Όλοι μαζί μπορούμε καλύτερα

Στόχος του Προγράμματος είναι: Οι μαθητές /τριες να συνεργάζονται αρμονικά. Η ενίσχυση της αυτονομίας, η ενσωμάτωση καινούριων μαθητών.

Η ευρύτερη καλλιέργεια της νοοτροπίας ότι μια τάξη είναι μια ομάδα .    Η καλλιέργεια διαπροσωπικών φιλικών σχέσεων μεταξύ των μαθητών.

Να αναδεικνύουμε αξίες αλληλοσεβασμού αλτρουισμού, κατανόησης συνεργασίας και φιλίας .

Σχέδιο Δράσης: Όλοι μαζί , μπορούμε καλύτερα

 Οι σχέσεις των παιδιών μεταξύ τους , η αποδοχή και η διαφορετικότητα απασχολούν τη σχολική μας μονάδα ,

με στόχο την αρμονική συνεργασία όλων των μαθητών/τριων.

Πιο συγκεκριμένα επειδή στο νηπιαγωγείο μας φοιτούν κατά κύριο λόγο παιδιά μεταναστών καιπροσφύγων

θέλουμεναενισχύσουμετιςδιαπροσωπικές

καιφιλικέςσχέσειςτωνπαιδιών.

Ταπαιδιάναμάθουννασυνεργάζονται,νασέβονταικαιναεκτιμούντονπολιτισμότηνκαταγωγήτηθρησκείακ.λ.π.

τωνσυμμαθητών τους.

Στόχοι:

 Η ενίσχυση θετικών συμπεριφορών. η καλλιέργεια της ενσυναίσθησης .ευαισθητοποίηση και αποδοχή της διαφορετικότητας.

καλλιέργεια της συνεργασίας και της φιλίας.ενσωμάτωση αλλοδαπών μαθητών. η ενίσχυσητηςαυτοεκτίμησηςτωνμαθητών.

Ενέργειες&χρονοδιάγραμμαυλοποίησης

Στοπρόγραμματουσχεδίουδράσης,εκτόςαπόταπαιδιάεμπλέκονταικαιάλλοιπαράγοντεςόπωςείναιοι γονείς , φορείς και εκπαιδευτικοί.

Πιοσυγκεκριμένα:Διαπίστωσητηςκατάστασηςτηςτάξηςμέσωτηςπαρατήρησηςτωνπαιδιών.

Καταγραφήκαιανάλυσητωνσυμπεριφορώναπότιςνηπιαγωγούς.

Εφαρμογή κοινωνιογράμματος.

Συλλογήπληροφοριώναπότουςγονείς.

Ατομικέςσυναντήσειςμετονκάθεγονέαξεχωριστάκαιενημέρωσηγιατο ιστορικό του παιδιού .

Επιμόρφωσηεκπαιδευτικώνγιατιςβιωματικέςμεθόδους,την ομαδοσυνεργατική προσέγγιση .

Υλοποίησηδραστηριοτήτωνπουενισχύουντησυνεργασίαμεταξύτωνπαιδιών.

Εφαρμογή προγραμμάτων για την προώθηση των κοινωνικών δεξιοτήτων και αυτοεκτίμσης .

Επίλυσησυγκρούσεωνκαισυζήτηση,τεχνικέςαντιμετώπισης. Διαδικασίεςπαρακολούθησηςκαιανατροφοδότησηενεργειών.

Διαδικασίεςπαρακολούθησηςτηςπορείαςυλοποίησηςκαιαξιολόγησηςτου σχεδίου δράσης.

Τοσχέδιοδράσηςπραγματοποιείταισεόλητηδιάρκειατουσχολικούέτους,σύμφωναμετοαντικείμενοτων διαφόρων ενεργειών.

