Εσωτερικός Κανονισμός

Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας

Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του 3ου Δημοτικού Σχολείου Γαλατσίου για το σχολικό έτος 2023-2024

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

  1. Λειτουργία του Σχολείου
    1. Διδακτικό ωράριο
    2. Προσέλευση και αποχώρηση μαθητών/μαθητριών
    3. Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Σχολείου
  2. Σχολική και Κοινωνική Ζωή
    1. Φοίτηση
    2. Σχολικοί χώροι
    3. Διάλειμμα
    4. Σχολική εργασία
    5. Συμπεριφορά – Δικαιώματα – Υποχρεώσεις
    6. Παιδαγωγικός έλεγχος
    7. Άλλα θέματα
  3. Επικοινωνία και Συνεργασία Γονέων/Κηδεμόνων-Σχολείου
    1. Σημασία της επικοινωνίας και της συνεργασίας σχολείου-οικογένειας
    2. Διαδικασίες ενημέρωσης και επικοινωνίας Σχολείου και γονέων/κηδεμόνων
    3. Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων
    4. Σχολικό Συμβούλιο
    5. Η σημασία της σύμπραξης όλων
  4. Πολιτική του σχολείου προστασίας από πιθανούς κινδύνους
  5. Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας- Διαδικασίες διασφάλισης της εφαρμογής του

Στοιχεία Σχολικής Μονάδας

    • Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού (Υ.ΠΑΙ.Θ.Α.)
    • Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αττικής
    • Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Α΄ Αθήνας
    • Σχολική Μονάδα: 3ο Δημοτικό Σχολείο Γαλατσίου
    • Κωδικός ΜΜ (ΠΣΔ – Μητρώο Μονάδων): 1002826
    • Κωδικός Σχολείου (Υ.ΠΑΙ.Θ.Α.): 9050539
    • Διευθυντής Σχολικής Μονάδας: Συμεών Ζουρελίδης
    • Υποδιευθύντρια: Θεοφανία Μούτσιου-Ρέντζου
    • Πρόεδρος Συλλόγου Γονέων & Κηδεμόνων: Διονύσιος Πιτταράς

Ταυτότητα και όραμα του σχολείου μας

  • Το όραμα του 3ου Δημοτικού Σχολείου Γαλατσίου είναι η δημιουργία ενός σύγχρονου ανοικτού σχολείου που ανταποκρίνεται στις νέες εκπαιδευτικές ανάγκες του 21ου αιώνα, θέτοντας τον μαθητή στο επίκεντρο των αλλαγών και σκοπεύοντας στη βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης.
  • Βασικό εργαλείο η συνεργασία, η επίλυση προβλημάτων, η ευαισθησία για το περιβάλλον – αειφορία, η ψηφιακή εγγραμματοσύνη μέσα σε ένα πλαίσιο αλληλεγγύης και ομαδικού πνεύματος.
  • Στόχος μας η προετοιμασία των μαθητών μας ώστε να γίνουν οι αυριανοί ενεργοί πολίτες, υπεύθυνοι, κριτικά σκεπτόμενοι και ικανοί να ανταποκριθούν και να συμμετέχουν στις απαιτήσεις των καιρών τους τόσο σε τοπικό όσο και ευρωπαϊκό επίπεδο.

Λειτουργία του Σχολείου

  1. Διδακτικό ωράριο

    Η έναρξη, η λήξη, η διάρκεια μαθημάτων του υποχρεωτικού προγράμματος και του ολοήμερου, τα διαλείμματα, ο χρόνος διδασκαλίας κάθε διδακτικού αντικειμένου καθώς και η έναρξη και λήξη του διδακτικού έτους καθορίζονται από τις κείμενες διατάξεις και αποφάσεις του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α.

    Για το σχολικό έτος 2023-2024 το πρόγραμμα του σχολείου μας διαμορφώνεται ως εξής:

    Προαιρετική Πρωινή Ζώνη

    Πρωινή Ζώνη – πίνακας
    ΖΩΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΩΡΕΣ ΔΙΑΡΚΕΙΑ
    Υποδοχή μαθητών Πρωινής Ζώνης 07:00 – 07:15 15΄
    Προαιρετική Πρωινή Ζώνη 07:15 – 08:00 45΄

    Υποχρεωτικό πρόγραμμα

    • Υποδοχή των μαθητών και μαθητριών στο σχολείο: 08:00 – 08:15
    • Έναρξη 1ης διδακτικής περιόδου: 08:15
    • Λήξη υποχρεωτικού προγράμματος – αποχώρηση μαθητών και μαθητριών 13:15 (εξάωρο πρόγραμμα)
    Υποχρεωτικό πρόγραμμα – πίνακας
    ΖΩΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΩΡΕΣ ΔΙΑΡΚΕΙΑ
    Υποδοχή μαθητών 08:00 – 08:15 15΄
    1η διδακτική ώρα 08:15 – 09:00 45΄
    2η διδακτική ώρα 09:00 – 09:40 40΄
    Διάλειμμα 09:40 – 10:00 20΄
    3η διδακτική ώρα 10:00 – 10:45 45΄
    4η διδακτική ώρα 10:45 – 11:30 45΄
    Διάλειμμα 11:30 – 11:45 15΄
    5η διδακτική ώρα 11:45 – 12:25 40΄
    Διάλειμμα 12:25 – 12:35 10΄
    6η διδακτική ώρα (Λήξη υποχρεωτικού προγράμματος) 12:35 – 13:15 40΄

