Ακρόπολη: Μνημεία

Ακρόπολη Αθηνών
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

Καλλιτεχνική και ιστορική αξία των μνημείων της Ακρόπολης

Η ανυπολόγιστη καλλιτεχνική και ιστορική αξία των μνημείων της Ακρόπολης των Αθηνών, του μοναδικού σε λαμπρότητα συνόλου που δημιούργησαν οι Έλληνες τον 5ο π.Χ. αι., αναγνωρίζεται από ολόκληρο τον κόσμο. Τα μνημεία της Ακρόπολης αποτελούν δημιούργημα της Αθηναϊκής Πολιτείας ως έκφραση ευλάβειας προς την Αθηνά, την προστάτιδα θεά της πόλης. Οικοδομήθηκαν τριάντα χρόνια μετά την πυρπόληση και τη λεηλασία του ιερού της κατά τους περσικούς πολέμους, όταν ο Περικλής, ένας χαρισματικός Αθηναίος πολιτικός, σε μια μοναδική συγκυρία ευνοϊκών προϋποθέσεων, συνέλαβε το μεγαλόπνοο σχέδιο της ανασυγκρότησής του.

Τα τέσσερα απαράμιλλης ομορφιάς οικοδομήματα που κτίστηκαν τότε στο βράχο της Ακρόπολης, ο Παρθενών, τα Προπύλαια, το Ερέχθειον, ο ναός της Αθηνάς Νίκης εξέφραζαν την καλλιτεχνική βούληση των πολιτών μιας πόλης που είχε κατακτήσει όχι μόνο την ηγεμονία της Ελλάδας, αλλά και τα πρωτεία στον πολιτισμό όλης της αρχαιότητας. Κατασκευασμένα εξ ολοκλήρου από λευκό μάρμαρο, με την απαράμιλλη τελειότητα της κατασκευής τους τα μνημεία αυτά έγιναν αντικείμενο μεγάλου θαυμασμού ήδη από την αρχαιότητα και επηρέασαν βαθύτατα τα μεταγενέστερα αρχιτεκτονικά μνημεία.

Για το λόγο αυτό πρέπει ως ιστορικές μαρτυρίες να διατηρηθούν και να παραδοθούν στις επόμενες γενιές στην καλύτερη δυνατή κατάσταση. Ο Ιερός Βράχος της Ακρόπολης των Αθηνών, φυσικό ορόσημο της αθηναϊκής τοπογραφίας, μέσα από τις διαρκείς μεταμορφώσεις του (χώρος κατοίκησης, ιερό, φρούριο κ.ά.), άμεσα συνδεδεμένες με τον καίριο ρόλο του στην ιστορική διαδρομή των Αθηνών, αποτελεί σημείο αναφοράς της ελληνικής ιστορίας και σύμβολο του νέου ελληνισμού.

Συντάκτης: Υπηρεσία Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης (Υ.Σ.Μ.Α.)

Αναπαράσταση του ιερού βράχου της Ακρόπολης
Αναπαράσταση του ιερού βράχου της Ακρόπολης

Μνημεία της Ακρόπολης των Αθηνών

Στο βραχώδη λόφο της Ακρόπολης, που δεσπόζει στο κέντρο της σύγχρονης Αθήνας, βρισκόταν το σπουδαιότερο και μεγαλοπρεπέστερο ιερό της αρχαίας πόλης, αφιερωμένο, κατά κύριο λόγο, στην προστάτιδα θεά της, την Αθηνά. Με τον ιερό αυτό χώρο σχετίζονται οι σημαντικότεροι μύθοι της αρχαίας Αθήνας, οι μεγάλες θρησκευτικές εορτές, οι παλαιότερες λατρείες της πόλης αλλά και ορισμένα από τα καθοριστικά για την ιστορία της γεγονότα.
Τα μνημεία της Ακρόπολης, αρμονικά συνδυασμένα με το φυσικό περιβάλλον, αποτελούν μοναδικά αριστουργήματα της αρχαίας αρχιτεκτονικής, που εκφράζουν πρωτοποριακούς συσχετισμούς ρυθμών και τάσεων της κλασικής τέχνης και επηρέασαν την πνευματική και καλλιτεχνική δημιουργία για πολλούς αιώνες αργότερα. Η Ακρόπολη του 5ου αι. π.Χ. αποδίδει με τον τελειότερο τρόπο το μεγαλείο, τη δύναμη και τον πλούτο της Αθήνας στην εποχή της μεγαλύτερης ακμής της, το “χρυσό αιώνα” του Περικλή.