Χρονοδιάγραμμα υλοποίησης

 Διαδικασίες υλοποίησης:

Σεπτέμβριος -Οκτώβριος: Επιμορφωτικές Δράσεις Παρατήρηση της τάξης -Διαπιστώσεις

Νοέμβριος-Δεκέμβριος: Κοινωνιόγραμμα – Εφαρμογή Δραστηριοτήτων -Ατομικές συναντήσεις γονέωνΙανουάριος –

Μάιος: Εφαρμογή δραστηριοτήτων -Παρακολούθηση -Ανατροφοδότηση

Μάιος :ΑξιολόγησηνΣχεδίουδράσης.

Πόροι–μέσα-ερευνητικά εργαλεία

Πόροι μέσα 

  1. Ανθρώπινοδυναμικό
  2. Νηπιαγωγοί τηςσχολικής μονάδας(Σ.Παυλίδου Ε.Στυλοπούλου).
  3. Γονείςτωνμαθητών/τριων.
  4. Σύμβουλοςεκπαίδευσηςκ.ΖωήΚολιπέτρη.

ΥλικοτεχνικήΥποδομή

  1. Υπολογιστήςτηςτάξης .
  2. Πηγέςστοδιαδίκτυο.
  3. Βιβλία.
  4. Υλικάψυχοκινητικηςαγωγής(κορίνες,στεφάνιακλπ).
  5. Υλικά(θεατρικήςαγωγήςαπότηγωνιάμεταμφιέσεων).
  6. Εργαλεία

 Κοινωνιόγραμμα.

Συναντήσειςμεγονείς.

Ημερολόγιο σχολικής ζωής.

Έντυπαμηνιαίουσχεδιασμούδραστηριοτήτων.

Ψηφιακέςκαταγραφέςτωνδράσεωντωνπαιδιών.

Βασικά στοιχεία της επιτυχίας της δράσης αποτελεί:

 Η ανάδειξη αξιών αλληλοσεβασμού και αλτρουισμού . Ημείωσητωνσυγκρούσεωντωνπαιδιών.

Ηενίσχυσησυνεργατικώνδράσεωνμέσααπότηνυλοποίησηκατάλληλων προγραμμάτων.

Ηαύξησηθετικώνσυμπεριφορώνκαιηκαλλιέργειαφιλικώνσχέσεων. Η ενίσχυση της αυτονομίας και της αυτοεκτίμησης.

Ησυμμετοχικήδράσητωνγονέωνσεενημερωτικέςσυναντήσεις.

Η συμμετοχικη δράση των νηπιαγωγών σε επιμορφωτικέςσυναντήσεις.

Διαδικασίες αξιολόγησης της δράσης:

 Στόχος 1:Οικαταγραφέςστοημερολόγιοσχολικήςζωης,οισυζητήσειςμεταπαιδιά,τοκοινωνιόγραμμα.

Στόχος2:Οικαταγραφέςτωνμηνιαίωνσχεδιασμώνδραστηριοτήτων.

Στόχος 3: Οι ψηφιακές καταγραφές των δράσεων των παιδιών (φωτογραφίες , έργα παιδιών). Στόχος 4: Ατομικοί φάκελοι παιδιών.

Στόχος4:Ησυμμετοχήτωνγονέων.

Στόχος5:Οισυνεδριάσειςτουσυλλόγουδιδασκοντωνκαιησυμμετοχήσεεπιμορφωτικέςεκδηλώσειςγιατην ενίσχυση των δυνεργατικών δεξιοτήτων των παιδιών.

 Περιγραφή

Παρατήρηση των παιδιών της τάξης στο ελεύθερο παιχνίδι και στο διάλλειμα – Φύλλα γνωριμίας στους γονείς -Δημιουργία ομάδων –

Παιχνίδια συνεργασίας για την ενίσχυση της ομαδικότητας και της αμοιβαίας εμπιστοσύνης (οι βαρκούλες , η αραχνούλα , τυφλός -οδηγός ,ένας ήχος μας ενώνει , το κύμα κ.α.)