    Ολοήμερο πρόγραμμα

    (μόνο για τους μαθητές και τις μαθήτριες του σχολείου που συμμετέχουν στο Ολοήμερο)

    Αριθμός τμημάτων ολοήμερου προγράμματος: έξι (6)

    • Έναρξη λειτουργίας των δραστηριοτήτων Ολοήμερου προγράμματος: 13:20
    • Λήξη των δραστηριοτήτων Ολοήμερου προγράμματος: 15:50
    • Aναβαθμισμένο ολοήμερο Πρόγραμμα : 15:55 – 17:30
    • Αριθμός τμημάτων αναβαθμισμένου Ολοήμερου: δύο (2)

    Οι γονείς/ κηδεμόνες των μαθητών και των μαθητριών που είναι εγγεγραμμένοι στο Ολοήμερο πρόγραμμα δηλώνουν από την αρχή της σχολικής χρονιάς την ακριβή ώρα αναχώρησης από το σχολείο στις 14:55 ή στις 15:50 ή στις 17:30.

    Ολοήμερο πρόγραμμα – πίνακας
    ΖΩΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΩΡΕΣ ΔΙΑΡΚΕΙΑ
    Μετάβαση μαθητών Ολοήμερου στις αίθουσες σίτισης 13:15 – 13:20
    1η Ζώνη: Μεσημβρινό γεύμα – Διατροφική αγωγή
    1η ώρα: Γεύμα – Διατροφική αγωγή 13:20 – 14:00 40΄
    Διάλειμμα 14:00 – 14:10 10΄
    2η Ζώνη: Μελέτη – Προετοιμασία
    2η ώρα: Μελέτη – Προετοιμασία 14:10 – 14:55 45΄
    Διάλειμμα 14:55 – 15:05 10΄
    3η ώρα: Μελέτη – Προετοιμασία 15:05 – 15:50 45΄
    Διάλειμμα 15:50 – 15:55
    3η Ζώνη: Σχολικοί μαθητικοί όμιλοι
    4η ώρα: Σχολικοί μαθητικοί όμιλοι 15:55 – 16:40 45΄
    Διάλειμμα 16:40 – 16:45
    5η ώρα: Σχολικοί μαθητικοί όμιλοι 16:45 – 17:30 45΄

    Οι εκπαιδευτικοί του ολοήμερου προγράμματος είναι υπεύθυνοι για την εφημερία της απογευματινής ζώνης λειτουργίας του σχολείου. Όσοι από τους εκπαιδευτικούς απασχολούνται κατά κύριο λόγο στο πρωινό πρόγραμμα συνεπικουρούν στην εφημερία του ολοήμερου.

    Επιπλέον οριοθετούνται οι χώροι προαυλισμού των τμημάτων όπως και στο πρωινό, για να αποφεύγεται ο συγχρωτισμός των μαθητών.

    Δεν γίνεται χρήση της τραπεζαρίας και οι μαθητές του ολοήμερου σιτίζονται στις αίθουσες διδασκαλίας οι οποίες προετοιμάζονται σύμφωνα με υγειονομικά πρωτόκολλα για την εναλλαγή των μαθητών.

  2. Προσέλευση και αποχώρηση μαθητών/μαθητριών

    Η ώρα προσέλευσης των μαθητών και μαθητριών είναι 08:00 έως 08:15 και η είσοδος των μαθητών γίνεται από την κεντρική πόρτα του προαυλίου, επί της οδού Ελευθερίου Βενιζέλου. Η ώρα προσέλευσης για την Πρωινή Ζώνη είναι 07:00 έως 07:15 και οι μαθητές προέρχονται από την είσοδο της Πρωτοπαπαδάκη 8.

    Η έγκαιρη προσέλευση και η καλά οργανωμένη και ελεγχόμενη αποχώρηση είναι απαραίτητες προϋποθέσεις για την πραγματοποίηση του διδακτικού έργου και την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου γενικότερα, είναι δε μαζί με την υπηρεσία των εφημερευόντων εκπαιδευτικών ο μηχανισμός εκείνος που προστατεύει την ασφάλεια των μαθητών και μαθητριών και του προσωπικού του σχολείου.

    Για λόγους ασφάλειας των μαθητών/μαθητριών αλλά και για την ομαλή λειτουργία του προγράμματος η είσοδος του σχολείου/οι είσοδοι του σχολείου κλείνουν στις 8:15. Σε περίπτωση που μαθητής/μαθήτρια προσέρχεται με καθυστέρηση, εισέρχεται στο χώρο του σχολείου από την είσοδο της Πρωτοπαπαδάκη 8 και συνοδεύεται στην αίθουσα.

