην Ελληνική Επανάσταση – Χείλων (chilonas.com)

ΦΙΛΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ

ΥΛΙΚΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΦΙΛΕΛΛΗΝΙΣΜΟ

Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ

Ιστορικές στιγμές από την επανάσταση του 1821 μέσα από εικόνες

εδώ  Η ελληνική επανάσταση μέσα από ζωγραφικούς πίνακες

Η ελληνική επανάσταση του 1821 στη ζωγραφική: οι πίνακες του Ευγένιου Ντελακρουά

Γραμματόσημα με εικόνες από την Επανάσταση του 1821 http://www.youtube.com/watch?v=eZEMYFSbphk&feature=player_embedded

ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ/ΠΕΡΙΗΓΗΣΕΙΣ

Σπάρτη και στο Μουσείο Ελιάς και Ελληνικού Λαδιού, με σκοπό να περιηγηθούμε ψηφιακά στην έκθεση «Το ’21 αλλιώς: Η Ελληνική Επανάσταση με φιγούρες και διοράματα PLAYMOBIL». Για τη VR περιήγηση πατήστε εδώ Για το εκπαιδευτικό φυλλάδιο πατήστε εδώ

Μουσείο Μπενάκη Εικονική περιήγηση 360° Virtual Visits by Panomedia.gr © 2005-2014 (benaki.org)

ΕΘΝΙΚΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ: Δράσεις ψηφιακές και εφαρμογές για το 1821

ΨΗΦΙΑΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ

Εθνικό Ιστορικό Μουσείο:

Φορεσιές (nhmuseum.gr)

Σημαίες (nhmuseum.gr)

Γάμος (nhmuseum.gr)

ΧρωματίζονταςΕκπαιδευτικό Υλικό – ΕΙΜ (nhmuseum.gr)

Παιχνίδι μυστηρίου Παιχνίδι Μυστηρίου (nhmuseum.gr)

ΠΑΖΛ

Παζλ Πολιορκία του Μεσολογγίου LenaDim – Μακρυγιάννης – Π.Ζωγράφος-Ι.Μακρυγιάννης Πολιορκία του Μεσολογγίου (jigsawplanet.com)

Παζλ Θεόφιλος:

‘ η Ελλάδα υποβασταζόμενη από τον Κοραή και τον Ρήγα‘LenaDim – Θεόφιλος Χατζημιχαήλ – η Ελλάδα υποβασταζόμενη από τον Κοραή και τον Ρήγα (jigsawplanet.com)

Αθανάσιος Διάκος  LenaDim – Θεόφιλος Χατζημιχαήλ – Αθανάσιος Διάκος (jigsawplanet.com)

Ο Θάνατος του Μάρκου Μπότσαρη  LenaDim – Θεόφιλος Χατζημιχαήλ – Ο θάνατος του Μάρκου Μπότσαρη (jigsawplanet.com)

Ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης στη ΛέρναLenaDim – Θεόφιλος Χατζημιχαήλ – Ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης στη Λέρνα (jigsawplanet.com)

ΒΙΝΤΕΟ-ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ

ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ Η ζωή των Ελλήνων στα χρόνια της Τουρκοκρατίας(video)

ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ Η ακμή της Ύδρας τον 19ο αιώνα(video)

ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ Μορφές και γεγονότα της Ελληνικής Επανάστασης 1821-1829 Βίντεο κατά εποχή (benaki.org)

Εκπαιδευτική τηλεόραση  Ιστορία –μυθολογία: Η ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ 1821 ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΗΡΩΕΣ: Ανδρέας Μιαούλης– Η ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ 1821 ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΗΡΩΕΣ: Μάρκος Μπότσαρης – Η ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ 1821 ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΗΡΩΕΣ: Γεώργιος Καραϊσκάκης – Η ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ 1821 ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΗΡΩΕΣ: Κωνσταντίνος Κανάρης –  Μπουμπουλίνα – Η επανάσταση του 1821 μέσα από τους ήρωες – Κολοκοτρώνης, 1999 –