Η Ακρόπολη της Αθήνας, όπως ήταν στην αρχαιότητα
Η Ακρόπολη της Αθήνας, όπως ήταν στην αρχαιότητα

Ο λόφος επιλέχθηκε ήδη από τα νεολιθικά χρόνια (4000/3500-3000 π.Χ.) ως τόπος εγκατάστασης των κατοίκων της περιοχής. Κατάλοιπα εγκατάστασης της Πρώιμης και Μέσης Εποχής του Χαλκού εντοπίσθηκαν στην περιοχή του Ερεχθείου. Κατά το 13ο αι. π.Χ., ο βράχος τειχίσθηκε και αποτέλεσε την έδρα του τοπικού ηγεμόνα. Τμήματα αυτού του τείχους, που αναφέρεται συνήθως ως “κυκλώπειο”, σώζονται αποσπασματικά ανάμεσα στα μεταγενέστερα μνημεία και η πορεία του μπορεί να αποκατασταθεί με σχετική ακρίβεια.
Τον 8ο αι. π.Χ. η Ακρόπολη απέκτησε για πρώτη φορά τον αποκλειστικά ιερό της χαρακτήρα με την καθιέρωση της λατρείας της Αθηνάς Πολιάδος. Η θεά είχε το δικό της ναό, στη βορειοανατολική πλευρά του λόφου. Στα μέσα του 6ου αι. π.Χ., την εποχή που τύραννος της Αθήνας ήταν ο Πεισίστρατος, το ιερό απέκτησε μεγάλη αίγλη. Καθιερώθηκαν τα Παναθήναια, η μεγαλύτερη γιορτή των Αθηναίων προς τιμή της θεάς και ιδρύθηκαν τα πρώτα μνημειακά κτήρια και οι ναοί για τη λατρεία της, μεταξύ των οποίων, ο λεγόμενος “Αρχαίος ναός” και ο Εκατόμπεδος, πρόδρομος του Παρθενώνα.
Τότε κατασκευάσθηκε το ιερό της Βραυρωνίας Αρτέμιδος και έγινε η πρώτη προσπάθεια για τη διαμόρφωση μνημειακού προπύλου του χώρου. Οι πιστοί αφιέρωναν στο ιερό πολυάριθμα και πλούσια αναθήματα, όπως ήταν οι μαρμάρινες κόρες και οι ιππείς, τα χάλκινα και πήλινα αγαλμάτια και τα αγγεία, πολλά από τα οποία συνοδεύονταν από επιγραφές, που βεβαιώνουν τη σημασία που είχε η λατρεία της Αθηνάς κατά την αρχαϊκή περίοδο.
Μετά τη νίκη εναντίον των Περσών στο Μαραθώνα, το 490 π.Χ., οι Αθηναίοι επιχείρησαν να κτίσουν ένα πολύ μεγαλύτερο ναό στη θέση του Παρθενώνα, γνωστό ως Προπαρθενώνα. Αυτός ο ναός δεν ολοκληρώθηκε ποτέ, γιατί το 480 π.Χ., οι Πέρσες εισέβαλαν στην Αττική, λεηλάτησαν την Ακρόπολη και πυρπόλησαν τα μνημεία. Μετά την αποχώρηση των εχθρών, οι Αθηναίοι ενταφίασαν το γλυπτό διάκοσμο των κατεστραμμένων ναών καθώς και όσα αναθήματα είχαν διασωθεί, γεμίζοντας τις φυσικές κοιλότητες του εδάφους και διαμορφώνοντας με αυτό τον τρόπο τεχνητά άνδηρα στο χώρο του ιερού.
Η Ακρόπολη οχυρώθηκε με νέο τείχος, αρχικά από το Θεμιστοκλή (στη βόρεια πλευρά) και στη συνέχεια από τον Κίμωνα (στη νότια πλευρά). Μάλιστα, στο βόρειο τμήμα του τείχους ενσωματώθηκαν αρχιτεκτονικά μέλη των κατεστραμμένων ναών, που φαίνονται μέχρι σήμερα από την αρχαία Αγορά και από τη βόρεια πλευρά της πόλης.