    Οι μαθητές και οι μαθήτριες σε καμία περίπτωση δε φεύγουν από το σχολείο πριν τη λήξη των μαθημάτων χωρίς άδεια. Αν παρουσιαστεί ανάγκη έκτακτης αποχώρησης κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια), ενημερώνεται ο γονέας/κηδεμόνας για να προσέλθει στο Σχολείο και να συνοδεύσει το παιδί στο σπίτι του, αφού πρώτα συμπληρώσει το ειδικό έντυπο άδειας αποχώρησης του μαθητή.

    Ο/Η εκπαιδευτικός εφημερίας υποδέχεται τους μαθητές και τις μαθήτριες στην είσοδο του Σχολείου και οι γονείς/κηδεμόνες-συνοδοί αποχωρούν. Οι μαθητές/τριες προσέρχονται στον αύλειο χώρο του σχολείου όπου γίνεται η πρωινή προσευχή. Κατά τη διάρκεια του χρόνου προσέλευσης των μαθητών/μαθητριών δεν παρευρίσκεται χωρίς άδεια στον χώρο του σχολείου κανένας επισκέπτης.

    Οι μαθητές και οι μαθήτριες που συνοδεύονται καθημερινά κατά την αποχώρησή τους περιμένουν τον γονέα/κηδεμόνα τους και δε φεύγουν ποτέ από το Σχολείο χωρίς τη συνοδεία τους. Οι γονείς/κηδεμόνες προσέρχονται έγκαιρα για την παραλαβή των μαθητών και των μαθητριών και παραμένουν έξω από τις εισόδους του σχολείου, χωρίς να παρεμποδίζουν τη διαδικασία αποχώρησης. Κάθε καθυστέρηση στην προσέλευση των συνοδών δημιουργεί κινδύνους για την ασφάλεια των μαθητών/μαθητριών που ολοκληρώνουν το πρόγραμμά τους αλλά και αυτών που παρακολουθούν το Ολοήμερο Πρόγραμμα.

    Σε περίπτωση μη έγκαιρης προσέλευσης του γονέα ή κηδεμόνα ο μαθητής παραμένει στο σχολείο με ευθύνη του/της υπεύθυνου εκπαιδευτικού και για εύλογο χρονικό διάστημα μέχρις ότου ο γονέας ενημερωθεί τηλεφωνικά από τον Διευθυντή ή από τον/την υπεύθυνο εκπαιδευτικό. Μετά το πέρας ορισθείσης ώρας εφαρμόζονται οι προβλεπόμενες σχετικές οδηγίες και διατάξεις.

    Όσοι από τους γονείς των μαθητών/τριών των Ε΄ και ΣΤ΄ Τάξεων επιθυμούν να αποχωρούν τα παιδιά μόνα τους υπογράφουν τη σχετική δήλωση του σχολείου.

    Τέλος, εάν κάποιος γονέας/κηδεμόνας χρειαστεί, για ειδικό λόγο να πάρει το παιδί του πριν τη λήξη των μαθημάτων, χρειάζεται να ενημερώσει εγκαίρως τη Διεύθυνση του Σχολείου.

  3. Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Σχολείου

    Το Σχολείο μας εφαρμόζει το Ωρολόγιο Πρόγραμμα, όπως αυτό ορίζεται από τις εγκυκλίους του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. και εξειδικεύεται από τον Σύλλογο Διδασκόντων με ευθύνη της Διευθύντριας.

    Οι γονείς/κηδεμόνες ενημερώνονται έγκαιρα για προγραμματισμένες ή έκτακτες (γνωστές όμως εκ των προτέρων) αλλαγές που προκύπτουν στο Ωρολόγιο Πρόγραμμα, κατά της διάρκεια του σχολικού έτους μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.

Σχολική και Κοινωνική Ζωή

  1. Φοίτηση

    Η φοίτηση των μαθητών/μαθητριών στα Δημοτικά Σχολεία είναι υποχρεωτική και εποπτεύεται από τον/την εκπαιδευτικό της τάξης και τον Διευθυντή, ο οποίος καταγράφει τις καθημερινές απουσίες και τις καταχωρίζει στο πληροφοριακό σύστημα του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. Η ελλιπής φοίτηση και μάλιστα χωρίς σοβαρό λόγο, δυσχεραίνει τόσο το σχολικό έργο όσο και την πρόοδο των μαθητών/μαθητριών. Την ουσιαστική αλλά και την τυπική ευθύνη απέναντι στο σχολείο και την πολιτεία για τη φοίτηση των μαθητών, φέρουν κατά το νόμο οι γονείς/κηδεμόνες τους.

    Όσον αφορά στη συμμετοχή των παιδιών στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής, καθώς και στις αθλητικές δραστηριότητες του σχολείου, είναι απαραίτητη η συμπλήρωση Ατομικού Δελτίου Υγείας (Α.Δ.Υ.Μ.) για τους μαθητές των τάξεων Α’, και Δ’ σύμφωνα με σχετική εγκύκλιο.