ΡΗΓΑΣ ΦΕΡΑΙΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΥΠ.Ε.Π.Θ – ΕΡΙΝΕώΣ http://www.youtube.com/watch?v=IcODtV7x5_M&feature=player_embedded

πηγή: https://blogs.sch.gr/varvan/2021/03/01/yliko-gia-tin-25i-martioy-epanastasi-to/

ΕΘΝΙΚΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ: Δράσεις ψηφιακές και εφαρμογές για το 1821

ΕΘΝΙΚΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ: Δράσεις ψηφιακές και εφαρμογές για το 1821

Κλικ στις εικόνες και στους συνδέσμους

Εθνικό Ιστορικό Μουσείο

Εκπαιδευτικό Υλικό

Αγγίζουμε την Ιστορία! Σε συνεργασία με τον Φάρο Τυφλών Ελλάδος, το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο είναι πλέον προσβάσιμο από τυφλούς και μερικώς βλέποντες επισκέπτες.

Ψηφιακές εφαρμογές

Ψηφιακά παιχνίδια

Ελληνικές παραδοσιακές φορεσιές

Γαλανόλευκη η θωριά σου

Σήμερα γάμος γίνεται

1821 – 200 ΧΡΟΝΙΑ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ – Το αληθινό ΄21 είναι εδώ

Η ελληνική επανάσταση του 1821 στη ζωγραφική: οι πίνακες του Ευγένιου Ντελακρουά

Ζωγραφίζοντας την ελληνική επανάσταση: οι πίνακες του Ευγένιου Ντελακρουά

  Ο Ευγένιος Ντελακρουά (1798-1863) είναι ένας από τους πιο γνωστούς Γάλλους ζωγράφους του ρομαντισμού. Με τα έργα του άνοιξε το δρόμο της μετάβασης από το ρομαντισμό στο συμβολισμό και τον ιμπρεσιονισμό. Ως γνήσιος ρομαντικός καλλιτέχνης εμπνεύστηκε από ηρωικά ιστορικά γεγονότα, όπως η Γαλλική και η Ελληνική Επανάσταση, αλλά και από τα ταξίδια του στην “εξωτική” Ανατολή (Μαρόκο).
Ο ίδιος επηρεάστηκε από το κίνημα του Ευρωπαϊκού Φιλελληνισμού και κυρίως από το έργο του Άγγλου Φιλέλληνα ποιητή Λόρδου Μπάυρον. Ο Ντελακρουά εμπνεύστηκε τέσσερις πίνακες από τον ελληνικό επαναστατικό αγώνα. Ο πρώτος και πιο διάσημος πίνακάς του με θέμα από την ελληνική επανάσταση είναι το γνωστό έργο του με τον τίτλο Σκηνή από τις σφαγές στη Χίο. Στο έργο απεικονίζεται με δραματικότητα, πάθος και ένταση μία σκηνή εξόντωσης του άμαχου πληθυσμού του νησιού από τους Τούρκους, που πράγματι συνέβη το 1822. Το έργο εκτέθηκε το 1824 στο Σαλόνι Έκθεσης στο Παρίσι και προκάλεσε μεγάλη εντύπωση και πολλές συζητήσεις στους καλλιτεχνικούς κύκλους της γαλλικής πρωτεύουσας. Αρκετοί ήταν αυτοί που σχολίασαν αρνητικά την επιλογή ενός αντιηρωικού θέματος-της καταστροφής και μάλιστα της σφαγής άμαχου πληθυσμού-από τον Ντελακρουά. Η αντίδραση αυτή δικαιολογείται απόλυτα, αφού είναι γνωστό ότι οι ρομαντικοί καλλιτέχνες απεικόνιζαν κυρίως ηρωικές σκηνές με υψωμένα ξίφη γενναίων πολεμιστών και όχι πολεμικές σκηνές με το θάνατο απλών ανθρώπων…Ωστόσο, ο πίνακας αγοράστηκε από τη γαλλική κυβέρνηση και φαίνεται ότι ενίσχυσε το ήδη ισχυρό κίνημα του γαλλικού φιλελληνισμού.

Ευγ. Ντελακρουά, Σκηνή από τις σφαγές στη Χίο. 1824. Λούβρο-Παρίσι.