Πρόγραμμαγιατηναναγνώρισητωνσυναισθημάτωνστονηπιαγωγείο.

Παραμύθια(Ησυναισθηματικούλα,Οκήποςμετασυναισθήματα,,Ταχέρια δεν χτυπάνε τα χέρια αγαπάνε κ.α.)παιχνίδια συναισθηματικής αγωγής ( ο τροχόςτωνσυναισθημάτων,φατσούλες,οκαθρέπτης,τραγούδια,κανόνεςτης τάξης    , κανόνες υγιεινής , εικονόλεξο )

Κοινωνιόγραμμα: Στοχεύοντας στη διερεύνηση των διαπροσωπικών σχέσεων των μαθητών μοιράστηκαν στα παιδιά φύλλα εργασίας με θέματα : ποια παιδάκια θέλεις να καλέσεις στο πάρτι σου . Έγινε γράφημα για τα αποριπτέα παιδιά , και τα πιο δημοφιλή. Δώσαμε κίνητρα προκειμένου να ενισχυθούν θετικά οι περιθωριοποιημένοι μαθητές , αναθέτοντας καθήκοντα , για να μπορούμε να συνυπάρχουμε αρμονικά σαν μια ομάδα .

Πρόγραμμα “Τα συναισθηματα” Με αφορμή το παραμύθι “εσύ γέμισες ένακουβαδάκισήμερα?”ΚάρολΜακΚλάουντ,κάναμεδράσειςστονηπιαγωγείο.Η δράσηπαρουσιάστηκεσταπαιδιάτηςΑ΄δημοτικούσεεκπαιδευτικούς,γονείς

https://blogs.sch.gr/38nipthe/page/3/?repeat=w3tc

Ατομικέςσυναντήσειςγονέων(συλλογήπληροφοριών,ιστορικόπαιδιού)

.ΗμερολόγιοΣχολικήςζωής.

Βιωματικά εργαστήρια με γονείς . Σκοπός των εργαστηρίων είναι οι γονείς να αποκομίσουν χρήσιμες γνώσεις και δεξιότητες να δημιουργήσουν ένα σταθερό και ασφαλές οικογενειακό περιβάλλον για την ομαλή ανάπτυξη τωνπαιδιώντους.Οισυναντήσειςανέβηκανστηνιστοσελίδατου σχολείου , και στο padlet Βιωματικών εργαστηρίων , στα πλαίσια της ενίσχυσηςτηςαλληλεπίδρασηςμεάλλασχολεία.

https://padlet.com/zoikolipetri/padlet-b54gf4tlx0am1dhlhttps://blogs.sch.gr/38nipthe/page/2/?repeat=w3tc

Ανάδειξηαξιώναλληλοσεβασμούκαιαλτρουισμού.Μείωσησυγκρούσεωντων παιδιών.Δράσειςγιατοσεβασμόκαιτηνκουλτούραάλλωνπολιτισμών.

Παραμύθια για τη διαφορετικότητα( Ιστορίες για τα παιδιά του κόσμου Ε.Τριανταφυλλίδη,ΛευκήκαιμαύρησοκολάταΓ.Τσορώνηκ.α.)Δραματοποίηση των παραμυθιών .