  2. Σχολικοί χώροι

    Κοινός στόχος όλων είναι ο σεβασμός του σχολικού χώρου. Ο σεβασμός στα περιουσιακά στοιχεία του Σχολείου, τις υποδομές, τον εξοπλισμό αλλά και το φυσικό περιβάλλον του Σχολείου αποτελεί βασική υποχρέωση όλων των μελών της σχολικής κοινότητας. Με το ίδιο σκεπτικό υπάρχει φροντίδα για την τάξη και την καλαισθησία στις σχολικές αίθουσες, καθώς είναι ο ιδιαίτερος χώρος, όπου παραμένουν και εργάζονται μαθητές/μαθήτριες και εκπαιδευτικοί πολλές ώρες. Φροντίδα όλων να διατηρούνται οι χώροι καθαροί.

  3. Διάλειμμα

    Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος οι μαθητές/μαθήτριες βγαίνουν στο προαύλιο, όπως έχει καθοριστεί για κάθε τάξη, ώστε να αποφεύγεται ο συνωστισμός και να μειώνεται η πιθανότητα ατυχημάτων.
    Σε περίπτωση κακοκαιρίας οι μαθητές παραμένουν στις αίθουσες διδασκαλίας κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων, με την επίβλεψη των εκπαιδευτικών των αντίστοιχων τμημάτων.

    Ο προαυλισμός των μαθητών στα διαλείμματα είναι κοινός με το συστεγαζόμενο 4° Δ.Σ. Γαλατσίου. Τα διαλείμματα, ο προαυλισμός και οι εφημερίες των εκπαιδευτικών γίνονται όπως περιγράφονται στον παρακάτω πίνακα:

    Μαθητές Α΄ και Β΄ τάξης Προαύλιος χώρος πίσω από τις κερκίδες
    Μαθητές Γ΄, Δ΄, Ε΄ και ΣΤ΄ τάξης Μεγάλο (κεντρικό) προαύλιο

    Με την ολοκλήρωση κάθε διδακτικής ώρας, ο/η εκπαιδευτικός εξέρχεται τελευταίος/τελευταία, αφού κλειδώσει την αίθουσα. Δεν επιτρέπεται η παραμονή των μαθητών και των μαθητριών στις αίθουσες ή στους διαδρόμους του σχολείου.

    Το διάλειμμα είναι χρόνος παιχνιδιού, ανάπτυξης κοινωνικών σχέσεων αλλά και χρόνος ικανοποίησης βιολογικών αναγκών (φαγητό, νερό, πλύσιμο χεριών). Οι μαθητές και οι μαθήτριες αλληλοεπιδρούν, παίζουν αρμονικά και για οποιοδήποτε πρόβλημα ή δυσκολία αντιμετωπίζουν απευθύνονται στους εφημερεύοντες εκπαιδευτικούς που βρίσκονται στο προαύλιο.

    Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος δεν επιτρέπεται κανένας ανήλικος ή ενήλικος να παρακολουθεί, να συνομιλεί ή να δίνει αντικείμενα σε μαθητές και μαθήτριες του σχολείου από τα κάγκελα του προαύλιου χώρου. Εάν επιθυμεί να δώσει φαγητό στο παιδί του παραδίδεται αυτό από τον γονέα/κηδεμόνα σε εφημερεύοντα εκπαιδευτικό του σχολείου.

    Επιπλέον, κατά τη διάρκεια του διαλείμματος δεν επιτρέπεται η παρουσία κανενός ατόμου που δεν ανήκει στη μαθητική κοινότητα ή το προσωπικό των σχολείων στον προαύλιο χώρο του σχολείου, χωρίς άδεια από τη Διεύθυνση.

  4. Σχολική εργασία

    Οι μαθητές και μαθήτριες παρακολουθούν και συμμετέχουν ενεργά στην καθημερινή διδακτική διαδικασία και δεν παρακωλύουν το μάθημα σεβόμενοι το δικαίωμα των συμμαθητών και συμμαθητριών τους για μάθηση. Για την απρόσκοπτη διεξαγωγή του μαθήματος φέρνουν μαζί τους καθημερινά τα απαραίτητα βιβλία και μόνο ότι είναι απαραίτητο για τη σχολική εργασία τους.

    Όταν ανατίθεται στα παιδιά εργασία για το σπίτι (κατ’ οίκον εργασία) αυτή είναι σχεδιασμένη από τον εκπαιδευτικό της τάξης σύμφωνα με τις ανάγκες και το επίπεδο του κάθε μαθητή και της κάθε μαθήτριας. Οι κατ’ οίκον εργασίες ενίοτε αποτελούν συμπλήρωμα της εργασίας που γίνεται στην τάξη. Τα παιδιά μαθαίνουν να εργάζονται μόνα τους, να δημιουργούν, να αυτενεργούν, να είναι υπεύθυνα.