Στον πίνακα, που έχει ύψος τέσσερα μέτρα, δεν υπάρχει ούτε μία “ηρωική” μορφή και φυσικά ούτε ίχνος φωτός και ελπίδας…

    Το δεύτερο έργο, που ο Γάλλος καλλιτέχνης ζωγράφισε για να εκφράσει την υποστήριξή του στον ελληνικό επαναστατικό αγώνα, είναι ο πίνακας με τον τίτλο Η Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου. Ο Ντελακρουά γνώριζε το Μεσολόγγι και από το θάνατο του Λόρδου Μπάιρον (ο Άγγλος ποιητής είχε πεθάνει στο Μεσολόγγι από πυρετό το 1824). Στον πίνακα κυριαρχεί μία αλληγορική γυναικεία μορφή με ανοιχτά τα χέρια, ντυμένη με παραδοσιακή ελληνική ενδυμασία, η οποία βέβαια συμβολίζει την Ελλάδα. Πηγή έμπνευσης του Ντελακρουά είναι η δεύτερη πολιορκία του Μεσολογγίου και η ηρωική έξοδος των “Ελεύθερων Πολιορκημένων” στις 9-10 Απριλίου του 1826. 

Ευγ. Ντελακρουά, Η Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου. 1826. Πινακοθήκη του Μουσείου Καλών Τεχνών στο Μπορντώ (Musée des Beaux-Arts de Bordeaux)

  Το έργο Η Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου μπορεί να θεωρηθεί ως απεικόνιση της ιδέας της ελευθερίας και του ηρωικού έως το θάνατο αγώνα των σκλαβωμένων εναντίον του τυραννικού ζυγού. Ο πίνακας εκτέθηκε μαζί με άλλα φιλελληνικά έργα Γάλλων ζωγράφων στην Εθνική Πινακοθήκη, κατά τη διάρκεια της έκθεσης με τον τίτλο «Η Ελληνική Επανάσταση, ο Ντελακρουά και οι Γάλλοι ζωγράφοι» που διοργάνωσε το 1997 η Εθνική Πινακοθήκη σε συνεργασία με την Ένωση Γαλλικών Μουσείων.
 
    Ο Ντελακρουά ζωγράφισε δύο ακόμα έργα εμπνευσμένα από την ελληνική επανάσταση. Στους δύο αυτούς πίνακες το θέμα είναι ηρωικό, αφού απεικονίζουν πολεμικές σκηνές ανδρείων πολεμιστών.

Ευγ. Ντελακρουά, Ο γκιαούρης πολεμά τον Πασά. 1827.

Ευγ. Ντελακρουά, Επεισόδιο από τον ελληνικό αγώνα ή ο Έλληνας πολεμιστής. 1856. Εθνική Πινακοθήκη Αθήνα.
Βλ. το video με σχολιασμό των έργων του Ντελακρουά

Η Ιστορία της Ελληνικής Σημαίας

Καθ’ όλη τη διάρκεια της Τουρκοκρατίας δεν έλειψαν τα επαναστατικά κινήματα των υπόδουλων Ελλήνων. Σε όλες αυτές τις εξεγέρσεις υψωνόταν και από μια σημαία, «εν πανίον», αυτοσχέδια επινόηση του κάθε αρχηγού, γεγονός φυσιολογικό εφόσον δεν υπήρχε ενιαία κρατική υπόσταση να επιβάλλει ένα κοινό έμβλημα. Οι περισσότερες σημαίες είχαν μερικά κοινά χαρακτηριστικά (βυζαντινή πορφύρα, δικέφαλος ή μονοκέφαλος αετός κ.α.), με κυριότερο όλων τον σταυρό, επειδή η Εκκλησία αποτελούσε τον κυριότερο παράγοντα συσπείρωσης των Ελλήνων επί Τουρκοκρατίας. Πολύ γρήγορα ο σταυρός επιβλήθηκε ως θρησκευτικό και πολιτικό έμβλημα του υποταγμένου έθνους, σε τέτοιο μάλιστα βαθμό, ώστε κληρικοί ετίθεντο επικεφαλής εξεγέρσεων χρησιμοποιώντας ως σημαίες τα ιερά λάβαρα των εκκλησιών τους.