Κουκλοθέατρο το άσχημο παπάκι.Φεστιβάλ Σχολεία για όλους , Συμπερίληψη των παιδιών προσφύγων σταελληνικάσχολεία,Παγκόσμιαημέραμητρικήςγλώσσας.Ηπαρουσίατων παιδιώνπροσφύγωνστονηπιαγωγείομαςενισχύειπρογράμματα διαπολιτισμικήςεκπαίδευσηςκαιδράσεωνγιατηνενίσχυσητης πολυπολιτισμικότητας. Οι δράσεις παρουσιάστηκαν στο φεστιβάλ με προσκεκλημένους γονείς , όμορα σχολεία , και εκπροσώπους της τοπικής κοινότητας.Φωτογραφίεςκαιυλικόανέβηκεστηνιστοσελίδατουσχολείου.Τα παιδιά του νηπιαγωγείου α)γράψανε σε καρτέλες λέξεις από τη χώρα τους β) βρήκανε τη χώρα τους στο χάρτη και σε καρτελάκι γράψανε το όνομά τους και το κολλήσανε γ) ντυθήκανε με παραδοσιακές στολές και συμμετείχαν σε παραδοσιακούςχορούςδ)προσφέρανεεδέσματαστηνεκδήλωσηε) τραγούδησαντοτραγούδι”όπουυπάρχειαγάπη”.Ηεκδήλωσηανέβηκεστην ιστοσελίδα του σχολείου.

https://blogs.sch.gr/38nipthe/?repeat=w3tc

Δράσειςγιατηνενίσχυσητηςθετικήςαποδοχήςτηςεικόναςτουεαυτούκαι του σώματος του παιδιού. Υλοποίηση παρεμβάσεων του Τμήματος Κοινωνικής προστασίαςκαιΔημόσιαςΥγείαςτουΔήμουΘεσσαλονίκης.Δράσεις: α)Διενέργεια προληπτικού οδοντιατρικού ελέγχου β) Ατομική υγιεινή γ)Διατροφή.

ΕπισκέψειςαπόΟδοντίατροκαιΕπισκέπτριαΥγείαςστοσχολείο(3 συναντήσεις).Ατομικήυγιεινή:Δραστηριότητεςενημέρωσηςτωνπαιδιώνγιατα(μικρόβια,εμβόλια       κανόνεςυγιεινής).

Διατροφή:Δραστηριότητες για την υιοθέτηση υγιεινών συνηθειών διατροφής. Συμμετοχήσεομαδοσυνεργατικάκαιμουσικοκινητικάπαιχνίδιαγιατην ισορροπημένη διατροφή και την σωματική δραστηριότητα.

Κουκλοθέτρο “η Δόνα Τερηδόνα ” Θεατρική ομάδα ΧΑΝΘ . Φωτογραφίεςυλικόανέβηκανστηνιστοσελίδατουσχολείου.

https://blogs.sch.gr/38nipthe/?repeat=w3tc

Πρόγραμμαμετάβασηςαπότονηπιαγωγείοστοδημοτικό.Σταπλαίσιατηςενίσχυσηςθετικώνσυνεργασιώνκαιτηνκαλλιέργειαφιλικώνσχέσεων,

πραγματοποιήθηκαν συναντήσεις και επισκέψεις των μαθητών του Νηπιαγωγείου με τους μαθητές της Α’ δημοτικού. Πραγματοποιήσαμε κοινές δράσειςόπως(κατασκευέςγιατοχειμώνα,τακάλαντατηςΑνοιξης( χελιδονίσματα ), πασχαλινές κατασκευές , ζωγραφιές , Ανάγνωση παραμυθιού , Αποκριάτικοπάρτι.)Τοπρόγραμμαπαρουσιάστηκεστο63οδημοτικό,σε εκπαιδευτικούς,γονείςκαιστηνιστοσελίδατουσχολείου.

ΟιμαθητέςτουΝηπιαγωγείουφτιάξανεμιαμακέταμεανακυκλώσιμαυλικάμε θέμα”Ηγειτονιάμου”.Υλικόαπότηδράσηανέβηκεστηνιστοσελίδατου σχολείου.Ταπαιδιάσυνεργαστήκανεσεομάδεςκαιφτιάξανεμιαπολύωραία κατασκευή.

https://blogs.sch.gr/38nipthe/?repeat=w3tc

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Αναπηρίας συζητήσαμε την ισότιμηπρόσβαση των ανθρώπων με αναπηρία στην εκπαίδευση .