    Οι γονείς/κηδεμόνες συμμετέχουν στη μελέτη του παιδιού τους, επιβλέποντάς το, βοηθώντας το να αναστοχάζεται επί των πρακτικών μελέτης του. Στόχος είναι το παιδί να μάθει να διαβάζει αυτόνομα, όσον το δυνατό νωρίτερα ακολουθώντας την πορεία της φθίνουσας καθοδήγησης. Οι γονείς/κηδεμόνες δεν διεκπεραιώνουν τις εργασίες του παιδιού αντί αυτού και αποφεύγουν να του προκαλούν άγχος. Η εμπιστοσύνη μεταξύ γονέων/κηδεμόνων και εκπαιδευτικών έχει κοινό στόχο την υγιή ανάπτυξη παιδιών με ολοκληρωμένη προσωπικότητα.

  5. Συμπεριφορά – Δικαιώματα – Υποχρεώσεις

    Ο Διευθυντής

    • Συμβάλλει στη δημιουργία κλίματος δημοκρατικής συμπεριφοράς των διδασκόντων/διδασκουσών και των μαθητών/μαθητριών και είναι υπεύθυνος, σε συνεργασία με τους διδάσκοντες/ουσες, για την τήρηση της πειθαρχίας.
    • Ενημερώνει τον Σύλλογο των Διδασκόντων για την εκπαιδευτική νομοθεσία, τις εγκυκλίους και τις αποφάσεις που αφορούν τη λειτουργία του Σχολείου και την εφαρμογή των προγραμμάτων εκπαίδευσης.
    • Είναι υπεύθυνος, μαζί με τους/τις εκπαιδευτικούς, για την καθαριότητα και αισθητική των χώρων του διδακτηρίου, καθώς και για την προστασία της υγείας και ασφάλειας των μαθητών/μαθητριών.

    Οι εκπαιδευτικοί

    • Εκπαιδεύουν τους μαθητές και τις μαθήτριες, σύμφωνα με τους σκοπούς και τους στόχους της εκπαίδευσης και μέσα στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής πολιτικής, με την καθοδήγηση των Στελεχών της εκπαίδευσης.
    • Προετοιμάζουν καθημερινά και οργανώνουν το μάθημά τους, εφαρμόζοντας σύγχρονες και κατάλληλες μεθόδους διδασκαλίας, με βάση τις ανάγκες των μαθητών/μαθητριών και τις ιδιαιτερότητες των γνωστικών αντικειμένων.
    • Συνεργάζονται με τους μαθητές/μαθήτριες, σέβονται την προσωπικότητά τους, καλλιεργούν και εμπνέουν σ’ αυτούς, κυρίως με το παράδειγμά τους, δημοκρατική συμπεριφορά.
    • Μεριμνούν για τη δημιουργία κλίματος αρμονικής συνεργασίας και συνεχούς και αμφίδρομης επικοινωνίας με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/μαθητριών, και τους ενημερώνουν για τη φοίτηση, τη διαγωγή και την επίδοση των παιδιών τους.
    • Φροντίζουν για την πρόοδο όλων των μαθητών /μαθητριών τους και τους προσφέρουν παιδεία διανοητική, ηθική και κοινωνική.
    • Συμβάλλουν στην εμπέδωση ενός ήρεμου, θετικού, συνεργατικού, συμπεριληπτικού, εποικοδομητικού σχολικού κλίματος.
    • Ενδιαφέρονται για τις συνθήκες ζωής των μαθητών/μαθητριών τους στην οικογένεια και στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον, λαμβάνουν υπόψη τους παράγοντες που επηρεάζουν την πρόοδο και συμπεριφορά των μαθητών/μαθητριών τους και υιοθετούν κατάλληλες παιδαγωγικές ενέργειες, ώστε να αντιμετωπισθούν πιθανά προβλήματα.
    • Συνεργάζονται με τον Διευθυντή, τους γονείς και τα αρμόδια Στελέχη για την καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση προβλημάτων συμπεριφοράς, σεβόμενοι την προσωπικότητα και τα δικαιώματα των μαθητών/μαθητριών.
    • Ανανεώνουν και εμπλουτίζουν τις γνώσεις τους, σχετικά με τα διάφορα γνωστικά αντικείμενα και τις επιστήμες της αγωγής τόσο μέσω των διάφορων μορφών επιμόρφωσης και επιστημονικής παιδαγωγικής καθοδήγησης, που παρέχονται θεσμικά από το σύστημα της οργανωμένης εκπαίδευσης, όσο και με την αυτοεπιμόρφωση.