Στις αρχές της Επανάστασης του 1821 εμφανίστηκαν πολλές σημαίες με διάφορες παραστάσεις, σύμφωνα με τη φαντασία καθενός αρχηγού, με βάση το μίσος που είχε κατά των Τούρκων, τις ιστορικές γνώσεις, τις οικογενειακές παραδόσεις και τη θρησκευτική του ευλάβεια. Αμέσως μετά την κατάληψη της Τριπολιτσάς (Σεπτέμβριος 1821), ο Παπαφλέσσας έκοψε ένα κομμάτι από την εσωτερική πλευρά του ράσου του και ταυτόχρονα ζήτησε από τον οπλαρχηγό Παναγιώτη Κεφάλα να σχίσει δύο λωρίδες από τη λευκή του φουστανέλα. Πίνακας του Πέτερ φον Ες με θέμα την άλωση της Τριπολιτσάς. Ο Παναγιώτης Κεφάλας υψώνει την επαναστατική σημαία στις επάλξεις των τειχών της πόλης. Αν δεχθούμε τη συνεργασία του Παπαφλέσσα με τον Κεφάλα για την κατασκευή της σημαίας ως γεγονός, τότε ο Γερμανός καλλιτέχνης δεν απέδωσε στη σωστή θέση τα χρώματα. Με αυτά τα κομμάτια κατασκευάστηκε μια αυτοσχέδια σημαία (γαλάζια με λευκό σταυρό) η οποία υψώθηκε, κάτω από τις ιαχές των Ελλήνων πολεμιστών, στο πρώην τουρκικό διοικητήριο της πόλης. Αυτή αποτέλεσε το πρώτο σχέδιο της επίσημης σημαίας του ελληνικού κράτους μετά την απελευθέρωση. Η ιστοριογραφία των πρώτων μετεπαναστατικών χρόνων έδωσε και μια ρομαντική διάσταση στη σημαία, αποτέλεσμα συνεργασίας ενός στρατιώτη και ενός ιερέα, αναφέροντας πως η γενναιότητα του κλέφταρματολού στήριξε τις ελπίδες της στη χριστιανική πίστη. Την 1η Ιανουαρίου 1822 συνήλθε στην Πιάδα της Επιδαύρου η Α΄Εθνοσυνέλευση. Ανάμεσα στα πολλά που συζητήθηκαν τέθηκε και το ζήτημα της καθιέρωσης ενιαίας επαναστατικής σημαίας, ώστε να σταματήσει η σύγχυση που επικρατούσε μέχρι τότε από την εμφάνιση δεκάδων σημαιών. Με το ΡΔ΄ άρθρο του Προσωρινού Πολιτεύματος της Ελλάδας ορίστηκε η ενιαία σημαία να συμβολίζει «την Πάρεδρον του Θεού Σοφίαν, την Ελευθερίαν και την Πατρίδα» και καθιερώθηκε να φέρει ως σύμβολο τον σταυρό και ως χρώματα το κυανό και το λευκό. Στις 15 Μαρτίου 1822 στην Κόρινθο, το Εκτελεστικό Σώμα με το Διάταγμα 540 προσδιόρισε τις λεπτομέρειες της παραπάνω απόφασης. Η σημαία «των κατά γην δυνάμεων» θα ήταν τετράγωνη, κυανού χρώματος, με έναν λευκό σταυρό στη μέση. Η ναυτική σημαία διακρινόταν σε πολεμική και εμπορική. Η πολεμική διαιρέθηκε σε εννέα οριζόντια παραλληλόγραμμα. Στην άνω εσωτερική γωνία της υπήρχε κυανό τετράγωνο με λευκό σταυρό στη μέση. Τα παραπάνω ενέκρινε και επικύρωσε και το Πολιτικό Σύνταγμα της Ελλάδας στην Τροιζήνα (Μάιος 1827), ορίζοντας να μη μεταχειρίζονται οι Έλληνες άλλες σημαίες τόσο στην ξηρά όσο και στη θάλασσα. Η παραπάνω διαταγή εφαρμόστηκε καθολικά στην αρχή, καθώς προσέκρουσε στο έντονο τοπικιστικό πνεύμα των επαναστατών.