Παραμύθι “ενα ψάρι που δεν ήξερε να κολυμπάει”

ΕπίσκεψηστοσχολείομαςτωνΠαραολυμπιακώναθλητώνστίβουκαιμπάσκετ.

Τονηπιαγωγείομαςμαζίμετο 63ο δημοτικό παρακολούθησαν βίντεο με τους αγώνες των παραολυμπιονικών, και συνομίλησαν μαζί τους.

Τη δράση παρακολούθησαν η Σύμβουλος Εκπαίδευσης Ειδικής Αγωγής , γονείς εκπαιδευτικοί και εκπρόσωποι της τοπικήςκοινότητας.

Υλικόστηνιστοσελίδατουσχολείου.

https://blogs.sch.gr/38nipthe/page/2/?repeat=w3tc

Κοινωνιόγραμμα:ΤοΜάιοεφαρμόσαμενέοκοινωνιόγραμμαγιαναδιερευνηθούνοισχέσειςτωνπαιδιώνμεταξύ τους .Δόθηκαν φύλλα αυτοαξιολόγησης στα παιδιά.

Τα στοιχεία που προέκυψαν ήταν θετικά ως προς τις σχέσεις τωνπαιδιών.

Ταπεριθωριοποιημέναπαιδιάεντάχθηκανστηνομάδακαιβελτιώθηκεηδημοτικότητατων παιδιών με αρνητικό προφίλ .

Τα παιδιά συνεργάζονται καλύτερα με λιγότερες συγκρούσεις.

Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα “Εγω ,εσύ εμείς”της Υπατης Αρμοστείας τουΟΗΕ για τουςΠρόσφυγεςσεσυνεργασίαμετηνΠΔΕΚεντρικήςΜακεδονίας.

Στο νηπιαγωγείο γίνανε δράσεις με θέματα όπως η διαφορετικότητα , οι πολιτισμικέςδιαφορές,τασυναισθηματα.ΤουλικότουΠρογράμματοςαναρτήθηκεστηνιστοσελίδατουσχολείουμεστόχοτηνδυάχυσητωνκαλών πρακτικώνκαιτηνεξωστρέφειατουσχολείουπροςτηντοπικήκοινότητα .

https://blogs.sch.gr/38nipthe/?repeat=w3tc

Γ.ΑποτίμησητηςΔράσης

 ΗΔράσηυλοποιήθηκεσύμφωναμετοναρχικόσχεδιασμό.Εφαρμόστηκεέναευέλικτοπρόγραμμαεπικοινωνίας, μεστόχοτιςθετικέςσυμπεριφορέςτωνπαιδιώνκαιτηνκαλησυνεργασίαγονεωνκαιεκπαιδευτικών

Αποτελέσματα της Δράσης

Τααποτελέσματατηςδράσης,ήτανθετικάωςπροςτηνκαλλιέργειατηςενσυναίσθησηςμεταξύτωνπαιδιών.

Καλλιεργήθηκαν θετικές συμπεριφορές , συνεργασία μεταξύ των παιδιών σε ομάδες , και ενσωμάτωση των αλλοδαπών μαθητών στην τάξη.

Οιεκπαιδευτικοίείχανάριστησυνεργασίαμεταξύτουςκαιτοθετικόκλίμαμεταδόθηκεκαιστα παιδιά

Οιγονείςειναιπερισσότεροπρόθυμοινασυμμετέχουνστιςδράσειςτουσχολείου.Ησυνεργασίαμεταξύγονέων καιεκπαιδευτικώνκυμάνθηκεσεπολυκαλάεπίπεδα.Όποιαθέματαπροέκυψανλύθηκανσταπλαίσια πρόσφορων συζητήσεων.

ΣημαντικήυποστήριξηκαιενθάρρυνσηειχανοιεκπαιδευτικοίαποτηΣύμβουλοΕκπαιδευσηςπουεπισκέφτηκετο νηπιαγωγείο μας.