    Οι μαθητές/μαθήτριες

    • Αποδίδουν σεβασμό, με τα λόγια και τις πράξεις τους, προς κάθε μέλος της σχολικής κοινότητας.
    • Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων τηρούν τους κανόνες της τάξης. Συμμετέχουν ενεργά στην καθημερινή παιδευτική διδακτική διαδικασία και δεν παρακωλύουν το μάθημα, σεβόμενοι το δικαίωμα των συμμαθητών/συμμαθητριών για μάθηση.
    • Απευθύνονται στους/στις εκπαιδευτικούς και στη Διεύθυνση του Σχολείου και ζητούν τη βοήθειά τους, για κάθε πρόβλημα που τους απασχολεί και τους δημιουργεί εμπόδιο στη σχολική ζωή και πρόοδό τους.
    • Προσέχουν και διατηρούν καθαρούς όλους τους χώρους του Σχολείου. Ταυτόχρονα ενδιαφέρονται για το σχολικό κτίριο και την υλική περιουσία του. Επίσης, δεν καταστρέφουν τα σχολικά βιβλία που παρέχονται δωρεάν από την πολιτεία και μεριμνούν για την ορθή χρήση των κοινόχρηστων ηλεκτρονικών υπολογιστών και λοιπών συσκευών.
    • Αποφεύγουν ρητά την άσκηση οποιασδήποτε μορφής βίας (σωματική, λεκτική ή ψυχολογική).
    • Προσπαθούν να λύνουν τις αντιθέσεις ή διαφωνίες με διάλογο, ακολουθώντας διαδοχικά τα παρακάτω βήματα:
      1. Συζητούν άμεσα και ειρηνικά με αυτόν που έχουν τη διαφορά.
      2. Απευθύνονται στους εκπαιδευτικούς.
      3. Απευθύνονται στον Διευθυντή.
    • Σε περιπτώσεις που γίνονται αποδέκτες ή παρατηρητές βίαιης λεκτικής, ψυχολογικής ή και σωματικής συμπεριφοράς, ενεργούν άμεσα και ακολουθούν τα παραπάνω βήματα.
    • Συμβάλλουν στην υιοθέτηση αειφορικών πρακτικών, όπως η εξοικονόμηση ενέργειας και η ανακύκλωση υλικών.
    • Στις σχολικές εκδηλώσεις και γιορτές αλλά και στις διδακτικές επισκέψεις εκτός Σχολείου ακολουθούν τους συνοδούς εκπαιδευτικούς και συμπεριφέρονται με ευγένεια και ευπρέπεια.
    • Όταν υπάρχει ανάγκη ενημερώνουν τους εκπαιδευτικούς και τον Διευθυντή και επικοινωνούν με τους γονείς τους.

    Γονείς και κηδεμόνες

    • Φροντίζουν ώστε το παιδί να έρχεται έγκαιρα και ανελλιπώς στο σχολείο και να ενημερώνουν σε περίπτωση απουσίας του.
    • Διαβάζουν προσεκτικά όλες τις έντυπες ανακοινώσεις που μεταφέρουν τα παιδιά μας ή ηλεκτρονικές, ώστε να ενημερώνονται για θέματα λειτουργίας του Σχολείου.
    • Συνεργάζονται αρμονικά σε προσωπικό επίπεδο αλλά και μέσω του Συλλόγου Γονέων με τη Διεύθυνση και τον Σύλλογο των Διδασκόντων για θέματα που αφορούν τους μαθητές/μαθήτριες.
    • Ενημερώνουν έγκαιρα και προσκομίζουν τα σχετικά έγγραφα, αν υπάρχουν, για κάθε ειδικό θέμα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά τους -θέματα υγείας, ειδικές εκπαιδευτικές ικανότητες ή ανάγκες, θέματα οικογενειακής και κοινωνικής κατάστασης- τα οποία μπορούν να επηρεάσουν την επίδοση, τη φοίτηση και συμπεριφορά του παιδιού μας και ζητούν τη συνδρομή του σχολείου.
  6. Παιδαγωγικός έλεγχος

    • Τα ζητήματα μη αποδεκτής συμπεριφοράς στο σχολείο αποτελούν αντικείμενο συνεργασίας των γονέων/κηδεμόνων με τον εκπαιδευτικό/την εκπαιδευτικό υπεύθυνο της τάξης, τον Διευθυντή της Σχολικής μονάδας, τον Σύλλογο Διδασκόντων και τον Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου, προκειμένου να υπάρξει η καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση του θέματος. Σε κάθε περίπτωση και πριν από οποιαδήποτε απόφαση, λαμβάνεται υπόψη η βασική αρχή του σεβασμού της προσωπικότητας και των δικαιωμάτων του παιδιού. Οι σωματικές ποινές δεν επιτρέπονται.
    • Το σχολείο, ως φορέας αγωγής, έχει καθήκον να λειτουργεί έτσι ώστε οι μαθητές και μαθήτριες να συνειδητοποιήσουν ότι κάθε πράξη τους έχει συνέπειες, να μάθουν να αναλαμβάνουν την ευθύνη των επιλογών τους και να γίνουν υπεύθυνοι πολίτες. Αν η συμπεριφορά του μαθητή και της μαθήτριας δεν εναρμονίζεται με τα αποδεκτά πρότυπα και αποκλίνει από την τήρηση του εσωτερικού κανονισμού του σχολείου, τότε αντιμετωπίζει τον παιδαγωγικό έλεγχο, σύμφωνα με τις αρχές της ψυχολογίας και παιδαγωγικής που διέπουν την ηλικία του αλλά και τις κείμενες διατάξεις.
    • Οι γονείς/κηδεμόνες ενημερώνονται από το Σχολείο για την όποια μη αποδεκτή συμπεριφορά των παιδιών τους και των ενεργειών που θα αναληφθούν. Η στενή συνεργασία σχολείου – γονέων/κηδεμόνων είναι πάντα αναγκαία και επιβεβλημένη.
  7. Άλλα θέματα