Βαθμιαία όμως η κυανόλευκη επικράτησε, με συνέπεια να τερματιστεί η σύγχυση λόγω των ποικίλων χρωμάτων και σχημάτων. Στις 30 Ιουλίου 1828, ο κυβερνήτης Ιωάννης Καποδίστριας εξέδωσε ένα ψήφισμα σύμφωνα με το οποίο «τα πολεμικά και εμπορικά πλοία της Ελλάδος θέλουν φέρει μιαν και την αυτήν σημαίαν, την μέχρι σήμερον πολεμικήν», αποκαθιστώντας έτσι μια μεγάλη αδικία σε βάρος του ελληνικού εμπορικού στόλου ο οποίος είχε σηκώσει το βάρος του Αγώνα της Ανεξαρτησίας. Όσον αφορά στο σκεπτικό της επιλογής των χρωμάτων (λευκού και κυανού), τις σειρές και τους συμβολισμούς που επιδιώχθηκαν υπάρχουν ποικίλες απόψεις, οι οποίες ακόμη και σήμερα οδηγούν σε διχογνωμία μεταξύ των ιστορικών.

Συγκεκριμένα υποστηρίχθηκαν οι ακόλουθες απόψεις και εκδοχές αν και οι περισσότερες αποτελούν ρομαντικές θεωρήσεις και στερούνται αποδεικτικών στοιχείων.                                                                                                             Οι εκδοχές που έχουν ακουστεί

*Ο κυανόλευκος συνδυασμός προέρχεται από τα χρώματα του πέπλου της θεάς Αθηνάς.

*Τα συγκεκριμένα χρώματα επελέγησαν από τις κυανόλευκες σημαίες του στρατού του Μεγάλου Αλεξάνδρου ή την κυανόλευκη επίσημη ενδυμασία των Βυζαντινών αξιωματούχων ή από την αυτοκρατορική σημαία των Παλαιολόγων.

*Τα χρώματα και το σχήμα είναι δανεισμένα από τη σημαία του φημισμένου οπλαρχηγού  Ιωάννη Σταθά. Πανομοιότυπο της σημαίας του Ιωάννη Σταθά

*Το λευκό χρώμα συμβολίζει την αγνότητα και τον καλό σκοπό των Ελλήνων που επιδίωκαν την ανεξαρτησία. Το κυανό χρώμα συμβολίζει τον ουρανό της Ελλάδας, την ουράνια δύναμη η οποία βοήθησε τον άνισο αυτό Αγώνα να τελειώσει ευνοϊκά για το ελληνικό έθνος (αυτή είναι και η επικρατούσα άποψη). *Τα χρώματα συμβολίζουν τον ουρανό (κυανό) και τον αφρό των κυμάτων της θάλασσας (λευκό).

*Τα χρώματα είναι ο συνδυασμό της κυανής ναυτικής βράκας και της λευκής φουστανέλας.

*Οι εννέα κυανές-λευκές οριζόντιες λωρίδες περιέχονταν στην αυτοκρατορική σημαία του Νικηφόρου Φωκά, τις οποίες διατήρησε στο οικόσημο της και στη σημαία της η οικογένεια των Καλλέργηδων πιστεύοντας ότι αντλούσε την καταγωγή της από τον εν λόγω αυτοκράτορα.

*Οι εννέα οριζόντιες λωρίδες συμβολίζουν τις εννέα Μούσες. *Οι παράλληλες επαναλαμβανόμενες λωρίδες συμβολίζουν τη θάλασσα και τους κυματισμούς της.

*Οι οριζόντιες λωρίδες επιλέχθηκαν με βάση τα πρότυπα της αμερικανικής σημαίας (πρόκειται για μια άποψη η οποία δεν στερείται σοβαρότητας).