Παράμετροιπουδιευκόλυναντηνεπίτευξητωνστόχων

Ηεξαιρετικήσυνεργασίαόλωντωνεμπλεκόμενωνφορέων Ηεξαιρετικήσυνεργασίατωνεκπαιδευτικών

ΗυποστήριξητηςΣχολικήΣυμβούλου

Τα βιωματικά εργαστήρια που βοήθησαν στην οικοδόμηση σχέσης εμπιστοσύνηςεκπαιδευτικών-γονέων.

Οι επιμορφώσεις του συλλόγου διδασκόντων

Οιδυσκολίεςπουπαρουσιάστηκανεντοπίζονταικυρίωςμετιςδυσκολίεςπουέχουννακάνουνμετην επικοινωνίαμετουςγονείς.

Οιγονείςειναιπρόσφυγες&μετανάστεςδενμιλούνελληνικά,καιείναιτοπρώτο ζήτημα”ηγλώσσα”γιατηναλληλεπίδρασημεταξύσχολείουοικογένειας.

Υλικό που παρήχθη ή  αξιοποιήθηκε

 Υλικόπουχρησιμοποιήθηκε:

Φωτογραφικόυλικό

Ψηφιακό υλικό (χρηση η/υ αναζήτηση στο διαδίκτυο) Ημερολόγιο σχολικής ζωής

ΠρακτικάΣυλλόγουΔιδασκόντων Ιστοσελίδα του σχολείου

Εικαστικά ,ζωγραφιές ,μακέτα

ΠαιδικήΛογοτεχνία,παραμύθια Ψυχοκινητικό υλικό

Υλικόαπότηγωνιάθεατρικήςαγωγής

Επιμορφώσεις  που  τυχόν  υλοποιήθηκαν στο  πλαίσιο  της  Δράσης

  1. ΕπιμορφωτικόΣεμινάριοΒιωματικάΕργαστήριαμετίτλο:”Εγώκαιεσύμαζί” 18,19/9/2023,ΣύμβουλοςΕκπαίδευσηςΔρ.Ζ.Κολιπέτρη
  2. Επιμορφωτικό Σεμινάριο: “Διαχείριση σχέσεων σχολείου οικογένειας”5,6 &,8,9/09/2023Δρ.Ζ.Κολιπέτρη,ΕισηγητέςΑ.Τσούνης,Ε.Γάκη,Κ.Αποστολίδου

,Μ.ΒλαχοπούλουΣτελέχοιτωνΚέντρωνπρόληψηςτωνεξαρτήσεωνκαι προαγωγής της ψυχοκοινωνικής υγείας του Δ.Θεσσαλονίκης “Σείριος”.

  1. ΕνδοσχολικήεπιμόρφωσηΠράξη12η,Ημερίδα:”Ενδυνάμωσησχέσηςσχολείου Οικογένειας” 30/11/2023 , Εισηγητές : κ.Μ.Μιγκιάνη κ. Κ.Ουζουνίδου
  2. ΕνδοσχολικήΕπιμόρφωσηΠράξη13η,Ημερίδα:”Πρώτεςβοήθειεςστοσχολείο και στην οικογένεια “(Ε.Ν.Ε.) Ενωση Νοσηλευτών Ελλάδος 27/02/2024
  3. Επιμόρφωση γιατο προσφυγικόζήτημα καιτη νομοθεσίαστο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα . Υπατη Αρμοστεία ΟΗΕ ΠΔΕ Κεντρικής Μακεδονίας. Πρόγραμμα:”Εγω ,εσύ , εμείς”.
  4. Ενδοσχολική ΕπιμόρφωσηΠράξη 17η ,”Ασφαλή χρήση του Διαδικτύου καιο ρόλος του κινητού στη ζωή των παιδιών”, Εισηγητές: κ.Σ.Πάτση, κ.Μ.Μιγκιάνη κ.Κ.Ουζουνίδου