    Προσωπικά δεδομένα

    Τηρείται απαρέγκλιτα η ισχύουσα νομοθεσία για τα προσωπικά δεδομένα όλων των μελών της σχολικής κοινότητας. Επιπροσθέτως, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις και τον Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (GDPR), επιβάλλεται η γραπτή συγκατάθεση των γονέων ως προς τη συλλογή, επεξεργασία και δημοσιοποίηση οπτικού υλικού των παιδιών τους.

    Εμβολιασμός μαθητών/μαθητριών

    Σύμφωνα με την γνωμοδότηση της Εθνικής Επιτροπής Εμβολιασμών υποχρεωτικά είναι όλα εκείνα τα εμβόλια που είναι ενταγμένα στο Εθνικό Πρόγραμμα Εμβολιασμών. Ένα από τα δικαιολογητικά εγγραφής, αποτελεί και η επίδειξη του Βιβλιαρίου Υγείας ή άλλο στοιχείο από το οποίο αποδεικνύεται ότι έγιναν τα προβλεπόμενα εμβόλια.

    Λειτουργία Κυλικείου

    Το Υπουργείο Υγείας ορίζει με υγειονομικές διατάξεις τα προϊόντα που μπορούν να διατίθενται στα Σχολικά Κυλικεία, με στόχο την προστασία και προαγωγή της υγείας των μαθητών/μαθητριών και τη δημιουργία ενός υποστηρικτικού σχολικού περιβάλλοντος σε θέματα υγιεινής διατροφής.
    Ενδεικτικά κατάλληλα προϊόντα: Φρούτα και λαχανικά εποχής (αποξηραμένα φρούτα, φυσικοί χυμοί, σαλάτες, φρουτοσαλάτες κ.λπ.), γαλακτοκομικά (γάλα, γιαούρτι, τυριά κ.λπ.), αρτοσκευάσματα (κουλούρι, φρυγανιές, μουστοκούλουρα, μπάρες δημητριακών, σταφιδόψωμο κ.λπ.).

Επικοινωνία και Συνεργασία Γονέων/Κηδεμόνων-Σχολείου

  1. Σημασία της επικοινωνίας και της συνεργασίας σχολείου-οικογένειας

    Πολύ σημαντική παράμετρος της συνολικής λειτουργίας του Σχολείου και του κλίματος που δημιουργείται είναι η επικοινωνία και η εποικοδομητική συνεργασία με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/μαθητριών και με τον Σύλλογο Γονέων. Η εμπιστοσύνη του παιδιού στο σχολείο ενισχύεται από τη θετική στάση των γονέων/κηδεμόνων προς το Σχολείο και τον εκπαιδευτικό.

    Για οποιοδήποτε αίτημα τους οι γονείς/κηδεμόνες απευθύνονται στο δάσκαλο/στη δασκάλα της τάξης. Σε περίπτωση που δεν υπάρξει κοινά αποδεκτή λύση ή συνεννόηση, απευθύνονται στον Διευθυντή.

  2. Διαδικασίες ενημέρωσης και επικοινωνίας Σχολείου και γονέων/κηδεμόνων

    Με την έναρξη του σχολικού έτους κάθε δάσκαλος καλεί τους γονείς για γνωριμία και ενημέρωση σε ορισμένη μέρα και ώρα. Σύμφωνα με το Π.Δ. 79/1-8-2017 και με την αρ.πρωτ. Φ7/111089/Δ1/9-9-2021 εγκύκλιο του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. περί λειτουργίας δημοτικών σχολείων για το σχολικό έτος 2023-2024, οι εκπαιδευτικοί καθορίζουν συνάντηση συνεργασίας με τους γονείς σε συγκεκριμένες μέρες και ώρες. Αν ο εκπαιδευτικός κρίνει ότι είναι αναγκαία μια έκτακτη ενημέρωση αυτή πραγματοποιείται μετά από συνεννόηση με τον Διευθυντή της σχολικής μονάδας.

    Κατά την ολοκλήρωση του σχολικού έτους για τους τίτλους προόδου – σπουδών, η είσοδος των γονέων/κηδεμόνων στο σχολικό χώρο επιτρέπεται μόνο κατά τις προβλεπόμενες ώρες συναντήσεων με τους εκπαιδευτικούς των τάξεων.