*οι  εννέα λωρίδες είναι μια, για κάθε συλλαβή της φράσης «ελευθερία η θάνατος»

Στο βιβλίο με τίτλο «Ιστορία του Ελληνικού Στρατού 1821-1997», εκδόσεις ΓΕΣ/ΔΙΣ, αναφέρεται: «Με την επιλογή του κυανού, του χρώματος του ουρανού, υποδηλώνεται η θεότητα του Αγώνα, αφού ο Θεός ενέπνευσε στο έθνος τη μεγαλουργή ιδέα, παρότι αδύνατο και άοπλο, να αναλάβει και να φέρει σε αίσιο πέρας τον άνισο εκείνο αγώνα. Με το λευκό υποδηλώνεται ο καθαρός, άμωμος και αγνός σκοπός των Ελλήνων που μοναδική τους επιδίωξη ήταν η απελευθέρωση και η ανεξαρτησία του έθνους και η απαλλαγή του από την πολύχρονη σκληρή τυραννία. Εξάλλου, σύμφωνα με την επικρατέστερη εκδοχή, οι εννέα κυανόλευκες ταινίες αντιπροσωπεύουν τις εννέα συλλαβές της φράσης «Ελευθερία ή Θάνατος», που ήταν και ο όρκος των παλικαριών της Επαναστάσεως». Το βέβαιο είναι ότι σε κανένα από τα επίσημα κυβερνητικά έγγραφα, μέσω των οποίων καθιερώθηκε η εν λόγω σημαία, δεν υπάρχει η αιτιολόγηση για τη συγκεκριμένη χρωματική επιλογή και το σχήμα. Φαίνεται ότι η κυανόλευκη κρατά ακόμα καλά κρυμμένα τα μυστικά της. Ωστόσο, συνεχίζει να εμπνέει.

Νίκος Γιαννόπουλος ιστορικός…

Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/giati-i-elliniki-simea-ine-kianolefki-giati-echi-ennia-lorides-pote-kathierothike-os-episimi-simea-tou-ellinikou-kratous/

10 τρόποι για να πορευτούμε εν μέσω πανδημίας – Οδηγός για Quaranteenagers



Λήψη αρχείου

 

ΕΛΤΑ: Παιδικός Διαγωνισμός Ζωγραφικής

Τα Ελληνικά Ταχυδρομεία προσκαλούν παιδιά ηλικίας από 7 έως 15 ετών
σε έναν πρωτότυπο, on line παιδικό διαγωνισμό ζωγραφικής με τίτλο «Η
Επανάσταση του 1821», από τον οποίο θα προκύψουν τα γραμματόσημα της
επόμενης σειράς γραμματοσήμων!