Στα μέσα του 5ου αι. π.Χ., την εποχή που μεταφέρθηκε στην Ακρόπολη η έδρα της Αθηναϊκής Συμμαχίας και η Αθήνα ήταν το σημαντικότερο κέντρο του πνευματικού κόσμου, τέθηκε σε εφαρμογή, με πρωτοβουλία του Περικλή, ένα μεγαλεπίβολο οικοδομικό πρόγραμμα που διήρκεσε όλο το β΄ μισό του 5ου αι. π.Χ. Για την εκτέλεσή του εργάσθηκαν πολλοί άνθρωποι, Αθηναίοι και ξένοι, ελεύθεροι και δούλοι, με ημερομίσθιο μία δραχμή. Τότε οικοδομήθηκαν, με την επίβλεψη των ικανότερων καλλιτεχνών, αρχιτεκτόνων και γλυπτών, τα σημαντικότερα μνημεία που βλέπει σήμερα ο επισκέπτης: ο Παρθενώνας, τα Προπύλαια, το Ερέχθειο και ο ναός της Αθηνάς Νίκης.
Οι ναοί στη βόρεια πλευρά και στο κέντρο του βράχου στέγαζαν κυρίως τις αρχαιότερες λατρείες των Αθηναίων και τις λατρείες των Ολυμπίων θεών, ενώ η Αθηνά λατρευόταν πια με όλες τις ιδιότητές της που σχετίζονταν με την πόλη, ως Πολιάς, προστάτιδα της πόλης, ως Παρθένος, Παλλάς, Πρόμαχος, θεά του πολέμου, Εργάνη, θεά της χειρωνακτικής εργασίας, και ως Νίκη.

Ακρόπολη και γενική άποψη της Αθήνας - 3ος αι. μ.Χ. Μακέτα
Ακρόπολη και γενική άποψη της Αθήνας – 3ος αι. μ.Χ. Μακέτα

Μετά το τέλος του Πελοποννησιακού πολέμου, το 404 π.Χ., και έως τον 1ο αι. π.Χ., πάνω στον ιερό βράχο της Ακρόπολης δεν οικοδομήθηκαν άλλα σημαντικά μνημεία. Το 27 π.Χ., στα ανατολικά του Παρθενώνα κτίσθηκε μικρός ναός αφιερωμένος στο Ρωμαίο αυτοκράτορα Αύγουστο και στη Ρώμη. Είναι χαρακτηριστικό ότι, ενώ κατά τη ρωμαϊκή περίοδο σε άλλα ελληνικά ιερά έγιναν σοβαρές λεηλασίες και καταστροφές, η Ακρόπολη διατήρησε την παλαιά της αίγλη και εξακολούθησε να συγκεντρώνει τα πλούσια αφιερώματα των πιστών.
Η τελευταία επέμβαση στο χώρο έγινε μετά την επιδρομή των Ερούλων τον 3ο αι. μ.Χ., οπότε κατασκευάσθηκε οχυρωματικό τείχος με δύο πύλες στη δυτική πλευρά, από τις οποίες η μία, η δυτική, σώζεται μέχρι σήμερα και είναι γνωστή με το όνομα Beule, από το όνομα του Γάλλου αρχαιολόγου που έκανε έρευνες στο χώρο το 19ο αιώνα.

Στους επόμενους αιώνες τα μνημεία της Ακρόπολης υπέστησαν σοβαρές βλάβες από φυσικά αίτια ή από ανθρώπινες επεμβάσεις. Με την επικράτηση του χριστιανισμού και ιδιαίτερα από τον 6ο αι. μ.Χ., τα μνημεία μετατράπηκαν σε χριστιανικές εκκλησίες. Ο Παρθενώνας αφιερώθηκε στην Παρθένο Μαρία, που στη συνέχεια ονομάσθηκε Παναγιά η Αθηνιώτισσα, ενώ στα τέλη του 11ου αιώνα αποτέλεσε τη μητρόπολη της Αθήνας. Το Ερέχθειο είχε μετατραπεί σε ναό του Σωτήρος ή της Θεοτόκου, ο ναός της Αθηνάς Νίκης σε εκκλησάκι και τα Προπύλαια σε επισκοπική κατοικία. Ο βράχος της Ακρόπολης αποτελούσε το φρούριο της πόλης.
Κατά την περίοδο της Φραγκοκρατίας (1204-1456), τα Προπύλαια μετατράπηκαν σε ανάκτορο των Φράγκων ηγεμόνων, ενώ στην Τουρκοκρατία (1456-1833) η Ακρόπολη και πάλι έγινε το φρούριο της πόλης, όπου κατοικούσε ο Τούρκος φρούραρχος. Το 1687, κατά τη διάρκεια του Β΄ Ενετοτουρκικού πολέμου, ο λόφος πολιορκήθηκε από τον Φ. Μοροζίνι και στις 26 Σεπτεμβρίου 1687, μία βόμβα των Ενετών ανατίναξε τον Παρθενώνα που είχε μετατραπεί σε πυριτιδαποθήκη.
Η επόμενη σοβαρή καταστροφή στα μνημεία σημειώθηκε μεταξύ των ετών 1801-1802, με τη διαρπαγή του γλυπτού διάκοσμου του Παρθενώνα από το λόρδο Έλγιν και την αφαίρεση γλυπτών από το ναό της Αθηνάς Νίκης και το Ερέχθειο. Η Ακρόπολη πέρασε οριστικά στην κυριαρχία των Ελλήνων το 1822 και πρώτος φρούραρχός της ορίσθηκε ο Οδυσσέας Ανδρούτσος.

Η Ακρόπολη της Αθήνας | Αεροφωτογραφία του 1917
Η Ακρόπολη της Αθήνας | Αεροφωτογραφία του 1917

Μετά την απελευθέρωση, τα μνημεία της Ακρόπολης τέθηκαν υπό τη μέριμνα του νέου ελληνικού κράτους. Οι πρώτες ανασκαφές στο βράχο έγιναν ανάμεσα στα έτη 1835 και 1837. Η μεγάλη συστηματική ανασκαφή της Ακρόπολης διεξήχθη το διάστημα 1885-1890 από τον Παναγιώτη Καββαδία, ενώ στις αρχές του 20ού αιώνα έγιναν οι πρώτες εκτεταμένες αναστηλωτικές εργασίες από τον Ν. Μπαλάνο.
Το 1975 συστάθηκε η Επιτροπή Συντήρησης Μνημείων Ακροπόλεως που έχει ως στόχο τη μελέτη και τη διεξαγωγή μεγάλης κλίμακας στερεωτικών και αναστηλωτικών έργων, που συνεχίζονται μέχρι σήμερα σε συνεργασία με την Υπηρεσία Αναστήλωσης Μνημείων Ακροπόλεως και την Α΄ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων του Υπουργείου Πολιτισμού.

— Συντάκτης: Ιωάννα Βενιέρη, αρχαιολόγος

Βίντεο για την Ακρόπολη

Η Μηχανή του Χρόνου – «Αφιέρωμα στην Ακρόπολη» – Α΄ ΜΕΡΟΣ 19 Ιουλίου 2017

Η Μηχανή του Χρόνου – «Αφιέρωμα στην Ακρόπολη» – Β΄ ΜΕΡΟΣ 20 Ιουλίου 2017

Ξενάγηση στην Κλασική Αθήνα (5ος αιώνας π.Χ.) – 3D αναπαράσταση Ancient Athens 3D

Εκπαιδευτικά φυλλάδια για την Ακρόπολη

Χάρτης εξερεύνησης της Ακρόπολης για παιδιά

Χάρτης εξερεύνησης της Ακρόπολης για παιδιά.

Το ταξίδι της Ακρόπολης στο χρόνο

  • Υπουργείο Πολιτισμού, Παιδείας & Θρησκευμάτων
  • Υπηρεσία Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης
  • Τομέας Ενημέρωσης & Εκπαίδευσης
Πάμε στην Ακρόπολη;

Πάμε στην Ακρόπολη; | Για εκπαιδευτικούς

Πάμε στην Ακρόπολη; | Για μαθητές

  • Υπουργείο Πολιτισμού, Παιδείας & Θρησκευμάτων
  • Υπηρεσία Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης
  • Α΄ Εφορεία Προϊστορικών & Κλασικών Αρχαιοτήτων
  • Τομέας Ενημέρωσης & Εκπαίδευσης

Πηγές – Χρήσιμες Ιστοσελίδες

Αφήστε μια απάντηση