    Οι γονείς-κηδεμόνες οφείλουν να επικαιροποιούν τα στοιχεία επικοινωνίας τους, και να ενημερώνουν άμεσα τους εκπαιδευτικούς για κάθε αλλαγή, ώστε το Σχολείο να έχει τα ισχύοντα τηλέφωνά τους και τις έγκυρες ηλεκτρονικές διευθύνσεις τους για την αποστολή ενημερωτικών σημειωμάτων.

    Τέλος, οι γονείς/κηδεμόνες θα πρέπει να έχουν φροντίσει είτε οι ίδιοι ή πρόσωπα που έχουν εξουσιοδοτήσει να είναι άμεσα διαθέσιμοι σε επικείμενες έκτακτες περιπτώσεις.

  3. Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων

    Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών και μαθητριών κάθε Σχολείου συγκροτούν τον Σύλλογο Γονέων & Κηδεμόνων, που φέρει την επωνυμία του σχολείου και συμμετέχουν αυτοδικαίως σε αυτόν. Ο Σύλλογος Γονέων & Κηδεμόνων είναι ένας σημαντικός θεσμός, αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της Σχολικής Κοινότητας και για αυτό είναι σημαντική η συμμετοχή όλων των γονέων/κηδεμόνων. Βρίσκεται σε άμεση συνεργασία με τον Διευθυντή, τον Σύλλογο Διδασκόντων του σχολείου, αλλά και με τον Πρόεδρο/την Πρόεδρο της Σχολικής Επιτροπής του Δήμου.

  4. Σχολικό Συμβούλιο

    Σε κάθε σχολική μονάδα λειτουργεί το Σχολικό Συμβούλιο, στο οποίο συμμετέχουν ο Σύλλογος Διδασκόντων, το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Γονέων & Κηδεμόνων και ο εκπρόσωπος της τοπικής αυτοδιοίκησης. Έργο του Σχολικού Συμβουλίου είναι η συμβολή του στη διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας της σχολικής μονάδας.

  5. Η σημασία της σύμπραξης όλων

    Ένα ανοιχτό, συνεργατικό, συμπεριληπτικό και δημοκρατικό Σχολείο έχει ανάγκη από τη σύμπραξη όλων -μαθητών/μαθητριών, εκπαιδευτικών, Διευθυντή, Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, Σχολικής Επιτροπής, Τοπικής Αυτοδιοίκησης-, για να επιτύχει στην αποστολή του.

Πολιτική του σχολείου προστασίας από πιθανούς κινδύνους

  1. Αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών

    Οι φυσικές καταστροφές παρουσιάζουν αυξητική τάση τα τελευταία χρόνια με ποικίλες συνέπειες στο ανθρωπογενές περιβάλλον.

    Για την προστασία από σεισμούς και συνοδά φυσικά φαινόμενα επικαιροποιείται τακτικά το Σχέδιο Μνημονίου Ενεργειών για τη διαχείριση του Σεισμικού Κινδύνου και υλοποιούνται ασκήσεις ετοιμότητας κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους.

  2. Χώρος συγκέντρωσης σε περίπτωση ανάγκης

    Ως χώρος συγκέντρωσης σε περίπτωση ανάγκης ορίζεται ο εξωτερικός χώρος του σχολείου και οι κερκίδες.

  3. Ειδικό σχέδιο αποχώρησης λόγω έκτακτων συνθηκών

    Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, για την ασφάλεια των παιδιών έχει καταρτιστεί σχέδιο διαφυγής και πραγματοποιούνται ασκήσεις ετοιμότητας.

Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας – Διαδικασίες διασφάλισης της εφαρμογής του

  • Ο κοινά συμφωνημένος Κανονισμός βασίζεται στην ισχύουσα νομοθεσία και στις σύγχρονες παιδαγωγικές και διδακτικές αρχές. Η τήρησή του από όλους τους παράγοντες του Σχολείου (μαθητές/μαθήτριες, εκπαιδευτικούς, άλλο επιστημονικό προσωπικό, γονείς/κηδεμόνες, βοηθητικό προσωπικό) με αμοιβαίο σεβασμό στον διακριτό θεσμικό ρόλο τους αποτελεί προϋπόθεση της εύρυθμης λειτουργίας του σχολείου και είναι το θεμέλιο πάνω στο οποίο μπορεί το Σχολείο να οικοδομήσει για να πετύχει τους στόχους και το όραμά του.
  • Θέματα που ανακύπτουν και δεν προβλέπονται από τον Κανονισμό, αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση από τον Διευθυντή και τον Σύλλογο Διδασκόντων, σύμφωνα με τις αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης και την κείμενη εκπαιδευτική νομοθεσία, σε πνεύμα συνεργασίας με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας.
  • Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών και μαθητριών ενημερώνονται ηλεκτρονικά σχετικά με τον κανονισμό του σχολείου.

Γαλάτσι, Οκτώβριος 2023

Ο Διευθυντής
Συμεών Ζουρελίδης

Εσωτερικός Κανονισμός

ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ 2023-2024