Στη νέα ψηφιακή πλατφόρμα 
https://1821.elta.gr/, που σχεδίασαν τα
ΕΛΤΑ ειδικά για το διαγωνισμό, τα παιδιά μπορούν να κατεβάσουν το
πρότυπο περίγραμμα του γραμματοσήμου, να ζωγραφίσουν ελεύθερα μέσα
εκεί, με έμπνευση από την Επανάσταση του 1821 και, στη συνέχεια, να
φωτογραφίσουν και να ανεβάσουν τη ζωγραφιά τους στην πλατφόρμα για να
συμμετέχει στο διαγωνισμό και στην «ψηφιακή» έκθεση.
Στο ίδιο πλαίσιο, τα στελέχη της Δ/νσης Φιλοτελισμού των ΕΛΤΑ είναι
στη διάθεσή σας, μέσω όποιας πλατφόρμας διαθέτετε, να κανονίσετε μία
συνάντηση με τους μαθητές σας, για την παρουσίαση τόσο του
συγκεκριμένου διαγωνισμού όσο και του Φιλοτελισμού γενικότερα (ιστορία
του γραμματοσήμου, συλλογές, διαδικασία έκδοσης των γραμματοσήμων
κλπ). Σε περίπτωση που σας ενδιαφέρει κάτι τέτοιο, παρακαλούμε να μας
απαντήσετε σε αυτό το mail, με τα στοιχεία του σχολείου, του
εκπαιδευτικού καθώς και ένα τηλέφωνο επικοινωνίας, προκειμένου να
κανονίσουμε τις λεπτομέρειες.
_Έπαθλα του παιδικού διαγωνισμού ζωγραφικής «Η Επανάσταση του 1821»_
Όλοι οι συμμετέχοντες θα λάβουν ένα φύλλο προσωπικού
γραμματοσήμου με το έργο τους, ως αναμνηστικό δώρο.
Οι δώδεκα πρώτοι, που θα περάσουν στον τελικό, θα
κερδίσουν – επιπλέον – ένα ακόμα ιδιαίτερο δώρο από τη συλλογή δώρων
Art Post Collection.
Ωστόσο, οι τέσσερις ζωγραφιές που θα διακριθούν (δύο από
παιδιά ηλικίας 7-10 ετών και δύο από παιδιά ηλικίας 11-15 ετών) θα
λάβουν το μεγάλο έπαθλο: θα γίνουν γραμματόσημο και θα ταξιδέψουν την
αλληλογραφία σε όλον τον κόσμο!
Συγκεκριμένα, τα έργα αυτά θα αποτελέσουν την Αναμνηστική Σειρά
Γραμματοσήμων «ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΤΟΣΗΜΟ – Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΜΕΣΑ ΑΠΟ
ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ» που θα κυκλοφορήσει στις 7 Οκτωβρίου 2021 και θα
διατίθεται από όλο το δίκτυο των ΕΛΤΑ.
Η πρωτότυπη δράση πραγματοποιείται στο πλαίσιο της συμμετοχής των
ΕΛΤΑ στις εορταστικές εκδηλώσεις για τη συμπλήρωση των 200 χρόνων από
την Ελληνική Επανάσταση.
Ο διαγωνισμός λήγει την Κυριακή 9 Μαΐου 2021.
Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να βρείτε, εσείς και οι μαθητές
σας, στο 
https://1821.elta.gr/ Επίσης, μπορείτε να δείτε  το βίντεο του
διαγωνισμού στο youtube: 
https://www.youtube.com/watch?v=-Ot9X-ORViM

Αγαπητοί γονείς και φίλοι, σας καλωσορίζουμε στον δικτυακό τόπο του σχολείου μας.
Το 3ο Δημοτικό Σχολείο Πειραιά είναι ένα ανθρώπινο, σύγχρονο σχολείο, που στοχεύει στη διαμόρφωση των ενεργών πολιτών του αύριο παρέχοντας στους μαθητές του τα εφόδια που χρειάζονται, για να καλλιεργήσουν πολύπλευρα την  προσωπικότητά τους, αλλά και ικανότητες που θα τους βοηθήσουν να υλοποιήσουν τις προσδοκίες και τα όνειρά τους.
Επιδίωξή μας είναι η παροχή ίσων ευκαιριών σε όλους τους μαθητές και η ενθάρρυνση συμμετοχής τους σε βιωματικές δράσεις συνύπαρξης και συνεργασίας, καθώς ζητούμενο δεν είναι μόνο η γνώση, αλλά και η ευρύτερη παιδευτική καλλιέργεια τους με αξίες και ιδανικά. Έτσι προτρέπουμε τα παιδιά να γίνουν πυρήνες δράσης και έκφρασης, ανάλογα με τις κλίσεις και τις δεξιότητες που τα διακρίνει, αναδεικνύοντας τα ταλέντα και την ενέργεια που κρύβουν μέσα τους.   
Καλή περιήγηση…
      Η Διευθύντρια και 
  Ο Σύλλογος Διδασκόντων

Το Χαμόγελο του Παιδιού

Το Χαμόγελο του Παιδιού

Εικονική περιήγηση στο Μουσείο της Ακρόπολης

Εικονική περιήγηση στο Μουσείο της Ακρόπολης

Μουσείο Μπενάκη

Μουσείο Μπενάκη

Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών

Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών

Μουσείο Γουλανδρή

Μουσείο Γουλανδρή

Μουσείο Δελφών

Μουσείο Δελφών

Περιήγηση στα Μουσεία του κόσμου

Περιήγηση στα Μουσεία του κόσμου
Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση